Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Sä kun teet perusteellista tsekkiä koneeseen, niin ootko tsekannu missä kunnossa sen laturin hihna on. Pumppuun en koskenu, muistaakseeni syylärin moottorin puolelta irroitin muovisen tuulen ohjaimen pois tieltä. Jos hihna hommaan alkaa niin kannattaa ostaa kaksi hihnaa ja varahihna sinne samalla ja lukitaan nippusiteillä pois tieltä.
Viimeksi muokannut jpeltoma, To Tammi 14, 2021 6:40 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Jotkut virittelevät laturinhihnan vaihdon yhteydessä varahihnan roikkumaan asennusvalmiuteen.
Tiedä sitten, onko hyvä tapa?

Vanhaa, hyväkuntoista hihnaa ei kannata suinpäin mennä vaihtamaan; 80- ja 90-luvulla käytettiin hihnoissa vielä aineita, joiden käyttö sittemmin kiellettiin. Vanhojen hihnojen kestävyys saattaa olla kymmenkertainen uudempiin, ymåäristöystävällisiin hihnoihin verrattuna.
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Juu wanhat oli parempia. Voisiko tämän ikäisessä kaivurissa olla vielä alkuperäinen. Tai jos on niin mikä kunto. Hankala vaihtaa työmaalla jos hihna katkee ja jos sitä ei heti huomaa niin vaara on että kone keittää.
Case580F
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 11:28 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Case580F »

Onkos jollain tiedossa Case 580 F:n RAL värikoodi?

Kävin auto-/teollisuusmaali kaupassa Casen osa matkassa ja silti mukaan tarttui täysin väärä maalisävy :evil: En värisokeana viitsinyt alkaa liikkeen tiskillä neuvomaan kahta alan ammattilaista, mutta olisi pitänyt :roll:

Liikkeen antaman maalipurkin koodi on RAL 10060. Eikös tuo RAL pitäisi olla nelinumeroinen? Koodilla RAL 1006 tulee ihan eri väri netistä vastaan mitä RAL 10060 purkissa on. Tuo "RAL 10060" näyttäisi olevan "Case MS 6 Desert sunset", eli paljon vaaleampi mitä 80-luvun 580 alunperin. Tuo RAL 1006 sitävastoin näyttäisi tietokoneen näytöllä ainakin kohtuu lähellä alkuperäistä olevan...

Olisiko alkuperäinen 580F maali "Case MS 42 Power tan" tai "Power yellow"? Joko tuo RAL 1006 tai RAL 1495... Tai sitten joku ihan muu, mikä? :x
Keskeneräisyys on asia, joka DIY miehen pitää hyväksyä. Koskaan ei ole perillä. Matkalla on jo perillä.
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Mulla on -85 G malli ja sen sävy on tuo ms42 power tan. Luulen että F on ollu sama kuin G niin on oikea minusta. Jos laitat email osoitteesi privana tai tänne niin voin laittaa kuvan maalattuna. Tampereen väripalvelusta tuli maali (Normadur 65).
Case580F
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 11:28 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Case580F »

Yv laitettu. Samaisesta liikkeestä hain samaa Normadur 65 maalia. Värisävy oli vaan nähtävästi 2000-luvun Casen :x
Keskeneräisyys on asia, joka DIY miehen pitää hyväksyä. Koskaan ei ole perillä. Matkalla on jo perillä.
juhis65
Viestit: 15
Liittynyt: To Syys 25, 2008 7:48 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja juhis65 »

Tässä se oikea väri tai ainakin todella lähellä.
Mulla oli jounen vuosi sitten 580F johon estin oikean värin paukkupullon kanssa.
Tilasin samaa väriä työkonevärinä paikallisen maalamon kautta ja oli kyllä tosi lähellä aluperäistä.
On mulla halilla vielä ne purkit tallessa ni voi katsoa mitä niissä lukee, mutta tuo paukkupullon värikoodilla se väri tuli.
Kuva
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Pitkästä aikaa ketjuun, moi kaikille

- Täällä Case 580G oli koko kesän käyttämättä, kahta kiveä siirsin pihalla, siinäpä se.
- Nyt laite on ollut käynnistämättä noin 6kk
- Etelä-Suomessakin on ollut kovia pakkasia, lunta on tullut paljon. Nyt kelit ovat lauhtuneet.

Toiveena täällä olisi tehdä lumitöitä, pihalla on lunta joka paikassa isot kinokset, en ole niitä koskaan tehnyt millään traktorilla tai yhdistelmäkaivurilla. Uskoisin on hauskaa puuhaa, tuskin maltan odottaa viikonloppua.

Mulla olis kysymyskin: Viikonloppuna pitäisi olla +1-2C plussan puolella lämpötila. En tiedä kerkeääkö hydraulinesteet lämmetä, ja huolettaa meneekö laitteessa jotain rikki jos se on liian kylmää? Hydraulinesteitä en ole vaihtanut ja siellä saattaa olla vettäkin (jäätä).

Muut nesteet olen vaihtanut, ja asentamani sähköllä toimiva lohkolämppäri on toimiva. Mutta mitenköhän tuon hydraulipuolen kanssa, pitääkö jännittää sen keston puolesta? Sille ei kai voi mitään tehdä, kun ulkopuolelta ei voi oikein lämmittää?
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ei siinä muuta kun lyö koneen käyntii, ja hetimiten käyttelee vaikka etukuormainta, että liikkuu normaalin olosesti, niin siitä se rupeaa notkistumaa. Suodattimen merkkivaloa voi kierroksilla alkuun vilkutella jos öljyt kovin jäykät, mut ei tarvi huolestua siitä. :wink:
Mkin
Viestit: 680
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Ekana kurkkaisin kyllä polttoainesäiliöön, jos kesäliemet sisällä. Jos sameaa, miettisin käynnistystä uudemman kerran. Ainakin uus suti kannattais olla varalla ja pitäis aina olla muutenkin. Jos edelleen tekee mieli tapella, lämmittäisin lokilämppärillä vähintään pari tuntia, kernaasti kauemminkin ja aina parempi jos joku välly koneen niskassa. Jahka kone tulilla, antaisin käydä hyvän siivun paikallaan jotta kaikki liemet notkistuu eikä löpö enää varmasti holvaa suotimeen kun saat kaapimen keskelle pihaa ajoväylälle. Koska noin siinä käy jos mr. Murphy on hereillä.

Kympin muovikannusta saa aika helpolla nakerreltua väliaikaisen varatankin talvilaadulle mikäli tarvetta. Nailonputkea, letkua, klemmareita ja jotain kumiläpivientejä. Meno ja paluu korkista läpi, pieni ilmareikä ehkä varmuudeksi. Helppo samalla seurata paljonko kuluttaa ainetta.
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos vinkeistä. Katson miltä tankissa näyttää. Mulla oli muistikuva, että olisi talvilaatua tankissa, paras tarkistaa.

Lämmittelen pitkään jos saan käyntiin. Monta vuosikymmentä tätä hetkeä olen odottanut, kenties kolmevuotiaasta, että pääsisi lumitöitä tekemään isolla koneella.

Sattumalta näin uudemman (melkein uuden varmaankin) Case -yhdistelmäkaivurin kotikadullani aamuyöllä auraustöissä isojen lumisateiden jäljiltä. Ajoi ensin yhteen suuntaan, mitäköhän sillä oli vauhtia, 40km/h ehkä. Rajoitus kadulla on 30km/h, mutta näytti menevän kovempaa kuin autot, ja kuin juna meni vaikka oli uutta lunta tyyliin 40cm. Pienen odotuksen jälkeen aurasi katua toiseen suuntaan, oli hienon näköinen.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Aika monen ammattilaisen tapa kylmäkäynnistyksissä on lämmittää ensin moottorilämmittimellä puolisen tuntia, päräyttää laite käyntiin ja antaa käydä nopeahkolla tyhjäkäynnillä 10 - 15 minuuttia, jotta hydepuolikin lämpiää kevyesti.
Näin harrastelijana voin todeta reilun 15 vuoden kokemuksella, että samalla tavalla toimien ei ongelmia ole, mikäli kaikki muut jutut ovat kunnossa.
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

päräyttää laite käyntiin ja antaa käydä nopeahkolla tyhjäkäynnillä 10 - 15 minuuttia, jotta hydepuolikin lämpiää kevyesti.
Juu saahan sitä käytellä, jos tuntuu että on öljyt kankeat. Paremmin kuitenkin lämpeää kun kevyesti liikuttelee, niin öljy liikkuu myös sylintereissä, ja samalla myös moottorikin lämpeää nopeammin. Se on sitten eri asia, jos käynnistetää oikeasti kovalla pakkasella, sillon varovaisemmin liikkeele!?

Ohjekirjassa oli vähän erikoinen ohje, jos hydesuodattimen valo palaa kylmänä!? Ohje meni suunillee. Koneesee reilummin kierroksia, ja kuormaajan kauha käännetää ääriasentoon, ja pidetään käyttövipua ääriasennossa jonkin aikaa (en muista oliko jokin aika määritetty). Tällätavoin voitiin lämmittää hydeöljyä, kunnes valo ei enää pala, ja koneella voidaan työskennellä normaalisti. :mrgreen:
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Tumppi 865 kirjoitti: Ke Tammi 20, 2021 11:45 pm
päräyttää laite käyntiin ja antaa käydä nopeahkolla tyhjäkäynnillä 10 - 15 minuuttia, jotta hydepuolikin lämpiää kevyesti.
Juu saahan sitä käytellä, jos tuntuu että on öljyt kankeat. Paremmin kuitenkin lämpeää kun kevyesti liikuttelee, niin öljy liikkuu myös sylintereissä, ja samalla myös moottorikin lämpeää nopeammin.
Ei ole suoranaisesta kankeudesta kyse, vaan tavasta. Samaiset urakoitsijat menettelevät samalla tavalla plussakeleilläkin aamun ekassa käynnistyksessä.
Ovat ajaneet koneitaan sen verran isotuntisiksi ammattikäytössä, että ei ainakaan ole tekniikalle vahingollinen tapa.
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Tumppi 865 kirjoitti: Ke Tammi 20, 2021 11:45 pm Ohjekirjassa oli vähän erikoinen ohje, jos hydesuodattimen valo palaa kylmänä!? Ohje meni suunillee. Koneesee reilummin kierroksia, ja kuormaajan kauha käännetää ääriasentoon, ja pidetään käyttövipua ääriasennossa jonkin aikaa (en muista oliko jokin aika määritetty). Tällätavoin voitiin lämmittää hydeöljyä, kunnes valo ei enää pala, ja koneella voidaan työskennellä normaalisti. :mrgreen:
Nyt en ole ihan varma ymmärsinkö ohjetta oikein: olisiko ohjekirjan ajatus, että kauhaa käännetään - ohjainsauvasta työnnetään esimerkiksi oikealle, ja pidetään ohjainsauvaa oikealla "pohjassa", siitä huolimatta, että kauha on jo kippaantunut ääriasentoon?

Ohjekirjan ohjeista mulle on muodostunut kuva, että siinä on vahva "tuottavuusnäkökulma". "Operaattorin aika on rahaa", "kaikki aika minkä kuljettaja käyttää odotteluun tai puolikaasulla työskentelyyn" on menetettyä aikaa. Omat ajotaidot on vielä sen verran heikot, että käytän konetta vain vähän yli tyhjäkäyntikierrosten, jää enemmän aikaa reagoida yllätyksiin kun kone toimii hitaammin. Eteenpäin ajettaessa uskaltaa jo painaa vähän kaasupoljintakin.

Henkilökohtaisesti ei haittaa vaikka aikaa menisi tunti lämmittää kone käyttökuntoon, jos sillä säästää vaikkapa yhden ylimääräisen korjauskerran. Täällä Construction King pitää ääntä sen verran tyhjäkäynnillä, että kyllä sen huomaa talon sisälläkin, että melko iso työkone on lähistöllä käynnissä. Masinistille se on kuin oman koiran haukunta, ei haittaa, päinvastoin, ja naapurustokin varmaan tykkää että kone välillä liikkuu.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Nyt en ole ihan varma ymmärsinkö ohjetta oikein: olisiko ohjekirjan ajatus, että kauhaa käännetään - ohjainsauvasta työnnetään esimerkiksi oikealle, ja pidetään ohjainsauvaa oikealla "pohjassa", siitä huolimatta, että kauha on jo kippaantunut ääriasentoon?
Juu, niinhän siinä muistaakseni neuvottiin. Ja käytännössä öljy kyllä tuolla tavalla lämpiää nopeasti, kun varoa vasten painetaa.
Joskus kovalla pakkasella saatto valo alkuun tuikkia, mut kun koneella lähti vaan hissuksee liikkeelle, ja liikutteli ensin hitaasti kuormainta tyhjiltee, niin siitä se alko notkistumaa.
Ei ole suoranaisesta kankeudesta kyse, vaan tavasta. Samaiset urakoitsijat menettelevät samalla tavalla plussakeleilläkin aamun ekassa käynnistyksessä.
Ovat ajaneet koneitaan sen verran isotuntisiksi ammattikäytössä, että ei ainakaan ole tekniikalle vahingollinen tapa.
No eihän se vahingollista, ole, ja plussakelillä paikat lämpiää, siis moottori ja sen mitä pumppu kierrättää. Mutta jos pakkasta reilummin, niin tunnin joutokäynnin jälkee välttämättä moottorikaan ole saavuttanu normaalia käyntilämpöä, ja se ei kuulosta kovin hyvältä tavalta käytellä konetta!?

Joskus piti isommalla kaivinkoneella -35 pakkasessa työskennellä, niin käyntiin saamisen jälkee oli kyllä syytä liikutella ainakin puoltuntia kaikkia toimintoja ilman muuta vastusta, että hydrauliikka rupes liikkumaa ja neste lämpiämää. Eihän se muuten mihinkää lämpiä, vaikka käyttäs päivän paikallaa!? Tietysti tuollasessa ympäripumppaavassa casessa pumppu kierrättää öljyä säiliön ja venttiilien kautta, ja tönkkö öljy aiheuttaa senverran vastusta että lämpöäkin vähän tulee.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Tumppi 865 kirjoitti: To Tammi 21, 2021 10:15 am
Ei ole suoranaisesta kankeudesta kyse, vaan tavasta. Samaiset urakoitsijat menettelevät samalla tavalla plussakeleilläkin aamun ekassa käynnistyksessä.
Ovat ajaneet koneitaan sen verran isotuntisiksi ammattikäytössä, että ei ainakaan ole tekniikalle vahingollinen tapa.
No eihän se vahingollista, ole, ja plussakelillä paikat lämpiää, siis moottori ja sen mitä pumppu kierrättää. Mutta jos pakkasta reilummin, niin tunnin joutokäynnin jälkee välttämättä moottorikaan ole saavuttanu normaalia käyntilämpöä, ja se ei kuulosta kovin hyvältä tavalta käytellä konetta!?
:shock: Kuka on kirjoittanut tunnin joutokäynnistä? :shock:

Meikäläinen on kertonut muutaman pitkän linjan kaivuriurakoitsijan suosimasta 10 - 15 minuutin lämmityskäytöstä ennen tosi toimiin ryhtymistä.
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Construction King kirjoitti: To Tammi 21, 2021 9:29 am Henkilökohtaisesti ei haittaa vaikka aikaa menisi tunti lämmittää kone käyttökuntoon
Toin esille tuon tunnin esimerkkinä, mulla ei ole kiire aurauksen aloituksen kanssa. Melkein puoli vuosisataa jo olen odotellut tätä hetkeä, niin jaksan vähän vielä odottaa. Uskoisin, että kun on tehnyt lumitöitä Case 580:lla, voi käsi sydämellä sanoa, että on masinisti. Silläkin tapaa merkittävä asia tämä Case 580 -lumityö-neitsyyden menetys.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Tarkoitus on saada lähinnä voitelu varmasti liikkeelle joka paikkaan, sekä käyntivälykset "alueelle".
Pelkällä tyhjäkäynnillä ei juuri alkua pidemmälle pääse, vaikka käyttäisi kuinka pitkään.

Bensakoneisten kanssa tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen kannattaa pitää minimissään voiteluongelmien minimoimiseksi ( rikastettu seos ), mutta se on toinen juttu.
zukka
Viestit: 7799
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja zukka »

Eikös joku 10 min korotettua tyhjäkäyntiä ja sitten kaikkia liikkeitä hitaasti läpi että vähän lämmennyt öljy alkaa lämmittämään myös sylintereitä ja putkia?
Tuskin 50 asteinen öljykään olisi kerralla hyvä laittaa kiertämään pakkasen puolella oleviin putkiin, letkuihin ja sylintereihin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 35 vierailijaa