Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Sä kun teet perusteellista tsekkiä koneeseen, niin ootko tsekannu missä kunnossa sen laturin hihna on. Pumppuun en koskenu, muistaakseeni syylärin moottorin puolelta irroitin muovisen tuulen ohjaimen pois tieltä. Jos hihna hommaan alkaa niin kannattaa ostaa kaksi hihnaa ja varahihna sinne samalla ja lukitaan nippusiteillä pois tieltä.
Viimeksi muokannut jpeltoma, To Tammi 14, 2021 6:40 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Jotkut virittelevät laturinhihnan vaihdon yhteydessä varahihnan roikkumaan asennusvalmiuteen.
Tiedä sitten, onko hyvä tapa?
Vanhaa, hyväkuntoista hihnaa ei kannata suinpäin mennä vaihtamaan; 80- ja 90-luvulla käytettiin hihnoissa vielä aineita, joiden käyttö sittemmin kiellettiin. Vanhojen hihnojen kestävyys saattaa olla kymmenkertainen uudempiin, ymåäristöystävällisiin hihnoihin verrattuna.
Tiedä sitten, onko hyvä tapa?
Vanhaa, hyväkuntoista hihnaa ei kannata suinpäin mennä vaihtamaan; 80- ja 90-luvulla käytettiin hihnoissa vielä aineita, joiden käyttö sittemmin kiellettiin. Vanhojen hihnojen kestävyys saattaa olla kymmenkertainen uudempiin, ymåäristöystävällisiin hihnoihin verrattuna.
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Juu wanhat oli parempia. Voisiko tämän ikäisessä kaivurissa olla vielä alkuperäinen. Tai jos on niin mikä kunto. Hankala vaihtaa työmaalla jos hihna katkee ja jos sitä ei heti huomaa niin vaara on että kone keittää.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 11:28 pm
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Onkos jollain tiedossa Case 580 F:n RAL värikoodi?
Kävin auto-/teollisuusmaali kaupassa Casen osa matkassa ja silti mukaan tarttui täysin väärä maalisävy En värisokeana viitsinyt alkaa liikkeen tiskillä neuvomaan kahta alan ammattilaista, mutta olisi pitänyt
Liikkeen antaman maalipurkin koodi on RAL 10060. Eikös tuo RAL pitäisi olla nelinumeroinen? Koodilla RAL 1006 tulee ihan eri väri netistä vastaan mitä RAL 10060 purkissa on. Tuo "RAL 10060" näyttäisi olevan "Case MS 6 Desert sunset", eli paljon vaaleampi mitä 80-luvun 580 alunperin. Tuo RAL 1006 sitävastoin näyttäisi tietokoneen näytöllä ainakin kohtuu lähellä alkuperäistä olevan...
Olisiko alkuperäinen 580F maali "Case MS 42 Power tan" tai "Power yellow"? Joko tuo RAL 1006 tai RAL 1495... Tai sitten joku ihan muu, mikä?
Kävin auto-/teollisuusmaali kaupassa Casen osa matkassa ja silti mukaan tarttui täysin väärä maalisävy En värisokeana viitsinyt alkaa liikkeen tiskillä neuvomaan kahta alan ammattilaista, mutta olisi pitänyt
Liikkeen antaman maalipurkin koodi on RAL 10060. Eikös tuo RAL pitäisi olla nelinumeroinen? Koodilla RAL 1006 tulee ihan eri väri netistä vastaan mitä RAL 10060 purkissa on. Tuo "RAL 10060" näyttäisi olevan "Case MS 6 Desert sunset", eli paljon vaaleampi mitä 80-luvun 580 alunperin. Tuo RAL 1006 sitävastoin näyttäisi tietokoneen näytöllä ainakin kohtuu lähellä alkuperäistä olevan...
Olisiko alkuperäinen 580F maali "Case MS 42 Power tan" tai "Power yellow"? Joko tuo RAL 1006 tai RAL 1495... Tai sitten joku ihan muu, mikä?
Keskeneräisyys on asia, joka DIY miehen pitää hyväksyä. Koskaan ei ole perillä. Matkalla on jo perillä.
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Mulla on -85 G malli ja sen sävy on tuo ms42 power tan. Luulen että F on ollu sama kuin G niin on oikea minusta. Jos laitat email osoitteesi privana tai tänne niin voin laittaa kuvan maalattuna. Tampereen väripalvelusta tuli maali (Normadur 65).
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: Ti Marras 05, 2019 11:28 pm
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Yv laitettu. Samaisesta liikkeestä hain samaa Normadur 65 maalia. Värisävy oli vaan nähtävästi 2000-luvun Casen
Keskeneräisyys on asia, joka DIY miehen pitää hyväksyä. Koskaan ei ole perillä. Matkalla on jo perillä.
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: To Syys 25, 2008 7:48 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Tässä se oikea väri tai ainakin todella lähellä.
Mulla oli jounen vuosi sitten 580F johon estin oikean värin paukkupullon kanssa.
Tilasin samaa väriä työkonevärinä paikallisen maalamon kautta ja oli kyllä tosi lähellä aluperäistä.
On mulla halilla vielä ne purkit tallessa ni voi katsoa mitä niissä lukee, mutta tuo paukkupullon värikoodilla se väri tuli.
Mulla oli jounen vuosi sitten 580F johon estin oikean värin paukkupullon kanssa.
Tilasin samaa väriä työkonevärinä paikallisen maalamon kautta ja oli kyllä tosi lähellä aluperäistä.
On mulla halilla vielä ne purkit tallessa ni voi katsoa mitä niissä lukee, mutta tuo paukkupullon värikoodilla se väri tuli.
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Pitkästä aikaa ketjuun, moi kaikille
- Täällä Case 580G oli koko kesän käyttämättä, kahta kiveä siirsin pihalla, siinäpä se.
- Nyt laite on ollut käynnistämättä noin 6kk
- Etelä-Suomessakin on ollut kovia pakkasia, lunta on tullut paljon. Nyt kelit ovat lauhtuneet.
Toiveena täällä olisi tehdä lumitöitä, pihalla on lunta joka paikassa isot kinokset, en ole niitä koskaan tehnyt millään traktorilla tai yhdistelmäkaivurilla. Uskoisin on hauskaa puuhaa, tuskin maltan odottaa viikonloppua.
Mulla olis kysymyskin: Viikonloppuna pitäisi olla +1-2C plussan puolella lämpötila. En tiedä kerkeääkö hydraulinesteet lämmetä, ja huolettaa meneekö laitteessa jotain rikki jos se on liian kylmää? Hydraulinesteitä en ole vaihtanut ja siellä saattaa olla vettäkin (jäätä).
Muut nesteet olen vaihtanut, ja asentamani sähköllä toimiva lohkolämppäri on toimiva. Mutta mitenköhän tuon hydraulipuolen kanssa, pitääkö jännittää sen keston puolesta? Sille ei kai voi mitään tehdä, kun ulkopuolelta ei voi oikein lämmittää?
- Täällä Case 580G oli koko kesän käyttämättä, kahta kiveä siirsin pihalla, siinäpä se.
- Nyt laite on ollut käynnistämättä noin 6kk
- Etelä-Suomessakin on ollut kovia pakkasia, lunta on tullut paljon. Nyt kelit ovat lauhtuneet.
Toiveena täällä olisi tehdä lumitöitä, pihalla on lunta joka paikassa isot kinokset, en ole niitä koskaan tehnyt millään traktorilla tai yhdistelmäkaivurilla. Uskoisin on hauskaa puuhaa, tuskin maltan odottaa viikonloppua.
Mulla olis kysymyskin: Viikonloppuna pitäisi olla +1-2C plussan puolella lämpötila. En tiedä kerkeääkö hydraulinesteet lämmetä, ja huolettaa meneekö laitteessa jotain rikki jos se on liian kylmää? Hydraulinesteitä en ole vaihtanut ja siellä saattaa olla vettäkin (jäätä).
Muut nesteet olen vaihtanut, ja asentamani sähköllä toimiva lohkolämppäri on toimiva. Mutta mitenköhän tuon hydraulipuolen kanssa, pitääkö jännittää sen keston puolesta? Sille ei kai voi mitään tehdä, kun ulkopuolelta ei voi oikein lämmittää?
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Ei siinä muuta kun lyö koneen käyntii, ja hetimiten käyttelee vaikka etukuormainta, että liikkuu normaalin olosesti, niin siitä se rupeaa notkistumaa. Suodattimen merkkivaloa voi kierroksilla alkuun vilkutella jos öljyt kovin jäykät, mut ei tarvi huolestua siitä.
-
- Viestit: 680
- Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Ekana kurkkaisin kyllä polttoainesäiliöön, jos kesäliemet sisällä. Jos sameaa, miettisin käynnistystä uudemman kerran. Ainakin uus suti kannattais olla varalla ja pitäis aina olla muutenkin. Jos edelleen tekee mieli tapella, lämmittäisin lokilämppärillä vähintään pari tuntia, kernaasti kauemminkin ja aina parempi jos joku välly koneen niskassa. Jahka kone tulilla, antaisin käydä hyvän siivun paikallaan jotta kaikki liemet notkistuu eikä löpö enää varmasti holvaa suotimeen kun saat kaapimen keskelle pihaa ajoväylälle. Koska noin siinä käy jos mr. Murphy on hereillä.
Kympin muovikannusta saa aika helpolla nakerreltua väliaikaisen varatankin talvilaadulle mikäli tarvetta. Nailonputkea, letkua, klemmareita ja jotain kumiläpivientejä. Meno ja paluu korkista läpi, pieni ilmareikä ehkä varmuudeksi. Helppo samalla seurata paljonko kuluttaa ainetta.
Kympin muovikannusta saa aika helpolla nakerreltua väliaikaisen varatankin talvilaadulle mikäli tarvetta. Nailonputkea, letkua, klemmareita ja jotain kumiläpivientejä. Meno ja paluu korkista läpi, pieni ilmareikä ehkä varmuudeksi. Helppo samalla seurata paljonko kuluttaa ainetta.
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Kiitos vinkeistä. Katson miltä tankissa näyttää. Mulla oli muistikuva, että olisi talvilaatua tankissa, paras tarkistaa.
Lämmittelen pitkään jos saan käyntiin. Monta vuosikymmentä tätä hetkeä olen odottanut, kenties kolmevuotiaasta, että pääsisi lumitöitä tekemään isolla koneella.
Sattumalta näin uudemman (melkein uuden varmaankin) Case -yhdistelmäkaivurin kotikadullani aamuyöllä auraustöissä isojen lumisateiden jäljiltä. Ajoi ensin yhteen suuntaan, mitäköhän sillä oli vauhtia, 40km/h ehkä. Rajoitus kadulla on 30km/h, mutta näytti menevän kovempaa kuin autot, ja kuin juna meni vaikka oli uutta lunta tyyliin 40cm. Pienen odotuksen jälkeen aurasi katua toiseen suuntaan, oli hienon näköinen.
Lämmittelen pitkään jos saan käyntiin. Monta vuosikymmentä tätä hetkeä olen odottanut, kenties kolmevuotiaasta, että pääsisi lumitöitä tekemään isolla koneella.
Sattumalta näin uudemman (melkein uuden varmaankin) Case -yhdistelmäkaivurin kotikadullani aamuyöllä auraustöissä isojen lumisateiden jäljiltä. Ajoi ensin yhteen suuntaan, mitäköhän sillä oli vauhtia, 40km/h ehkä. Rajoitus kadulla on 30km/h, mutta näytti menevän kovempaa kuin autot, ja kuin juna meni vaikka oli uutta lunta tyyliin 40cm. Pienen odotuksen jälkeen aurasi katua toiseen suuntaan, oli hienon näköinen.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Aika monen ammattilaisen tapa kylmäkäynnistyksissä on lämmittää ensin moottorilämmittimellä puolisen tuntia, päräyttää laite käyntiin ja antaa käydä nopeahkolla tyhjäkäynnillä 10 - 15 minuuttia, jotta hydepuolikin lämpiää kevyesti.
Näin harrastelijana voin todeta reilun 15 vuoden kokemuksella, että samalla tavalla toimien ei ongelmia ole, mikäli kaikki muut jutut ovat kunnossa.
Näin harrastelijana voin todeta reilun 15 vuoden kokemuksella, että samalla tavalla toimien ei ongelmia ole, mikäli kaikki muut jutut ovat kunnossa.
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Juu saahan sitä käytellä, jos tuntuu että on öljyt kankeat. Paremmin kuitenkin lämpeää kun kevyesti liikuttelee, niin öljy liikkuu myös sylintereissä, ja samalla myös moottorikin lämpeää nopeammin. Se on sitten eri asia, jos käynnistetää oikeasti kovalla pakkasella, sillon varovaisemmin liikkeele!?päräyttää laite käyntiin ja antaa käydä nopeahkolla tyhjäkäynnillä 10 - 15 minuuttia, jotta hydepuolikin lämpiää kevyesti.
Ohjekirjassa oli vähän erikoinen ohje, jos hydesuodattimen valo palaa kylmänä!? Ohje meni suunillee. Koneesee reilummin kierroksia, ja kuormaajan kauha käännetää ääriasentoon, ja pidetään käyttövipua ääriasennossa jonkin aikaa (en muista oliko jokin aika määritetty). Tällätavoin voitiin lämmittää hydeöljyä, kunnes valo ei enää pala, ja koneella voidaan työskennellä normaalisti.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Ei ole suoranaisesta kankeudesta kyse, vaan tavasta. Samaiset urakoitsijat menettelevät samalla tavalla plussakeleilläkin aamun ekassa käynnistyksessä.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ke Tammi 20, 2021 11:45 pmJuu saahan sitä käytellä, jos tuntuu että on öljyt kankeat. Paremmin kuitenkin lämpeää kun kevyesti liikuttelee, niin öljy liikkuu myös sylintereissä, ja samalla myös moottorikin lämpeää nopeammin.päräyttää laite käyntiin ja antaa käydä nopeahkolla tyhjäkäynnillä 10 - 15 minuuttia, jotta hydepuolikin lämpiää kevyesti.
Ovat ajaneet koneitaan sen verran isotuntisiksi ammattikäytössä, että ei ainakaan ole tekniikalle vahingollinen tapa.
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Nyt en ole ihan varma ymmärsinkö ohjetta oikein: olisiko ohjekirjan ajatus, että kauhaa käännetään - ohjainsauvasta työnnetään esimerkiksi oikealle, ja pidetään ohjainsauvaa oikealla "pohjassa", siitä huolimatta, että kauha on jo kippaantunut ääriasentoon?Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ke Tammi 20, 2021 11:45 pm Ohjekirjassa oli vähän erikoinen ohje, jos hydesuodattimen valo palaa kylmänä!? Ohje meni suunillee. Koneesee reilummin kierroksia, ja kuormaajan kauha käännetää ääriasentoon, ja pidetään käyttövipua ääriasennossa jonkin aikaa (en muista oliko jokin aika määritetty). Tällätavoin voitiin lämmittää hydeöljyä, kunnes valo ei enää pala, ja koneella voidaan työskennellä normaalisti.
Ohjekirjan ohjeista mulle on muodostunut kuva, että siinä on vahva "tuottavuusnäkökulma". "Operaattorin aika on rahaa", "kaikki aika minkä kuljettaja käyttää odotteluun tai puolikaasulla työskentelyyn" on menetettyä aikaa. Omat ajotaidot on vielä sen verran heikot, että käytän konetta vain vähän yli tyhjäkäyntikierrosten, jää enemmän aikaa reagoida yllätyksiin kun kone toimii hitaammin. Eteenpäin ajettaessa uskaltaa jo painaa vähän kaasupoljintakin.
Henkilökohtaisesti ei haittaa vaikka aikaa menisi tunti lämmittää kone käyttökuntoon, jos sillä säästää vaikkapa yhden ylimääräisen korjauskerran. Täällä Construction King pitää ääntä sen verran tyhjäkäynnillä, että kyllä sen huomaa talon sisälläkin, että melko iso työkone on lähistöllä käynnissä. Masinistille se on kuin oman koiran haukunta, ei haittaa, päinvastoin, ja naapurustokin varmaan tykkää että kone välillä liikkuu.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Juu, niinhän siinä muistaakseni neuvottiin. Ja käytännössä öljy kyllä tuolla tavalla lämpiää nopeasti, kun varoa vasten painetaa.Nyt en ole ihan varma ymmärsinkö ohjetta oikein: olisiko ohjekirjan ajatus, että kauhaa käännetään - ohjainsauvasta työnnetään esimerkiksi oikealle, ja pidetään ohjainsauvaa oikealla "pohjassa", siitä huolimatta, että kauha on jo kippaantunut ääriasentoon?
Joskus kovalla pakkasella saatto valo alkuun tuikkia, mut kun koneella lähti vaan hissuksee liikkeelle, ja liikutteli ensin hitaasti kuormainta tyhjiltee, niin siitä se alko notkistumaa.
No eihän se vahingollista, ole, ja plussakelillä paikat lämpiää, siis moottori ja sen mitä pumppu kierrättää. Mutta jos pakkasta reilummin, niin tunnin joutokäynnin jälkee välttämättä moottorikaan ole saavuttanu normaalia käyntilämpöä, ja se ei kuulosta kovin hyvältä tavalta käytellä konetta!?Ei ole suoranaisesta kankeudesta kyse, vaan tavasta. Samaiset urakoitsijat menettelevät samalla tavalla plussakeleilläkin aamun ekassa käynnistyksessä.
Ovat ajaneet koneitaan sen verran isotuntisiksi ammattikäytössä, että ei ainakaan ole tekniikalle vahingollinen tapa.
Joskus piti isommalla kaivinkoneella -35 pakkasessa työskennellä, niin käyntiin saamisen jälkee oli kyllä syytä liikutella ainakin puoltuntia kaikkia toimintoja ilman muuta vastusta, että hydrauliikka rupes liikkumaa ja neste lämpiämää. Eihän se muuten mihinkää lämpiä, vaikka käyttäs päivän paikallaa!? Tietysti tuollasessa ympäripumppaavassa casessa pumppu kierrättää öljyä säiliön ja venttiilien kautta, ja tönkkö öljy aiheuttaa senverran vastusta että lämpöäkin vähän tulee.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Kuka on kirjoittanut tunnin joutokäynnistä?Tumppi 865 kirjoitti: ↑To Tammi 21, 2021 10:15 amNo eihän se vahingollista, ole, ja plussakelillä paikat lämpiää, siis moottori ja sen mitä pumppu kierrättää. Mutta jos pakkasta reilummin, niin tunnin joutokäynnin jälkee välttämättä moottorikaan ole saavuttanu normaalia käyntilämpöä, ja se ei kuulosta kovin hyvältä tavalta käytellä konetta!?Ei ole suoranaisesta kankeudesta kyse, vaan tavasta. Samaiset urakoitsijat menettelevät samalla tavalla plussakeleilläkin aamun ekassa käynnistyksessä.
Ovat ajaneet koneitaan sen verran isotuntisiksi ammattikäytössä, että ei ainakaan ole tekniikalle vahingollinen tapa.
Meikäläinen on kertonut muutaman pitkän linjan kaivuriurakoitsijan suosimasta 10 - 15 minuutin lämmityskäytöstä ennen tosi toimiin ryhtymistä.
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Toin esille tuon tunnin esimerkkinä, mulla ei ole kiire aurauksen aloituksen kanssa. Melkein puoli vuosisataa jo olen odotellut tätä hetkeä, niin jaksan vähän vielä odottaa. Uskoisin, että kun on tehnyt lumitöitä Case 580:lla, voi käsi sydämellä sanoa, että on masinisti. Silläkin tapaa merkittävä asia tämä Case 580 -lumityö-neitsyyden menetys.Construction King kirjoitti: ↑To Tammi 21, 2021 9:29 am Henkilökohtaisesti ei haittaa vaikka aikaa menisi tunti lämmittää kone käyttökuntoon
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Tarkoitus on saada lähinnä voitelu varmasti liikkeelle joka paikkaan, sekä käyntivälykset "alueelle".
Pelkällä tyhjäkäynnillä ei juuri alkua pidemmälle pääse, vaikka käyttäisi kuinka pitkään.
Bensakoneisten kanssa tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen kannattaa pitää minimissään voiteluongelmien minimoimiseksi ( rikastettu seos ), mutta se on toinen juttu.
Pelkällä tyhjäkäynnillä ei juuri alkua pidemmälle pääse, vaikka käyttäisi kuinka pitkään.
Bensakoneisten kanssa tyhjäkäynti käynnistyksen jälkeen kannattaa pitää minimissään voiteluongelmien minimoimiseksi ( rikastettu seos ), mutta se on toinen juttu.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Eikös joku 10 min korotettua tyhjäkäyntiä ja sitten kaikkia liikkeitä hitaasti läpi että vähän lämmennyt öljy alkaa lämmittämään myös sylintereitä ja putkia?
Tuskin 50 asteinen öljykään olisi kerralla hyvä laittaa kiertämään pakkasen puolella oleviin putkiin, letkuihin ja sylintereihin.
Tuskin 50 asteinen öljykään olisi kerralla hyvä laittaa kiertämään pakkasen puolella oleviin putkiin, letkuihin ja sylintereihin.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 35 vierailijaa