Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Mukava nähdä kuvia työssä olevista koneista, etenkin Case 580 -malleja.
Täällä sain Ebay:sta pdf:t ylläpitoon ja huoltoon, ja pari pdf:aa olin löytänyt jo entuudestaan:
- 580B CK operators manual (vuodelta 1975) /* netistä löytyi googlella */
- David Brown 1390 Korjaamokäsikirja /* taavetti -foorumilta, 580G -mallin moottoria varten */
- 580D Workshop manual /* Vuodelta 1981, 1726 sivua */
- 580K Service manual repair manual /* Vuodelta 1987 +1300 sivua */
--- + 580K parts catalog ja 580K operators manual
Varsinkin noi 580D ja 580K -dokkarit vaikuttaa tosi hyviltä, ja uskon tekee mahdolliseksi yhdistelmäkaivurin käyttöönoton hiljaiselosta. Ilman tarkempia ohjeita tässä onkin oltu enimmäkseen peukalo suussa.
Täällä sain Ebay:sta pdf:t ylläpitoon ja huoltoon, ja pari pdf:aa olin löytänyt jo entuudestaan:
- 580B CK operators manual (vuodelta 1975) /* netistä löytyi googlella */
- David Brown 1390 Korjaamokäsikirja /* taavetti -foorumilta, 580G -mallin moottoria varten */
- 580D Workshop manual /* Vuodelta 1981, 1726 sivua */
- 580K Service manual repair manual /* Vuodelta 1987 +1300 sivua */
--- + 580K parts catalog ja 580K operators manual
Varsinkin noi 580D ja 580K -dokkarit vaikuttaa tosi hyviltä, ja uskon tekee mahdolliseksi yhdistelmäkaivurin käyttöönoton hiljaiselosta. Ilman tarkempia ohjeita tässä onkin oltu enimmäkseen peukalo suussa.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
K on melkolailla eri kone kun G!
D taitaa olla suunillee sama, ainakin ulkonäöltä kun G, mut minkä maanosan versio?!
D taitaa olla suunillee sama, ainakin ulkonäöltä kun G, mut minkä maanosan versio?!
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Moi, mulla ei ole tietoa minkä maanosan versio tuo 580D on, mutta opus lienee suunnattu Pohjois-Amerikkalaisille, koska siinä on US gallon käytössä yksikkönä.
580K -mallin dokkarit on aikaiselle 580K -mallille ( Valmistenumero JJG0020000 ja ennen ). Mua noissa kiinnostaa erityisesti Operators manual, ensivaikutelma mulle siitä on se on 99% kuten olisi 580G, poislukien moottoriin liittyvät osiot. Tai no, ainakin se kertoo aika laajalti käytöstä, ylläpidosta ja muusta, asioista mistä mulla ei ole entuudestaan mitään hajua.
Laita yv:llä mailiosoite niin voin laittaa zip -tiedoston, jos haluat(te) tarkistaa miltä näyttää. Kiitos
580K -mallin dokkarit on aikaiselle 580K -mallille ( Valmistenumero JJG0020000 ja ennen ). Mua noissa kiinnostaa erityisesti Operators manual, ensivaikutelma mulle siitä on se on 99% kuten olisi 580G, poislukien moottoriin liittyvät osiot. Tai no, ainakin se kertoo aika laajalti käytöstä, ylläpidosta ja muusta, asioista mistä mulla ei ole entuudestaan mitään hajua.
Laita yv:llä mailiosoite niin voin laittaa zip -tiedoston, jos haluat(te) tarkistaa miltä näyttää. Kiitos
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Voiteluhommissa kannattaa ehdottomasti muistaa etuakselin "keinun" rasvaaminen. Todennäköisesti nippoja kaksi, joihin kannattaa laittaa vaseliinia myös etupää kauhalla kevyesti nostettuna, jotta rasva pääsee joka paikkaan.
Toki olkavarren laakerien ja puslien voitelu pitää myös muistaa. Yleensä nipat ylhäällä ja alhaalla.
Toki olkavarren laakerien ja puslien voitelu pitää myös muistaa. Yleensä nipat ylhäällä ja alhaalla.
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
EDIT::: Luin tän koko viestiketjun alusta ja sieltä löytyy tieto. Mä varmaankin koitan mennä suurinpiirtein näillä. Tarkistan vielä onko ns. Wet -jarruille sopivia nämä mainitut nesteet:
Onko porukalla näkemyksiä korrektista (580G -mallin) öljyistä voimansiirtoihin?
- Etunapoihin / etuperään Case 580D -dokkari sanoo: Case FDL . 580K -opas sanoo Case IH 135-H EP Gear
- Netistä koetin ymmärtää mitä nämä ovat käytännössä.
- Tulkintani olisi, että joku SAE 85W-140 / API GL 5 Limited Slip -lisäaineella ("Wet brakes") olisi korrekti öljy.
Esimerkiksi tämä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590029/ ... 85W140-09l
- Vaihteistoon tulkitsin, että "Case Hy trans plus (MS 1207)" olisi sopivaa, esimerkiksi Mobilfluid 424
https://www.mobil.com/english-ru/commer ... lfluid-424
Lievä tulkintani on, että kaikki noi öljyt on ns. "limited slip" -lisäaineella, mutta vaihteistoöljy olisi hieman ohuempaa kuin etunapoihin. Mielelläni laittaisin mahdollisimman korrektit voiteluaineet, en näe ongelmana jos tulee muutamia eri öljyjä.
Mulla on nyt pää vähän pyörällä mitä pitäisi ostaa, kaipaisin vinkkejä mitä öljyjä olette hankkineet voimansiirtoihin, mistä ja kuinka monta litraa?
Kiitos
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
En tunne koneesi tarkkoja voiteluainevaatimuksia, mutta pääsääntöisesti EP5 lisäainestettua ns. hypoidi-öljyä kannattaa käyttää ainostaan, mikäli valmistaja niin vaatii.
Useimmiten EP4-lisäaineistettu voimansiirtoöljy on sopivampi valinta. Märkäjarrulliseen toki niille tarkoitettu öljy.
Pelkkä EP tarkoittaa vain öljykalvon paineensieto-ominaisuutta ja nykyisin on käytännössä käytössä lähinnä EP4- ja EP5-luokat, jotka ovat erilailla lisäaineistettuja. EP5 ei ole EP4:n parempi versio.
Mobilfluid 426 on yleisesti käytetty voimansiirtoöljy ja sopii hyvin moniin laitteisiin niin etunapoihin, etuperään, vaiheistoon ( myös mometinmuunnin ), takaperään ( myös märkäjarrulliseen ), ohjaustehostimeen ja hydrauliikkaan ( viimemainitussa on kylläkin hieman paksuhkoa pakkasella ).
Limited slip? Itselle tuntemattomampi käsite tässä yhteydessä. Liittyykö se voimansiirron mahdolliseen kitkalukkoon?
Mikäli kitkalukkoja, niin silloin ihan oma öljy suositeltavin vaihtoehto.
Litramäärä riippuu koneesta ja mitä aiot vaihtaa. Koko hydejärjestelmä voi olla helpostikin 60 litraa ja muut kohteet samanverran.
Useimmiten EP4-lisäaineistettu voimansiirtoöljy on sopivampi valinta. Märkäjarrulliseen toki niille tarkoitettu öljy.
Pelkkä EP tarkoittaa vain öljykalvon paineensieto-ominaisuutta ja nykyisin on käytännössä käytössä lähinnä EP4- ja EP5-luokat, jotka ovat erilailla lisäaineistettuja. EP5 ei ole EP4:n parempi versio.
Mobilfluid 426 on yleisesti käytetty voimansiirtoöljy ja sopii hyvin moniin laitteisiin niin etunapoihin, etuperään, vaiheistoon ( myös mometinmuunnin ), takaperään ( myös märkäjarrulliseen ), ohjaustehostimeen ja hydrauliikkaan ( viimemainitussa on kylläkin hieman paksuhkoa pakkasella ).
Limited slip? Itselle tuntemattomampi käsite tässä yhteydessä. Liittyykö se voimansiirron mahdolliseen kitkalukkoon?
Mikäli kitkalukkoja, niin silloin ihan oma öljy suositeltavin vaihtoehto.
Litramäärä riippuu koneesta ja mitä aiot vaihtaa. Koko hydejärjestelmä voi olla helpostikin 60 litraa ja muut kohteet samanverran.
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Kiitos vastauksista ja tarkennuksesta. Mulla oli pohjalla luulo, että EP5 olisi parempaa, "vaativampaan" tms., hyvä tietää näin ei välttämättä ole.
Koitan pähkäillä voisiko toi Mobilfluid 426 toimia mulle kaikkiin voimansiirron paikkoihin mihin menee nestettä.NH kirjoitti: ↑La Marras 02, 2019 1:10 pm Mobilfluid 426 on yleisesti käytetty voimansiirtoöljy ja sopii hyvin moniin laitteisiin niin etunapoihin, etuperään, vaiheistoon ( myös mometinmuunnin ), takaperään ( myös märkäjarrulliseen ), ohjaustehostimeen ja hydrauliikkaan ( viimemainitussa on kylläkin hieman paksuhkoa pakkasella ).
Mulle jäi vaikutelma netistä, että moni "Wet brake" -öljy (kuten ilmeisesti on Case 580G:ssa, eli takajarrut ainakin ymmärtääkseni lilluu öljyssä) on Limited Slip -öljyä. En tiedä onko vastaavista lisäaineista kyse.
Haluaisin nyt alkuun vaihtaa ne öljyt mitkä on voimansiirrossa poislukien se mikä liikkuu kaivulaitteen sylintereissä. Itseasiassa en edes tiedä, onko kaivulaite/etukuormain -järjestelmä samassa "säiliössä", samat nesteet kuin jossain osissa mitkä pyörii kun lähdetään liikkeelle "ajamaan".
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Itse olen laittanut 580G Teboil Monitra, vaihdelaatikkoon 23 l, etuperään 5 litraa ja etunapoihin 2l. Taakse alennupyörästöihin Teboil wetol märkäjarruöljy. Suunnanvaihdin ATF, moottoriin joku halpa perus CD moottoriöljy.
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Vaihteisto ja taka-akseli alennusvaihteineen/jarrut 426. Ja voi sitä etuakseliinkin laittaa, mut sinne 80w-90 käy myös, ja ei tarvi lukkolisää (LS) kun ei ole lukkoa.
Suunnanvaihdin ja ohjaus ATF 220.
Hydrauliikka 426 käy siihen, etu ja takakuokat toimii sillä.
Suunnanvaihdin ja ohjaus ATF 220.
Hydrauliikka 426 käy siihen, etu ja takakuokat toimii sillä.
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Kiitos taas vastauksista. Olisin ehkä päätymässä ehdotusten, saatavuuden pohjalta (erona aiemmin listattuihin :
Motonetistä sain tänään Mahle -öljynsuodattimen (Volvo 240 / 242 / 244 / 245 / 740 - tuotenumero: 15-0917). Taavettifoorumilta luin, että se sopisi 580G (David Brown) -moottoriin. Mittasin sen ja ulkoisesti ainakin on vastaava. IKH:ssa en käynyt kun se oli pyhäinpäivän vuoksi tänään suljettu.
Olisi mukava koettaa jpeltoman mainitsemia Teboil -öljyjä, mutta merkkinä en ole koskaan koettanut, Mobil sen sijaan on tuttu ja turvallinen maailmassani.case580 kirjoitti: ↑To Touko 05, 2011 6:12 pm Ohjaus (x litraa ):
Mobil ATF 220
Hydrauliikka (xx litraa ):
Mobilfluid 426
Momentinmuunnin (=suunnanvaihdin?):
Mobil ATF 220
Vaihteisto ja "Final drivet"
Mobifluid 426 ( Mobilube HD 80w-90 )
Etuperä+navat (5 litraa + 2 litraa)
Mobilube HD 80w-90
Moottori ( x litraa )
10w 30 joku mineraaliöljy
Motonetistä sain tänään Mahle -öljynsuodattimen (Volvo 240 / 242 / 244 / 245 / 740 - tuotenumero: 15-0917). Taavettifoorumilta luin, että se sopisi 580G (David Brown) -moottoriin. Mittasin sen ja ulkoisesti ainakin on vastaava. IKH:ssa en käynyt kun se oli pyhäinpäivän vuoksi tänään suljettu.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Mobilube HD on EP-luokaltaan GL5 hypoidiöljy, jota kannattaa käyttää vain jos valmistaja edellyttää hypoidiöljyä.
Mobilfluid 426 on Allison C-4 työkonekäyttöön "automaatti"öljyluokitettu ( momentinmuunnin, ohjaustehostin ), joten käytännössä vastaavaa, kuin ATF 220 Dexron.
Ei kuitenkaan henkilöauton automaattilootaan.
Edullinen ja hyvä synteettinen moottoriöljy on mm LantmännenAgron noin 70 €/20L markkinoima Neste Turbo LXE 10w40.
Kylmäkäynnistyvyys on tavallliseen 10w30 mineraaliöljyyn verrattuna ylivertainen ja lisäksi pysyy koneessa ( ainakin omassa ) erinomaisesti.
Mobilfluid 426 on Allison C-4 työkonekäyttöön "automaatti"öljyluokitettu ( momentinmuunnin, ohjaustehostin ), joten käytännössä vastaavaa, kuin ATF 220 Dexron.
Ei kuitenkaan henkilöauton automaattilootaan.
Edullinen ja hyvä synteettinen moottoriöljy on mm LantmännenAgron noin 70 €/20L markkinoima Neste Turbo LXE 10w40.
Kylmäkäynnistyvyys on tavallliseen 10w30 mineraaliöljyyn verrattuna ylivertainen ja lisäksi pysyy koneessa ( ainakin omassa ) erinomaisesti.
-
- Viestit: 6376
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
https://www.mobil.com/Finnish-FI/Commer ... lfluid-426
"Allison C-4 (Agriculture Applications Only)"
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
426 on jäykempää viskositeetiltaa kun 220 atf.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
On hiukan, mutta ei merkittävästi. Vastaavasti 80w90 on 426:ta hiukan jäykempää. Normaalikäytössä tuskin voimansiirrossa olennaista eroa edes pakkasella.
Moottorin suodattimien ( ilma x2? ja öljy ) lisäksi kannattaa vaihtaa mahdolliset hyde, ohjaustehostin ja vaihteiston suodattimet. Hydepuolella voi olla erillinen suodatinpatruuna ja/tai imusuodatinsiivilä esim säiliössä. Ohjaustehostimessa mahdollisesti säiliön sisällä ja vaihteistossa mahdollinen suodatinpatruuna/imusodatinsiivilä.
Puhtaat suodattimet ovat yhtä tärkeitä, kuin tuore öljykin. Tukkoiset suodattimet lyhentävät tekniikan ikää ja huonontavat myös suorituskykyä.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Ethän jättänyt tarkoituksella pois lainauksesta kirjoittamaani huomautusta: "Ei kuitenkaan henkilöauton automaattilootaan."Talumees kirjoitti: ↑Su Marras 03, 2019 10:29 amhttps://www.mobil.com/Finnish-FI/Commer ... lfluid-426
"Allison C-4 (Agriculture Applications Only)"
Etpä varmaankaan......
Halusit vain auttaa pyyteettömästi kysyjää ongelmissaan.
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Kiitos taas kommenteista. Muokkasin niiden perusteella. Olennaisimpana muutoksina on : etuperä+etunapoihin Mobifluid 426 ja Neste Turbo LXE 10w40 moottoriin. Lopputulema olisi, että erilaisten öljyjen määrä vähenisi paljon. Alunperin en ollut sillä kannalla, että yhdistelisi öljyjä, mutta koneen huollossa on paljon huomioitavaa, ja nyt on alkanut tuntua siltä että kaikki mikä yksinkertaistaa, on helpottava asia.
EDIT (uusia kommentteja oli tullut sillävälin kun naputtelin tekstiä ::: Mietin vielä tuota ohjaus-öljyasiaa. (ATF220 vs. 426).
EDIT (uusia kommentteja oli tullut sillävälin kun naputtelin tekstiä ::: Mietin vielä tuota ohjaus-öljyasiaa. (ATF220 vs. 426).
case580 kirjoitti: ↑To Touko 05, 2011 6:12 pm Ohjaus (2.6 litraa yhteensä, josta 1 litra on säiliön osuus ):
Mobilfluid 426 /* aikaisemmat kandidaatit: Mobil ATF 220 */
Hydrauliikka (xx litraa ):
Mobilfluid 426
Momentinmuunnin (=suunnanvaihdin - powershuttle, 7.6L ):
Mobilfluid 426 /* aikaisemmat kandidaatit: Mobil ATF 220 */
Vaihteisto -- Transaxle ( 14 L)
Mobifluid 426 ( Mobilube HD 80w-90 )
Takarenkaiden - Final drivet (3.4 L x 2 = 6.8 L)
Mobifluid 426
Etuperä (5 litraa )
Mobifluid 426 /* aikaisemmat kandidaatit: Mobilube HD 80w-90 */
Etunavat (2 litraa)
Mobifluid 426 /* aikaisemmat kandidaatit: Mobilube HD 80w-90 */
Moottori ( 7.4 litraa )
Neste Turbo LXE 10w40 /* aikaisemmat kandidaatit: 10w 30 joku mineraaliöljy */
Viimeksi muokannut Construction King, Ke Helmi 26, 2020 11:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Siitä hiukan jäykemmästä tulee kylmässä tosi jäykkää, kun kaatelet vaikka kympin pakkasessa noita eri öljyjä, niin huomaa eron.Vastaavasti 80w90 on 426:ta hiukan jäykempää. Normaalikäytössä tuskin voimansiirrossa olennaista eroa edes pakkasella.
Ohjauksen suodatin on siellä pyöreän öljysäiliön sisällä, ja vaihtuu säiliö irrottamalla.
Hydr suodatin moottoorin takana rintapeltissä, ja kierrettävä kokovaihto tyyppinen.
Vaihteistossa ei suodatinta.
Suunnanvaihtimessa pestävä suodatin, ja löytyy irrottamalla öljypohja.
Muuntimen öljy tyhjenee "kytkinkopassa" olevan peitetulpan alta, ja pyörittelemällä muunnin roppu alaspäin, jolloin muistaakseni kuusiokolo avaimella avattava varsinainen öljytulppa avataa.
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Ohjauksee voi kokeilla 426:sta, mut ainakin atf on varma valinta. 10w30 universal ei kestäny säiliössä, vaan kuohu huohottimen kautta koneesee!?
Kun hommaa 20L pöntön atf:ää, niin siitä riittää suunnanvaihtimee, ja ohjauksee, sekä lisäilyyn, ja kenties uudellee vaihtoon.
Ohjauksee menee öljyä n litra.
Kun hommaa 20L pöntön atf:ää, niin siitä riittää suunnanvaihtimee, ja ohjauksee, sekä lisäilyyn, ja kenties uudellee vaihtoon.
Ohjauksee menee öljyä n litra.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Viskositeettikysymys on kahdenlainen: hiukan paksumpi, esim 426, toimii ehkä hiukan väljässä vanhassa tekniikassa lämpimänä paremmin, mutta saattaa olla -20C lämpötilassa ennen lämpiämistään kankeaa.
Mikäli on suunnitteilla kovilla pakkasilla runsasta käyttöä, ilman mahdollisuutta lämmittää konetta noin vartti ennen tositoimia, niin ATF on suositeltavampaa. Kesällä saattaa, vanhalla koneella, ATF:llä käydä niin, että tehostus ei riitä pikkukierroksilla, kun tekniikka on kuumaa.
Makuasia.
Mikäli on suunnitteilla kovilla pakkasilla runsasta käyttöä, ilman mahdollisuutta lämmittää konetta noin vartti ennen tositoimia, niin ATF on suositeltavampaa. Kesällä saattaa, vanhalla koneella, ATF:llä käydä niin, että tehostus ei riitä pikkukierroksilla, kun tekniikka on kuumaa.
Makuasia.
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Mä tutkisin ohjaustehostimen ja suunnanvaihtimen öljyn onko ATF, jos on laittasin samaa. Noita ei saa kokonaan tyhjäksi vanhasra ihan helpolla, aina jää vanhaa. Vähän sama hydrauliikassa, onko ohut hyde öljy. Sylintereihi jää wanha öljy. Abt sama verra kun säiliöön.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Garymies, Google [Bot], Rh-, Semrush [Bot] ja 70 vierailijaa