Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Pienellä etäisyydellä kauhan huulen liike suuri ja voima pieni, suurella etäisyydellä liike pieni ja voima suuri. Ja siis kauhasylinterin liike ja voima sama.
Just näin. Sillä pikakiinikkeen tappivälillä ei ole mitää voimaan vaikuttavaa kauhan pituus ja leveys suunnassa, vaan ainoastaa korkeus suunnassa!
Normaali pikakiinike korottaa vain vähän, ja vaikuttaa vähän heikentävästi murtovoimaan.
Jos lisätää kallistus, niin alkaa voimaa kadota enemmän, kun kallistaja on korkeampi, joka lisää puomin pään tapin ja kauhan huulilevyn etäisyyttä!
Tuon eron huomaa eri kauhoillakin, jos on jokin matala luiskakauha, ja sen vaihtaa korkearofiiliseen ojakauhaan, niin ei siellä kauhan käressä tunnu olevan voimaa yhtää.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Tappien etäisyys toisistaan vaikuttaa vipuvarren pituuteen ja sitä kautta voiman/liikkeen suhteeseen.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Garde72 kirjoitti: Su Loka 20, 2019 9:50 pm
Kuva
Tuossa kuvassa näkyy vipuvarsi.

Mitä lähempänä pikakiinnikkeen tapit olisivat toisiaan, sitä suurempi olisi kauhan liike ja voima pienempi.
Sekä toki päinvastoin.

PS tappivälillä tarkoitan luonnollisesti tappiväliä kauhanvarren puolella pikakiinnikettä, en toki sitä minkäkokoinen on kauhan puoli.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tuossa kuvassa näkyy vipuvarsi.Mitä lähempänä pikakiinnikkeen tapit olisivat toisiaan, sitä suurempi olisi kauhan liike ja voima pienempi.
Ilmeisesti menee sekasin pikakiinikkeen tappiväli(s-40,S-45), ja puominpään tappivälit?!
Tussa kuvassa on alkuperäsestä kauhasta otettu puomin korvakkeet, ja siihen lisätty pikakiinike joka ei vaikuta kauhan liikkeisiin mitää, oli se kiinike muuten millä tappivälillä tahansa.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Ilmeisesti toinen kirjoittaa aidasta ja toinen sen seipäistä? :wink:
S-kiinnikkeillä on käsittääkseni mallikohtaiset standardimitat, mutta mikään ei estä tekemästä tai tilaamasta kauhanvarren puolelle mitä tahansa kiinnityksiä ja mitoituksia.
Garden oma sovellus on näppärä sinänsä, mutta kiinnikkeen ei voi sanoa edustavan yleistä standardimallia s40.

Usein ( ei aina ) kiinnikkeen koko valitaan kauhavarren alkuperäisten tappien paksuuden mukaan. Mikäli tappi 40 mm niin kiinnikkeeksi s40 jne.
Silloin pikakiinnike kiinnitetään suoraan alkuperäisillä tapeilla. Sovitepuslia saattaa toki tarvita sivuttaisen välyksen säätämiseksi.

Tuossa eräs taulukko:

https://latenkone.fi/images/liitteet/s- ... keet_2.pdf
Garde72
Viestit: 853
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Garde72 »

Kyllä tää ihan standardikiinnike pitäis olla, Jii-metin edullisin pulttikiristettävä. (aihio) Tässä vielä sovitusvaiheessa ennen hitsausta.

Kuva

Tässä sitten kauha paikallaan. Tosiaan alkuperäinen tappiväli oli suurin syy juuri 40-koon valintaan. Koneen suosituspainokin osuu haarukkaan. (2-6 t)

Kuva

Viime talvena turasin vielä kallistuksen...

Kuva
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Mistä / Miten rosvosit kallistukselle hydrauliikan?
Garde72
Viestit: 853
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Garde72 »

jpeltoma kirjoitti: Ti Loka 22, 2019 8:35 pm Mistä / Miten rosvosit kallistukselle hydrauliikan?
Kauhan liikkeestä sähköventtiilillä. Nappi pohjaan ja kallistuu, normaalisti kuokkii.

Kuva


Tässä näkyy nyt aika hyvin miten paljon (tai vähän :mrgreen: ) vipuvarsi pitenee nivelestä kauhan huulilevyyn: pikaliitin= n. 150 mm, kallistus= n. 180 mm.

Kuva
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Construction King kirjoitti: Su Loka 20, 2019 4:31 pm Kysymykset mitä mulla pyörii mielessä:
- pitäisikö näille tehdä jotain, muuta kuin rasvata? Mulla on puikkohitsauslaite, mutta hitsaustaidot on niin heikot, tulee vain lisävahinkoa jos itse koetan korjata. Näin täällä foorumilla/ketjussa tosi kauniisti tehtyjä korjauksia, pikaliittimiä ja muuta. Oma tuntuma olisi, että näiden korjaus pitäisi laittaa listalle ja keskittyä tässä vaiheessa merkittävimpiin käyttöönotto -huoltoihin.
-- haittoja? ( tuleeko lisävahinkoa jos käytän sellaisenaan ?)
-- hyötyjä? ( ymmärrettävästi tiukemmat liitokset ja hyvä mieli hyvin tehdystä työstä )

Mua ihmetyttää, lisäksi miksi nämä kauhan tapit ovat niin väljiä (olisiko alkuperäiset kauhat jääneet matkan varrelle?), muut etukuormaajan, etukauhan ja takakaivulaitteen tapit ovat tiukkoja, niissä ei ole klappia lainkaan.

Kiitos
Kyllä wanhoissa koneissa on kauhoissa väljää ja kauhaksi on sovitettu mitä on sattunut löytymään kun edellinen on loppunut. Ei siitä nyt kamalasti muuta haittaa ole kuin, että on ikävä kaivettava heiluessaan ja kolisee. Tokihan ne palikat pääsee lyömään toisiinsa mikä edelleen pahentaa ongelmaa. Kauheita voimia näissä kuokissa ei ole mikä rikkoisi aivan heti paikkoja kun järkeä käyttää eikä hakkaa puomia minnekkään. Ei tuon kauhan korjaaminen nyt kauhean iso työ ole. Siihen voi vaihtaa polttoleikkaamalla uudet holkit ja sitten uudet tapit. Puomin pää jos on kovasti väljä, niin sen voi joutua täyttöhitsaamaan ja aarporaamaan tai poraamaan ja holkittaan. Ensi alkuun voisi kokeilla ihan vaan uusilla tapeilla. Kauhassa näyttää oleva vaihtoehtoinenkin kiinnityskohta, siinä voi olla tiukempi holkki vielä. Edit_ Netistä olin katsovinani että koiranluissa on vaihdettavat puslat, niinpä voi olla myöskin puomin päässä. Etsi varaosakuvat.

Kyllähän näistä on ensiapuna isompia väljiä poistetttu hitsaamalla täyttöjä itse ja vingulla pyöristelty sinnepäin. Tappeja/hollkeja saa sorvareilta ihan oman maun mukaan teetettyä. Auraosasta saa vakiokokoja. Tässä muistaakseeni on tuumasia tappeja jotka voi olla valmiina hankalahkosti saatavia.
Viimeksi muokannut jpeltoma, Ke Loka 23, 2019 3:43 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

jpeltoma kirjoitti: Ti Loka 22, 2019 8:35 pm Mistä / Miten rosvosit kallistukselle hydrauliikan?
6/2 Sähköventtiilin voi laittaa kaivupuomiin, niin ei tarvi vetää pitkiä letkuja ohjaamon luota puomin päähän, vaan pelkästää sähköpiuhan.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Garde72 kirjoitti: Ti Loka 22, 2019 8:10 pm Kyllä tää ihan standardikiinnike pitäis olla, Jii-metin edullisin pulttikiristettävä. (aihio) Tässä vielä sovitusvaiheessa ennen hitsausta.

Ei ole standardipikakiinnike, vaan kuten itsekin kirjoitit kiinnikkeen aihio, johon olet tehnyt kauhanvarren puoleisen kiinnitysosan.
Hienoa työtä joka tapauksessa.

Standardi s-kiinnikkeessä on kumpikin puoli valmiina. Toki välillä uudessa s-kiinnikkeessä kauhanvarren puolella on isot puslareijät, joihin hitsataan konekohtainen oikeankokoinen pusla.
Garde72
Viestit: 853
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Garde72 »

jpeltoma kirjoitti: Ti Loka 22, 2019 10:33 pm
Netistä olin katsovinani että koiranluissa on vaihdettavat puslat, niinpä voi olla myöskin puomin päässä. Etsi varaosakuvat.

Kyllähän näistä on ensiapuna isompia väljiä poistetttu hitsaamalla täyttöjä itse ja vingulla pyöristelty sinnepäin. Tappeja/hollkeja saa sorvareilta ihan oman maun mukaan teetettyä. Auraosasta saa vakiokokoja. Tässä muistaakseeni on tuumasia tappeja jotka voi olla valmiina hankalahkosti saatavia.
On vaihtopuslat joka nivelessä ja niitä jopa kohtuuhintaan saa (Ameriikasta). Aiemmista kuvistakin näkyy miten soikeat reiät mulla oli kauhassa ja puomin päässä.

Vaihdoin 45 mm:n tapit tuumakokosien tilalle ja holkitin kaikki väljät nivelet.

Kuva

Kierretangolla puristelin holkit sisään:

Kuva
Viimeksi muokannut Garde72, Pe Loka 25, 2019 8:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Mikäli varaosakaaviosta näkee puomiston puslien varaosanumerot, niin silloin kannattaa kuukkeloida numerolla Viron ja Puolan varaosatarjontaa.

Suomessa marmorilla 70-80€ maksava pusla, voi maksaa Virossa 15€ ja Puolassa 7€.
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Nätin näköisiä kuvia ja siistiä jälkeä korjauksissa.

Lisäosilla ja muutenkin Case 580 on monessa tehtävässä verraton työväline.

Täällä jatkan hiljalleen 580G -mallin käyttöönottoa. Tekisi mieli lähteä kauhan klappeja poistamaan, mutta edellisistä kommenteistakin päättelen se olisi haahuilua. Listalla on paljon kiireellisempiä asioita, mahdollisesti ensi viikonloppuna koetan päästä koneen alapuolelta suorittamaan rasvauksia.

Ymmärrän joillekin rasvaukset voi olla puolen tunnin tai tuntien työ, täällä aikaa menee ihmettelyineen paljon enemmän, ja PDF -korjausohjeitakin on vielä hankkimatta joka hidastaa etenemistä entisestään.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo. Vai miten se ikivanha sanonta menikään.

Kuhan kaikki nipat ovat löytyneet ja auki, sekä kaikki rasvauskohteet ovat ikikamasta puhtaita vaseliinin kulkemiseen, niin rasvaukseen menee muutaman harjoittelukerran jälkeen noin vartti.

Säännöllinen rasvaus, 2-5 puristusta kerralla riittävän usein, on kaikkein halvin tappiremontti tai on oikeastaan se menetelmä jonka avulla harrastekäytössä ei tarvitse koskaan tappiremonttia tehdä.
jpeltoma

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Onhan noissa caseissa kohteita jotka kannattaa vilkasta ennen käyttöönottoa. Toivottavasti en masenna Construction Kingiä näillä... :D Etunapojen öljyt on hyvä katsoa, onko ylipäätään öljyä / vuotaako stefat. Suunnanvaihtimen ATF:t, saattaa suunnanvaihdin tiputella hiljakseen. Veto hiipuu jollei ole oikealla tasolla öljy, tarkistetaan kuumana käynnissä. Takana porttaalien sisällä on jarrulevyt, öljyt on aika mustat todennäköisesti. Vaihdelaatikon(/perän) / etuperän öljyt on nopeasti vaihdettu.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

mahdollisesti ensi viikonloppuna koetan päästä koneen alapuolelta suorittamaan rasvauksia.
Siellä alapuolella ei montaa nippaa ole, lähinnä kartaanin nipat, joitten määrä riippuu monta vetävää pyörää on!?
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

580G täällä on 4x4, lisäsin tiedon allekirjoitukseen. Suurin osa taitaa olla näin, mitä internetin kuvista olen päätellyt.

Kiitos lisäsin nämä listaan:
jpeltoma kirjoitti: To Loka 24, 2019 5:09 pm Etunapojen öljyt
Suunnanvaihtimen ATF:t
Takana porttaalien sisällä on jarrulevyt, öljyt
Vaihdelaatikon(/perän) / etuperän öljyt
Koitan saada pdf -englanninkieliset ohjeistukset netistä hankittua mahdollisimman pian, niistä oli puhetta jo aiemmin, mutta en ole vielä kerennyt perehtymään aiheeseen. Tällä hetkellä vaivaa sellainen epätietoisuus mistä/miten tarttua huoltokohteisiin, mutta uskon asia parantuu (pdf) -kirjallisuuteen perehtymällä.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Navat ja etuperä on syytä pitää riittävässä öljyssä, osat maksavat hunajaa tiivisteitä lukuunottamatta.
Garde72
Viestit: 853
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Garde72 »

Välillä vähän töitäkin. :mrgreen: Kaapelia piiloon.

Kuva

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa