Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos taas henkisestä tuesta ja neuvoista.

Tässä on siis toinen niistä uusista tapeista ja vanha tappi vieressä ( ylin tappi on vain messinkitappi jota käytän tappien lyömisessä )
https://aijaa.com/R3jsz8

...vanha tappi on kuin "porkkana" tai joku muu hyöty-juures.

Päädyin hitsaamaan "sormukset" jotka leikkasin olisko se 1.25" mustasta rautaputkesta, tai 1.5", tavallista ns. kierteytettävää putkea mitä oli jäänyt yli. Toista sormusta piti vähän lyhentää, ja toinen sormus jäi vähän vajaaksi.

https://aijaa.com/1XGpgJ
https://aijaa.com/MfPl41

Tämä oli oikeastaan 1. kerta kun sain jotain oikeasti hitsattua. Puikolla hitsasin, arvelen noi oli rosterille ne puikot, mutta näillä mentiin. Aiemmin olen hitsatessa nykäissyt puikon heti irti kun on räpsähtänyt, enkä maskin takaa ole nähnyt mitään. Nyt kun sain puikon palamaan sain rauhallisesti katsottua Bilteman automaattimaskin läpi ja oli mukavaa puuhaa. Haasteena oli automaattisulake 16A joka napsahteli kun hitsasi ehkä jotain 7 sekuntia putkeen. Siksi tein pienissä 5 sekunnin pätkissä hitsauksen. Ikean puinen pihatuoli joka oli hitsauspöytänä syttyi tuoksinassa palamaan. Ajattelin sammuu itsekseen, mutta alkoi nopeasti roihuamaan, olisi nopeasti palanut maantasalle ilman sammutustoimia. Kiitos kannustitte itse tekemään, tuntuu tuli jotain opittua ja ensikerralla jälki on jo parempi.

Kuvassa vielä uusi kauha ja uudet tapit asennettuna. Kauha on vanha, mutta oli käyttämätön, kuvassa jo vähän kaivettu. Oli kyllä melkoinen työ saada 1. kauhanvaihto suoritettua, tuli hypittyä kaivurin ohjaamoon edes-takaisin varmaan 50 kertaa. Tapit on ilman välyksiä, juuri ja juuri sai naputeltua paikoilleen.
https://aijaa.com/ANzgvL
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Tuo on mukava tunne kun saa itse tehtyä jotain :D Vaikka juurikin hitsauksissa saa kyllä aina varautua siihen että joku alkaa sanomaan että onpa kauhean näköistä jälkeä ym. arvostelua ottamatta huomioon sellaista seikkaa että eihän kaikki tekijät mitään ammatti tasoa ole :wink: Ja enkä ole sitä itsekkään hitsauksen suhteen mutta kummasti ne omatkin kötöstykset on vielä kiinni pysynnyt :lol: Itse olen sen huomannut että kun on pidempi paussi puikko hitsauksesta niin kannattaa rohkeasti etsiä vaan jotain tois sijaista romu rautaa ja vähän aikaa harjoitella siihen ennenkuin alkaa sitä oikeaa kohdetta hitsailemaan niin on saanut silloin sellaisen alku tatsin ja onnistuu se itse kohteen hitsauskin sitten vähän paremmin :roll: Itsellä oli ekana hitsikoneena joku valovirta muuntaja niin sillä oli todella vaikea alkaa omia hitsauksia tekemään mutta nyt kun on ollut tuo migatronicin 160E inventteri kone niin sillä luonnistuu jo ihan toiseen malliin touhuamiset vaikka harvoin on tullut nyt hitsattua yhtikäs mitään :roll: Tosin hitsauksia olisi tiedossa tuon oman koneen kauhojen kanssa mutta kun ei ole tänä kesänä yksinkertaisesti tekemään oikein mitään koneen parissa kun on kaikkea muutakin tärkeämpää ollut nyt tälle kesälle ja vieläkin niitä tärkeämpiä tehtäviä on tekemättä niin taitaa jäädä kauhojen hitsaukset jälleen kerran syksyyn/talveen :lol:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiinnostuin tuosta Migatronic 160E:sta, voi olla siinä on liikaa amppeereja mulle, koska taloudessa näyttäisi olevan isoimmat 16A sulakkeita, ilmeisesti Migatronic vaatii 20A.

Case 580G yhdistelmäkaivurin käyttö on täällä sujunut hyvin, mutta nyt tuli iso, iso haaste. :shock:

Kaivaessa kauhaa oikealle siirtäessä osui kauha kallioon ... kallio oli hieman korkeammalla kuin olin odottanut ja kauha osui kallion "olakkeeseen" ikävästi.

Sen jälkeen kauhan sivusiirto vasemmalle ei toiminut. Ajattelin että ehkä meni hydrauliletku rikki, ja koitin katsella vuotojakin.

Ei ollut vuotoja ja meinasin tulla jo kysymään neuvoja tänne. Syntyviä syviä miettiessäni katselin kaivuria sateessa sisältä keittiön ikkunasta ja huomasin tämän:
https://aijaa.com/9ywPm1
https://aijaa.com/AcOhf4

Oletan että pystyy korjaamaan vaihtamalla osia. Miten paha tämä on? Ja mistä kannattaisi lähteä etsimään osia? Onko tietoa onko tämä 580G -spesifi osa, tai sopisko muidenkin 580 -mallien vastaavat osat?

Kiitos
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ei muuta kun hitsaa takasin kiinni! :wink:
Murtumajälestä näkyy, ettei tuo ole paljoa viimeaikoin ollu kiinni. :mrgreen:
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Tarkoitatko, että tuo on mahdollisesti aiemmin hitsattu jo? Kävin katsomassa tarkemmin ehkä hieman näyttää hitsatulta.

Se kolaus mikä tuli kauhan osuttua ei mielestäni ollut kovin paha, tai siis en tiedä mikä on paha, mutta en ajatellut jotain tällaista voisi tapahtua.

Jos sen hitsaisi kiinni, ilmeisesti olisi purettava pois ensin? Mietin tiivisteitä lähinnä, että ne varmaan käryävät.

Pitäisikö se hitsata rosteripuikoilla vai tavallisella rauta? Ilmeisesti kiiltävä osa on jotain seosmetallia ja muuten ehkä valuosa?

Jos tapista poistaisi lukkorenkaan alapuolelta ja naputtelisi ylös niin arvelen siinä ei mitään tavallaan järisyttäviä tapahdu, koska puomi ei ole tuon varassa enää. Mutta sitten pitäisi vielä purkaa se tanko mikä on hydraulisylinterin sisällä.

Ja jos sen voisi hitsata kuntoon, niin tietysti veisin sen jollekkin joka osaa hitsata.

Btw. uusi osa (pelkkä tanko) maksaa 1304 euroa + alv.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Oliko niin, että vaikutat jossain Keski-Uudenmaan alueella?
Mikäli kyllä, niin Kymppitaito Tuusulassa on oiva paikka sylkkyongelmissa.

Kolaus sinne tai tänne ei riitä hajottamaan sylinteriä, vaan tuo lienee aikaa myöten tullut vaurio, joka sai nyt ratkaisevan kuormituksen.
RS
Viestit: 852
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja RS »

Ei sitä sylinteriä tarvii purkaa. Silmukka ja sylinteri rohkeasti irti ja hitsarin juttusille.
Varsi vedetään niin ulos kun tulee ja suojataan roiskeilta.
Öljyä tietty valuu sylinteristä,kun letkut irrottaa,mut se on ihan normihommaa.
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Construction King kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 3:13 pm Tarkoitatko, että tuo on mahdollisesti aiemmin hitsattu jo? Kävin katsomassa tarkemmin ehkä hieman näyttää hitsatulta.

Se kolaus mikä tuli kauhan osuttua ei mielestäni ollut kovin paha, tai siis en tiedä mikä on paha, mutta en ajatellut jotain tällaista voisi tapahtua.
Luulen Tumppi 865 tarkoittavan kuvan perusteella, että on ollut kiinni enää vaaleammalta murtumakohdaltaan, eli käytännössä ollut pienellä nurkalla kiinni vuosikausia (tummempaan aiemmin murtuneeseen alueeseen on öljykin ”pesiytynyt” vuosien aikana), eikä tuollaisen alueen lopullinen pettäminen välttämättä tarvi edes kolausta kun irtoaa lopullisesti
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos kaikille tuesta. Ymmärrän nyt yhdistelmäkaivurin puomin kääntösylinterin varressa on ollut murtuma aiemmin ja öljyä näkyy aiemmin murtuneessa kohdassa.
RS kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 5:15 pm Ei sitä sylinteriä tarvii purkaa. Silmukka ja sylinteri rohkeasti irti ja hitsarin juttusille.
Varsi vedetään niin ulos kun tulee ja suojataan roiskeilta.
Öljyä tietty valuu sylinteristä,kun letkut irrottaa,mut se on ihan normihommaa.
Koetin katsoa miten sylinteri lähtisi irti, ohjeita en vielä löytänyt. Katsoin sitä "ohjaamon puoleista" päätyä sylinteristä, ja mulle muodostui kuva sen irroitus on haastava työ.

Löysin youtubesta ohjeen miten sen varren mikä on nyt murtunut, saisi irti:
- ymmärtääkseni tehtävät näkyvät tässä ( ja seuraavan vajaan 4 minuutin aikana):
http://www.youtube.com/watch?v=oB2pe1G0FWs&t=0m36s

Koetin saisinko auki tuon "sylinterin päädyn", mutta se vaikuttaa olevan tiukassa, eikä mulla ole työkalua (joka näkyy ton videon alussa, kohdassa 0:36) sen avaamiseen. Mietin ehkä paras betsi olisi koittaa etsiä tuollainen työkalu. Olisin kyllä valmis koittamaan koko sylinterin irroitustakin.
NH kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 3:30 pm Oliko niin, että vaikutat jossain Keski-Uudenmaan alueella?
Mikäli kyllä, niin Kymppitaito Tuusulassa on oiva paikka sylkkyongelmissa.
Kyllä katsoin missä Kymppitaito sijaitsee ja on tosi lähellä.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

RS kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 5:15 pm Ei sitä sylinteriä tarvii purkaa. Silmukka ja sylinteri rohkeasti irti ja hitsarin juttusille.
Varsi vedetään niin ulos kun tulee ja suojataan roiskeilta.
Öljyä tietty valuu sylinteristä,kun letkut irrottaa,mut se on ihan normihommaa.
Mietin tässä, että olisi varmaankin sittenkin paras jos tosiaan saisin sen koko sylinterin purettua pois, ja sitten vietyä korjattavaksi.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Marku3
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 9:38 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Marku3 »

Tuosta videolta katsoen, sylinterien päällä on se 'kansi', pulteilla kiinni. Pultit auki, kansi pois, senjälkeen sylinteri nousee sieltä. Voisko olla noin helppo?
Kasatessa uudet pultit, kovat..? Niille voi joku ohjemomentti olla. Onko sulla räjäytyskuvaa/varaosaluetteloa, siinä voisi tieto olla.
On isäntä olevinaan. Eikä tiedä montako viikatetta talossa on.
casee
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2016 3:47 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja casee »

on niitä hitsattu ihan paikallaan ei muuta kun varsi kokonaan ulosvedetty ja sitten hitsaamaan ihan normi 48,00 puikolla on vedetty varren ympärille märkää rättiä mitä välillä kastelee kylmällä vedellä
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Huom. edit. sinisellä :
Marku3 kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 9:18 pm Tuosta videolta katsoen, sylinterien päällä on se 'kansi', pulteilla kiinni. Pultit auki, kansi pois, senjälkeen sylinteri nousee sieltä. Voisko olla noin helppo?
Katselin tarkemmin, monissa Case 580 -kaivureissa ovat kaivulaitteen kääntösylinterit "vierekkäin" - kuten videolla.
- Nyt rikkoutuneessa Case 580G -pystytassu ("sideshift") -kaivurissa kääntösylinterit ovat päällekkäin.

Kävin ihmettelemässä ja ottamassa kuvia:
https://aijaa.com/oi7P41 ( yleiskuva kääntösylintereistä - takaapäin. )
https://aijaa.com/UFfvEK ( kaivurin oikean takarenkaan takapuolelta kuvattu kaivurin allepäin )
https://aijaa.com/pLCmUK ( kaivurin vasemman takarenkaan takapuolelta yläviistosta kuvattuna "päätylevy" - kaivulaite on siirrettynä tälle laidalle )
https://aijaa.com/leOswJ ( sama kuin edellinen - hieman eri kuvakulma - yläpuolelta "päätylevy" )
https://aijaa.com/Eao0fr ( sivukuva - vasemman takarenkaan takapuolelta kuvattu käännön sylintereitä )
https://aijaa.com/ydPBPp ( alapuolelta - maantasosta kuvattuna alempi päätylevy - näyttää samanlaiselta kuin yläpuolella )

Mua tietty kiinnostaisi tietää, mitä päätylevyjen takana on, onko siellä tappi joka tulisi alaspäin ehkä ulos. Ylöspäin ei mielestäni mahdu tulemaan - kaivurin rungon metallilevy on päällä tiellä - jos ei ota kaivulaitetta erilleen kaivurista). Vai onko tuolla 2 tappia - yksi tappi molemmille sylintereille?

EDIT::: Räjäytyskuva löytyi:
https://avspare.com/catalog/case/56624/43332/951003/ ( linkki on isommasta listasta räjäytyskuvia https://avspare.com/catalog/case/56624/43332/)
casee kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 9:43 pm on niitä hitsattu ihan paikallaan ei muuta kun varsi kokonaan ulosvedetty ja sitten hitsaamaan ihan normi 48,00 puikolla on vedetty varren ympärille märkää rättiä mitä välillä kastelee kylmällä vedellä
Mua kiinnostaisi koittaa hitsata itsekin, mutta hitsausjälkeni on ihan järkyttävä. Ajattelin kysyä NH:n suosittelemasta paikasta voisivatko korjata, jos vaan saan irti tuon rikkoutuneen sylinterin.

Ja kiitos kaikille!
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Marku3
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 9:38 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Marku3 »

No niin sehän olikin pystytassuilla...
Yrittäisin kyl avata tuon sylinterin päädyn. Siellä kymppitaidossa jos käyt, heiltä voisi työkalu löytyä lainaan.
Tai sitten rohkeasti vaan itse hitsaten.
On isäntä olevinaan. Eikä tiedä montako viikatetta talossa on.
nakki
Viestit: 690
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: päijät-häme
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja nakki »

Kuttuu ammatti masinistin rälläkän ja hitsuukoneen kanssa paikalle ja se liimaa varren ja korvakon yhteen. Jos ei itse uskalla hitsata.
RS
Viestit: 852
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja RS »

En kyllä ensinmäiseksi purkaisi tosta tota turpamutteria auki.
Jos se sylinterin takapäädyn irroittaminen on oikeasti paha homma,niin sitten hitsaisin sen paikallaan...
RS
Viestit: 852
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja RS »

Nyt vasta,kun kuvia katsoin niin paikallaan hitsaisin.
Kunnon seevit ja silmukan tappi paikallaan tukevaan heftiin.
Tappi pois ja sittenhän voikin vartta kiertää,ettei tarvitse lakisaumaa vetää.
48 puikko olis hyvä.
ch
Viestit: 1499
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja ch »

Laitoinpa googleen "korjaushitsaus uusimaa" ja kyllä sieltä palveluntarjoajia löytyi, jotka voisivat tuommoisen pikaisen korjaushomman tehdä ihan paikanpäälle tulemalla, ettei sylinteriä tarvitse mihinkään pajalle kiikuttaa. Tulee sitten kestävä ja tuo on kuitenkin paikallaan hitsattavissa niin turha lähteä purkamaan.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Onhan siinä enemmän puuhaa, jos koko sylinterin päästää irti, ja jos ei ole isoja putkipihtejä tai sopivaa avainta turpamutterin avaamiseks, niin hitsari paikalle ja hitsaa paikaallaa.
Noista kyllä lähtee turpamutterit melko helposti auki, kunhan mahollinen lukitusruuvi on ensin poistettu!?

Paikallaa hitsaamisee on kuitenkin suht hyvin tilaa, ja vartta voi pyörittää ettei tarvi erikoisempia asentohitsauksiakaa!?
Pikku valovirta invertterillä 2,5mm 48, tai 55 puikolla suhuuttelee kiinni, ja jos sähkössä ja koneessa on varaa niin pintaan voi 3,25mm puikolla vetää.
Alkulämmöt tuon valuteräs silmukan takia on ihan hyvä antaa. :roll:
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen

Viesti Kirjoittaja NH »

Näyttäisi siltä, että ylimmäinen kääntösylinteri on lukittu ylimmäisellä laipalla ja alimmainen alimmaisella.

Laipan alta lähtenee ( katso räjäytyskuvasta mikäli sellainen jostain löytyy ) kiinteä tappi, johon kääntösylkky on laakeroitu.

Laippa ( jossa tod näk myös tappi kiinni ) irti ja sylkky on pois vedettävissä ( painaa aika paljon ).

Esim CNH:n tuoreimmissa laitteissa ko laippa on kovaa kiinni ja siksi siinä on tehtaalta lähtiessä kierrereijät ulosvetopulteille, joina toimivat saman kokoiset pultit, joilla laippa on kiinni.
Neljännes kierrosta joka pulttia vuorollaan kireämmälle ja asetelma irtoaa jo noin puolen tunnin kohdalla. :D

Kaikki pultit kannattaa samalla uusia. Ulosvetopultit kärsivät kierteiltään muutenkin( kärki ).

Ei mikään erityisen vaikea työ, mikäli vain kaikki pultit irtoavat suosiolla.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Fallingdown, Heikki75, Hsippe, Make, Semrush [Bot], zukka ja 42 vierailijaa