Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Holkin rasvaus tosiaan "väli-ilmansuunnasta", moottorin etupuolelta katsoen "luoteesta".
Holkki ei täällä lopulta ollut kovassa kiinni, 16mm kannoilla olevat pultit auki - ja irroitusöljyä (puuttuvan) rasvanipan koloon. Ruuvimeisselillä kevyesti kampeamalla liikkui.
45 -asteen rasvanipan sain asennettua, mutta parin tunnin homma. Kymmeniä kertoja nippa tippui sormista ja magneetilla takaisin ylös. Haaste on pieni syvennyksessä oleva tila missä nippaa pitäisi pystyä ruuvaamaan jengoille.
Hommaa helpottaisi joku tällainen suora korotusnippa: https://www.salhydro.fi/fi/rasvanipat-1 ... rotusnippa
Korotusnippa muutenkin olisi tarpeen, koska 45 -asteen nippa jäi ainakin täällä väärään suuntaan - sain rasvattua kääntämällä löysemmälle nippaa - jolloin nippa osoitti oikeaan suuntaan. Lopuksi pihdeillä käänsin nipan niin että se ei tippuisi paikoiltaan.
Holkin irroituksessa mulla oli tällaisia työkaluja: https://aijaa.com/0p1t4R
- meisselillä ja 1/4 lyhyellä jatkolla "lukitsin" moottorin - työntämällä holkin välistä.
- lyhyt putkenpätkä toi lisäpituutta 16mm lenkkiavaimeen. Avopäällä piti pultit avata, koska lenkkipäätä ei saanut mahtumaan ahtaaseen paikkaan.
Homma jatkuu pienin huoltotoimin ja kerron miten etenee.
Holkki ei täällä lopulta ollut kovassa kiinni, 16mm kannoilla olevat pultit auki - ja irroitusöljyä (puuttuvan) rasvanipan koloon. Ruuvimeisselillä kevyesti kampeamalla liikkui.
45 -asteen rasvanipan sain asennettua, mutta parin tunnin homma. Kymmeniä kertoja nippa tippui sormista ja magneetilla takaisin ylös. Haaste on pieni syvennyksessä oleva tila missä nippaa pitäisi pystyä ruuvaamaan jengoille.
Hommaa helpottaisi joku tällainen suora korotusnippa: https://www.salhydro.fi/fi/rasvanipat-1 ... rotusnippa
Korotusnippa muutenkin olisi tarpeen, koska 45 -asteen nippa jäi ainakin täällä väärään suuntaan - sain rasvattua kääntämällä löysemmälle nippaa - jolloin nippa osoitti oikeaan suuntaan. Lopuksi pihdeillä käänsin nipan niin että se ei tippuisi paikoiltaan.
Holkin irroituksessa mulla oli tällaisia työkaluja: https://aijaa.com/0p1t4R
- meisselillä ja 1/4 lyhyellä jatkolla "lukitsin" moottorin - työntämällä holkin välistä.
- lyhyt putkenpätkä toi lisäpituutta 16mm lenkkiavaimeen. Avopäällä piti pultit avata, koska lenkkipäätä ei saanut mahtumaan ahtaaseen paikkaan.
Homma jatkuu pienin huoltotoimin ja kerron miten etenee.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Tarvitsisin jelppiä Case 580G - kaivulaitteen sivusiirrossa. Haluaisin siirtää kaivulaitteen "kaivinkoneen oven puolelle", jotta pääsisin kaivamaan rakennuksen seinän vierestä.NH kirjoitti: ↑La Huhti 02, 2016 10:33 am Sivusiirto toimii kunhan ensin vapauttaa lukituksen ( joku vipu kaivuulaitteen vivuista ) ja tämän jälkeen vie kauhavarren pitkälle suoraksi koneen viereen. Tämän jälkeen kauhaa tulee liikuttaa niin, että koko asetelma liukuu haluttuun kohtaan kiskoilla. Siirron lukitus toimii usein paineistamalla jokin puomiston sylintereistä tiettyyn asentoon.
Asetelman liikuttaminen vaatii yleensä harjoittelua ja kauhan pää kannattaa upottaa maahan melko syvään. Takkuaa nimittäin aloittelijalla helposti.
Kätevä ominaisuus, kun oppii käyttämään.
Ohjeena mulla on Case 580F -ohjekirjasta sivu 61:
https://aijaa.com/q8yg6B
Ohjaamosta löytyi yksi tuollainen pyöreä nappi, vähän eri paikasta - näkyy kuvan oikeassa yläkulmassa:
https://aijaa.com/KjpOTx
...mutta mutta .... seurasin siitä napista lähtevää kaapelia, ja se menee kaasupolkimelle.
https://aijaa.com/BdTgcA - kaapeli lähtö
https://aijaa.com/Gp1DfU - kaapeli kulkee lattialla
https://aijaa.com/6RYexd - kaapeli kulkee lattialla
https://aijaa.com/pCA5PU - päättyy tänne (kaasupolkimelle)
Oon varma tästä oli keskustelua jo aiemmin, pahoittelut jos on toistoa, mutta voisko joku vielä muistuttaa, miten tuota sideshiftiä käytetään? Kiitos!
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Se on käsikaasu, niikun varmaan jo huomasitkin.Ohjaamosta löytyi yksi tuollainen pyöreä nappi, vähän eri paikasta - näkyy kuvan oikeassa yläkulmassa:
Sivusiirron lukituksesta ei tarkempaa muistikuvaa, kun ei ole tuollasta konetta lähempää nähny, mut joku vipu siellä ohjaamon takanurkassa pitäs sille olla, mitä ohjekijan kuvia muistan nähneeni!?
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Kiitos vastauksesta. Koetan vielä etsiä mistä saisi käytettyä sivusiirtoa.
Netistä löysin katalogista räjäytyskuvia, jotain tällaista 580G -yhdistelmäkaivurissa lienee:
(310) - SIDESHIFT BACKHOE - LOCKING VALBE - MICO
tai sitten tällainen:
(311A) - SIDESHIFT BACKHOE - LOCKING VALVE - PARKER
Kävin jo katselemassa mihin hydrauliletkut menevät niistä "sivusiirto" -lukitussylintereistä (tai miksi niitä kutsutaan), huono näkyvyys on, voi olla täytyy purkaa jotain tieltä. Etsintä jatkuu..
Netistä löysin katalogista räjäytyskuvia, jotain tällaista 580G -yhdistelmäkaivurissa lienee:
(310) - SIDESHIFT BACKHOE - LOCKING VALBE - MICO
tai sitten tällainen:
(311A) - SIDESHIFT BACKHOE - LOCKING VALVE - PARKER
Kävin jo katselemassa mihin hydrauliletkut menevät niistä "sivusiirto" -lukitussylintereistä (tai miksi niitä kutsutaan), huono näkyvyys on, voi olla täytyy purkaa jotain tieltä. Etsintä jatkuu..
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Euler! Nyt taisi löytyä - 580G -sivusiirto - vasemman peukkuvarpaan kohdilla:Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Heinä 24, 2021 12:18 am joku vipu siellä ohjaamon takanurkassa pitäs sille olla, mitä ohjekijan kuvia muistan nähneeni!?
https://aijaa.com/TNM9nc
Meinaan koittaa huomenna päivällä.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Toinen juttu on sivusiirron lukitus. Välttämättä vapautusvipu takaisin ei auta. Saattaa vaatia jonkin kaivuusylinterin paineistamisen rajoitinta vastaan hetkeksi. Pitää tietää vain mikä sylinteri.
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
En ymmärtänyt. Tarkoitatko, että kun olen jo saanut siirrettyä kaivinlaitteen haluamalleni puolelle - ja kääntänyt vapautusvivun takaisin "kiinni" -asentoon, niin vielä sen jälkeen pitää tehdä temppuja?
- ja se olisi paineistaa joku tietty kaivuusylinteri hetkeksi rajoitinta vasten?
Voiko sitä tietää mikä sylinteri on paineistettava? Pähkäiltävä räjäytyskuvista? - joku sylinteri joka paineistaa samalla tuon "sivusiirron" piirin?
Täällä meni aamupäivä muissa hommissa. Pysäytin kaivurin lopuksi kauha pitkälle ulotettuna sivulla ja kauhan kärki pienessä kuopassa, jota vasten meinasin vetää.
Kiitos!
- ja se olisi paineistaa joku tietty kaivuusylinteri hetkeksi rajoitinta vasten?
Voiko sitä tietää mikä sylinteri on paineistettava? Pähkäiltävä räjäytyskuvista? - joku sylinteri joka paineistaa samalla tuon "sivusiirron" piirin?
Täällä meni aamupäivä muissa hommissa. Pysäytin kaivurin lopuksi kauha pitkälle ulotettuna sivulla ja kauhan kärki pienessä kuopassa, jota vasten meinasin vetää.
Kiitos!
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Jep, esim useissa Fordeissa vapautusvipu on vain sivusiirtolukkosylintereiden paineen poistoventtiili.
Paine lukkosylkkyihin saaadaan takaisin kääntämällä kauhaa muutamaksi sekunniksi täysin sisään rajoitinta vastaan, kunhan vapautusvipu on ensin siirretty kiinni-asentoon.
Mikä on tilanne Casessa, en tiedä.
PS sivusiirrossa joutuu usein hiukan kikkailemaan, koska kauha ei liikuta taka-kaivuusysteemiä tasaisesti, vaikka siirtokisko on tasainen. Pitää siis onnistua saamaan suora liike, mikä ei ole mitenkään helppoa, mutta onnistuu kun on malttia.
Paine lukkosylkkyihin saaadaan takaisin kääntämällä kauhaa muutamaksi sekunniksi täysin sisään rajoitinta vastaan, kunhan vapautusvipu on ensin siirretty kiinni-asentoon.
Mikä on tilanne Casessa, en tiedä.
PS sivusiirrossa joutuu usein hiukan kikkailemaan, koska kauha ei liikuta taka-kaivuusysteemiä tasaisesti, vaikka siirtokisko on tasainen. Pitää siis onnistua saamaan suora liike, mikä ei ole mitenkään helppoa, mutta onnistuu kun on malttia.
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Mulla jäi sivusiirto huomiselle, ei ole siis päivitystä.
Ja kiitos vinkeistä. Meinaan rasvata vielä kiskot. Epäilen sivusiirtoa ei tuossa laitteessa ole käytetty ikuisuuksiin, joten ennakoin haasteita. Ja voin kuvitella sivusiirto jumii herkästi jos meinaa mennä vinossa. Koitan herkällä korvalla katsella ja ymmärtää mitä on tapahtumassa.
Huomenna olisi ajatuksissa myös 1. kauhan vaihto + uusien kauhan tappien laitto (nämä hankin ja raportoin jo aiemmin tässä ketjussa, vielä asentamatta). Tankkasin 20L punaista dieseliä, 580G tankki on nyt aikalailla täynnä ja hain peltikanisteriin saman verran uutta.
Case täällä hieman merkkaa reviiriään, polttoainetta tippuu käynnissä ollessa tippa sinne, toinen tänne, kiinnitin siihen huomiota. Ei mitenkään erityisen paljoa, mutta jos kaivan joitain minuutteja paikoillaan, maahan ilmestyy tippa. Vaikuttaisi olevan moottorin "vasemmalla puolella - eli oven puolella", saattaa olla lähellä suodattimia, en tarkemmin katsonut vielä.
Ja kiitos vinkeistä. Meinaan rasvata vielä kiskot. Epäilen sivusiirtoa ei tuossa laitteessa ole käytetty ikuisuuksiin, joten ennakoin haasteita. Ja voin kuvitella sivusiirto jumii herkästi jos meinaa mennä vinossa. Koitan herkällä korvalla katsella ja ymmärtää mitä on tapahtumassa.
Huomenna olisi ajatuksissa myös 1. kauhan vaihto + uusien kauhan tappien laitto (nämä hankin ja raportoin jo aiemmin tässä ketjussa, vielä asentamatta). Tankkasin 20L punaista dieseliä, 580G tankki on nyt aikalailla täynnä ja hain peltikanisteriin saman verran uutta.
Case täällä hieman merkkaa reviiriään, polttoainetta tippuu käynnissä ollessa tippa sinne, toinen tänne, kiinnitin siihen huomiota. Ei mitenkään erityisen paljoa, mutta jos kaivan joitain minuutteja paikoillaan, maahan ilmestyy tippa. Vaikuttaisi olevan moottorin "vasemmalla puolella - eli oven puolella", saattaa olla lähellä suodattimia, en tarkemmin katsonut vielä.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Sunnuntain kunniaksi päivä meni täällä:
- rasvasin mm. etuakselin "keinun" ja etuakselilta pyörien luota ala- ja ylänipat (miksi niitä nyt kutsutaankaan). Nopeasti meni, kun nämä ovat hiljan rasvattukin.
- yhden puomin tapin rasvasin - lähellä kauhaa - siinä ei ole nippaa, naputtelin ulos 2/3 tapista ja rasvasin
- muut kauhojen tapit ovat rasvattu muutama päivä sitten
- itse asia - kaivulaitteen sivusiirto:
-- rasvasin liukupinnat
-- avasin "kahvan" jalkotilasta https://aijaa.com/TNM9nc
-- koetin siirtää kaivulaitetta vetämällä - kauhan puomit 90-astetta kuskin oven puolelle. Ei hievahtanutkaan. Koetin nitkutella edes-takaisin, sekä kauhaa liikuttamalla, että puomia, ja kevyesti ylös alas.
-- koetin vetää kaivulaitteella myös eri suunnista, mutta ei liikkunut mihinkään.
-- Avasin kaivulaitteen 4 kulmasta nämä 3 mutteria muutaman millin
https://aijaa.com/xoFdeg
https://aijaa.com/XqUhOC
https://aijaa.com/uq23au
https://aijaa.com/9fQ1lO
-- Edelleen koetin vetämällä puomit 90-astetta kuljettajan oven puolelle - ei hievahtanutkaan
-- Toin kauhan lähemmäksi ja edes takaisin sekä puomilla, että kauhalla ja vähän ylös/alas samalla - kaivulaite liikkui kevyesti työntämällä (toiseen suuntaan kuin toivoin)
-- koetin vetää kaivulaitetta takaisin, ei onnistu, mutta työntämällä liikkui kevyesti (väärään suuntaan!)
-- Tuumasin no koitetaan sitten työntää toiselta puolelta, käänsin puomin/kauhan vasemmalle - ja yllätys yllätys - kaivulaite liikkui puomilla työntämällä kevyesti kuin resiina raiteilla. Koetin vielä ottaa takaisinpäin vetämällä, mutta ei onnistunut taaskaan, vaikka miten hieman heijasin eri suuntiin ylös/alas samalla kun vedin.
Mietin voisiko puomilla vetäminen paineistaa sen saman piirin joka vasta avattiin tätä operaatiota varten. No niin tai näin, tällä tavoin liikkui kuin tämä uudempi - vastaavasti helposti ja reilusti liukuen - JCB http://www.youtube.com/watch?v=pnix2GkY5uw&t=0m44s
Tässä kaivulaite siirrettynä:
https://aijaa.com/ErHxEk
Maassa on CRC:tä ja sivusiirron ollessa vapautettuna näytti vuotavan yhdestä letkusta hydraulinestettä, ja vuoto loppui sivusiirtoventtiilin suljettuani.
Muuta jumppaa tuli parin tarpeettoman M8 -pultin avauksesta - molemmat katkesivat ja jouduin poraamaan ne pois, alkuperäiset kierteet säilyivät kun pultin jämät tulivat lopulta ulos.
https://aijaa.com/wsLMP3
- rasvasin mm. etuakselin "keinun" ja etuakselilta pyörien luota ala- ja ylänipat (miksi niitä nyt kutsutaankaan). Nopeasti meni, kun nämä ovat hiljan rasvattukin.
- yhden puomin tapin rasvasin - lähellä kauhaa - siinä ei ole nippaa, naputtelin ulos 2/3 tapista ja rasvasin
- muut kauhojen tapit ovat rasvattu muutama päivä sitten
- itse asia - kaivulaitteen sivusiirto:
-- rasvasin liukupinnat
-- avasin "kahvan" jalkotilasta https://aijaa.com/TNM9nc
-- koetin siirtää kaivulaitetta vetämällä - kauhan puomit 90-astetta kuskin oven puolelle. Ei hievahtanutkaan. Koetin nitkutella edes-takaisin, sekä kauhaa liikuttamalla, että puomia, ja kevyesti ylös alas.
-- koetin vetää kaivulaitteella myös eri suunnista, mutta ei liikkunut mihinkään.
-- Avasin kaivulaitteen 4 kulmasta nämä 3 mutteria muutaman millin
https://aijaa.com/xoFdeg
https://aijaa.com/XqUhOC
https://aijaa.com/uq23au
https://aijaa.com/9fQ1lO
-- Edelleen koetin vetämällä puomit 90-astetta kuljettajan oven puolelle - ei hievahtanutkaan
-- Toin kauhan lähemmäksi ja edes takaisin sekä puomilla, että kauhalla ja vähän ylös/alas samalla - kaivulaite liikkui kevyesti työntämällä (toiseen suuntaan kuin toivoin)
-- koetin vetää kaivulaitetta takaisin, ei onnistu, mutta työntämällä liikkui kevyesti (väärään suuntaan!)
-- Tuumasin no koitetaan sitten työntää toiselta puolelta, käänsin puomin/kauhan vasemmalle - ja yllätys yllätys - kaivulaite liikkui puomilla työntämällä kevyesti kuin resiina raiteilla. Koetin vielä ottaa takaisinpäin vetämällä, mutta ei onnistunut taaskaan, vaikka miten hieman heijasin eri suuntiin ylös/alas samalla kun vedin.
Mietin voisiko puomilla vetäminen paineistaa sen saman piirin joka vasta avattiin tätä operaatiota varten. No niin tai näin, tällä tavoin liikkui kuin tämä uudempi - vastaavasti helposti ja reilusti liukuen - JCB http://www.youtube.com/watch?v=pnix2GkY5uw&t=0m44s
Tässä kaivulaite siirrettynä:
https://aijaa.com/ErHxEk
Maassa on CRC:tä ja sivusiirron ollessa vapautettuna näytti vuotavan yhdestä letkusta hydraulinestettä, ja vuoto loppui sivusiirtoventtiilin suljettuani.
Muuta jumppaa tuli parin tarpeettoman M8 -pultin avauksesta - molemmat katkesivat ja jouduin poraamaan ne pois, alkuperäiset kierteet säilyivät kun pultin jämät tulivat lopulta ulos.
https://aijaa.com/wsLMP3
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Otin eilen puhelimeeni videonpätkän 2 min 51sekuntia, jolla kuvasin kaivuria takaa ja alle havainnoidakseni onko vuotoja koekäytössä.
Katselin videon tarkasti ja kurja juttu - vaikuttaisi siltä yksi sivusiirtolaitteen neljästä sylintereistä vuotaa nestettä.
Siis kyse on niistä sylintereistä jotka lukitsevat/vapauttavat kaivulaitteen kiskolta - takaapäin kaivuria katsoen se sylinteri mikä on kello neljässä.
Koekäytössä jossa tarkoituksella vedin "pitkään mutta hitaasti" liikkeitä, laskin noin 85 tippaa tuon koekäytön aikana. Jos kaivuria käyttäisi 24 tuntia koekäyttö' vastaavalla tavalla, se tekisi 10.8L. Normaalimpana käyttönä - kone seisoo aika paljon paikoillaan - jolloin vuotoa ei ole - arvelen minulla se voisi tarkoittaa 0.2-0.5L päivässä.
Katselin netistä - korjaus olisi minulle haastava - kaivulaite on ainakin osin vedettävä irti kaivurista ja muutenkin kuulostaa hurjalta:
https://www.heavyequipmentforums.com/th ... val.51261/
- Linkin takana Alrman -käyttäjä sanoo tehneensä korjauksen useita kertoja, 1-1.5 tuntia, epäilee ensikertalaiselta menee enemmän.
Mulla ei ole nyt mitään tarvittavia tiivisteitä tai osia, eikä edes tietoa mistä saisi, ja haluaisin käyttää konetta nyt hyvien kelien ja lomani aikana.
Mietinnässä mulla on lieventää kesän ajaksi haastetta - jos vuoto jatkuu:
1. laittaa joku tipankeräys "matala astia" - esimerkiksi leikkaamalla kanisterista sopivan muotoinen matala allas
2. jos vuoto pahenee - pultata kaivulaite kiinni nykyiseen asentoonsa (poraamatta uusia reikiä).
Mietin, että sillä että avasin sivusiirtolaitteen muttereita muutaman millin on voinut olla tässä (itseaiheutetussa) vahingossa merkitystä. Mietityttää, että ehkä sylinteri/mäntä on päässyt joko ulos liian paljon - jolloin tiiviste ehkä on mennyt "rupeloisen" - ruostuneen metallin yli tai toisinpäin - mäntä olisi päässyt liian syvälle - samoin vaikutuksin. Siis vähän samantyyppistä, kuin herkästi käy kun jotain umpiruostuneita auton jarrusatuloita koittaa herkistellä irroitettuna, ilman jarrusatuloita, olen tällain saanut rikottua tiivisteet.
Tämmöisiä kuulumisia täällä.
Katselin videon tarkasti ja kurja juttu - vaikuttaisi siltä yksi sivusiirtolaitteen neljästä sylintereistä vuotaa nestettä.
Siis kyse on niistä sylintereistä jotka lukitsevat/vapauttavat kaivulaitteen kiskolta - takaapäin kaivuria katsoen se sylinteri mikä on kello neljässä.
Koekäytössä jossa tarkoituksella vedin "pitkään mutta hitaasti" liikkeitä, laskin noin 85 tippaa tuon koekäytön aikana. Jos kaivuria käyttäisi 24 tuntia koekäyttö' vastaavalla tavalla, se tekisi 10.8L. Normaalimpana käyttönä - kone seisoo aika paljon paikoillaan - jolloin vuotoa ei ole - arvelen minulla se voisi tarkoittaa 0.2-0.5L päivässä.
Katselin netistä - korjaus olisi minulle haastava - kaivulaite on ainakin osin vedettävä irti kaivurista ja muutenkin kuulostaa hurjalta:
https://www.heavyequipmentforums.com/th ... val.51261/
- Linkin takana Alrman -käyttäjä sanoo tehneensä korjauksen useita kertoja, 1-1.5 tuntia, epäilee ensikertalaiselta menee enemmän.
Mulla ei ole nyt mitään tarvittavia tiivisteitä tai osia, eikä edes tietoa mistä saisi, ja haluaisin käyttää konetta nyt hyvien kelien ja lomani aikana.
Mietinnässä mulla on lieventää kesän ajaksi haastetta - jos vuoto jatkuu:
1. laittaa joku tipankeräys "matala astia" - esimerkiksi leikkaamalla kanisterista sopivan muotoinen matala allas
2. jos vuoto pahenee - pultata kaivulaite kiinni nykyiseen asentoonsa (poraamatta uusia reikiä).
Mietin, että sillä että avasin sivusiirtolaitteen muttereita muutaman millin on voinut olla tässä (itseaiheutetussa) vahingossa merkitystä. Mietityttää, että ehkä sylinteri/mäntä on päässyt joko ulos liian paljon - jolloin tiiviste ehkä on mennyt "rupeloisen" - ruostuneen metallin yli tai toisinpäin - mäntä olisi päässyt liian syvälle - samoin vaikutuksin. Siis vähän samantyyppistä, kuin herkästi käy kun jotain umpiruostuneita auton jarrusatuloita koittaa herkistellä irroitettuna, ilman jarrusatuloita, olen tällain saanut rikottua tiivisteet.
Tämmöisiä kuulumisia täällä.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Yksi kysymyskin mulla olisi ollut:
- kuvassa näkyy https://aijaa.com/ErHxEk miten olen rasvannut "kiskot"
- kuuluuko noi kiskot rasvata myöskin niiltä pinnoilta mitkä ovat kohti kameraa?
Kysyn koska havainnoin niin "kaivuliikkeillä" kaivulaite liikkuu nyt hieman (1-2cm?) suhteessa kiskoihin. Ymmärrettävästi ne jääkiekon kokoiset männät mitkä puristavat kiskoa vasten ... ovat nyt rasvatulla pinnalla ... se on kuin peilijäätä.
Ohjekirja sanoo vain pitäisi rasvata, mutta sen tarkempaa kuvausta ei ole miten rasvaus pitää tehdä.
Mua kyllä mietityttää (osin tuon kehittyneen hydraulinestevuodon seurauksena), pitäisikö tässä harkita kaivulaitteen pulttaamista niin että se ei liiku enää mihinkään suuntaan - kaivulaite on nyt haluamallani puolella - ja sulkea sitten hydraulipiiri kokonaan.
- kuvassa näkyy https://aijaa.com/ErHxEk miten olen rasvannut "kiskot"
- kuuluuko noi kiskot rasvata myöskin niiltä pinnoilta mitkä ovat kohti kameraa?
Kysyn koska havainnoin niin "kaivuliikkeillä" kaivulaite liikkuu nyt hieman (1-2cm?) suhteessa kiskoihin. Ymmärrettävästi ne jääkiekon kokoiset männät mitkä puristavat kiskoa vasten ... ovat nyt rasvatulla pinnalla ... se on kuin peilijäätä.
Ohjekirja sanoo vain pitäisi rasvata, mutta sen tarkempaa kuvausta ei ole miten rasvaus pitää tehdä.
Mua kyllä mietityttää (osin tuon kehittyneen hydraulinestevuodon seurauksena), pitäisikö tässä harkita kaivulaitteen pulttaamista niin että se ei liiku enää mihinkään suuntaan - kaivulaite on nyt haluamallani puolella - ja sulkea sitten hydraulipiiri kokonaan.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 1499
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Ei tuo pystypinta varmaan niin rasvaa tarvitse. Yläpinta sen suurimman kuorman kantaa.
Sulla siis vuoti tuo takaa katsoen oikealla alhaalla oleva lukitusmäntä. Ne näyttäisi kaikki olevan putkitettu sarjaan ja tuo vuotava on linjan viimeinen. Pikakorjauksena voisi olla, että otat tuon viimeisen putken pois ja tulppaat lähdöt yläsylinteristä ja alasylinteristä tietty myös ettei mee roskaa. Eiköhän se kolmellakin pysy tämän kesän kaivuut riittävän hyvin paikallaan.
Sulla siis vuoti tuo takaa katsoen oikealla alhaalla oleva lukitusmäntä. Ne näyttäisi kaikki olevan putkitettu sarjaan ja tuo vuotava on linjan viimeinen. Pikakorjauksena voisi olla, että otat tuon viimeisen putken pois ja tulppaat lähdöt yläsylinteristä ja alasylinteristä tietty myös ettei mee roskaa. Eiköhän se kolmellakin pysy tämän kesän kaivuut riittävän hyvin paikallaan.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Kiitos tästä vinkistä. Hyvä havainto putki vuotava on tosiaan linjan viimeinen. Vuoto täällä eilen oli rauhoittunut, seuraan tänään tilannetta. Arvostan käytännön läheistä ehdotusta, koska aloitin kaivamaan salaojia talon ympärille, ja tässä on rajallinen aika ennen syksyä, tekee tiukkaa saada kaivutyöt siihen malliin voi jättää talveksi.ch kirjoitti: ↑Ma Heinä 26, 2021 8:30 pm Ne näyttäisi kaikki olevan putkitettu sarjaan ja tuo vuotava on linjan viimeinen. Pikakorjauksena voisi olla, että otat tuon viimeisen putken pois ja tulppaat lähdöt yläsylinteristä ja alasylinteristä tietty myös ettei mee roskaa. Eiköhän se kolmellakin pysy tämän kesän kaivuut riittävän hyvin paikallaan.
Kerron miten etenee.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Mikäli ohjekirja sanoo, että rasvataan niin ehkä ok, mutta isohkolla avonaisella liukupinnalla, joka on vielä täysin avoin, yhdistelmä hiekka ja rasva kuulostaa vähemmän hyvältä.
Sivusiirtoa käytetään niin vähän, että ei kulu ja liikkuu kyllä ilman rasvaustakin.
Toiminnon poistaminen voi tuntua tässä vaiheessa hyvältä, mutta voi harmittaa jossain toisessa työssä tai työvaiheessa jälkeen päin.
Sivusiirtoa käytetään niin vähän, että ei kulu ja liikkuu kyllä ilman rasvaustakin.
Toiminnon poistaminen voi tuntua tässä vaiheessa hyvältä, mutta voi harmittaa jossain toisessa työssä tai työvaiheessa jälkeen päin.
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Kiitos kommentista NH. Uusimpana päivityksenä,
Samalla halusin vaihtaa uudet kauhan tapit, mitkä ovat olleet odottamassa, matkaan tuli hieman mutkia.
Vanhoissa tapeissa on toinen pääty "sienen mallinen" ja toisessa päässä on reikä.
Uusissa tapeissa on vain reikä, mutta toinen pää on sileä, joka tarkoittaa tappi ei tule pysymään paikoillaan ilman muutoksia.
Kysyin Auraosasta, ehdottivat hitsaamaan prikan päähän jos tapissa riittää pituutta, ja jos ei riitä pituus sitten pitäisi tehdä uudet. En ole kerennyt miettiä vaihtoehtoja sen enempää, mutta mulla ei ole sellaisia prikkoja, ja hitsaustaitoni ovat niin huonot en ehkä näihin halua kokeilla. Ratkaisu menee joka tapauksessa ensiviikolle, niin tai näin.
Toistaiseksi jatkan nyt kuitenkin vanhoilla tapeilla, mikä vähän harmittaa kun kauhassa joka olisi menossa paikoilleen olisi uudet helat, en tiedä meneekö ne pilalla kuluneilla tapeilla. Itseasiassa koko kauha on käyttämätön.
1. kauhanvaihto 580:een meneillään, olen vaihtamassa kapeaa ojakauhaan.Construction King kirjoitti: ↑Ke Huhti 22, 2020 12:18 am Sain uudet kauhan tapit Auraosasta. En vielä kerennyt tarkistaa sopiiko ne, raportoin sitten.
Samalla halusin vaihtaa uudet kauhan tapit, mitkä ovat olleet odottamassa, matkaan tuli hieman mutkia.
Vanhoissa tapeissa on toinen pääty "sienen mallinen" ja toisessa päässä on reikä.
Uusissa tapeissa on vain reikä, mutta toinen pää on sileä, joka tarkoittaa tappi ei tule pysymään paikoillaan ilman muutoksia.
Kysyin Auraosasta, ehdottivat hitsaamaan prikan päähän jos tapissa riittää pituutta, ja jos ei riitä pituus sitten pitäisi tehdä uudet. En ole kerennyt miettiä vaihtoehtoja sen enempää, mutta mulla ei ole sellaisia prikkoja, ja hitsaustaitoni ovat niin huonot en ehkä näihin halua kokeilla. Ratkaisu menee joka tapauksessa ensiviikolle, niin tai näin.
Toistaiseksi jatkan nyt kuitenkin vanhoilla tapeilla, mikä vähän harmittaa kun kauhassa joka olisi menossa paikoilleen olisi uudet helat, en tiedä meneekö ne pilalla kuluneilla tapeilla. Itseasiassa koko kauha on käyttämätön.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Ei tarvitse välttämättä olla prikka, vaan mikä tahansa hiukan tappia leveämpi romurautapala sopii, jossa riittävän iso reikä hitsausta varten.
Niin huonoa hitsaria, edes aloittelevaa, joka ehjällä puikkö- tai lankakoneella ei tuossa hitsuussa onnistu, ei ole olemassakaan.
Niin huonoa hitsaria, edes aloittelevaa, joka ehjällä puikkö- tai lankakoneella ei tuossa hitsuussa onnistu, ei ole olemassakaan.
-
- Viestit: 542
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Kiitos NH ohkaisusta. Olinkin tässä etsimässä sopivia prikkoja, mutta haastavaa on.
Voisiko se "levennys" olla päätyyn hitsattu lattaraudan pala? Siis vähän niinkuin T-kirjaimen muotoinen.
Tai voisiko se olla melko ohut pellinpala johon poraisin reiän - minulta löytyy reikäteriä isojenkin (n. 40mm) reikien tekoon.
Tuumasin että haluaisin sittenkin ne uudet tapit heti käyttöön, koska vanhat muistuttavat porkkanaa, ovat niin kuluneet, epäilen ne rikkovat uudet helat alta aikayksikön.
Voisiko se "levennys" olla päätyyn hitsattu lattaraudan pala? Siis vähän niinkuin T-kirjaimen muotoinen.
Tai voisiko se olla melko ohut pellinpala johon poraisin reiän - minulta löytyy reikäteriä isojenkin (n. 40mm) reikien tekoon.
Tuumasin että haluaisin sittenkin ne uudet tapit heti käyttöön, koska vanhat muistuttavat porkkanaa, ovat niin kuluneet, epäilen ne rikkovat uudet helat alta aikayksikön.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Mikä tahansa hitsattava läpyskä, joka ei päästä tappia karkaamaan. Sen verran paksua tavaraa, että sopii käytettävälle hitsuslaitteelle ja hitsarille.
-
- Viestit: 852
- Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
- Viesti:
Re: Case 580 kaivurikuormaaja -80 lukulainen
Jos siinä tapissa on ylimääräistä pituutta,niin voithan porata toiseenkin päätyyn reijän.
Jos ylimääräistä pituutta ei ole ja hitsaus ei luonnistu,niin voithan tehdä kierteet akselin päähän ja pultilla prikka/yms.latanpätkä kiinni.
Sorvissahan se kierre olisi helppo tehdä keskelle ja suoraan,mutta kyllä se käsivaraltakin tuohon hommaan riittävän hyvä tulee.
Edellyttäen tietysti,että tapit on senverran pehmeää tavaraa,että poraus onnistuu....
Jos ylimääräistä pituutta ei ole ja hitsaus ei luonnistu,niin voithan tehdä kierteet akselin päähän ja pultilla prikka/yms.latanpätkä kiinni.
Sorvissahan se kierre olisi helppo tehdä keskelle ja suoraan,mutta kyllä se käsivaraltakin tuohon hommaan riittävän hyvä tulee.
Edellyttäen tietysti,että tapit on senverran pehmeää tavaraa,että poraus onnistuu....
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, Bing [Bot], RUT ja 59 vierailijaa