Paljonko sitä 2-T öljyä CAV:n pumppuun.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Fe35
Viestit: 766
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fe35 »

kerran erehyin laittamaan oman auton tankkiin jotain suuttimia putsaavaa ainetta ja sen tankin jälkeen oon ajanut 3litraa korkeammalla keskikulutuksella/100km, no en tiiä liekkö sitten ollut jotain paskaa suuttimissa. En ainakaan huomannut että ois tullut enmpää hevosiakaan.
Nyt oon lurautellut 100litraan dieseliä 1litran 2t öljyä ja kone käy pehmeemmin.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Superdextaaja kirjoitti:Onhan niitä 2-tahti kuormureita ja linja-autojakin.
...laiva- ja voimalaitosmoottoreita....

http://fi.wikipedia.org/wiki/W%C3%A4rtsil%C3%A4

Wärtsilän valmistamien moottorien sylinterihalkaisijat ovat välillä 20-96 cm. Wärtsilä valmistaa nelitahtisia rivi- ja V-moottoreita sekä teettää lisenssivalmistajilla kaksitahtisia rivimoottoreita. Kaksitahtimoottorit valmistetaan Sulzer-merkillä. Nelitahtiset, keskinopeat moottorit ovat yrityksen päätuote, ja niissä se onkin johtava valmistaja maailmassa. Hidaskäyntisten, kaksitahtisten moottorien valmistajana Wärtsilä on kolmen suurimman joukossa. Kaikki kaksitahtimoottorit on suunniteltu toimimaan raskaalla dieselöljyllä. Moottoreiden sylinteriluvut ovat välillä 4-20. Tehokkain moottori on 14-sylinterinen 2-tahtidiesel, jonka sylinterit on sijoitettu riviin. Se painaa noin 2300 tonnia pelkän kampiakselin painaessa 300 tonnia. Jokaisen sylinterin tilavuus on 1820 litraa, ja jokainen tuottaa 7780 hevosvoimaa. Näin tehokkain versio tuottaa yhteensä 108 920 hp/102 rpm, 25 480 litran tilavuudella. Maksimivääntö, 5 608 312 lb/ft, saavutetaan samalla kierrosalueella.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Tässä Jarkon lainaamassa lauseessa alunperin kyllä haluttiin perustella dieselpolttoaineeseen lisättävää öljyä, että onhan olemassa myös 2-tahtisia dieselmoottoreita. Mielessä kirjoittajalla on tietysti ollut tuttu moottorisaha tai mopo ja niihin käytettävä välttämätön öljyseosbensa.

Edelleenkin olen utelias, laitetaanko myös kaksitahtisiin dieseleihin voitelu polttoaineen seassa, mikä tietenkin olisi jonkinlainen peruste nelitahtisenkin dieselin polttoaineen seostamiseen voiteluöljyllä?

-SS-
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

intikka475 kirjoitti:
Ambasador kirjoitti:Minkähän vuoksi linja-autoliikkeet ja muut raskaan kaluston firmat eivät käytä 2 t öljyä, jos siitä on jotain hyötyä.
Jos joku dieselasentaja suosittelee 2 t öljyä laitettavaksi, se tietenkin on hänen mielipiteensä.
Kyllä ihan terveellistä on lorauttaa tankkiin 2t öljyä.
Ehkä on terveellistä, mutta käyttääkö joku em. yritys 2t öljyä?
intikka475 kirjoitti:Vai onkos niin uskollista sakkia ,että aina käytetään Shellin/ Teboilin/ Nesteen löpöä ??
Jos firman kortilla tankkaa, niin ei taida olla kovin paljon valinnanvaraa. Siis ne em. raskaan kaluston firmat.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Mopot tai sahat ei ollut mielessä tuossa aiemmin, kun ei semmoista ole koskaan tullu dieselinä vastaan vaan ajattelin nimenomaan vähän raskaampia 2-tahtidieseleitä. En ole muuten minäkään kuullut kenenkään särkeneen koneitaan käyttämällä vähän 2-t öljyä dieselin seassa. Mutta muilla vähäisilläkin aineilla kyllä kuten itsekin Diesel 100:sella.
Korpivainio
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
Paikkakunta: Isokyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpivainio »

Eikös noissa 2-tahtidieseleissä ole kaasunvaihto toteutettu pääsääntöisesti roots-ahtimella? Silloinhan veivikammio vapautuu öljyn olinpaikaksi, kuten 4-tahtisissakin, kun sitä ei tarvita hengitykseen?
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tuolleen hitaasti laskien, niinkuin minulla on synnynnäisesti tapana ja kykynä, pitäis 2-tahti dieselmoottoreiden pumppujen tehdä tuplasti ruiskautuskertoja suuttimiin verrattuna 4-tahtisiin. Muuta en suoraansanoen tiedä noista koneista. Kiinnostais vaan tietää onko niissä pumput näin myös tuplarasituksella verrattuna 4-tahtisiin ja näin perustepohja pienelle voiteluöljytarpeelle pumppua varten polttiksen seassa. Kokemuksia/tietoa kellään? Onko näin, että 2-t öljyn tarve silloin isommissa koneissa on tynnyrisotalla pitempiaikaisessa käytössä, että saattaa kustannussyistäkin jäädä väliin.
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t-40 »

2 tahti dieselistä sen enmpää tietämättä mutta asiasta kyllä kiinnostuneena.
eipähän nuihin minusta 2t öljyä kyllä polttoaineen sekaan lotrata, moottori öljy voitelee alapään.
ja sellattinen muistikuva on että pakopuolella olis ventiilit, ainakin jossain kuormurin moottorissa.


kunha nykysisitä rojekteista on edes osa saatettu päätökseen olis kyllä jokin jenkki rekka rojekti omaan hauskuutukseen omiaan
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
laukula
Viestit: 167
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:18 pm
Paikkakunta: sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laukula »

2tdetroiteissa ym. polttis menee suuttimista ja ruiskutus tosiaan joka kierroksella,voiteluöljy on normaalisti öljypohjassa ja painevoitelu. :wink: Uusi väittelyn aihe-pensan lisääminen dieselin sekaan pakkasella.
Ilman konetta ihminen on orja,kone vapauttaa ihmisen. Henry Ford
Gedore
Viestit: 330
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:23 pm
Paikkakunta: Tampere and Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gedore »

Mitään en taaskaan asiasta tiedä, kunhan vaan ihmettelen sitä kun jalostamolle on rakennettu laboratoriot, ties minkälaiset mittaus ja annostelulaitteet, palkattu leegio laborantteja ja kemistejä, voi olla jokunen tohtorisihminenkin seassa. Tuotekehitykseen hassataan miljoonia. On EN standardit ja direktiivit, on laadunvalvonnan suunnitelmat, laatujärjestelmät ja sertifikaatit, ja kumminkin kuka tahansa kylänmies voi parantaa polttoaineen laatua lorauttelemalla kahvikupppimitalla tankilliseen jotakin sekaan. Onko mennyt rekrytointi pieleen, vai missä piilee jutun juoni?
Teknik, sano ryssä kun saranan näki.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Tämä 2T-öljyn lisääminen on kansan vastaisku salaiseen öljy-yhtiöiden ja ruiskutuspumppukorjaajien lisäpöytäkirjaan, jossa sovitaan, että dieselöljyä "kuivatetaan" jotta saadaan korjaajille lisää töitä.

-SS-
Ripel
Viestit: 2506
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripel »

^Tai niin ainakin voisi uskotella. Taitaa kuulua kuitenkin samaan kastiin, kun muutkin lisäaineet joita eivät osaa jo tuotannon aikaan laittaa :wink:
jylhä
Viestit: 2907
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
Paikkakunta: sadonmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jylhä »

-SS- kirjoitti: Edelleenkin olen utelias, laitetaanko myös kaksitahtisiin dieseleihin voitelu polttoaineen seassa, mikä tietenkin olisi jonkinlainen peruste nelitahtisenkin dieselin polttoaineen seostamiseen voiteluöljyllä?
-SS-
Ei ole vissiin veturit eikä isot maansiirtokoneen poikia kiinnostanu kun tämmöisiä pitää kysellä. Kaksitahti dieselissä polttoaine on ihan normaalia, ja ilma syötetään huuhtelupumpulla, jolloin kampikammiossa on öljyä ihan kuin nelitahtisissakin. Tällä asialla ei ole MITÄÄN yhteyttä ruiskutuspumpun/suuttimien voiteluun 2t öljyllä. Melkein löysin toimintaa esittävän animaation mutta en ihan, jatketaanpa etsintää... hyvä kuva löyty, paitsi että huuhtelupumppu puuttuu.
http://static.howstuffworks.com/gif/die ... stroke.gif
Viimeksi muokannut jylhä, Ti Helmi 15, 2011 9:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Kysymyksellä voi yrittää herättää huomiota väittelijöiden ajatusvirheestä. Tässä polttoöljyn voiteluöljylisäyksessä 2T-dieselit todellakin ovat täysin toimimaton keskustelunavaus.

Hyvin se tässä lopussa tulikin esille.

Eli jää jäljelle öljy-yhtiön ahneus ja ruiskutuspumppukorjaajien osakeomistukset Neste Oilissa tai lahjukset tai öljylaboratorioiden hankilökunnan täydellinen ammattitaidottomuus.

Tai kaikki nämä yhdessä. Lisätään me öljyä, jottei pääse suunnitelma toteutumaan.

-SS-
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tuon VW diesel polttoainepumppuni korjaajan perusteluja ja suositusta 2-t öljyn käytölle kerratakseni: tarkoitus on siis pääasiassa parantaa PUMPUN voitelua polttoaineen avulla, ja ehkä suuttimienkin kestoa, lisäämällä 2-t-öljyä polttoaineen sekaan. Tämä varsinkin, jos käyttää lisäaineita kosteuden takia polttoaineessa samalla ja muutenkin. Ei siis koko koneen muuta voitelua kampikammion kautta moottoripyörien ym. tapaan. 2-tahti dieselmoottoreissa pumppu painaa tuplatahtia ainetta suuttimien läpi pyttyihin verrattuna 4-tahtiseen/koneen kierros ts. paineistuksia aika tavalla pumpun askareena kovilla kierroksilla. Siksi ajattelin kysyä, onko kellään oikeaa tietoa siltä saralta asiaan?

Pöljää on hyvä opettaa, kun se ei opi mitään mutta uskoo kaiken.
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Hyvin on paljon parjattu roosamasteri toiminut 400tkm 2-t öljyn käytöllä.
Ei jumita ennakon säädin ja juuri leimalla savu arvo 0.57.

Huomaa kyllä jo ajossa jos muutaman tankillisen on lisäämättä öljyä.

Joka toisella tankkauksella puolisen litraa näköjään riittää ja yleensä 100 litraa kerralla tulee tankattua.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Mitähän nämä dieselautojen "katalysaattorit", hiukkassuodattimet yms. tykkäävät lisäöljystä? Se on vain tankilliseen litra 2t-öljyä aika paljon. Tankin koosta riippuen n. 2 %. :shock: Samoja määriä 2t-pensakoneisiin nähden.

Toimiikos 2t-pensakoneissa katalysaattorit, vai onko niitten puute vain valmistajasta johtuvaa (pienkoneisiin ei viitsitä laittaa, kun ei ole pakko ja perinteisen kaasuttimen kanssa katti toimii huonosti)?
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Viime keväänä oli Koneviestissä juttu kuumalla ilmalla tapahtuneista lukuisista traktoreiden pumppurikoista. Arveltiin syyksi moottoripolttoöljyn voitelevuuden loppumista ääriolosuhteissa joihin kuulemma traktori joutuu 25 asteen tuolla puolen raskaassa äestystyössä. Tästä olen muodostanut mielipiteen, että ainakin talvilaadulla moisissa olosuhteissa voisi olla viisasta laittaa tankkiin vähän kaksitahtiöljyä pumppua varten.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
50R
Viestit: 764
Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 9:06 am
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 50R »

2t-bensakoneissa ei pala täysin puhdaskaan dieselpolttoaine... ei edes "kuivin" mahdollinen talvilaatu. Bensakone on suunniteltu bensalle.Toimintaperiaate dieselissä on sen sorttinen, että palaminen tapahtuu hyvinkin runsaalla öljyseoksella. Eikä dieselistä synny samanlaista kaksitahtisen käryä vaikka öljyä olisi hyvinkin paljon dieselin joukossa. Dieselpolttoaine itsessäänkin on jo jonkunmoinen voiteluaine, eli ei kovinkaan kaukana ohuesta öljystä. Sillähän voidellaan mm syöttöpumppu.

Minusta ei öljyä kuitenkaan ole tarpeen käyttää jatkuvasti. Vanhoissa koneissa vaan vuosien varrella tahtoo polttoaineen joukkoon kertyä erilaisia epäpuhtauksia, kuten vettä. Tällöin saattaa polttoainejärjestelmä korjaantua, jos silloin tällöin lisää polttoaineeseen öljyä. Eikä se välttämättä tarvitse olla 2t-öljyä.
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Kai sen ny ymmärtää jotta raili-dieseliin ei tartte mitää öljyä laittaa. Ei siellä ole mitää voideltavaa... korkeepainepumppu saa voitelun öljystä, suuttimet on piezot, ja kaikkee saa...an hiirenloukkua on pakoputkessa puolentusinaa...

Jakajapumppuhan se eniten voitelua tarttee, ja vanhat suuttimet pikkusen.

Ei ne öljy-yhtiöt laita öljyä dieselin sekaan kun varmaan 99% aineesta menee ns. nykyaikaisten dieselien tankkiin... maksaa se 2-T-öljykin ja sitte se ei enää olisi EN-normin mukaista.
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: advance, Bing [Bot], Google [Bot], SPS1975 ja 74 vierailijaa