Öljypoltin kenkkuilee

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
juusela
Viestit: 435
Liittynyt: La Huhti 12, 2008 12:04 pm
Paikkakunta: 39310
Viesti:

Öljypoltin kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja juusela »

Öljypoltin Oilon Junior n.12 v. ikäinen alkoi lakkoilemaan.
Vika on sellainen että käynnistyy ja palaa ihan normaalisti
n. 10 sekunttia ja sammuu ja häiriövalo syttyy,kun koittaa
uudelleen sama toistuu.

Olen tehnyt kaikki normaalit huoltotoimet jotka tavallinen
käyttäjä voi tehdä,vaihtanut suodattimen sekä ennen pumppua
ja pumpusta,letkut uusittu,suutin vaihdettu,palopää siivottu ja
pannukin nuohottu mutta mikään ei auta aina sama häiriö
toistuu.Kärkiäkin olen koittanut eri asentoon ja liekkivahti
on puhdas.

Koitin myös toisella polttimella mutta sama lopputulos.
Ihan kuin joku esim. termostaatti kieltäisi poltinta palamasta
pitempään,mutta ihmetyttää se häiriötila.

Olisiko porukassa joku joka tietää polttimen sielunelämästä
enemmän ja valaisisi ongelmassani.
Vire 03 BV
Kipinä 5,7
3xBernard
+muutama muu paikallismoottori mm. Briban 710 D
Yamaha TR1 Chopper
CanAm Spyder RT
NSU Supermax x 2 + Honda Benly + Crescnt mopo
T-FORD
Viestit: 637
Liittynyt: Ke Joulu 20, 2006 5:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja T-FORD »

Epäilisin liekkivahtia.

Sytyttääkö koko ajan kun käy. Sytyksestä kuluu sellainen sirittävä ääni.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Öljypoltin kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

juusela kirjoitti:Koitin myös toisella polttimella mutta sama lopputulos.
Olisiko polttoaineen saannissa tai laadussa vikaa? Voisit kokeilla hakea kanisteriin huoltoasemalta polttoainetta ja letkut kannuun.

Termostaatin toimintaa pystyy seuraamaan sähkökynällä, tai yleismittarilla ainakin.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
jkl
Viestit: 500
Liittynyt: Su Loka 10, 2010 9:58 pm
Paikkakunta: 39810
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkl »

Siis kaksi eri poltinta tekee saman.
Saako se löpöä ?
Ihan kun olis putki tukossa.Koitappa puhaltaa säiliöön päin.
Missä öljysäiliö on ,jos kylmässä öljy hyytyy putkiin. Tai jos putket kulkee niin että pääsevät jäähtyyn.
Jos olis joku termostaatti tai ylikuumenemissuoja niin ei pitäisi lähteä ollenkaan käyntiin.
tuulen

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Menee pitkälti muistelemiseksi. Taisi olla samantyyppinen häiriö, liekkivahti oli ulosvedetty pesästään ja taskulampulla liekkivahti valaistuna poltin toimi. Siellä muistaakseni oli joku näköeste roska liekkivahdin edessä.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Ensimmäisenä tulisi mieleen valokenno, tai sen johdon liitokset (liittimet käynnistyskotelossa).
Oireet ainakin sopisi siihen.
Olisiko toista kennoa jolla voisit kokeilla.
Ota kuitenkin ensin käynnistinkotelon kansi irti, crs:tä tai vastaavaa niihin sähköliittimiin tai puhdista ne liitinpinnat muuten.
Monasti riittää jo kun kotelon ruuvia löysää vähän ja nitkuttelee niin kontakti pinnat liittimissä taas toimii.

tuulen kerkesikin jo väliin. Kokeile ensin sitä valohoitoo. Pidä kenno pimennossa ja kun käynnistyy anna sille vähän valoa.

Oliko ne eri polttimot vai palopäät mitä kokeilit?
Avatar
juusela
Viestit: 435
Liittynyt: La Huhti 12, 2008 12:04 pm
Paikkakunta: 39310
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juusela »

Letkut ovat kympin kanisterissa kun epäilin sitä polttoaineen saantia.
Ei ole roskaa silmän edessä sen olen tutkinut ja liekkivahti on tutkittava
siten että syttymiseen asti vahti pimeässä esim. nyrkin sisällä ja sitten kun
syttyy niin taskulampulla valoa,tämän neuvoi yksi asentaja puhelimessa.
Öljysäiliö on sisällä joten polttoaineen kangistuminen on poissuljettu.

Korostan vielä sitä että kaksi poltinta tekee juuri saman oireen.
Palaa n. 10 sekunttia ja menee häiriötilaan.


Töpselin kontaktin kävin tässä välissä vielä tarkistamassa,on OK.
Vire 03 BV
Kipinä 5,7
3xBernard
+muutama muu paikallismoottori mm. Briban 710 D
Yamaha TR1 Chopper
CanAm Spyder RT
NSU Supermax x 2 + Honda Benly + Crescnt mopo
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Eikös sen termostaatin pysty tilapäisesti ohittamaan hyppylangalla tai yhdistämällä termarille menevät johdot toisiinsa? Ei kai sinne tule kuin kaksi johtoa, ehkä vielä suojamaakin. Vikapaikat kuulostavat olevan vähissä.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Mulla oli kuivurinpolttimessa ihan samanlainen toimintahäiriö. Poltinhuolto Ahonen tuli Haieissillä paikalle, otti kolvin esille, ruuvas polttimen ohjauskortin irti, kolvas pari paikkaa kortilla kiinni, laittoi kortin sisään, kannen kiinni ja lentävä lähtö etiäppäin.

-SS-
Avatar
juusela
Viestit: 435
Liittynyt: La Huhti 12, 2008 12:04 pm
Paikkakunta: 39310
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juusela »

Minunkin mielestä vikapaikat ovat vähissä paitsi jos öljypoltinhuoltajalla on vielä
joku ässä hihassa.
Tuntuisi uskomattomalta että toisessa ehjässä polttimessa olisi juuri samanlainen vika.
Pitänee huomenna jatkaa tutkimista ja soittaa joku asentaja paikalle.
Vire 03 BV
Kipinä 5,7
3xBernard
+muutama muu paikallismoottori mm. Briban 710 D
Yamaha TR1 Chopper
CanAm Spyder RT
NSU Supermax x 2 + Honda Benly + Crescnt mopo
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Ovatko nuo polttimet samanlaisia? Lottovoittajan tuurilla molemmat voisivat olla samalla tavalla rikki, mutta aika uskomatonta se olisi.

Ja olet kokeillut käyttää polttimia lattialla, sekä kattilassa? Ajattelin vain, että mitäköhän poltin tekee, jos naapurin kissa tukkii hormin.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Onko varma ettei ole nokikasautumaa kattilan sisällä juuri siinä missä liekkivahti tutkii palamista? Itse tuskailin tällaisen ongelman kanssa syksyllä, ja piti irroittaa kattilasta se koko rakennelma mihin poltun tulee kiinni. Oudot on Oilonin ongelmat myös silloin kun öljyn esilämmitin suuttimelle menevässä linjassa on rikki.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Avatar
juusela
Viestit: 435
Liittynyt: La Huhti 12, 2008 12:04 pm
Paikkakunta: 39310
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juusela »

Joo tossa yösydännä tuli mieleen sama kun Jarkolla että jospa kissa
on piipussa minä epäilin tosin lintua ja kävin aamutuimaan asian
tarkistamassa,ei ollut eläviä eikä kuolleita putkessa.
Pannun termari myös tarkastettu,kunnossa.
Liekkivahtihan tutkiskelee liekkiä siinä palopään sisällä eikä pannusta,
Palopää on puhdas sisältä eli pitäisi nähdä liekin jos on kunnossa.

Asentajan pitäisi tulla kun kerkiää katsomaan potilasta kun puoskarilta
loppui taito.

Palataan asiaan kun poltin on saanut tuomion.
Vire 03 BV
Kipinä 5,7
3xBernard
+muutama muu paikallismoottori mm. Briban 710 D
Yamaha TR1 Chopper
CanAm Spyder RT
NSU Supermax x 2 + Honda Benly + Crescnt mopo
Avatar
juusela
Viestit: 435
Liittynyt: La Huhti 12, 2008 12:04 pm
Paikkakunta: 39310
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juusela »

Tohtori kävi testerinsä kanssa jolla saa polttimen pakotettua käymään ja totesi että
liekki on sen väristä ettei liekkivahdin silmä sitä oikein tahdo nähdä.
Syy tähän oli liian pieni ilmamäärä joka taas johtui siitä että puhaltimien siipiin
oli kertynyt pölyä vuosien saatossa.
Puhdistin puhallinsiivistön ja avot tälläkertaa ainakin pelittää toivotaan että pelittää
vuosia.

Tästä opimme että pienestä on toimivuus kiinni ja öljypoltinkin tarvitsee huoltoa.
Ihmekyllä tällaiset viat tulevat aina talvella.
Vire 03 BV
Kipinä 5,7
3xBernard
+muutama muu paikallismoottori mm. Briban 710 D
Yamaha TR1 Chopper
CanAm Spyder RT
NSU Supermax x 2 + Honda Benly + Crescnt mopo
laukula
Viestit: 167
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:18 pm
Paikkakunta: sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laukula »

Onkohan kukaan kätevä kehittänyt polttimeen ilmansuodatinta?Meillä kun on pyykkikone pannuhuoneessa,niintulee vaatteitten mukana nöyhtää joka tukkii polttimen muutaman kuukauden välein. :idea:
Ilman konetta ihminen on orja,kone vapauttaa ihmisen. Henry Ford
jusipe
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 9:15 am
Viesti:

Öljypoltin

Viesti Kirjoittaja jusipe »

Itsellä on samanikäinen kaksoiskattila ja Oilonin poltin.Lämmitän enimmäkseen puilla.Kattilassa yhtyy savusolat piippuun.Öljypuolen
tulipesästä tulee savusolaan noin 100 millin käyrä alapuolelta josta
savut menee piippuun.Kolme eri nuohoojaa ei ole tietänyt edes tästä
öljypuolen savuntuloputkesta ja minä olen heille näyttänyt ja ovat vaan
ilmetelleet putken olemassaolosta.Kun nuohooja vetää noet piipusta
kattilan savusolan läpi pois,tukkii ne samalla tuon putken,jolloin öljy-
puolen savun poisto tukkeutuu.Vastapaine öljypuolella nousee ja poltin
alkaa nokeamaan ja palaa jos palaa.Puhuin asiasta kaupungin palopäälli-
kölle ja sanoi että pitää puhua nuohousfirmalle ja lupasi kyllä sitten itse
puhua asiasta heille mutta mitään ei ole kuulunut.
Tuommoiset nuohoojat on haistapaskan ammattilaisia kun eivät edes
tiedä mitä tekevät.Yleensä uskotaan että kun nyt on nuohottu niin pitäis
olla asiat kunnossa.Tällaisessa tapauksessa nuohous vain pahentaa
tilannetta.
Kattila on Miniter 2000.
HZU
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 7:10 pm
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HZU »

Kokeile putsata ilmansäätölevyt n. 1mm raot , voi olla tukossa.
Ökö
Viestit: 312
Liittynyt: To Tammi 08, 2009 9:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ökö »

juusela kirjoitti:Tohtori kävi testerinsä kanssa jolla saa polttimen pakotettua käymään ja totesi että
liekki on sen väristä ettei liekkivahdin silmä sitä oikein tahdo nähdä.
Syy tähän oli liian pieni ilmamäärä joka taas johtui siitä että puhaltimien siipiin
oli kertynyt pölyä vuosien saatossa.
Puhdistin puhallinsiivistön ja avot tälläkertaa ainakin pelittää toivotaan että pelittää
vuosia.

Tästä opimme että pienestä on toimivuus kiinni ja öljypoltinkin tarvitsee huoltoa.
Ihmekyllä tällaiset viat tulevat aina talvella.

Jos kaksi poltinta teki saman vian,niin en oikein jaksa
uskoa tuohon likaisuus teoriaan.

Olisiko öljynlaatu vaihtunut lähiaikoina (kesä/talvi).
Tarvitsevat palamiseen eri ilmamäärän.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Puhaltimen likaantuminen ei ole ihan vieras asia. Mulla lakkasi vuosi sitten poltin käynnistymästä. Yritti yninästä päätellen käyntiin, mutta puhallus ei käynnistynyt. Kun kevyesti potkaisi polttimen kylkeen, alkoi puhallus ja poltin syttyi ja toimi normaalin käyntijakson loppuun, kunhan vain pääsi ensin vauhtiin. Vaikka poltin on pannuhuoneessa, jossa ei ole roskaa lattialla (esim. polttopuista), silti puhallin likaantui jumiin 18 vuodessa. Mitään ei kuitenkaan mennyt rikki. Edes polttimen moottori ei palanut.

Korjaaja sanoi, että pannuhuoneen korvausilmaventtiili oli liian pienellä ja se sai puhaltimen nokeentumaan jumiin, mutta puhallinhan on palopään takana. Ei kai noki voi vastavirtaan päästä....

Poltin taitaa olla Bentone, ei ainkaan Oilon.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Avatar
juusela
Viestit: 435
Liittynyt: La Huhti 12, 2008 12:04 pm
Paikkakunta: 39310
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juusela »

Toiminut nyt moitteetta puhdistuksen jälkeen ja poltinasentaja pienensi
vähän polttoaineen painetta jolloin ilmantarvekkin on pienempi.
Muuta korjausta tai säätöä ei polttimelle asentaja tehnyt.
Vire 03 BV
Kipinä 5,7
3xBernard
+muutama muu paikallismoottori mm. Briban 710 D
Yamaha TR1 Chopper
CanAm Spyder RT
NSU Supermax x 2 + Honda Benly + Crescnt mopo
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa