Rasvauksen tuskaa?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
ojaniitty
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 10:01 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ojaniitty »

Yhden käden Mato löytyy,patruuna sisään ja kiinni,vapauttaa männän ja painaa sormella (onkohan joku täyttölaite venttiili) kuulaa niin ilma poistuu. Tuolla oma pelannut vuosia hyvin.
Hege
Viestit: 559
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 3:11 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hege »

Yhden käden Mato löytyy täältäkin, uudempana toimi ihan hyvin mutta nyt kun sen läpi on jokunen tuubi pumpattu niin aika heikkoa alkaa toiminta olemaan. Vanha kahden käden Lincoln pelaa kuin kello siihen verrattuna.

Tuo Lincoln on vaan niin pirun pitkä, irtorasvaa menisi 600 g mutta patruunoita käyttäessä ei suuremmasta kapasiteetistä pääse hyötymään.

Länsi-saksalainen Flaco toimii myös luotettavasti.

Rasvoissakin tuntuisi olevan eroja, joillakin on enemmän ilmaongelmia kuin toisilla.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4422
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Hege kirjoitti:Yhden käden Mato löytyy täältäkin, uudempana toimi ihan hyvin mutta nyt kun sen läpi on jokunen tuubi pumpattu niin aika heikkoa alkaa toiminta olemaan. Vanha kahden käden Lincoln pelaa kuin kello siihen verrattuna.

Tuo Lincoln on vaan niin pirun pitkä, irtorasvaa menisi 600 g mutta patruunoita käyttäessä ei suuremmasta kapasiteetistä pääse hyötymään.

Länsi-saksalainen Flaco toimii myös luotettavasti.

Rasvoissakin tuntuisi olevan eroja, joillakin on enemmän ilmaongelmia kuin toisilla.
Onkohan se nyt yhdenkäden Mato IKH:sta mullakin. Tahtoo vain fuskata joka saumasta, tuli mentyä halpaan.

Sitten on keltainen kahdenkäden Tekalemit, siihen kun ei saa tasotiivistettä kuin tekemällä, eikä siksi sitä ole.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4422
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Pitää korjata ettei tule haukuttua väärää puuta, puristimeni onkin Meganex, eli menin vielä halvempaan.
komuri
Viestit: 218
Liittynyt: Ma Loka 21, 2013 9:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komuri »

Mulla tuos yksi mato ollu jo monta vuotta ja hyvin pelittää se ainakin. Pressolia katselin metkossa tänään. Se vois olla seuraava kokeiltava, saa ihan mieleisellään värilläkin nykyään sitä :lol:
Ford 4610 -84
Ford 4600 -78
Ford 4000 -71
Lännen 8600E -07
Valtra 8000 -87
LM-Trac 680 -99
+ muuta hilpetööriä..
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nixu »

Pari vuotta sitten menin kyselemään vuotaviin lincolneihin uusia tiivisteitä liikkestä josta rässit oli ostettu, kun työnsivät vaseliininsa läpi kynsille.
Niitä oli kuuelmma jo saavillinen ennestään takuupalautuksena tulleita.
Lincolnin laatu kuulemma romahtanut.

Mato toimii paljon paremmin, vaikka hintaa on vain kolmasosa lincolnista.
Maton nelileukaiset suuttimet toistaiseksi parhaita testatuista.
YxJampe
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 9:36 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja YxJampe »

Joku tarjous rasvaprässi itsellä käytössä, letku siihen tuli vaihdettua kun oli lyhyt eikä paljoa pystynyt taivuttamaan mutta tahän asti toiminut hyvin. vara suuttimia kannattaa olla aina jemmassa.
Itse noita tukkiutuneita rasvanipan reikiä rassaan eka pienellä poranterällä sen jälkeen jotain liuotinta ja paineilmaa ja sitten uudestaan liuotinta ja rasvaa perään ja tietysti rasvattavan kohdan heiluttelua jos mahdollista.
jan79
Viestit: 264
Liittynyt: La Joulu 10, 2011 2:06 pm
Paikkakunta: Kymenlaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jan79 »

Onko tuo Mato kestävintä laatua? Välillä tuntuu että saisi olla Matojakin varten varaprässi aina varastossa :?

Noh.. kaikkihan nuo rikki saa ja välillä saa katsoa ihan itseä peiliin.

Ainakin talvella tuntuu rasvaprässit olevan aika tiukilla. Jos rasva yhtään kylmässä ja jähmeää niin ei taida mitkään laitteet kestävän? Sen verran vähän rasvattavaa kiitos rasvareiden, ei kannata akkukäyttöisiä hommata.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4422
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Onkos kuka tilannut ja käyttänyt puhelinmyyntirasvaa? En muista yrityksen nimeä, olisko jostakin Lahden suunnasta. Kehut oli kovat ja ei kuulemma jäykisty pakkasessa jne. Pienin myyntierä 12 tötteröä, oliko se nyt puolilaatikkoa.

Kysyin onko jälleenmyyjää josta voisi ostaa tuubin kokeeksi kun niin vähän tarvitsen, ei ole jälleenmyyjiä, niin en pääse rasvan makuun.
ukonrutjake
Viestit: 49
Liittynyt: La Tammi 04, 2014 7:37 pm
Viesti:

Rasvapuristimen valinta

Viesti Kirjoittaja ukonrutjake »

Käsikäyttoisissä puristimissa puristin kannattaa purkaa ennen ostopäätöstä.
Säiliön männän tiivisteen rooli on tärkeä, mikäli puristinta käytetään harvoin ja tarvitaan pieniä määriä kerralla, tulisi männän olevan lukittavissa. Säiliön männän jousikuorma tulisi olla riittävä pakkasolosuhteissa toiminnan varmistamiseksi. Pumpun männän halkaisija ja iskun pituus määräävät pumpun tuoton. Yhdenkäden puristimissa männän halkaisija on pieni, koska käyttövoima pyritään saamaan pieneksi. Puristimen, joissa on kaksi täyttöaukkoa pumpun sylinterille, toinen takaiskulla varustettu, toimivat pääsääntöisesti ongelmattomammin.
Rasvapatruunat tulisi aina säilyttää pystyssä oikein päin. Säiliön kierre turpakappaleeseen tulisi olla riittävän harva ja turpakappaleessa tulisi olla ilmausventtiili ja paikka täyttö venttiilille. Suulake ja nippa tulisi olla sopivia toisiinsa nähden. Puhtaus on rasvauksen tärkein tekijä. Rauta ja Petrooli-tapahtumassa voisi joskus järjestää pienimuotoisen opastuksen vaseliini voitelusta.
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Edelläolevaan vois lisätä, että sen "turpakappaleen" tulis kyllä olla teräsvalua tms. Mulla on kaikenmerkkisiä prässejä. Jokaiseen on tullut jotain murhetta. Viimeisin hankinta oli jälleen Mato, mutta en ole siihenkään tyytyväinen. Siinä tuo "turpakappale" on tehty prässätystä teräslevystä. Se kierre on nyt venähtänyt ja pääty kääntyy muutaman tiukemman pumppauksen jälkeen hieman vinoon (kierre korkkaa). Siitä sitten mehii rasvaa ulos...

Putki ei siedä näissä mitään pieniäkään kolhuja. Mäntä meinaa takerrella jo virheettömässäkin prässissä. Joku vanha Lincoln tms. oli hyvä, kun siinä sai tangon pyöräyttämällä lukittua mäntään. Pystyi tuuppaamaan taas liikkeelle.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
veijola
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veijola »

jan79 kirjoitti:
Ainakin talvella tuntuu rasvaprässit olevan aika tiukilla. Jos rasva yhtään kylmässä ja jähmeää niin ei taida mitkään laitteet kestävän? Sen verran vähän rasvattavaa kiitos rasvareiden, ei kannata akkukäyttöisiä hommata.
Prässi uuninpankolle tai moottoritilaan / hydraulipumpun päälle rakennettuun telineeseen. Kovilla pakkasilla helpottaa elämää kummasti kun rasva on lämmintä. Ainakin patruunanvaihtoon asti
jan79
Viestit: 264
Liittynyt: La Joulu 10, 2011 2:06 pm
Paikkakunta: Kymenlaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jan79 »

veijola kirjoitti:
jan79 kirjoitti:
Ainakin talvella tuntuu rasvaprässit olevan aika tiukilla. Jos rasva yhtään kylmässä ja jähmeää niin ei taida mitkään laitteet kestävän? Sen verran vähän rasvattavaa kiitos rasvareiden, ei kannata akkukäyttöisiä hommata.
Prässi uuninpankolle tai moottoritilaan / hydraulipumpun päälle rakennettuun telineeseen. Kovilla pakkasilla helpottaa elämää kummasti kun rasva on lämmintä. Ainakin patruunanvaihtoon asti
:D Tuo on niin idioottihelppo ja varma konsti mutta mikä siinä on että aina välillä tulee mieleen hieman kiireessä rasvailla jotain niin vaikka nippoja on vähän rasvareista johtuen mutta jos ei ole prässi ollut lämpöisessä niin sen saa yhdenkin nipan kanssa rikki.

Ja ehkä noissa rasvareissa onkin se syy että koska rasvauksen pääasiallisesti hoitaa automaattirasvari, ei tuota käsikäyttöistä oikein muista lämmitellä...
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

YxJampe kirjoitti: Itse noita tukkiutuneita rasvanipan reikiä rassaan eka pienellä poranterällä sen jälkeen jotain liuotinta ja paineilmaa ja sitten uudestaan liuotinta ja rasvaa perään ja tietysti rasvattavan kohdan heiluttelua jos mahdollista.
Tämä oli se konsti, joka puri! Porasin 10mm terällä reiän auki, kunnes alkoi tulla metallilastua ja sitten liuottimia ja paineilmaa vuorotellen. 10mm terä oli juuri sopiva siten, ettei jenka vahingoittunut, mutta musta kivettynyt tatina poistui aika tehokkaasti. Nippa kiinni ja rasva pursui iloisesti molemmista päistä saranatappia ilman isompaa voiman käyttöä.
Kiitokset taas kerran kaikille :!:
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
veijola
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veijola »

No aivan varmasti vaseliini osaa sentin reiästä mennä. Missäs laitteessa noin juhlalliset rasvauslinjat on ?
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

veijola kirjoitti:No aivan varmasti vaseliini osaa sentin reiästä mennä. Missäs laitteessa noin juhlalliset rasvauslinjat on ?
Rasvanippahan tuossa reiässä oli (ja on taas) kiinni, mutta ei suostunut rasva menemään läpi ennen rassausta. Ja rasvattava paikka oli vanhassa Kronos puutavarakuormaajassa pääpuomin nivel.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

RASVAUKSEN JUHLAA....¡

Ostin uuden rasvaprässin, kyllähän menee rasvat heleposti.
Ihan tavallinen prässi, mutta on näköjään vuosikaudet kärsinyt turhaa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

nixu kirjoitti:Pari vuotta sitten menin kyselemään vuotaviin lincolneihin uusia tiivisteitä liikkestä josta rässit oli ostettu, kun työnsivät vaseliininsa läpi kynsille.
Niitä oli kuuelmma jo saavillinen ennestään takuupalautuksena tulleita.
Lincolnin laatu kuulemma romahtanut.

Mato toimii paljon paremmin, vaikka hintaa on vain kolmasosa lincolnista.
Maton nelileukaiset suuttimet toistaiseksi parhaita testatuista.
Ostin Maton nelileukaisen. Irtoaa nipasta hyvin eikä revi nippoja kierteineen pois. Mutta pitää puristaa kohtisuorasti nippaa vasten ensimmäisen painalluksen aikana, muuten ei lukitu ja vaseliini vaan tursuaa ? Sitten kun paineen saa suulakkeeseen, tuntuu lukittuvan tiiviisti. Ei oikein tavan prässillä onnistu, jos sitten ei hampailla käytä sitä vipua.

Vai onkohan viallinen ?

-SS-
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Piti tehdä pika rasvaus mersuun....... ensin toisen puolen olkatapille, meni hienosti, sitten ryömiminen toiselle puolelle......£#¤#"%# ei mee nippaan pää millään. No tarkastelu ja hitsin hitsi, juuri sen kokoinen kivi kun se nipan pää ja tietenkin sinne "suuttimeen". Sitten kun ei pois millään, rasva ruiskii ohi mutta keleen maa-aines ei lähe mihinkään. Pikkumeisselillä sitten lopulta mureni sen verran että lähti. Että se siitä pika huollosta.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Ennen aikaan jopparin rasvauksen jälkeen ei monestikkaan saanu rasvaa nippaan, kun jopparit käytti epoksia rasvaukseen.
Hyvin kiristyy nivelet ja jousenkorvan puslat katsastuksen ajaksi.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 33 vierailijaa