Tässä testauksessa, olisi pitäny vuotokohdan suhistaa kunnolla... Voisikos se vika olla kumminkin, jo ennen kantta...?Tare kirjoitti:Pelkällä ilmanpaineella sain ne nostovarret nousemaan ihan terhakasti.
Fordsonin hydrauliikka
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1733
- Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
- Paikkakunta: Ylöjärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
"Vinkkaisiko joku vaikka noista TunturiPapan kuvista,mihin sellainen alle 2mm paksu kolikko pitäisi laittaa? "
Paineensäätöventtiilissä jousen alle. Mutta se kaksi milliä taitaa olla turhan paljon. Viisain aloitella puolen millin tai millin prikoilla. Mitata paine, ja jos tarve vaatii, niin lisätä sitten.
Ja kun suoritatte säätöjä ja mittauksia, niin pitäisi öljyjen olla jo käyttölämpöisiä. Ja mitatessa käytettävä jonkinverran kierroksia koneessa.
Minkäkö takia? No sen takia että jos pumppu on jo väljähkö ja se ei anna tyhjäkäynnillä tarpeeksi painetta. Tai pieniä vuotoja on muualla järjestelmässä. Lisätään reilusti prikkoja varoon että paine nousisi. Sitten kun työtilanteessa lyödään täydet kierrokset koneeseen kuuluu vaan PAMM peräkotelosta, ja pumppu halki.
ÄLKÄÄ MISSÄÄNTAPAUKSESSA NOSTAKO SITÄ PAINETTA URAKASSA. VAIN JA AINOASTAAN MITTARIA APUNA KÄYTTÄEN.
HALKAISETTE PUMPUN KUORET.
Manuel tuossa aiemmin taisi jo varoitella.
Samoin kun uusitte pumppuja, muistakaa tarkistaa se varoventtiili.
Ei millään pahalla, mutta olen sen verran halenneita pumpunkuoria elämäni aikana nähnyt. Tai akselit poikki. Tai rattaista hampaita irti. Majorin kyseessä ollen yleensä ne pumpun kuoret antaa periksi.
Että varoituksen sana lienee paikallaan.
Paineensäätöventtiilissä jousen alle. Mutta se kaksi milliä taitaa olla turhan paljon. Viisain aloitella puolen millin tai millin prikoilla. Mitata paine, ja jos tarve vaatii, niin lisätä sitten.
Ja kun suoritatte säätöjä ja mittauksia, niin pitäisi öljyjen olla jo käyttölämpöisiä. Ja mitatessa käytettävä jonkinverran kierroksia koneessa.
Minkäkö takia? No sen takia että jos pumppu on jo väljähkö ja se ei anna tyhjäkäynnillä tarpeeksi painetta. Tai pieniä vuotoja on muualla järjestelmässä. Lisätään reilusti prikkoja varoon että paine nousisi. Sitten kun työtilanteessa lyödään täydet kierrokset koneeseen kuuluu vaan PAMM peräkotelosta, ja pumppu halki.
ÄLKÄÄ MISSÄÄNTAPAUKSESSA NOSTAKO SITÄ PAINETTA URAKASSA. VAIN JA AINOASTAAN MITTARIA APUNA KÄYTTÄEN.
HALKAISETTE PUMPUN KUORET.
Manuel tuossa aiemmin taisi jo varoitella.
Samoin kun uusitte pumppuja, muistakaa tarkistaa se varoventtiili.
Ei millään pahalla, mutta olen sen verran halenneita pumpunkuoria elämäni aikana nähnyt. Tai akselit poikki. Tai rattaista hampaita irti. Majorin kyseessä ollen yleensä ne pumpun kuoret antaa periksi.
Että varoituksen sana lienee paikallaan.
Ei siihen paineensäätöventtiilin pidä lähteä laittamaan mitään ilman mittaria. Käskin ottaa kaikki mahdolliset kolikot pois sieltä ennen mittaamista. Sieltä ei se nostaminen korjaannu.rastuhannu kirjoitti:"Vinkkaisiko joku vaikka noista TunturiPapan kuvista,mihin sellainen alle 2mm paksu kolikko pitäisi laittaa? "
Paineensäätöventtiilissä jousen alle. Mutta se kaksi milliä taitaa olla turhan paljon. Viisain aloitella puolen millin tai millin prikoilla. Mitata paine, ja jos tarve vaatii, niin lisätä sitten.
Ja kun suoritatte säätöjä ja mittauksia, niin pitäisi öljyjen olla jo käyttölämpöisiä. Ja mitatessa käytettävä jonkinverran kierroksia koneessa.
Minkäkö takia? No sen takia että jos pumppu on jo väljähkö ja se ei anna tyhjäkäynnillä tarpeeksi painetta. Tai pieniä vuotoja on muualla järjestelmässä. Lisätään reilusti prikkoja varoon että paine nousisi. Sitten kun työtilanteessa lyödään täydet kierrokset koneeseen kuuluu vaan PAMM peräkotelosta, ja pumppu halki.
ÄLKÄÄ MISSÄÄNTAPAUKSESSA NOSTAKO SITÄ PAINETTA URAKASSA. VAIN JA AINOASTAAN MITTARIA APUNA KÄYTTÄEN.
HALKAISETTE PUMPUN KUORET.
Manuel tuossa aiemmin taisi jo varoitella.
Samoin kun uusitte pumppuja, muistakaa tarkistaa se varoventtiili.
Ei millään pahalla, mutta olen sen verran halenneita pumpunkuoria elämäni aikana nähnyt. Tai akselit poikki. Tai rattaista hampaita irti. Majorin kyseessä ollen yleensä ne pumpun kuoret antaa periksi.
Että varoituksen sana lienee paikallaan.
Se on tasan tarkkaan se kevennysventtiili jonka pitää toimia ellei sitten pumpun runko ole jo halki.
Se 2 milliä on ehdoton yläraja mitä sinne paineensäätöventtiiliin saa laittaa säätölevyjä. Mittaamatta painetta ei mitään. Jos siellä on liikaa säätölevyjä voi halkaista pumpun jo mittauksessa. Yleensä kun sitä ei osata tehdä oikein.
Sen kevennysventtiilin tulee liikkua kevyesti, eikä sitä tulppaa saa lyödä syvemmälle kuin tasaan.
Jotenkin sellainen tunne ettei oikein uskota mitä kirjoitin. Jos selittää miten se kevennysventtiili irroitettiin, niin sitten alan uskomaan että sille on tehty jotakin. Se O-rengas alkaa ajanmittaan takertelemaan, eikä nostolaite nouse sen jälkeen. Siis paineensäätöventtiilistä saa ottaa säätölevyjä pois, ei lisätä!
Onko se suodattimen perässä oleva venttiili tarkistettu.
-
- Viestit: 292
- Liittynyt: Su Elo 23, 2009 11:26 pm
- Viesti:
Olen purkanut noiden jo ed. main. kahden Superin nostolaitteet "pillun päreiksi" korjausten yhteydessä, jossa vaidoin kaikki tiivisteet, nostoakselinpuslat, korjasin vivustoja ym. Myös nuo kevennysventtiilien O-renkaat vaihdoin samalla uusiin. Etsin sopivan tuumakierteisen pultin, jonka kiersin päätytulpan kierteisiin ja sopivaa putkenpätkää ja prikkoja ja muttereita apuna käyttäen ulosvedin propun. Venttiilinkara tuli toisesta päästä puutikulla työntäen ulos, jonka jälkeen vaihdoin tuon O-renkaan, joka kylläkin oli molemmissa tapauksissa ennestäänkin ehjä. Takaisin asennus onnistui sopivaa rautapalaa välissä käyttäen, joka esti samalla tuon liian syvälle menemisen, koska naputtelujen vaikutus loppui sitten kun sylintelilohkon päätypinta tuli vastaan. Miksiköhän tuo o-rengas on tehtaalla siihen asennettu, jos siitä on muka pelkkää haittaa ja silti toimii ilmankin ??
-
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:53 pm
- Paikkakunta: uusimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 2:16 pm
- Viesti:
Olen tehnyt
Seuraavat hommat olen tehnyt:
- Lämmitin pakkasella alhaalta öljytilaa ja laskin vettä muutamia desejä pois.
- Ajelin vähän aikaa nostolaitteen jotenkin toimiessa.
- Linkosin lumia ja nostolaite lakkasi toimimasta.
- Nostin kannen irti tyhjensin öljyt ja irroitin pumpun.
- Menin pumpun kanssa asiantuntijan luo, joka sanoi sen olevan kuin uusi.
- Kiinnitin pumpun ja uusin kanteen tulevan öljyputken O-renkaan.
- Tein uudet kiilat putken lukitukseen.
- Kiinnitin kannen testasin ja kirosin.
- Irroitin kannen päältä sen pienen "säätöyksikön".
- Testasin ja öljy lensi siitäkin.
- Puhalsin ilmapistoolilla kanavia, jolloin sain kivoja öljysuihkeitä päälleni.
- Yhteen kanavaan ilmaa laskiessani nostolaite pomppasi ylös ja kun lakkasin niin sain jälleen öljysuihkun päälleni, jolloin kirosin aika voimakkaasti.
- Meni masinistit sivulle ja kirjoitin harmissani.
- Käänsin englannin kielisestä manuaalista ko. ongelmaa ja siinäkin sanottiin, että paljon puhuttu O-regas on poistettava ja TUHOTTAVA.
- olen pelännyt, että sen homman tehtyäni se ei edelleenkään nouse ja siksi en ole oikein uskaltanut katsoakkaan traktoriin päin.
- Olen työntänyt kolalla lunta abaut 128, 7 kuutiota.
- Olen odottanut kesää...
- Olen sortunut kateuteen, kun naapuri ajaa uudella neliveto Valtralla mielestäni ärsyttävä hymy naamallaan.
- Lämmitin pakkasella alhaalta öljytilaa ja laskin vettä muutamia desejä pois.
- Ajelin vähän aikaa nostolaitteen jotenkin toimiessa.
- Linkosin lumia ja nostolaite lakkasi toimimasta.
- Nostin kannen irti tyhjensin öljyt ja irroitin pumpun.
- Menin pumpun kanssa asiantuntijan luo, joka sanoi sen olevan kuin uusi.
- Kiinnitin pumpun ja uusin kanteen tulevan öljyputken O-renkaan.
- Tein uudet kiilat putken lukitukseen.
- Kiinnitin kannen testasin ja kirosin.
- Irroitin kannen päältä sen pienen "säätöyksikön".
- Testasin ja öljy lensi siitäkin.
- Puhalsin ilmapistoolilla kanavia, jolloin sain kivoja öljysuihkeitä päälleni.
- Yhteen kanavaan ilmaa laskiessani nostolaite pomppasi ylös ja kun lakkasin niin sain jälleen öljysuihkun päälleni, jolloin kirosin aika voimakkaasti.
- Meni masinistit sivulle ja kirjoitin harmissani.
- Käänsin englannin kielisestä manuaalista ko. ongelmaa ja siinäkin sanottiin, että paljon puhuttu O-regas on poistettava ja TUHOTTAVA.
- olen pelännyt, että sen homman tehtyäni se ei edelleenkään nouse ja siksi en ole oikein uskaltanut katsoakkaan traktoriin päin.
- Olen työntänyt kolalla lunta abaut 128, 7 kuutiota.
- Olen odottanut kesää...
- Olen sortunut kateuteen, kun naapuri ajaa uudella neliveto Valtralla mielestäni ärsyttävä hymy naamallaan.
Näyttää siltä ettet ole puuttunut tuohon kevennysventtiiliin vielä millään tavalla. Naapurin Valtra miehen hymy ei hyydy ennenkun sen teet.
Selitän vaikka vielä miten se toimii. Se pääohjausventtiili jonka perässä on se suppilo ohjaa kaikkia toimintoja. Keskiasennossa ei nosta eikä laske. Kun työntää sisäänpäin alkaa nostamaan, (ohjaa 2 kilon paineen kevennysventtiilille) jos päästää kokonaan ulos laskee.
Suodattimen perässä oleva venttiili pitää järjestelmässä 2 kilon paineen joka tarvitaan herättämään kevennysventtiili. Jos se takertelee ei ala nostamaan. Kevennysventtiilin tehtävä on sulkea öljyn paluu suodatinputken kautta takaisin öljytilaan. Kun tämä kierto sulkeutuu alkaa paine nousemaan järjestelmässä ja öljylle jää ainoaksi pakotieksi mennä takaiskuventtiilin kautta nostosylinteriin. Vivuston asennosta riippuu koska pääohjausventtiili siirtyy keskiasentoon, kevennysventtiili päästää öljyn taas suodattimelle ja sitä kautta takaisin.
Yleensä kevennysventtiili alkaa takertelemaan pidemmän seisokin jälkeen. Harvemmin kesken ajon. Vasta sen jälkeen kun se on tarkistettu, voi alkaa etsimään muita vikoja, koska se on se Superin nostamattomuuden yleisin syy.
Muita vikoja.
Ohjausventtiili takertelee.
Pumpun runko halki (yli 2 mm säätölevyjä max paineventtiilissä)
Pumpun putki pois paikoiltaan
2 kilon järjestelmäpaine puuttuu
Imusiivilä tukossa
Pumppu ei pyöri
Ei öljyä
Selitän vaikka vielä miten se toimii. Se pääohjausventtiili jonka perässä on se suppilo ohjaa kaikkia toimintoja. Keskiasennossa ei nosta eikä laske. Kun työntää sisäänpäin alkaa nostamaan, (ohjaa 2 kilon paineen kevennysventtiilille) jos päästää kokonaan ulos laskee.
Suodattimen perässä oleva venttiili pitää järjestelmässä 2 kilon paineen joka tarvitaan herättämään kevennysventtiili. Jos se takertelee ei ala nostamaan. Kevennysventtiilin tehtävä on sulkea öljyn paluu suodatinputken kautta takaisin öljytilaan. Kun tämä kierto sulkeutuu alkaa paine nousemaan järjestelmässä ja öljylle jää ainoaksi pakotieksi mennä takaiskuventtiilin kautta nostosylinteriin. Vivuston asennosta riippuu koska pääohjausventtiili siirtyy keskiasentoon, kevennysventtiili päästää öljyn taas suodattimelle ja sitä kautta takaisin.
Yleensä kevennysventtiili alkaa takertelemaan pidemmän seisokin jälkeen. Harvemmin kesken ajon. Vasta sen jälkeen kun se on tarkistettu, voi alkaa etsimään muita vikoja, koska se on se Superin nostamattomuuden yleisin syy.
Muita vikoja.
Ohjausventtiili takertelee.
Pumpun runko halki (yli 2 mm säätölevyjä max paineventtiilissä)
Pumpun putki pois paikoiltaan
2 kilon järjestelmäpaine puuttuu
Imusiivilä tukossa
Pumppu ei pyöri
Ei öljyä
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: Su Helmi 28, 2010 5:23 pm
- Viesti:
Fordsonin hydrauliikka
Juu juu konehan pelaa kuin unelma jos..
Rauhoituhan nyt hyvä mies ja tuumi koko reitti rauhallisesti harkiten.
Muistan aikoinaan kun olin samassa tilanteessa ja luulen että pakahdun kiroamisen syntiin. Avasin ja kasasin raskasta kantta monta kertaa mutta kaikki oli kunnossa mutta kun ei nouse niin ei nouse. Meinasin hulluksi tulla. Ei ollut silloin masinistisivuja eikä muitakaan nettejä. Loppujen lopuksi jäi mysteeriksi mikä teko sen korjasi kaikki venttiilit vain avasin ja putsasin. Lähtökohta oli se että vaihteiston pohjalla oli yli 5 litran hinkillinen jäätä.
Kyllä se on mystiikkaa mutta joskus vahinko käy ja saa pelaamaan.
Rauhoituhan nyt hyvä mies ja tuumi koko reitti rauhallisesti harkiten.
Muistan aikoinaan kun olin samassa tilanteessa ja luulen että pakahdun kiroamisen syntiin. Avasin ja kasasin raskasta kantta monta kertaa mutta kaikki oli kunnossa mutta kun ei nouse niin ei nouse. Meinasin hulluksi tulla. Ei ollut silloin masinistisivuja eikä muitakaan nettejä. Loppujen lopuksi jäi mysteeriksi mikä teko sen korjasi kaikki venttiilit vain avasin ja putsasin. Lähtökohta oli se että vaihteiston pohjalla oli yli 5 litran hinkillinen jäätä.
Kyllä se on mystiikkaa mutta joskus vahinko käy ja saa pelaamaan.
-
- Viestit: 292
- Liittynyt: Su Elo 23, 2009 11:26 pm
- Viesti:
Toistan vielä itseäni ja ihmettelen vaan, että miksi se kevennysventtiilin O-rengas pitäisi poistaa jos kerran toimii aivan hyvin sen kanssakin ? Meillä ei ole koskaan ollut noissa Supereissa tuosta venttiilistä johtuvia ongelmia vaan ongelmat on olleet joko mekaanisia tai kuluneista/rikkoutuneista tiivisteistä johtuvia. Vaikuttaa siltä, että itse venttiilikara ei liiku kunnolla holkissa, jos tiiviste on tarvinnut poistaa. Toimiiko tiivisteen poiston jälkeen tuo venttili oikein, epäilen.
-
- Viestit: 1733
- Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
- Paikkakunta: Ylöjärvi
- Viesti:
Tuntuis toimivan ilmankin,ja jos siitä on ollut oikeen huoltotiedote 60-luvulla että pois vaan,niin kai se sillon kannattaa pois jättää?Glunssi kirjoitti:Toistan vielä itseäni ja ihmettelen vaan, että miksi se kevennysventtiilin O-rengas pitäisi poistaa jos kerran toimii aivan hyvin sen kanssakin ? Meillä ei ole koskaan ollut noissa Supereissa tuosta venttiilistä johtuvia ongelmia vaan ongelmat on olleet joko mekaanisia tai kuluneista/rikkoutuneista tiivisteistä johtuvia. Vaikuttaa siltä, että itse venttiilikara ei liiku kunnolla holkissa, jos tiiviste on tarvinnut poistaa. Toimiiko tiivisteen poiston jälkeen tuo venttili oikein, epäilen.
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 2:16 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 2:16 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1733
- Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
- Paikkakunta: Ylöjärvi
- Viesti:
Liikkuvatko kevennysventtiilin ja ohjausventtiilien karat kevyesti?Tare kirjoitti:No nyt minulla on se venttiilin kara kädessä. Joku pirulainen oli vaan käynyt siitä nussimassa jo aiemmin sen O-renkaan... Joten sitä en voi nyt poistaa.
Olisi kait sitten lähdettävä etsimään vikaa jostakin muusta...
Perk***
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2010 7:01 pm
- Viesti:
Hydrauliikka-asioita Fordsonissa
Kovasti täällä puhutaan Super Majorista mutta sallittaneen yksi välikysymys tavis Majoriin liittyen, kun ongelma on sama kuin threadissa yleensä, eli nosto loppui kesken ajon:
- Paljonko ja mitä öljyä hydraulipuolelle laitetaan Fordson Majoriin vuodelta 1952 ?
Lisäksi: jos on kuvia tyhjennys- ja täyttöpropuista niin olisin kovasti tyytyväinen ettei tarvitsisi kauhiasti arvuutella nuita.
Ajatus on vaihtaa öljyt että tulisi samalla poistettua potentiaalinen gallona vettä samalla paikasta jonne se ei kuulu.
- Paljonko ja mitä öljyä hydraulipuolelle laitetaan Fordson Majoriin vuodelta 1952 ?
Lisäksi: jos on kuvia tyhjennys- ja täyttöpropuista niin olisin kovasti tyytyväinen ettei tarvitsisi kauhiasti arvuutella nuita.
Ajatus on vaihtaa öljyt että tulisi samalla poistettua potentiaalinen gallona vettä samalla paikasta jonne se ei kuulu.
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Perään 80-w90 hypoidiöljyä, luokka GL-5.
Sitä saa sitten luritella sinne noin 40 litraa. Tyhjennys on sieltä perän alta pyöreähkön laipan keskeltä. Täyttöroppu löytyy nostolaitekannen takaa, siitä "kyhmystä".
Peräöljylle on myös mittatikku. Se on perän ja vaihteiston kaavelin tienoolla, kytkinpolkimen puolella.
Sitä saa sitten luritella sinne noin 40 litraa. Tyhjennys on sieltä perän alta pyöreähkön laipan keskeltä. Täyttöroppu löytyy nostolaitekannen takaa, siitä "kyhmystä".
Peräöljylle on myös mittatikku. Se on perän ja vaihteiston kaavelin tienoolla, kytkinpolkimen puolella.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 2:16 pm
- Viesti:
No niin nyt ei ole muuta, kuin hiusten juuri hiukan kipeä.
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että se paluuventtiili suodattimen takana nostaa koko järjestelmän paineen. Ja ellei ko. venttiili pidä se paine ei nouse vaadittavaksi?
Nyt alkaa nimittäin epäilys kohdistumaan kyseiseen veijariin.
Onpa sitten kaiveltava mokoma kapistus sieltä öljyn seasta esiin.
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että se paluuventtiili suodattimen takana nostaa koko järjestelmän paineen. Ja ellei ko. venttiili pidä se paine ei nouse vaadittavaksi?
Nyt alkaa nimittäin epäilys kohdistumaan kyseiseen veijariin.
Onpa sitten kaiveltava mokoma kapistus sieltä öljyn seasta esiin.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], MasaP, Semrush [Bot] ja 25 vierailijaa