Kiinalaiset Moottorisahat

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Glunssi
Viestit: 292
Liittynyt: Su Elo 23, 2009 11:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Glunssi »

Kyllä sen kiinalaisen kaluston voi unohtaa sillä se on lähinnä vitsi, joka aiheuttaa vitutusta ja harmaita hiuksia käyttäjilleen. Suomessa toimii eräs nimeltä mainitsematon kiinalaisten pienkoneiden maahantuoja, jota ei kiinnosta muu kuin se, että ihmiset ostaa. Ja ihmiset ostaa, kun HALVALLA saa. :lol:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Ei kiinalaisetkaan tee töitä niillä vehkeillä, joita ne tänne myyvät. Niillä on paremmat kalut itsellä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Kullervo avaruudessa!
Viestit: 57
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:04 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kullervo avaruudessa! »

Juhnu kirjoitti: Itse en menisi noinkaan sanomaan, ainakin tuo minun einhelli on melkeimpä mukavampi sahata kuin verrokkina oleva 200€ jonseredi, jonssissa on kahvat niin kaukana siittä painokeskipisteestä että sillä on raskas sahata, tuoss minun kinkissä on mukavan lyhyet ne kahvat, ainoa käytönkannalta hidastava asia on se että teräketjuöljy säiliön korkki on takapotkukahvan alla, jolloin öljyn lisäys on hankalaa.

Ja yleensä noi halppikset on tehty niin kotikutoisen oloisesti että ne on helppo korjata, mutta vaikka niihin merkkisahoihin saisikin varaosia niin ne ovat yleensä niin kalliita että se on melkeimpä sama ostaa uusi saha.
Hyvä jos olet tyytyväinen kiinalaiseen sahaan. Silloin se on juuri oikea laite sinulle.
Merkkisahojen etu mielestäni on varaosien saatavuus, mikä ei toteudu kiinavehkeiden kohdalla. Eikä ne varaosat aina maksa mansikoita kunhan katsoo mistä ostaa.
Kiinavehkeitä voi toki korjailla kotikutoisesti kaikenlaisilla virityksillä, joka sellaista näpertelyä haluaa tehdä. Itse en ole koskaan ollut tälläisestä kiinnostunut, korjauksissa on muutenkin ihan riittävästi tekemistä vaikka olisi valmiit varaosatkin. Mielummin kulutan aikaani vaikka kalastamiseen, joka rentouttaa paremmin kuin virityksien miettiminen halparomuihin.
Eipä silti, ei ne kaikki mallit niillä tunnetuilla merkeilläkään aina täysiä kymppejä ole. Jos kuitenkin hieman lueskelee muitakin foorumeita ja tutkii asioita niin varmasti löytää hyvät mallit.
Itsellä oli vertailussa käytetty husky 242xp 250 € vs 100-200€ halpasahat.
Ostin kuitenkin kalliimman uuden sahan, kun oli ylimääräistä rahaa sopivasti. Jos olisi budjetti ollut noin 200 en olisi miettinyt sekuntiakaan kiinalaisia paskoja.
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Tääl dubaissa oli dragonmartissa myynnissä noita kinkkisahoja. Alkaen 200 dirhamia eli n. 40 euroa. Ei sillä kummallisja laatua voi odottaa. Ostin pikamallisen 5-20 poraistukan mk3 kartiolla 35 eurolla.
kinkki
Viestit: 17
Liittynyt: La Helmi 27, 2010 9:35 am
Viesti:

Kiinalaisten varaosat

Viesti Kirjoittaja kinkki »

Ei ole kokemusta, mutta veikkaisin ettei kiinalaisiin osia kovin helpolla löydä. Maahantuojan kautta varmaan kannattaa ensimmäisenä liikkeelle lähteä niissä asioissa. On käynyt mielessä sekin, että kun varaosien saatavuus on aika heikkoa muutenkin, niin alkaisi joko itse tuoda varaosia maahan yleisimpiin kiinalaisiin tai sitten ostaisi noita eri kiinan merkkejä mukavat varastot ja purkaisi niistä / ilmoitusten perusteella ostaisi rikkinäisiä sahoja, joissa toki on vielä paljon hyödynnettävää osaa. Purettuna satasen sahasta saa kyllä parin, kolmenkin sahan hinnan. Varaosat olisivat liki länsisahojen osien hintaisia joka tapauksessa.

Itsellä on 52-kuutioinen Jonköping, jonka ostin puolisen toista vuotta sitten. Jotain käyntioglemia oli alussa, mutta hyvin sillä on on nyt kymmenkunta tankkia lähinnä polttopuuta tullut sahattua. Laipan ja ketjun kyllä olen vaihtanut huskun 13":n ja 1,3mm:n vastaaviin. Alkuperäinen laippa oli 20-tuumainen eli ei mitenkään kätevä missään muussa kun polttopuita sahapukilla pätkiessä. Hyvin saa koko nipun läpi asti sahattua. Sitten ovat noita käyttäneet jääsahoina, kun siinä ei tarvitse edes teräketjuöljyä tai paremminkin niin ettei öljyn laskeminen järveen ole kovin suotavaa. Alkuperäinen 20":n laippa tosin on laadukkaan oloinen ja terä pysyy hyvin terässään, jos ei liiemmin hiekkaa tai nauloja sahaile.

Kierroksia ei alkuperäisillä säädöillä (melko rikkaalla tehtaan jäljiltä) tahtonut ottaa. Huippukierroksia siis tässä tarkoitin. Säätämällä sekin asia mielestäni korjaantui jonkin verran. Painoahan tuossa on kilon verran enempi kun vastaavassa länsivehkeessä, mutta ei se kyllä käytännössä ole missään tuntunut. Alumiinirunko painaa väkisinkin enempi kuin muovinen, ja tuon hintaisessa ei magnesium(seos)-runkoja tietenkään ole.

Manuaali suosittaa käyttämään polttoaineen seossuhteena 1:25, mutta tuo on ihan liioittelua meikäläisillä öljyillä. Tuo seos tarkoittaisi 4%:a, mutta hyvällä 2t-öljyllä (täyssynteettinen), varmaan 2,5% on ihan passeli ja jos tuon hintaisen sahan sen jälkeen saa leikkaamaan, niin siinäpähän leikkaa. On ainakin mukavampi sahailla, kun ei ole koko tienoo savua ja öljynkatkua täynnä.
kinkki
Viestit: 17
Liittynyt: La Helmi 27, 2010 9:35 am
Viesti:

Varaosista vielä

Viesti Kirjoittaja kinkki »

Eivät muuten kovin mielellään tunnu edes myyvän mitään varaosia kiinaihmeisiin "merkkiliikkeistä". Asenne on suunnilleen se, että osta varaosat sitten sieltä halpamarketista mistä sahasikin ostit. Ymmärrettävää tiettyyn pisteeseen asti, mutta tuommonen piruilu kostautuu kyllä myyjälle itselleen. Samahan se olisi edes saada laippojen ja ketjujen tuomat eurot pois kun menettää sekin vähä. Kiinalaisia sahoja on kuitenkin kohta sen verran paljon liikenteessä, että jonkinmoinen varaosahomma vois kannattaa. Moni esim. Huskun osa käy suoraan, jos vaan hoksaisi aina, että minkä mallin osa käy. Länsivehkeiden kopiotahan nuo ovat, mutta vanhempien mallien, joista patentit ovat jo purkautuneet.

Ketjuista Stihlin ketjut olisivat parhaita, mutta eipä ole vielä tullut semmosella kiinaihmettä "tunattua". Stihlin laippa ei käy, kun yleensä noissa on huskutyyppinen laippa, jossa öljyreijät ovat eri kohdassa kuin Stihlin laipoissa.
RistoJ
Viestit: 160
Liittynyt: Ma Touko 18, 2009 11:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RistoJ »

On teillä monellakin ihmeellisiä ajatuksia kiinan koneesta.
No, kun sitä stiilhiä niin pidetään hyvänä koneena, niin minulleppa sattui tänään jänskä juttu. Stiili herkes pyörimästä heti ensimmäisten koivuhalkojen pätkinnässä.
Hain tallista kiinan ihmeen ja sahasin 5 mottia koivuklapeja.
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

niin juu, jäi tuossa aiemmin sanomatta, että tilhiinkin täytyy laittaa polttoainetta. Se on kyllä selostettu käyttöohjekirjassa.


:D
Zepe

Re: Varaosista vielä

Viesti Kirjoittaja Zepe »

kinkki kirjoitti:Eivät muuten kovin mielellään tunnu edes myyvän mitään varaosia kiinaihmeisiin "merkkiliikkeistä". Asenne on suunnilleen se, että osta varaosat sitten sieltä halpamarketista mistä sahasikin ostit.
Ihan oikea asenne... 8)
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lukke »

Tuli mieleen miten tuommonen jönkööpinki tykkää 40 asteen pakkasesta on kellään kokemusta, olen arvellut ostaa tuommosen sinne tallin nurkaan koristeeksi, siis en työkaluksi vaan jatkeeksi.
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

lukke kirjoitti:Tuli mieleen miten tuommonen jönkööpinki tykkää 40 asteen pakkasesta on kellään kokemusta, olen arvellut ostaa tuommosen sinne tallin nurkaan koristeeksi, siis en työkaluksi vaan jatkeeksi.
tilastojen mukaan yksikään jönkööpinki ei ole kenkkuillut metsätyömailla 40-asteen pakkasessa, joten aivan ilmeisesti kyseessä on laadukas arktinen malli.
Ja todellinen tallin kaunistushan on kyseessä.

Jopa mun tilhi äksyilee kovilla pakkasilla, jos oon unohtanut kääntää ohjainlevyn talviasentoon.
kinkki
Viestit: 17
Liittynyt: La Helmi 27, 2010 9:35 am
Viesti:

Jonköpingin talviasento

Viesti Kirjoittaja kinkki »

Manuaalin mukaan ilmansuodattimessa moinen on, mutta käytännössä ei taida olla. Ei sitä ainakaan Erkkikään ymmärrä, että miten se saataisiin päälle. Kaasutin on pirun herkkä säädöistä, muuten ei tahdo pelata jos säädöt on vähänkään perseellään.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Tulee sellainen mielikuva että meidän isi kaataa Stihlillä teidän isille ne puut
jotka teidän isi sitten Kiinalaisella "sahaa".
kinkki
Viestit: 17
Liittynyt: La Helmi 27, 2010 9:35 am
Viesti:

Jos nyt tälle linjalle lähdetään, niin...

Viesti Kirjoittaja kinkki »

Eipä ole tosiaan Jonköping harvennuksilla matkassa. Sinne ehdottomasti paras kokemuksen perusteella on Stihl MS200. Jos joku väittää, että tehot ei riitä, niin melkosen harvoissa tapauksissa näin käy ja ergonomia yhdessä käsiteltävyyden kanssa on ihan ykkönen. Jos pitää enempi potkua olla, niin se on sitten MS260 tai Huskun 346 XP(G). Kömpelömpiä nämä kaksi ovat kuin tuo kakssatanen.

Tässä puhuttiin nyt ihan puhtaasti satasen kiinalaisista vehkeistä, että siinä mielestä noiden sahojen mainitseminen tässä yhteydessä ei kuulu aiheeseen lainkaan.
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lukke »

Oikeeta asiaa tosiaan noita kiinalaisia saa kuusikappaletta yhden eurooppalaisen hinnalla.nyt lähden lidliin hakemaan omani vai oliko se puuilo kummasta löytyy! huomenna kerrotaan kokemuksella.
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Re: Jos nyt tälle linjalle lähdetään, niin...

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

kinkki kirjoitti: Tässä puhuttiin nyt ihan puhtaasti satasen kiinalaisista vehkeistä, että siinä mielestä noiden sahojen mainitseminen tässä yhteydessä ei kuulu aiheeseen lainkaan.
mut mihin niitä vertaa, jollei kalliinpaan merkkituotteeseen? Sehän ei ole mikään uutinen, että satanen on pienempi summa ku kakssataa, mut se on, jos satasella saa kahdensadan hyödyn.
Toistaiseksi minusta on vaikuttanut siltä, ettei kiinanvehkeissä oikein käyttökelpoista sahaa ole, jos vertaapi merkkisahojen halpisversioihin. Mut ajat saattaapi muuttua.
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

lukke kirjoitti:Oikeeta asiaa tosiaan noita kiinalaisia saa kuusikappaletta yhden eurooppalaisen hinnalla.nyt lähden lidliin hakemaan omani vai oliko se puuilo kummasta löytyy! huomenna kerrotaan kokemuksella.
osta aluksi vain yksi. Puuilosta niitä saapi.
kinkki
Viestit: 17
Liittynyt: La Helmi 27, 2010 9:35 am
Viesti:

Re: Jos nyt tälle linjalle lähdetään, niin...

Viesti Kirjoittaja kinkki »

Ajat saattavat tosiaan muuttua. Pannaanpa tähän nyt 10 vuotta ja katsotaan sitten. Veikkaan, että käy sama homma kuin Nipponille toisen maailmansodan jälkeen, jolloin niille naurettiin vedet silmissä. Monelleko japsivehkeelle nykyään enää naureskellaan? Ja tähän nyt on ihan turha syöttää mitään Toyota-skeidaa. Laatuvehkeitä nekin, mutta ovat joutuneet syntipukiksi nyt liiankain kanssa, vaikka autopuolella saksalaisten puoleen käännynkin.

Tässä ei todellakaan oltu vertaamassa Mossea ja Ferraria vaan ihan vaan ajatetiin kiinalaista mökkisahaksi, johon hommaan kiinalainenkin todennäköisesti on parempi kuin muovirunkoinen "merkkisaha". Toki esim. Stihlillä on mm. MS 171 (tarjouksissa näkyy yleisesti myytävän hintaan 199 €), joka on ihan varteenotettava vaihtoehto kiinalaiselle muttei välttämättä juuri sen ihmeellisempi.
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Re: Jos nyt tälle linjalle lähdetään, niin...

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

kinkki kirjoitti:Ajat saattavat tosiaan muuttua. Pannaanpa tähän nyt 10 vuotta ja katsotaan sitten. Veikkaan, että käy sama homma kuin Nipponille toisen maailmansodan jälkeen, jolloin niille naurettiin vedet silmissä. Monelleko japsivehkeelle nykyään enää naureskellaan? Ja tähän nyt on ihan turha syöttää mitään Toyota-skeidaa. Laatuvehkeitä nekin, mutta ovat joutuneet syntipukiksi nyt liiankain kanssa, vaikka autopuolella saksalaisten puoleen käännynkin.

Tässä ei todellakaan oltu vertaamassa Mossea ja Ferraria vaan ihan vaan ajatetiin kiinalaista mökkisahaksi, johon hommaan kiinalainenkin todennäköisesti on parempi kuin muovirunkoinen "merkkisaha". Toki esim. Stihlillä on mm. MS 171 (tarjouksissa näkyy yleisesti myytävän hintaan 199 €), joka on ihan varteenotettava vaihtoehto kiinalaiselle muttei välttämättä juuri sen ihmeellisempi.
Manuel tietää japskiautoista kaiken, joten ootama hänen kommettiaan niistä.

Mitä huonoa olet muovirunkoisista sahoista löytänyt? Onko runko rikkoutunut?

Ihmeellisiä sahoja ei tilhitkään ole. Niiden voidaan päinvastoin sanoa passittavan luotettavuudellaan kiinanihmeet muiden ihmeiden joukkoon.

Mut tietysti on niin, että ellei sahalla juuri ole käyttöä, ei siihen kannata paljoa sijoittaa. Ei oikeastaan euroakaan.
kinkki
Viestit: 17
Liittynyt: La Helmi 27, 2010 9:35 am
Viesti:

Muovisahat

Viesti Kirjoittaja kinkki »

Tässä yhteydessä ei sinänsä omakohtaisia kokemuksia ole olemassa. Olen vain aina luottanut sahoissa ja työkaluissa enempi metallirakenteisiin kuin muoviin. Miten tuo sitten on, että jos saha vaikka sattuu kaataessa jäämään puun alle kaatovirheen vuoksi, niin tuntuisi aivan luonnolliselta, että metallirunkoinen saha selviäisi tästä muovista paremmin. Tokihan voi myös olla niinkin, että muovi hieman periksi antavana kestää osittain paremmin tällaisia tilanteita, mutta ei varmaan pakkasessa ainakaan.

Huskun 339 XP:ssä vissiin on ollut ongelmaa sen kanssa, että kun kampikammio sylintereineen ja vauhtipyörineen on ollut erillisenä, jousilla tärinän vaimennuksen vuoksi rungosta eristettynä pakettinaan, niin tästä on aiheutunut käynnistimen rikkoutumisia; käynnistin on rungossa kiinni ja kampikammio siitä erillään noiden jousien varassa eli ne eivät muodosta kiinteää pakettia keskenään.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 856XL, mh jkl, Paalari, Superdexta-64, VPS ja 43 vierailijaa