Jälleen ikävä tapaturma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja tane II »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: To Heinä 01, 2021 11:44 am Täällä sattui 8-tiellä,samana päivänä kanssa,tarktorin ja auton välinen kolari,en vaan löydä mistään julkaisusta enää siitä kirjoitusta.
Tuolta kai löytyy http://www.tilannehuone.fi/kysely.php jos on riittävän tarkat tiedot antaa ja viitsii hakea.
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: To Heinä 01, 2021 6:44 pm https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008096978.html

Tunkki petttänyt....
Aina näitäkin vaan tapahtuu . :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jarikos
Viestit: 4399
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: To Heinä 01, 2021 6:44 pm https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008096978.html

Tunkki petttänyt....
Itsellä tapana laittaa varmuudeksi kahdet pukit jos joutuu auton alla rymyämään. Mihinkään tunkkiin en uskaltaisi luottaa ja varsinkaan niihin autojen omiin rimpuloihin. Aika moni kuitenkin tuurilla niiden kanssa touhuaa mutta välillä osuu se huono tuurikin jollekin.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7805
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

jarikos kirjoitti: To Heinä 01, 2021 8:53 pm
Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: To Heinä 01, 2021 6:44 pm https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008096978.html

Tunkki petttänyt....
Itsellä tapana laittaa varmuudeksi kahdet pukit jos joutuu auton alla rymyämään. Mihinkään tunkkiin en uskaltaisi luottaa ja varsinkaan niihin autojen omiin rimpuloihin. Aika moni kuitenkin tuurilla niiden kanssa touhuaa mutta välillä osuu se huono tuurikin jollekin.
Jostain olen lukenut että,ne auton mukana tulleet tunkit,on tarkoitettu vain,varapyörän alle vaihtoon ja mitenkä se on,onko uusissa autoissa enään tunkkia mukana ollenkaan.
Avatar
rattori
Viestit: 11128
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja rattori »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: To Heinä 01, 2021 9:01 pm Jostain olen lukenut että,ne auton mukana tulleet tunkit,on tarkoitettu vain,varapyörän alle vaihtoon ja mitenkä se on,onko uusissa autoissa enään tunkkia mukana ollenkaan.
Eihän niissä ole vararengastakaan enää...joku kottikärrin pyörä jos sitäkään. Ehkä aerosoli purkki.
------------
tractors
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Aakku »

rattori kirjoitti: To Heinä 01, 2021 9:16 pm Eihän niissä ole vararengastakaan enää...joku kottikärrin pyörä jos sitäkään. Ehkä aerosoli purkki.
Varapyörää ja tunkkia ei ole. Kompura ja aerosolipurkki on, mutta vaahto vanhentunutta. Renkaan kyljessä palkeenkieli, joten pikkukompuran ilma ja vaahto tuli suoraan pihalle.
Onneksi oli kolminkertainen vakuutus. Auton merkkikohtainen huolenpito, kasko ja AL-vakuutus. Soitin jokaiseen ja vastaus oli, että hinuri tulee neljän tunnin päästä, jos silloinkaan. Ilmeisesti joka pulju käytti sitä ainoaa kylän hinuria. Totesin, että pitäköön tunkkinsa ja nappasin oman tunkin ja varapyörän toiseen autoon. Homma hoitu, eikä huoltomatkakaan ollut kuin 50 km suuntaansa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

rattori kirjoitti: To Heinä 01, 2021 9:16 pm Eihän niissä ole vararengastakaan enää...joku kottikärrin pyörä jos sitäkään. Ehkä aerosoli purkki.
Miksi autoissa tunkki olisi, kun valtaosa autoista myydään alueille, joissa ei talvirenkaita vaihdella? Lisäksi enin osa kilometreistä ajetaan kestopäällysteillä, missä pistoreikä on tyypillisin rengasvaurio, johon aerosolipurkki on varsin toimiva ratkaisu.

Painoa ja hintaa pois autosta molemmilla keinoilla.
Kyllä se siitä.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16230
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Meillä meni autosta viime kesänä sepeli renkahan kulutuspinnan läpi, on heikkoja renkahia.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Jäärä kirjoitti: To Heinä 01, 2021 9:45 pm Miksi autoissa tunkki olisi, kun valtaosa autoista myydään alueille, joissa ei talvirenkaita vaihdella? Lisäksi enin osa kilometreistä ajetaan kestopäällysteillä, missä pistoreikä on tyypillisin rengasvaurio, johon aerosolipurkki on varsin toimiva ratkaisu.

Painoa ja hintaa pois autosta molemmilla keinoilla.
Yksi syy voi olla autoilijoiden uusavuttomuus. Nykyään aika harva osaa enää tunkkia käyttää, saatika vaihtaa rengasta.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Aakku kirjoitti: To Heinä 01, 2021 9:50 pm Yksi syy voi olla autoilijoiden uusavuttomuus. Nykyään aika harva osaa enää tunkkia käyttää, saatika vaihtaa rengasta.
Totta tuokin. Tosin vanteella olevan renkaan vaihto ei ole kenellekään rakettitiedettä. Varsinkaan, jos katsoo ohjeet auton manuaalista tai Youtubesta. Tosin auton oman tunkin taittelu rasiaansa on sitten monissa tapauksissa melkoinen hoksaamistesti.

Mutta kuinkahan monella masinistilla onnistuisi renkaan kunnostus tienposkessa tunkilla, pumpulla, ehjällä sisärenkaalla, auton työkalusarjalla ja rengasraudoilla? Tai kuinka moni edes viitsisi?
Kyllä se siitä.
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

https://rikosuutiset.fi/nainen-menehtyi ... uHGRZL-aRg

Jälleen tällainen ikävämpi juttu. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja tane II »

Jäärä kirjoitti: To Heinä 01, 2021 10:23 pm
Aakku kirjoitti: To Heinä 01, 2021 9:50 pm Yksi syy voi olla autoilijoiden uusavuttomuus. Nykyään aika harva osaa enää tunkkia käyttää, saatika vaihtaa rengasta.
Totta tuokin. Tosin vanteella olevan renkaan vaihto ei ole kenellekään rakettitiedettä. Varsinkaan, jos katsoo ohjeet auton manuaalista tai Youtubesta. Tosin auton oman tunkin taittelu rasiaansa on sitten monissa tapauksissa melkoinen hoksaamistesti.

Mutta kuinkahan monella masinistilla onnistuisi renkaan kunnostus tienposkessa tunkilla, pumpulla, ehjällä sisärenkaalla, auton työkalusarjalla ja rengasraudoilla? Tai kuinka moni edes viitsisi?
Pistoreikä sisärenkaattomassa renkaassa olisi varmaan helpointa korjata rengas vanteella. Moneltako masinistilta onnistuisi? :)

En ole itse ikinä korjannut, mutta kerran korjautin ns. tien päällä Hiidenveden Shellillä, kun seuraavana päivänä piti jo olla laivalla, eikä oikein olisi ollut aikaa Salossa enää korjauttaa. Ei siinä kauaa mennyt; jollain naskalilla työnnettiin liimassa kasteltu kuminauha reikään ja vedettiin naskali pois. En tiedä pitkäänkö olisi pitänyt odottaa, että voi lähteä ajoon, laitoin sen renkaan alle vasta kotona.
jarikos
Viestit: 4399
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja jarikos »

tane II kirjoitti: Ke Elo 04, 2021 1:01 am
Jäärä kirjoitti: To Heinä 01, 2021 10:23 pm
Aakku kirjoitti: To Heinä 01, 2021 9:50 pm Yksi syy voi olla autoilijoiden uusavuttomuus. Nykyään aika harva osaa enää tunkkia käyttää, saatika vaihtaa rengasta.
Totta tuokin. Tosin vanteella olevan renkaan vaihto ei ole kenellekään rakettitiedettä. Varsinkaan, jos katsoo ohjeet auton manuaalista tai Youtubesta. Tosin auton oman tunkin taittelu rasiaansa on sitten monissa tapauksissa melkoinen hoksaamistesti.

Mutta kuinkahan monella masinistilla onnistuisi renkaan kunnostus tienposkessa tunkilla, pumpulla, ehjällä sisärenkaalla, auton työkalusarjalla ja rengasraudoilla? Tai kuinka moni edes viitsisi?
Pistoreikä sisärenkaattomassa renkaassa olisi varmaan helpointa korjata rengas vanteella. Moneltako masinistilta onnistuisi? :)

En ole itse ikinä korjannut, mutta kerran korjautin ns. tien päällä Hiidenveden Shellillä, kun seuraavana päivänä piti jo olla laivalla, eikä oikein olisi ollut aikaa Salossa enää korjauttaa. Ei siinä kauaa mennyt; jollain naskalilla työnnettiin liimassa kasteltu kuminauha reikään ja vedettiin naskali pois. En tiedä pitkäänkö olisi pitänyt odottaa, että voi lähteä ajoon, laitoin sen renkaan alle vasta kotona.
Kyllä se rengas pitää heti jos se tuolla kamelinpaskalla laitetaan. Tyypillisesti ruuvin tai naulanreikä onnistuu paikata tuolla tavalla ketterästi. Masinistilla on aina nuo vehkeet kontissa mukana.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Oli minullakin autoissa mukana tuo "kamelip@ska" paketti, mutta ilmeisesti lämpö tehnyt tehtävänsä, kun ne "makkarat" oli kutistuneet, pelkiksi "madoiksi". Niillä tuskin saisi pitämään, pienessäkään reijässä. Nyt olen säilyttänyt niitä kellarivarastossa ja näyttää pysyvän käyttökelpoisina. Ei vaan tule sitten kaivettua niitä reissuille mukaan, niin se "hätävara" ei pelasta, jos sattuu ilmat renkaasta karkaamaan. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja zukka »

Kaikissa omissa autoissa on muutama tuollainen pökäle ja työkalut mukana.
Sekä varapyörä,tunkki ja ristikkoavain tai joku muu pulttien avaamiseen.
Yhdessä myös kompura ja paikkapullo,jonka itse asiassa tänään aamulla ostin uuden kun edellisen parasta-ennen päiväys oli loppunut 2011 :mrgreen:

Muutamia renkaita on tullut paikattua noilla paikoilla ja hyvin ovat pitäneet.
Avatar
rattori
Viestit: 11128
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja rattori »

Nämä aina ihmetyttää..?

Mies löydettiin kuolleena ajettavan ruohonleikkurin alta Kontiolahdella

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/827b ... e0deabf558
------------
tractors
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

rattori kirjoitti: Su Elo 15, 2021 10:41 am Nämä aina ihmetyttää..?

Mies löydettiin kuolleena ajettavan ruohonleikkurin alta Kontiolahdella

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/827b ... e0deabf558
Ajettava ruohonleikkuri on riittävän painava, että sen alle saattaa menehtyä leikkurin kaatuessa. Kaatumaan leikkurin saa ajamalla syvään ojaan tai taitamattomalla ajolla jyrkässä rinteessä. Ja ainahan kuskin voi sairaskohtauskin yllättää, jolloin leikkuri karkaa omille teilleen.
Kyllä se siitä.
k-pyörä
Viestit: 1547
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Ei onnistu enää renkaan irrotus vanteelta tienpäällä. Turvaura, minkä yli renkaan huuli ei mee ilman konetta. Enne vanhaa kyllä tuli vaihettua, kun ajettiin paskoilla renkailla.
Construction King
Viestit: 549
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kuka on käynyt Tampereella kaivelemassa?
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2 ... 15816.html

Ei ollut Case 580G ainakaan, pihalla on piti oikein tarkistaa
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa