Jälleen ikävä tapaturma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mitä omiin silmiin on näitä takavalottomia on osunut niin kyllä ne on useimmiten niitä samoja joilla palaa sitten pimeällä sumarit ja päivällä vain ne pienet ledi tuikut! Ja saksa on näiden ajokkien valmistusmaa, vaikka turkkilaiset ja romanialaiset ne kokoon pistääkin. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
TepaR
Viestit: 1683
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Ajomies kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 5:16 pm Mitä omiin silmiin on näitä takavalottomia on osunut niin kyllä ne on useimmiten niitä samoja joilla palaa sitten pimeällä sumarit ja päivällä vain ne pienet ledi tuikut! Ja saksa on näiden ajokkien valmistusmaa, vaikka turkkilaiset ja romanialaiset ne kokoon pistääkin. :)
Ei voi olla, kyllä niissä on valoautomatiikka mikä hoitaa valot päälle vaikka se kuski olisikin ns. urpo
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

TepaR kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 6:12 pm
Ajomies kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 5:16 pm Mitä omiin silmiin on näitä takavalottomia on osunut niin kyllä ne on useimmiten niitä samoja joilla palaa sitten pimeällä sumarit ja päivällä vain ne pienet ledi tuikut! Ja saksa on näiden ajokkien valmistusmaa, vaikka turkkilaiset ja romanialaiset ne kokoon pistääkin. :)
Ei voi olla, kyllä niissä on valoautomatiikka mikä hoitaa valot päälle vaikka se kuski olisikin ns. urpo
On sitten aika paljon viallisia valoautomaatteja! :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Sederi
Viestit: 1
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Sederi »

Moottoripyörällä keuliminen johti teini-ikäisen kuljettajan kuolemaan Kirkkonummella


Tällä kadulla on 30 aluenopeus rajoitus. Nopeus on ehkä ollut suurempi?
Sederi
Lurkus
Viestit: 1017
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

TepaR kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 6:12 pm
Ajomies kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 5:16 pm Mitä omiin silmiin on näitä takavalottomia on osunut niin kyllä ne on useimmiten niitä samoja joilla palaa sitten pimeällä sumarit ja päivällä vain ne pienet ledi tuikut! Ja saksa on näiden ajokkien valmistusmaa, vaikka turkkilaiset ja romanialaiset ne kokoon pistääkin. :)
Ei voi olla, kyllä niissä on valoautomatiikka mikä hoitaa valot päälle vaikka se kuski olisikin ns. urpo
Aika suuressa osassa niiltä päivävaloilta käännetään manuaalisesti lähivaloille. Osassa toki on automatiikka. Toisinsanoen, kyllä voi olla.
-SS-
Viestit: 15654
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Nämä ulkomailta tuodut linttaanajetut eurooppalaiset premium-autot myös ovat näitä pimeitä, esimerkiksi 1980-90 vaihteessa jos piti valoja päivällä päällä, niin kovin vilkuttelivat. Tunneleissa piti muistaa kytkeä päälle, se oli ehdoton sääntö. Moottoriteillä suhahti joskus iltahämärissä tummanharmaa Porsche aivan pimeänä ohi, jotain kahtasataa.

Että valoautomatiikka on enemmän sellainen millenniaalijuttu.

-SS-
TepaR
Viestit: 1683
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja TepaR »

-SS- kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 11:56 am Nämä ulkomailta tuodut linttaanajetut eurooppalaiset premium-autot myös ovat näitä pimeitä, esimerkiksi 1980-90 vaihteessa jos piti valoja päivällä päällä, niin kovin vilkuttelivat. Tunneleissa piti muistaa kytkeä päälle, se oli ehdoton sääntö. Moottoriteillä suhahti joskus iltahämärissä tummanharmaa Porsche aivan pimeänä ohi, jotain kahtasataa.

Että valoautomatiikka on enemmän sellainen millenniaalijuttu.

-SS-
Nuohan on jo museoautoja...
-SS-
Viestit: 15654
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja -SS- »

TepaR kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 6:00 pm
-SS- kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 11:56 am Nämä ulkomailta tuodut linttaanajetut eurooppalaiset premium-autot myös ovat näitä pimeitä, esimerkiksi 1980-90 vaihteessa jos piti valoja päivällä päällä, niin kovin vilkuttelivat. Tunneleissa piti muistaa kytkeä päälle, se oli ehdoton sääntö. Moottoriteillä suhahti joskus iltahämärissä tummanharmaa Porsche aivan pimeänä ohi, jotain kahtasataa.

Että valoautomatiikka on enemmän sellainen millenniaalijuttu.

-SS-
Nuohan on jo museoautoja...
Kyllä kyllä, mutta japanialaisesa riisikupissa jo 1980-luvulla oli ihan oikea valoautomatiikka, kaikki valot paloivat joka kulmassa ilman vipujen käyttöä. Ehkä myös Saabissa ja Volvossa.

-SS-
mrjb425
Viestit: 2053
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja mrjb425 »

Japanilainen. Untuvikkoamislaisten käyttämä termi tuo japanialainen.
Viimeksi muokannut mrjb425, Ti Tammi 21, 2020 7:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7805
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Rangeriin syttyy valot, kun kääntää virran päälle(lähivalot) ,varsinaiset ajovalot pittää eriksensä kytkeä.
Mossessa oli parkeilla mahdollista valonvaihtajan kanssa kytkeä lähivalot.
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja tane II »

-SS- kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 6:07 pm
TepaR kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 6:00 pm
-SS- kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 11:56 am Nämä ulkomailta tuodut linttaanajetut eurooppalaiset premium-autot myös ovat näitä pimeitä, esimerkiksi 1980-90 vaihteessa jos piti valoja päivällä päällä, niin kovin vilkuttelivat. Tunneleissa piti muistaa kytkeä päälle, se oli ehdoton sääntö. Moottoriteillä suhahti joskus iltahämärissä tummanharmaa Porsche aivan pimeänä ohi, jotain kahtasataa.

Että valoautomatiikka on enemmän sellainen millenniaalijuttu.

-SS-
Nuohan on jo museoautoja...
Kyllä kyllä, mutta japanialaisesa riisikupissa jo 1980-luvulla oli ihan oikea valoautomatiikka, kaikki valot paloivat joka kulmassa ilman vipujen käyttöä. Ehkä myös Saabissa ja Volvossa.

-SS-
Liikenteessä näkyviä valottomia vanhempia Volvoja vähän ihmettelen, kun ei se minusta pitäisi olla mahdollista. Parkeilla toki pystyy ajamaan, vaikkei sekään tietysti sallittua ole. Onkohan joissan maissa myyty Volvoja, joilla voi ajaa kokonaan ilman valoja vai onko omistajien oikein pitänyt modifioida ne, notta pääsee rikkomaan lakia :lol:

Ikävintä näissä autoissa (tyypillisesti mersuja, volkkareita, jne.), joilla voi ajaa kokonaan ilman valoja on se, että niillä ajetaan kokonaan ilman valoja pimeässä. Tokko sentään tarkoituksella, mutta sateessa märällä ja jollain lailla valaistulla tiellä valojen puuttumista ei ole niin helppo havaita. Sellaista autoa on tuollaisissa olosuhteissa muiden melko mahdoton havaita :evil:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16230
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Meillä oli hetken Bemari. Kyllä oli vaikia muistaa laittaa siihen valot päälle kun ei ollu tottunu.
Itte laitoon ajovalot automaatiksi ja Cortina -67:kin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Yrjö
Viestit: 1482
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

-SS- kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 11:56 am Nämä ulkomailta tuodut linttaanajetut eurooppalaiset premium-autot myös ovat näitä pimeitä, esimerkiksi 1980-90 vaihteessa jos piti valoja päivällä päällä, niin kovin vilkuttelivat. Tunneleissa piti muistaa kytkeä päälle, se oli ehdoton sääntö. Moottoriteillä suhahti joskus iltahämärissä tummanharmaa Porsche aivan pimeänä ohi, jotain kahtasataa.

Että valoautomatiikka on enemmän sellainen millenniaalijuttu.

-SS-
Kyllä ajovalojen piti olla päällä päivällä talvikautena (syyskuusta-toukokuuhun) jo -70 luvulla. Joskus -80 luvun alusta myös kesällä.
Kubota B 5001 DT
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja 361 »

Matsikka kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 8:08 pm Meillä oli hetken Bemari. Kyllä oli vaikia muistaa laittaa siihen valot päälle kun ei ollu tottunu.
Itte laitoon ajovalot automaatiksi ja Cortina -67:kin.
Helppoa olisi ollut bemarissakin. Valokatkaisijan takaa....
TepaR
Viestit: 1683
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Mä en ole juurikaan muita valottomia liikenteessä nähnyt kun noita uudempia jaappanilaisia. Toki niissä joku ledirivi loistaa keulalla mut peräpää on pimeänä. Voi olla et noi muut menee niin reippaasti et nää on ainoita joita saan kiinni :D
Avatar
Matsikka
Viestit: 16230
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

361 kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 9:21 pm
Matsikka kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 8:08 pm Meillä oli hetken Bemari. Kyllä oli vaikia muistaa laittaa siihen valot päälle kun ei ollu tottunu.
Itte laitoon ajovalot automaatiksi ja Cortina -67:kin.
Helppoa olisi ollut bemarissakin. Valokatkaisijan takaa....
Bemarissa ei ollut mikään heleppoa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-SS-
Viestit: 15654
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Yrjö kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 8:22 pm
-SS- kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 11:56 am Nämä ulkomailta tuodut linttaanajetut eurooppalaiset premium-autot myös ovat näitä pimeitä, esimerkiksi 1980-90 vaihteessa jos piti valoja päivällä päällä, niin kovin vilkuttelivat. Tunneleissa piti muistaa kytkeä päälle, se oli ehdoton sääntö. Moottoriteillä suhahti joskus iltahämärissä tummanharmaa Porsche aivan pimeänä ohi, jotain kahtasataa.

Että valoautomatiikka on enemmän sellainen millenniaalijuttu.

-SS-
Kyllä ajovalojen piti olla päällä päivällä talvikautena (syyskuusta-toukokuuhun) jo -70 luvulla. Joskus -80 luvun alusta myös kesällä.
Joo oli tarkoitus mainita, että nimenomaan Saksassa suhtauduttiin negatiivisesti päiväajovaloihin. Suomessa aika monessa autossa piti muistaa kytkeä valot päiväksi, laitoin omaan Marinaan ja Austiniin semmoisen valosummerin, joka ainakin muistutti sammuttamisesta. Ja olivat ehdotonta 1970-lukua. Austin oli 1977 ja Marina 1979 mallia.

-SS-
-SS-
Viestit: 15654
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja -SS- »

mrjb425 kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 6:27 pm Japanilainen. Untuvikkoamislaisten käyttämä termi tuo japanialainen.
No ajattelin niinkö sulautua joukkoon, kun täällä kovin monessa keskustelussa ihmisten krepuissa turvottaa liikaa , ja näin ollen semmoista jälkimurrosiän sarvienkalistelua esiintyy.

-SS-
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja 361 »

Matsikka kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 9:35 pm
361 kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 9:21 pm
Matsikka kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 8:08 pm Meillä oli hetken Bemari. Kyllä oli vaikia muistaa laittaa siihen valot päälle kun ei ollu tottunu.
Itte laitoon ajovalot automaatiksi ja Cortina -67:kin.
Helppoa olisi ollut bemarissakin. Valokatkaisijan takaa....
Bemarissa ei ollut mikään heleppoa.
Asennevamma.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16230
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

361 kirjoitti: Ke Tammi 22, 2020 6:38 am
Matsikka kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 9:35 pm
361 kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 9:21 pm
Matsikka kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 8:08 pm Meillä oli hetken Bemari. Kyllä oli vaikia muistaa laittaa siihen valot päälle kun ei ollu tottunu.
Itte laitoon ajovalot automaatiksi ja Cortina -67:kin.
Helppoa olisi ollut bemarissakin. Valokatkaisijan takaa....
Bemarissa ei ollut mikään heleppoa.
Asennevamma.
Sekin vielä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: -SS-, Bing [Bot], hiksi, Matsikka, mh jkl, Osmo_, SPS1975 ja 73 vierailijaa