Murray 8/30 ruohonleikkurin vaihteisto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

maraani
Viestit: 365
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 3:12 pm
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Murray 8/30 ruohonleikkurin vaihteisto

Viesti Kirjoittaja maraani »

Pihamopona ollut "murina" eli entisessä elämässään ruohonleikkurina toiminut keksintö lakkasi kulkemasta voimansiirron ilmeisen vian vuoksi. En sitä vielä purkanut ja sanoin lapsille etten purakaan ennen joulua...sen verran huonoja viboja tuli käytettyäni tämän foorumin hakua ja tutkittuani sen palauttamia keskusteluja vastaavista ongelmista.

Voihan se olla ihan vaan vetoakselinkin/tasauspyörästön vika, vaihde päällä tai ei - ei vaikuta vaan pyörät pyörii tyhjää. Tosin ei paljoa lohduta sekään, jos ainoa vaihtoehto on ostaa koko klimppi kerralla! :(
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Meidän meni aikoinaan ajomurrikasta taka-akselista boorit.
En muista miten laitoin mutta jotenkin jäi mieleen että laitoin laakeri lukitteella akselin ja boorit kiinni.
Ainakin meillä kesti koko ajan minkä oli.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
Jispeg
Viestit: 316
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jispeg »

Kato ekaksi, että pyöriikö vaihteistöön menevä akseli. Akselissa oleva hihnapyörä on yleensä puolipyöreällä kiilalla kiinni ja tuo kiila on voinu hajota sieltä.

Tasauspyörästö nuista voi korkata. Saa niihin vaihteistoihin yksittäisiä varaosia.
JIIHAA
Viestit: 1887
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Paskat...Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

Minkäslainen laatikko sielä on nimittäin mulla on yksi purettu laatikko josta vielä jotain osia jäljellä, tosin 12/38 MURRAY.
Heineken
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 10:22 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heineken »

Vaihteistoina noissa on joko Dana Foote tai Peerlessin laatikot. Rakenne sama.
Tuossa linkit 4 ja 5 vaihteisen laatikon kokoonpanokuviin.
4150-5 4 vaihteinen
http://www.m-and-d.com/pdfs/foote/4150-5_-11_-12.pdf

4150-50 5 vaihteinen
http://www.m-and-d.com/pdfs/foote/4150-5_-11_-12.pdf

Lisää laatikkokuvia voit etsiä
http://www.m-and-d.com/dana_foote_parts.html

Hajonneet osat voi tilata
http://www.outdoordistributors.com/



Yleisin osa mikä noista hajoaa on tuo vaihteensiirtäjä
Osa 19 osa numero 3676 tarvitsee 2 kpl

http://search.cartserver.com/search/sea ... 6&go=GO%21



Yleisohjeita voi etsiä

http://en.allexperts.com/q/Small-Engine ... -brake.htm

Ja korjausohjeet
http://www.youtube.com/watch?v=ucbJ3Y-q1_c

osat 1 ja 2

Varsin yksinkertainen korjata tuo laatikko
Jispeg
Viestit: 316
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jispeg »

Mulla on nii paljo ajettu laatikko, että tossa vaihtensiirtohaarukassa olevat kolot, mihin se kuula tulee, nii kuluivat melkein yhdeksi uraksi. Melkoinen arpalaatikko silloin, sai täysin arpoa, milloin on vaihde päällä ja mikä vaihde.
Pelti, johon vaihdekeppi törmää vapaalle siirrettäessä, on kulunut kepinkohdalta kepin verran lommolle.
maraani
Viestit: 365
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 3:12 pm
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Kiitoksia

Viesti Kirjoittaja maraani »

Mahtavia ohjeita ja vinkkejä, kiitoksia paljon! Kyllä näillä pääsee eteenpäin.
masinist
Viestit: 674
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:46 pm
Paikkakunta: rovaniemi
Viesti:

Re: Kiitoksia

Viesti Kirjoittaja masinist »

maraani kirjoitti:Mahtavia ohjeita ja vinkkejä, kiitoksia paljon! Kyllä näillä pääsee eteenpäin.
Onkohan tuossa minun Huskvarna Riderissä samanlainen loota.Tuli kampiakseli kylestä ulos joten joutais pois koko viritys.Ei se hirveen kallis ole.
Heineken
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 10:22 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heineken »

Lati
Viestit: 220
Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 12:09 am
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lati »

Miten tuon laatikon tyypin tunnistaa? Ilmeisesti jossain päin tyyppikilpi, mutta missä? Itsellä on muutaman vuoden ikäisessä MTD leikkurissa jonkinlainen puoliautomaatti laatikko. 6-vaihdetta ja suunnanvaihtaja, kun jarru/kytkin poljinta painaa laatikko vaihtaa automaattisesti pienemmälle ja puolestaan poljinta nostamalla tulee suurempi vaihde. Päältä näyttää melko samanlaiselta, kuin nuo räjäytyskuvien laatikot. Ainakin toistaiseksi laatikko on toiminut ihan hyvin. Ihan vaan uteliaisuuttani haluaisin tietää, miltä laatikon sisuskalut näyttää ja miten tuo laatikko toimii.
maraani
Viestit: 365
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 3:12 pm
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maraani »

Joulu meni ja kesä tuli. Kyl me toi laatikkokin sit viime viikolla avattiin (ja kuvattiinkin muistaakseni). Mutta vika tais olla yksinkertainen. Purettaessa nimittäin jo huomattiin, että toisesta pyörästä puuttui akselikiila kokonaan. Ja kun siinä se tasauspyörästö on, niin samahan tuo on kuin jos olis akseli poikki.

No nyt ei vielä päästy kokeilemaan kun härveli ei lähde käymään ei sitten millään. Kipinä on ainakin pytyn ulkopuolella ihan hyvä, mutta on meillä semmoinenkin vika jossain ollut, että ei antanut kipinää paineessa...bensa ei haise vaikka aika paljon starttailtiin. Periaatteessa aika yksinkertainen kait tuo kaasarikin on... tankkiin viahdettiin vähän tuoreempaa tavaraa, kun meinattiin, että saattapi olla vaikka vettä joukossa.
Fergusoni
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 12:52 pm
Viesti:

murray 8/30

Viesti Kirjoittaja Fergusoni »

Oliskohan kellään kyseistä leikkuria? Varaosiks kaipailisin.
Perä hajoamis pisteessä. Ja leikkuupöydästä kohta menee varpuset
läpi,on sen verta pehmiä.
maraani
Viestit: 365
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 3:12 pm
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maraani »

maraani kirjoitti:Joulu meni ja kesä tuli. Kyl me toi laatikkokin sit viime viikolla avattiin (ja kuvattiinkin muistaakseni). Mutta vika tais olla yksinkertainen. Purettaessa nimittäin jo huomattiin, että toisesta pyörästä puuttui akselikiila kokonaan. Ja kun siinä se tasauspyörästö on, niin samahan tuo on kuin jos olis akseli poikki.

No nyt ei vielä päästy kokeilemaan kun härveli ei lähde käymään ei sitten millään. Kipinä on ainakin pytyn ulkopuolella ihan hyvä, mutta on meillä semmoinenkin vika jossain ollut, että ei antanut kipinää paineessa...bensa ei haise vaikka aika paljon starttailtiin. Periaatteessa aika yksinkertainen kait tuo kaasarikin on... tankkiin viahdettiin vähän tuoreempaa tavaraa, kun meinattiin, että saattapi olla vaikka vettä joukossa.
Uusi tulppa ei vielä tuonut tuttua pörinää markille. Vaihdettiin bensaletku ja putsattiin sitten kaasarista möhjät pois. Pientä säätöä ja vot! Johan toimii ja liikkuu!

Peräkärry vielä hitsasttiin kiinteälaiteiseksi, niin pysyy laidat paikoillaan. Kelpaa sillä nyt harrasteeläimille vettä kuskata.
ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Murray 8/30

Viesti Kirjoittaja ipexi »

Mikä laatikko?
Mikä vika?
Jarru ei toimi, kun laittaa vaihtee päälle niin lähtee että tupee heilahtaa.
Vipu laatikon päällä kyllä liikkuu ja vastaa johonkin mutta ?

Kuva
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Eikös tuo vehe löysää hihnaa ko polkee poljinta?
ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi »

Fiat640 kirjoitti:Eikös tuo vehe löysää hihnaa ko polkee poljinta?
Siinä potkurissa kyllä on sellane juttu.
Mutta ei vedossa kyllä ole sellasta tai on hyvin piilossa
Jarrulta tulee pitkä tanko vaihteistossa olevaan n. 10 cm vipuun josta menee akseli lootan sisään
Jispeg
Viestit: 316
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jispeg »

Ei tuolla jarrulla ole mitään tekemistä äkkinäisen liikkeelle lähdön kanssa. Jarrun on vaan tarkoitus pysäyttää kone nopeammin ja pitää paikallaan. Sieltä on varmaan palat loppuneet. Siinä vaihteiston kyljessä on noin 5 cm halkaisijaltaan oleva jarrulevy. Jarrulevyn kahtapuolen on jarrupalat. Tuon 10cm vivun alapäässä pitäisi olla mutteri. Sitä hiukan kirimällä voi vielä löytyä jarrut. Yleensä aina näissä on kytkin toteutettu hihnan kiristyksellä.
Kytkin ylhäällä jousen avulla kiristetään hihna erillisellä hihnapyörällä. Kytkin pohjaan painettuna venytetään tuota jousta lisää ja hihna vapautuu.

Kiinnitti kuvassa huomiota, onko tuo moottori tuossa vaihteiston päällä vai mikä?
ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi »

Nyt avautuu kun uusin silmin meni tutkimaan
kytkin on toteutettu hihnan kiristyksellä, joku juutas vaan laittanut jonkun sinne kuulumattoman ihnan joka ei löysty, pitää käydä kyselemässä löytyykö ja mitä maksaa. veemäinen vaihtaa......
tuo jarru vipu, menee vaihteistoon ja levyä ei ole ainakaan ulko puolella
eli on vissiin tuossa pullistumassa oikeassa kulmassa.
moottori näkyy vahteiston päällä ihan oikein
Jispeg
Viestit: 316
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jispeg »

[quote="ipexi"
eli on vissiin tuossa pullistumassa oikeassa kulmassa.
[/quote]
Etualalla, oikeassa kulmassa olevassa pullistumassa on planeettapyörästö.
Joku on koittanut säästää ja ostanut sinne vakiomittaisen kiilahihnan. Nuo alkuperäiset hihnat on vaan ei vakiomittaisia ja monesti jotain tuumamitoituksella, joten sinne ei oikein käy muu kuin alkuperäinen.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Jispeg kirjoitti:[quote="ipexi"
eli on vissiin tuossa pullistumassa oikeassa kulmassa.
Etualalla, oikeassa kulmassa olevassa pullistumassa on planeettapyörästö.
Joku on koittanut säästää ja ostanut sinne vakiomittaisen kiilahihnan. Nuo alkuperäiset hihnat on vaan ei vakiomittaisia ja monesti jotain tuumamitoituksella, joten sinne ei oikein käy muu kuin alkuperäinen.[/quote]

Ei taida tuollaisessa vaihteistossa olla planeettapyörästöä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], mhaanpaa, valtsu864 ja 55 vierailijaa