Sivu 1/3

Tehostus

Lähetetty: Ke Touko 03, 2006 8:08 pm
Kirjoittaja O.H
Kyllä kelpaa ajella viistonnisella kun asensin tänään uuden tehostin systeemin . Kyllä oli helppo jopi aikaa meni tunti ja vartti kaikkineen .Miten tuntuu oudolta ajella kolmenkymmenekuuden vuoden jälkeen, jäykkä ohjaus on vain muisto vain ! ja eikä niin mukava muisto . Kiitos SSalon tehostin agentille. Majori odottaa samaa terästystä kunhan aika nappaa kohilleen. Ja eiku urakkanuppia ostelee.

Lähetetty: Ke Touko 03, 2006 9:17 pm
Kirjoittaja VeeKoo
Kuulostaa puheet samalta kuin isäukollani aikoinaan vaihdettuaan Dextansa 4100:een ja talvella suurinpiirtein käänsi kannot tukkimetsässä maasta ylös. Sitten olikin vuorossa nivelien uusiminen ja varovaisempaa ajoa.

VeeKoo

Lähetetty: Ke Touko 03, 2006 9:34 pm
Kirjoittaja varmari
kyllähän sen sitten vasta ymmärtää kun on ekan kerran ajanut asennuksen jälkeen tehostetulla että miks v....ssä on aijemmin väännetty otsa kurtussa niin että verisuonet poksuu
olis muuten jokunen sarja ittelläkin salon tehostin shamaanin tavaraa tuolla varastossa 4000 ja 5000 foorteihin OSTAKAA NYT pian ei ehkä enää saa

Lähetetty: Ke Touko 03, 2006 9:48 pm
Kirjoittaja HRD
Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen et mitä tollanen tehostin sarja tulee noin kustantamaan. :roll: ?

Lähetetty: To Touko 04, 2006 10:06 am
Kirjoittaja -SS-
VeeKoo kirjoitti:Kuulostaa puheet samalta kuin isäukollani aikoinaan vaihdettuaan Dextansa 4100:een ja talvella suurinpiirtein käänsi kannot tukkimetsässä maasta ylös. Sitten olikin vuorossa nivelien uusiminen ja varovaisempaa ajoa.

VeeKoo
Se on tuo tehostus aika mieto, alkaa venttiili vonkua heti kun hiukan enempi syvälle uppoaa. Eli ei mene ainakaan viistonnisen vivustot solmuun. Vasemman olka-akselin kiinnityksen tiukkuus ja kiilan kunto on tarkistettava, usein vanhemmissa koneissa voi olla sanomista, ja tehostin tuo nämä ongelmat esille.

Minulla ei ole enää kuin muutama viistonnisen sarja jäljellä, ja Varmarilla kans jokunen. Yksi Nuffield 10/60 - sarja odottaa kokeilijaansa.

Kyselijöitä on ollut paljon, mutta tilaajia vähän. 20 kappaleen tuontierän omakustannushintaa, 275-360 EUR sis. ALV , mallista riippuen, pitävät kalliina.

Yksittäinkin saa kuka vaan tilata tehtaalta, hinta rahteineen ja veroineen on 550-700 EUR. Itsekin tuon ensimmäisen tilasin sillä tavalla. Plus pankin ulkomaanmaksukulut. Tehdas muuten haluaa etumaksun. Tullissa joskus on nähtävissä mielivaltaa. Joskus 3.8% joskus 4.5 % . Varminta on arvioida tullin osuus 5%

Itselläkin vähitellen siirtyy tuossa kasassa kiinni ollut raha noihin omiin hankintoihin, paripyörät , Ford 7000, äes , aurat. Pihalla ostajaa odottelevassa kuormassa olisi kuitenkin alvitontakin rahaa kiinni viitisen tonnia.

-SS-

Lähetetty: To Touko 04, 2006 9:02 pm
Kirjoittaja O.H
Kustannus puoli 5000/290€ major 242 € sis alv.Jos en väärin muista. Ompa ton verran rahaa mennyt monta kertaa turhempaankin joskus !

Lähetetty: To Touko 04, 2006 9:16 pm
Kirjoittaja -SS-
Kiitos kysymästä, toi Major muuten on kalliimpi. Mut sait sit etullisesti jos noin oli :oops:

Eli se omakustannehinta oli pihalta hakien esim.
Ford 5000 275 sis ALV
Ford 4000 272 sis ALV
Ford 3000 367 sis ALV
Majeur 329.70 sis. ALV

Majuris oli hihnavetoisen pumpun teline sekä isommat pallonivelet sekä hihna (toivon mukaan kaikis paketeis oli hihnat), sen takia hinta on isompi.

Ja sit vajaa kolmekymppiä päälle Matkahuollolle rahtiennakosta, pelkkä rahti oli noin 7 eeroo halvempi..

Mut uudessa kasassa on sitten uudet hinnat, saatte arvata, kumpaan suuntaan hinta liikkuu, no sitten jos joku rahakkaampi ottas homman rahoittaakseen, saatais vaikka sata kerralla, tehdaskin saattaisi silloin tulla vastaan...

Ei sovi leipätyöksi toi tehostinhomma.

-SS-

Lähetetty: Pe Touko 05, 2006 8:05 am
Kirjoittaja Tri-M
Ohjauslaitteista puheenollen, mistähän vois johtua, kun harmaafergun ohjaus jäykistyi talven mittaan niin, ettei yhdellä kädellä enää saa käännettyä edes tasasella pihalla. Ja ennen on yks käsi piisannu mettässäkin(siis traktorin ohjaukseen) :lol: Mitään vikaa ei oo vielä ees alettu hakeen, mut ennakkoarveluita otetaan vastaan.

Lähetetty: Pe Touko 05, 2006 9:19 am
Kirjoittaja HooPee
Olisko painelaakeri jumissa/täynnä kökköä/tullu tiensä päähän. Rasvaus saattaa auttaa, mutta purku ja puhdistuskin on melko edullista, ei maksa kuin vaivan(samalla sen kyllä uusiskin)

Lähetetty: La Touko 06, 2006 5:55 pm
Kirjoittaja tommi
Terve!

Nuo on minusta kohtuullisia hintoja, vaikka vertaa käytettyyn, vuotavaan paskaan. Romuttamoilla on sikahinnat! Tyhmyyttäni ostin kerran ford 5000:sen finhydron tehostajan käytettunä purkupojilta ja laiton sen majoriin; tuli maksamaan 2500 mk, ja aikaa meni, eikä sittenkään saanut täysin tiiviiksi, vaikka monet tiivisteet vaihdoin.
Minkä maalaisia nuo on? Olisko vastaavia orbitrol -paketteja, myös muihin merkkeihin?


Tommi

Lähetetty: La Touko 06, 2006 7:18 pm
Kirjoittaja Vieras
SSsältä tiedustaa hän.



Miten meitsörin öljyntuotto hoidetaan tehostimilla joita olet uittanut? Ei vissiinkai ole pumppua paketissa.

Riittäiskö hlö-mersun 60 kg tuottava tehostimen remelipumppu?

Lähetetty: La Touko 06, 2006 8:20 pm
Kirjoittaja O.H
Kyllä paketti sisälsi kaikki tarvittavat osat pumppun myös. Letkut,tukiraudan+pultit ,ohjaus varren,tehostinsylinterin,kaikki ja napakan puulaatikon.Oli niin outoa laitella kun mitään ei tarvinnut rakennella ja sovitella .Suurin homma oli saada vanha ohjausvarsi pois simpukan päästä, oli oppinut olee jonniin aikaa siellä. :)

Lähetetty: La Touko 06, 2006 8:48 pm
Kirjoittaja Jarkko
Onko se SS:n Major-malli tämä pumppuineen kaikkineen? Pahus sentään, kun olisi tarpeellinen....

Kuva

Lähetetty: La Touko 06, 2006 10:27 pm
Kirjoittaja Vieras
Kuka on tämä ketjun aloituskommentissa mainittu:


"Kiitos SSalon tehostin agentille"

Olisi tarvetta majorin tehostimelle.

Lähetetty: La Touko 06, 2006 10:45 pm
Kirjoittaja O.H
Pää osin saman näkönen paketti .Vaikka en ole majorin pakettia vielä asentanutkaan .Joo se kaveri oli vähän enempi voortimies siis nimimerkki SS . Näyttää olevan monenlaista viestitys mahdollisuutta sille, pistä kusti polkee :lol:

Kevätkö se sai ihmiset ihan villiksi ?

Lähetetty: Su Touko 07, 2006 11:14 am
Kirjoittaja -SS-
Siis tehostimet ovat Mars Hydraulik - tuotantoa,. tehdas sijaitsee Turkissa, samanlaisia puljuja on useampi, esim. Bepco myy sarjoja Englannissa sun muualla. Bepcon sarjoissa on erilainen sylinteri mutta tod. näk. Mars-hydraulikin pumppu.

Tilasin ensin itselle ja käyttelin pari vuotta, kunnes kyselyjen rohkaisemana päätin tilata isomman kasan, 20 kpl (tehdasalennuksen raja, seuraava porras on 50 kpl) . Tehdas otti hinnasta kolmanneksen pois, ja rahti on koko lavalle noin 600 eeroa. Näin ollen, kun tulli, rahti, alv ja huolintamaksu sekä pankin kulu oli laskettu, päästiin noihin hintoihin.

No tehdaskin ehdotti, että noita myydään 550 - 700 euron hinnalla Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa, ja totta mooses mä tolla myyntihinnalla ottaisinkin noita tehostimia tuhat kappaletta suuliin ja veisin puoliväkisin jokaiseen Ford 4000-5000 -MF165-175 yms yms kotiin. Mutta koemarkkinoin näitä ennen tän viimesen kuorman tilaamista, eikä siis kiinnostusta ollut, ei 500 , ei 400 eikä kovin paljon 300 eeron hinnallakaan.

Siksi päätin myydä omilla kuluilla (HUOM tämä ei tarkoita "katteella", vaan noin 2 euron tappiota per yksikkö - nimittäin kun tuli vielä huolintaliikkeeltä yksi neljänkympin jälkilasku kuormasta) , mutta se on jokaisen ymmärrettävä, ettei homma voi silloin mennä ns. "asiakkaan ehdoilla". Kerään muusta leipätyöstäni rahat tuohon hommaan (niin, taas täällä kykitään tehtaalla, ja äesmaa kuivaa liikaa) ja jos rahaa jää mulle yli, niin tilaan sit taas parikymmentä. Nyt kyllä osaisin sitten heti laittaa tavarasuhteiksi puolet Majuria, 25% Ford 2000/3000 ja 25% Ford 4000/5000

Muistakaa, et romuttamonpitäjäkin elää sillä hommalla, ja ne "sikahinnat" sisältää sen välttämättömän "katteen". Ja sitä voi ajatella itse kukin sisällänsä, kuinka paljon ajastaan joutuu varaamaan osien hakijoille tai pakkaus- ja lähetyskuluille. Romuttamo-osa voi pelastaa vielä varsinkin harvinaisemman koneen takaisin elävien kirjoihin.

Mut itse tehostintavara: se on minusta simppeli ja kenttäkelpoinen, eikä vaadi muutoksia: Eli traktori on palautettavissa helposti "näyttelykuntoon".

Homman tekninen idea on sellainen, että se sylinterin ja venttilin muodostama paketti on yhtä ja samanlaista modulia kaikissa traktorimalleissa. Samoin pumppu. Hihna- ja hammaspyörät, pumpputelineet ja sylinterin kummankin pään kiinnikkeet ja muut osat sovitellaan sitten eri traktorimerkkeihin.

Paketissa on mukana:
- Säiliö
- imuletku metritavarana
- klemmarit imuletkulle
- pumppu
- hammaspyörä tai hihnapyörä
- Jakopään liitännän tiiviste
- hihnavetoisen pumpun teline
- pumpun kiinnityspultit, jos tarvitaan pitempiä
- paineletku valmiiksi mutteriliittimineen
- sylinteri venttiileineen
- etupään pallonivel jatkovarsineen (tulee kiinni etuakselin kääntövarteen)
- takapään pallonivel (tulee runkoon kiinni)
- runkokiinnike takapään pallonivelelle)
- Kiinnityspultit runkokiinnikkeelle (käyttäkää lukitetta !)
- paluuletku säiliöön, toinen pää mutteriliitin, toinen tulee klemmarilla säiliöön. Klemmari on mukana.
- välitanko simpukan kääntövarresta sylinterin venttiilille, peräpäässä on pallonivel, venttiilin päässä tankoa kevyt pallolaakerointi
- Pakkaus on vaneria, paino noin 40 kg, pituus 1.2 m lev. 0.3 x 0.3

Työn laatu on krouvia, mihinkään 10000 tunnin urakkatehostimeksi sitä ei liene edes tarkoitettu. Valmistusmaan tuntien, kuitenkin pakettiin on lisätty esim. tiivistesarja, eli venttiili on yksinkertainen luisti ja sylinteri lienee purettavissa niin kuin muutkin. Eli oikea kehitysmaatuote.

Hammaspyöräpumpun tuotto on 11 l/min, 200 bar, ylipaineventtiili on sylinterissä, 110-120 bar, tilauksesta saa kireempänäkin. En kuitenkaan suosittele.

Vielä huomautus: etukuormainkäyttöön ei sovi välttämättä, koska sylinteri kulkee kytkinkopan seutuvilta rungosta vasemman olka-akselin päähän, eli runkosovitteet leikkaavat sylinterin kulkulinjan.

Toinen huomautus: joissakin ohjaamoissa on hytin kiinnikkeet sieltä kytkinkopan ympäri. Tässä tapauksessa joutuu sepittämään ainakin pitemmät pultit niiden kiinnikeosien päältä.

Kuva tehostimesta on esim. seur. linkissä (ei saa suoraan tähän)

http://www.agrisurfer.com/mirror.aspx?d ... 6B9D64.jpg

-SS-

Lähetetty: Su Touko 07, 2006 6:09 pm
Kirjoittaja Brittimotoristi
Nyt Majoristit ja masinistit tilaamaan -SS-ltä tehostimia ,allekirjoittanutta
alkoi ainakin kiinnostamaan kovasti .Tulevana kesänä olis nurkka ajoa
paljon ,tulevan rakennus projektin myötä.

Lähetetty: Su Touko 07, 2006 7:19 pm
Kirjoittaja nuffi59
Niinhän se on,että kun ratin ja penkin välissä olevan tehostimen voimat ehtyvät,täytyy hankkia hydraulitehostin! :wink:

Ittellä papua kyllä piisaa hyvin nuffia käännellessä,se kun ei niitä etupainoisempia ole.Kiva kevennyshän silti ohjaukseen hydraulinen olisi,voisi laittaa rattiin urakkanupinkin. :lol:

"SS":llä on kertomansa mukaan 10/60 nuffiin tehostinvärkit olemassa.Kävisi vissiin samalla tavoin universal fouriin,vai kuinka?

Paljonko pitäsit hintaa sarjalla?

Lähetetty: Ma Touko 08, 2006 9:59 am
Kirjoittaja -SS-
Joo yks paketti on kokeeks kasattu tehtaalla, on 367 EUR nouto, mut tämän yksilön saa testattavaksi ilman maksua ja maksaa sit jos toimii, sepittämisen määrä ratkaisee, onko siinä laskutettavaa. Ei se muutenkaan pois tuolta nurkista lähde.

Olisi verrattava, millä puolella simpukan tanko on, ja miten ne vivustot menee, vai pitääkö jo keskitappi ja kääntövarsi olla siellä etukehdossa. Pitänee oikeen aukasta se laatikko ja kattoo osia pöydällä.

-SS-

Lähetetty: Ke Touko 10, 2006 11:33 pm
Kirjoittaja Petri
Joo o morjensta vaan. Kyllä nyt oli tänä keväänä komia äestää majurilla kun oli tämä -SS-: toimittama ohjaustehostin paikallaan ja urakkanuppi ratissa kii sai käännellä pyöriä yhdellä kädellä ja toinen käsi lepuuttaa, vaikka etupyörä hieman uppookin multaan niin köykäseen tuntui pyörät kääntyilevän ja peltohommat on nyt sitten tehtynä ja majori ilman maalausta vielä :lol: :lol:


Kuva