Siis tehostimet ovat Mars Hydraulik - tuotantoa,. tehdas sijaitsee Turkissa, samanlaisia puljuja on useampi, esim. Bepco myy sarjoja Englannissa sun muualla. Bepcon sarjoissa on erilainen sylinteri mutta tod. näk. Mars-hydraulikin pumppu.
Tilasin ensin itselle ja käyttelin pari vuotta, kunnes kyselyjen rohkaisemana päätin tilata isomman kasan, 20 kpl (tehdasalennuksen raja, seuraava porras on 50 kpl) . Tehdas otti hinnasta kolmanneksen pois, ja rahti on koko lavalle noin 600 eeroa. Näin ollen, kun tulli, rahti, alv ja huolintamaksu sekä pankin kulu oli laskettu, päästiin noihin hintoihin.
No tehdaskin ehdotti, että noita myydään 550 - 700 euron hinnalla Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa, ja totta mooses mä tolla myyntihinnalla ottaisinkin noita tehostimia tuhat kappaletta suuliin ja veisin puoliväkisin jokaiseen Ford 4000-5000 -MF165-175 yms yms kotiin. Mutta koemarkkinoin näitä ennen tän viimesen kuorman tilaamista, eikä siis kiinnostusta ollut, ei 500 , ei 400 eikä kovin paljon 300 eeron hinnallakaan.
Siksi päätin myydä omilla kuluilla (HUOM tämä ei tarkoita "katteella", vaan noin 2 euron tappiota per yksikkö - nimittäin kun tuli vielä huolintaliikkeeltä yksi neljänkympin jälkilasku kuormasta) , mutta se on jokaisen ymmärrettävä, ettei homma voi silloin mennä ns. "asiakkaan ehdoilla". Kerään muusta leipätyöstäni rahat tuohon hommaan (niin, taas täällä kykitään tehtaalla, ja äesmaa kuivaa liikaa) ja jos rahaa jää mulle yli, niin tilaan sit taas parikymmentä. Nyt kyllä osaisin sitten heti laittaa tavarasuhteiksi puolet Majuria, 25% Ford 2000/3000 ja 25% Ford 4000/5000
Muistakaa, et romuttamonpitäjäkin elää sillä hommalla, ja ne "sikahinnat" sisältää sen välttämättömän "katteen". Ja sitä voi ajatella itse kukin sisällänsä, kuinka paljon ajastaan joutuu varaamaan osien hakijoille tai pakkaus- ja lähetyskuluille. Romuttamo-osa voi pelastaa vielä varsinkin harvinaisemman koneen takaisin elävien kirjoihin.
Mut itse tehostintavara: se on minusta simppeli ja kenttäkelpoinen, eikä vaadi muutoksia: Eli traktori on palautettavissa helposti "näyttelykuntoon".
Homman tekninen idea on sellainen, että se sylinterin ja venttilin muodostama paketti on yhtä ja samanlaista modulia kaikissa traktorimalleissa. Samoin pumppu. Hihna- ja hammaspyörät, pumpputelineet ja sylinterin kummankin pään kiinnikkeet ja muut osat sovitellaan sitten eri traktorimerkkeihin.
Paketissa on mukana:
- Säiliö
- imuletku metritavarana
- klemmarit imuletkulle
- pumppu
- hammaspyörä tai hihnapyörä
- Jakopään liitännän tiiviste
- hihnavetoisen pumpun teline
- pumpun kiinnityspultit, jos tarvitaan pitempiä
- paineletku valmiiksi mutteriliittimineen
- sylinteri venttiileineen
- etupään pallonivel jatkovarsineen (tulee kiinni etuakselin kääntövarteen)
- takapään pallonivel (tulee runkoon kiinni)
- runkokiinnike takapään pallonivelelle)
- Kiinnityspultit runkokiinnikkeelle (käyttäkää lukitetta !)
- paluuletku säiliöön, toinen pää mutteriliitin, toinen tulee klemmarilla säiliöön. Klemmari on mukana.
- välitanko simpukan kääntövarresta sylinterin venttiilille, peräpäässä on pallonivel, venttiilin päässä tankoa kevyt pallolaakerointi
- Pakkaus on vaneria, paino noin 40 kg, pituus 1.2 m lev. 0.3 x 0.3
Työn laatu on krouvia, mihinkään 10000 tunnin urakkatehostimeksi sitä ei liene edes tarkoitettu. Valmistusmaan tuntien, kuitenkin pakettiin on lisätty esim. tiivistesarja, eli venttiili on yksinkertainen luisti ja sylinteri lienee purettavissa niin kuin muutkin. Eli oikea kehitysmaatuote.
Hammaspyöräpumpun tuotto on 11 l/min, 200 bar, ylipaineventtiili on sylinterissä, 110-120 bar, tilauksesta saa kireempänäkin. En kuitenkaan suosittele.
Vielä huomautus: etukuormainkäyttöön ei sovi välttämättä, koska sylinteri kulkee kytkinkopan seutuvilta rungosta vasemman olka-akselin päähän, eli runkosovitteet leikkaavat sylinterin kulkulinjan.
Toinen huomautus: joissakin ohjaamoissa on hytin kiinnikkeet sieltä kytkinkopan ympäri. Tässä tapauksessa joutuu sepittämään ainakin pitemmät pultit niiden kiinnikeosien päältä.
Kuva tehostimesta on esim. seur. linkissä (ei saa suoraan tähän)
http://www.agrisurfer.com/mirror.aspx?d ... 6B9D64.jpg
-SS-