syötön lisäys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Ukkomestari
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 7:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ukkomestari »

kyseinen kone on 95vm. olen kyllä huomannut et pakosarja kuumu helevetisti jo vakio syötöllä. oiskohan mahollista et pumpun ajotus on pielessä.
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bonito »

Tuossakin on sellainen kone, josta heltiää 260hv jo 2200rpm., mun kiersi 2500rpm, http://kuvablogi.com/nayta/1858317/. Eikös se ole vähän epäkorrektia kertoa jostakin henkilöstä, ettei se tiedä mitään, mies on sentään ollut korjaamon päällikkönä Linnavuoressa vuosikymmenet, mitäs näyttöjä sulla on. Minä en tiedä moottoreista paljon mitään, olen vaan tyhmä levyseppä, joka on rakentanut kaksi metallivenettä "omasta päästäni" teräksisen, joka painoi 15 tn ja alumiinisen 5,2tn.
president
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 8:37 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja president »

bonito kirjoitti:Kyllä, sain Linnavuoresta paperin, jonka avulla Porin Sähködiesel nimisessä firmassa ajettiin pumppu penkissä.
Eikös kyseinen yhtiö ole lopettanut toimintansa.
president
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 8:37 pm
Viesti:

Re: syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja president »

Ukkomestari kirjoitti:Oisko asian tuntioita kyseisessä aiheessa? eli 8400 valmet tarttis lisä potkua paljonko puolkierrosta vaikuttas hevosvoimissa/väännössä kun vakiona on 140hv? paljonko uskaltaa lisätä ettei tule ongelmia?
Vaihda isompaan koneeseen,Mihin tarvitaan plus 140 heppaa.
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bonito »

Juu, Porin Sähködiesel kuopattiin kolmisen vuotta sitten, pumppupenkki meni muistaakseni Turkuun. Tuo 620:sen pumpun säätö tehtiin v.-99, http://kuvablogi.com/nayta/1816660/ Hyvä moottori, lähti hyvin käymään eikä savuttanut, pikkuisen tuoksui pakoputken päästä "runsaalta", mutta ei tahrinut. Paatti on myyty, nyt ajellaan pienemmällä.
Rattori-Keijo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 8:16 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rattori-Keijo »

Manuel kirjoitti:Jo alle kilon paineilla olisi syytä käyttää välijäähdytintä. Painetta nostaessa nousee ahdetun ilman lämpö aika äkkiä jolloin tulokseksi tuleekin vain palotilan lämmön nousu. Silloin alkaa kansi ja turbo olla vaarassa. Tämäkin näkyy pakokaasujen lämmöstä.

Ilman välijäähdytintä ahtopaineen nostosta ei saa juuri muuta kuin moottorivaurion. Tehon nousu ei ollenkaan seuraa ahtopainetta, koska ilman tilavuus nousee kuumetessa. Silloin palamiseen tarvittavan hapen määrä kasvaa aika vähän. Aika pian joutuu siirtymään silikoniletkuihin ilmalle, koska kumi ei kestä tarpeeksi, ainakin turbosta välijäähdyttimelle.

Jos ajetaan 1,5 kilon ahtopaineella keventää välijäähdytin huomattavasti moottorin termistä rasitusta ja sallii suuremmat tehot moottoria särkemättä. Jäähdyttäjän etupuolelle harva jäähdyttäjän kokoinen kenno. Puhallintehoja saattaa joutua nostamaan kasvaneiden tehojen vuoksi.
Annetaan poikien hajottaa moottorinsa kun ei niitä näytä paljoa oikea diesel-viritys ja sen vaarat kiinnostavan. Itseppähän maksavat remontit :wink:
Ferguson TEF-20 -56
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

On tuosta 620-moottorista otettu aika paljonkin a-pumpulla tehoa. On elementit on toki voineet olla jo käynistysloven asennossa, mutta voimaa tuntuu silti lähtevän reilusti. Muut tuollaiseen säätöön liittyvät jutut onkin sitten asia erikseen.

Virttämisen vaarat ei kuulu tuohon moottoriin, jos ei mennä älyttömyyksiin. On siinä sen verran virivaraa jo sisään rakennettuna. Syöttöjen pyörittäminen tappiin on sitten ihan eria asia.

Jos oikein viritetään, niin pitää tehdä aika monta temppua koneelle, mutta lopputuloksena onkin sitten kone, joka vetää uskomattoman hyvin, joka käy viileämpänä kuin vakio ja kestää.

Henkilöautopuolella hyvä esierkki on mersun 3-litran turbodiesel. Muutamilla muutoksilla tehot kolminkertaistuvat, kulutus tippuu, kannen halkeilu loppuu ja kone käy viileämpänä. Voi kuullostaa aika epäuskottavalle, mutta paljon noita on tehty.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Muutaman tommosen ruuvatun antti pumpun oon korjaillu. Liikaa kun tuota ruuvaa, niin öljykalvo häviää seuraajanrullan ja nokka-akselin välistä. Tästä on ollut seurauksena se, että nokka-akselin painepuolelle kuluu monttu ja seuraajan rullasta tulee mutteri.


Velu ethän ole tosissas tosta mersu jutusta :)
Rattori-Keijo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 8:16 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rattori-Keijo »

Velu kirjoitti:On tuosta 620-moottorista otettu aika paljonkin a-pumpulla
Henkilöautopuolella hyvä esierkki on mersun 3-litran turbodiesel. Muutamilla muutoksilla tehot kolminkertaistuvat, kulutus tippuu, kannen halkeilu loppuu ja kone käy viileämpänä. Voi kuullostaa aika epäuskottavalle, mutta paljon noita on tehty.
Totta!

Isopumppu, iso ahdin, vahvistettu laatikko jne. niin kyllä mersu kulkee. Tosin halpaa tuo ei ole. Tehoja on jopa 4-kertaistettu.

http://www.youtube.com/watch?v=DUppvE8zSdM

Kulutuksen tippumisesta ja koneen viileämmästä käymisestä en kyllä sano mitään ainakaan kaasupohjassa ajettaessa ei meinaa lämmöt pysyä kurissa. Normaali ajossa ehkä sitten viileämpänä?

Itsellä on myös 30-vuotta vanha Diesel-Volvo jonka tehot tullaan 4-kertaistamaan toivottavasti jo tulevana kesänä 8)
Ferguson TEF-20 -56
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Rattri-Keijo on näköjään perilla asiasta. Ei täysillä tehoilla ei varmaankaan käykään viileämänä, mutta yleisesti kyllä. Eikä niitä voimia montaa sekuntia voikaan käyttää, aika äkkiä menee yli 200. Harvemmalla kuskilla on tarvetta lujempaa päästä. Siksi siitä luovuinkin. Liika oli liikaa.

Noilla yllä olevilla muutoksilla, koneen sai kyllä toimimaan huomattavasti terveemmin. Aikaisemmin maantieajossa koneessa ol jatkuvasti 0,5-0,7 baria painetta. Täysi teho oli 147hv 0,9 barin paineilla. Koneeseen tuli turhan ahtamisen takia jakuvasti paljon lämpökuormaa, ja polttoainetta meni hukkaan. Kovemmassa ajossa lämmötkin nousivat melkein 10 astetta.

Kun sitten vähän tehtiin muutoksia, niin 0,5 barin paineilla lähti jo 200hv ja normaaliajossa kone oli täysin paineeton. Vasta 120km/h, alkoi ahtopainetta olla, mutta silloinkin vain 0,1bar. Muutosten jälkeen ei niin kovaa tien päällä päässyt, ei edes vastamäessä kärryn kanssa, että lämpömittari olisi 80 asteesta liikahtanut. Tuulettimenkin otin turhana pois, sitä ei tarvinnut edes kesällä kaupungissa. Normaaliajossa auton käytettävyys ei juuri huonontunut, turboviivettä tosin tuli jonkin verran ja ahdin lähti vähän korkeammilla kierroksilla mukaan.

Paljonkin voi siis virittää, kunhan huolehtii, että kokoneisuus on toimiva. Pelkästää syöttöjä ei kannata älyttömästi ruuvata. Kyllä koneen saa tukkoon ja ylenpalttinen jatkuva musta savu kyllä jumittaa paikat koneesta.

Tuossa on kone ehkä vähän näytössäädöissään, mutta kyllä sillä tehdään ihan oikeita töitä. Tuohon on tehty oikeastaan kaikki tarvittavat niksit. http://www.youtube.com/watch?v=jjPf-vDGxVk
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Olikohan tuossa ahtopaineen tunnistelua. Käyttökoneeksi savua oli runsaanpuoleisesti.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Kuorma-auton pumppu siinä on, joten sellainenkin varmaan on. Säädöt on tuossa pistetty siihen malliin, että liikkuu. Savutus nopeuttaa ahtojen nousua, joten on varmaankin ihan tarkoituksella säädetty noin. Kyllä tuosta saisi savutontakin voimaa reilusti. Tosin teholuokassa 500hv, nokea herkästi pölähtelee, jos siihen on vähänkin taipumusta.

Tekijä itse keskittyy enemmän rakenteluun, kuin kalustonsa esittelyyn, joten ihan tarkkoja tietoja ei ole.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
Rattori-Keijo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 8:16 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rattori-Keijo »

Velu kirjoitti:Rattri-Keijo on näköjään perilla asiasta.
Kiitos kiitos :wink:

Pakko se on vähän asiaan perehtyä kun itsellä on tuollainen st-projekti meneillään. Tosin aihiona on volkkarin d24 :oops:
Ferguson TEF-20 -56
Mikkaa
Viestit: 16
Liittynyt: Su Kesä 28, 2009 1:10 pm
Paikkakunta: Perho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikkaa »

Semmosta kyselisin että mites mf 135 -70 saa syöttöä lisättyä? pumpun kyljessä olevasta luukusta vaai mistä?
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Kyllä 8400 on ainaki kautta aikojen lisätty tehoja ja uskaltaisin väittää että vähemmän on vakioita kun ruuvattuja ja kyllä ne vaan kestää, riippuu tietenki kuskista ja työstä. On niistä kuitenki otettu 200hv tehoja, ilman välijäähdytintä.
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
Mikkaa
Viestit: 16
Liittynyt: Su Kesä 28, 2009 1:10 pm
Paikkakunta: Perho
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikkaa »

Mikkaa kirjoitti:Semmosta kyselisin että mites mf 135 -70 saa syöttöä lisättyä? pumpun kyljessä olevasta luukusta vaai mistä?
MF 135 -70
Alfons
Viestit: 1317
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfons »

Tuohon kyseisen veneen moottoriin nyt kantaa ottamatta, paljonko tuosta vakio 8400 syöttöpumpusta saa tehoa ilman että elementit kääntyy pakkosyötölle?

Mikä on se laskennallinen teho tai sitten dynamometrillä todettu?
Paljonkos tuo sama homma 8950 pumpulla?
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Tosta 8400 anttipumpusta irtoo järkevästi 155mottia, olisko tehot sitten vähän reilut parisataa. Siitä, kun lisää syöttöjä niin ruiskutus myöhästyy 6astetta.

8950 mallissa on 3000 sarjan pekkapumppu. Siitä irtoo 220mottia, olisko sillon joku 300pollee.

7- tonnisella pekkapumpulla päästään vakioelementeillä 310 mottiin. Olisko joku 450pollee. 645 kone 7-tonnisella syötöt 277mottia, tehot 290kW mikä on fakta.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

1.42xkuutiomilli=hevosvoima. näin 6 pyttysisä valmeteissa.

8400 220hv ja 8950 312hv . tuokin laskukaava ehkä hiukka alakanttiin. tehopenkissä noi on antanu enemmänkin, mutta tehopenkkihän voi valehella vaikka 20hv voa tehoa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot], maukku, Pataässä ja 82 vierailijaa