syötön lisäys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Ukkomestari
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 7:41 pm
Viesti:

syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja Ukkomestari »

Oisko asian tuntioita kyseisessä aiheessa? eli 8400 valmet tarttis lisä potkua paljonko puolkierrosta vaikuttas hevosvoimissa/väännössä kun vakiona on 140hv? paljonko uskaltaa lisätä ettei tule ongelmia?
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Savusta täydellä teholla sen näkee. Pakokaasut saa tummua, mutta ei niin paljoa ettei läpi näkisi putken päästä. Omassa pumpussa vaikka ei ole Valmet on neljänneskierros jo aika paljon. Siinä kärsii lisätä korkeintaan 45 astetta. Jos lisää liikaa jumittaa männänrenkaat, tehot putoavat, tulee käynnistysvaikeuksia ja tukkii öljyt noella. Siitä seuraa männille nokileikkaaminen.
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bonito »

En osaa neuvoa kuin -95, 620 DS mallista,josta tein venemoottorin. Siinä oli Boschin rivipumppu. Siinä oli alunperin 155hv (puimurissa),dieselkorjaamo laittoi siihen venemoottorin säädöt, jolloin saatiin n. 250 hv. Lisäsin vielä syöttöä pumpun perästä, neljä pulttisen kannen alta väänsin 3/4 kierrosta namuruuvia kiinni päin kiertämällä lisää soppaa. Ahtopainetta oli n. 1 bar. Ei mitään ongelmaa, vain soppaa kului aika paljon. Linnavuoren korjaamon silloinen esimies käski vaihtaa öljyt 200h välein
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

bonito kirjoitti:En osaa neuvoa kuin -95, 620 DS mallista,josta tein venemoottorin. Siinä oli Boschin rivipumppu. Siinä oli alunperin 155hv (puimurissa),dieselkorjaamo laittoi siihen venemoottorin säädöt, jolloin saatiin n. 250 hv. Lisäsin vielä syöttöä pumpun perästä, neljä pulttisen kannen alta väänsin 3/4 kierrosta namuruuvia kiinni päin kiertämällä lisää soppaa. Ahtopainetta oli n. 1 bar. Ei mitään ongelmaa, vain soppaa kului aika paljon. Linnavuoren korjaamon silloinen esimies käski vaihtaa öljyt 200h välein
Ajettiinko teho penkissä?
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bonito »

Kyllä, sain Linnavuoresta paperin, jonka avulla Porin Sähködiesel nimisessä firmassa ajettiin pumppu penkissä.
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lukke »

10% lisäys ilman turboa on ylä rajoilla, taloudellisuus ei savulla voimaa saa!
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Kyllähän 8400:n koneesta aika paljon voimaa ottavat ihan vakiopumpulla ja ahtimella. Eikös ollutkin niin että voimansiirto on virallisesti ilmoitetusti mitoitettu n. 160hv:n moottoriteholle?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Rivipumpullinen 8400 on syötönlisäyksen suhteen otollinen. Tehoa saa ruuvaamalla tarpeeksi, eikä moottori protestoi. Ahtopaineet nousee syötön lisäämisen tahdissa, joten se ei kovin äkkiä ala savuttamaan. Ruuvi on aika herkkä, joten kierros on jo aika paljon.

Se mikä tuossa vehkeessä ensimmäisenä uusien säätöjen myötä antautuu, on pikavaihde eikä moottori. Pikavaihde ei ole mitenkään heikko, mutta kun sitä voimaa tulee säädöllä aika paljon, niin jostain se sulake löytyy.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lukke »

Kyl mä sittenki muistin oikein eli 10 ilman turbolla, turbo 12% ylöspäin se näköjäs täsmää just tuohon valmetin tehon ottoon!
Rattori-Keijo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 8:16 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rattori-Keijo »

Manuel kirjoitti:Jos lisää liikaa jumittaa männänrenkaat, tehot putoavat, tulee käynnistysvaikeuksia ja tukkii öljyt noella. Siitä seuraa männille nokileikkaaminen.
Tämä on muuten sitten täyttä totta! Suosittelisin olemaan aikavarovainen syötönlisäysten kanssa. Halvemmaksi tulee ostaa tehokkaampi traktori kuin hajottaa vanha... mulla on just tuollainen yksi koneprojekti joka on hajotettu liian kovilla syötöillä kröhöm :oops:

Jos syötön kanssa aletaan leikkimään niin syytä olisi ainakin asentaa ahto sekä pakopainemittari. Pakopaineet eivät saisi olla paljoa päälle ahtopaineen. Muuten tulee vauriota. Muistakaa myös että mustasavu on aina lämpöä joka tappaa dieselkoneen :) Mustaa savua saa tuhottua nostamalla ahtopaineita tai vaihtamalla isomman ahtimen.
Ferguson TEF-20 -56
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Kun moottori antaa tehoa yli 200 hv alkaa vääntökin olla lähes 800 nm. 8950 Valmeteissa, joissa tosin jo 7,4l konekin, tuo 1000nm raja menee rikki jos ruuvattu jonnekin 250hv paikkeille, onneksi siinä on Sigma-power, eli suurin teho käytössä vain voimanottokäytössä.

Omassa 8450:ssä tehtaan sinetit tallella ja saavat jäädäkin sinne, ei viitsi 8500 tuntia ajettua rasittaa turhaan kun on vielä ihan nappikunnossa moottori ja muu tekniikka synkronointia lukuunottamatta ja hydraulipumppu osoittaa lievää alkavaa väsymystä. Kuinka kauan pikavaihde yleensä kestää normaalissa sekailaisessa ajossa? Kiinnostaa vaan kun tähän omaan ei ole tehty mitään remontteja vielä lukuunottamatta melkein uutena tehtyä taka-alennuspyörästön lukkorenkaiden muuttamista eri tyyppiseksi.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Jos alkaa turbokoneen tehoja nostelemaan niin pakokaasulämpömittari saattaa äkkiä maksaa itsensä. Se varoittaa kun lähestytään kiinnileikkaamista tai turbon leviämistä
Viimeksi muokannut Manuel, Ti Huhti 21, 2009 12:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ukkomestari
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 7:41 pm
Viesti:

syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja Ukkomestari »

Joo nyt ois puolkierrosta lisätty syöttöä mut en ole vieläehtinyt testaamaan tosihommissa et oliko vaikutusta. turbo ainakin heräs henkiin ku alko pieni vislaus kuulumaan.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Niin se tekee - ahtopaineet nousee. Siellä voi olla jo toista kiloa.

Omasta, 8400:n puolikkaasta, mittasin paineet säädön jälkeen. Piti ottaa vähän takaisin, kun oli paineet jo 1,5 barin nurkilla. Jätin 1,2 barin tuntumaan, kun olin tekemässä vain kevyttä piristämistä ja pikkukoneiden laatikot on mitä on.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Jo alle kilon paineilla olisi syytä käyttää välijäähdytintä. Painetta nostaessa nousee ahdetun ilman lämpö aika äkkiä jolloin tulokseksi tuleekin vain palotilan lämmön nousu. Silloin alkaa kansi ja turbo olla vaarassa. Tämäkin näkyy pakokaasujen lämmöstä.

Ilman välijäähdytintä ahtopaineen nostosta ei saa juuri muuta kuin moottorivaurion. Tehon nousu ei ollenkaan seuraa ahtopainetta, koska ilman tilavuus nousee kuumetessa. Silloin palamiseen tarvittavan hapen määrä kasvaa aika vähän. Aika pian joutuu siirtymään silikoniletkuihin ilmalle, koska kumi ei kestä tarpeeksi, ainakin turbosta välijäähdyttimelle.

Jos ajetaan 1,5 kilon ahtopaineella keventää välijäähdytin huomattavasti moottorin termistä rasitusta ja sallii suuremmat tehot moottoria särkemättä. Jäähdyttäjän etupuolelle harva jäähdyttäjän kokoinen kenno. Puhallintehoja saattaa joutua nostamaan kasvaneiden tehojen vuoksi.
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bonito »

Kun kyseessä oli 9m:n ja 5,2tn painava alumiinivene, tein sinne pohjaan ilmakanavan 100x100mm, pituutta 3m, pitkittäin vielä kolme jäähdytysrimaa kanavan sisään, eristin päältä 15mm harmaalla solumuovilla ja pelli päälle. Se toimitti hyvin välijäähdyttimen virkaa, kun ajoin 2400 kierr. ilman lämpötila oli siinä 75 ast. paikkeilla, mitattuna alumiiniputken pinnasta juuri ennen imusarjaa. Yhdessä 1bar ahtopaineen kanssa arveli Valmetin tietomies PJ, Linnavuoren korjaamolta, voimaa irronneen 270hv, polttoaineen kulutuksesta päätellen.
Alfons
Viestit: 1317
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfons »

Poikkeaa aikalailla aiheesta. Kyllä tuossa CNH:n 7,5 litraisessa kanssa on potenttiaalia vaikka onkin jakajapumpulla, melkein sanois että enemmän kuin valmetissa...
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plaanari »

[quote="bonito"]En osaa neuvoa kuin -95, 620 DS mallista,josta tein venemoottorin. Siinä oli Boschin rivipumppu. Siinä oli alunperin 155hv (puimurissa),dieselkorjaamo laittoi siihen venemoottorin säädöt, jolloin saatiin n. 250 hv. Lisäsin vielä syöttöä pumpun perästä, neljä pulttisen kannen alta väänsin 3/4 kierrosta namuruuvia kiinni päin kiertämällä lisää soppaa. Ahtopainetta oli n. 1 bar. Ei mitään ongelmaa, vain soppaa kului aika paljon. Linnavuoren korjaamon silloinen esimies käski vaihtaa öljyt 200h välein[/quote]

Mun on tuotettava sulle pettymys. Sulla on siä varmaan Boschin a- pumppu, kun vakiotehot noin pienet. Pelkällä syötön lisäyksellä tolla pumpulla ei pääse lähellekkään 200 heppaa. Pumppuverstas on todennäköisesti pistänyt syötön säätötangon asemaan 15,5 mm (enempää ei kannata ottaa). Nyt kun olet itse lisännyt syöttöä, niin elementti on todennäköisesti mennyt käynnistyslovelle. Tämä myöhästyttää ajoitusta 6 astetta. Että ei mikään ihme, että soppaa kuluu ja todennäköisesti tehot vaan laski ajoituksen takia.

Ja oliskohan toi mainitsemasilinnavuoren henkilö Pentti J. Mikä ei koskaan ole ymmärtänyt tehonlisäyksistä mitään. Sori..

Paitsi jos sulla on siä pekkapumppu 12mm elementeillä..
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bonito »

Tuotetaan nyt sullekin pettymys, 5,2tn painoinen akselivetoinen vene ei mene 200hv:lla ikinä 19,7s, mun meni :lol:
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Kato tuolta. 620 koneella ei ole päästy moisiin tehoihin, eikä päästä vieläkään.

http://agcosisupower-com-bin.directo.fi ... Series.pdf
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], JiiSPee, Sumi, TomppaHe ja 36 vierailijaa