syötön lisäys
-
- Viestit: 130
- Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 7:41 pm
- Viesti:
syötön lisäys
Oisko asian tuntioita kyseisessä aiheessa? eli 8400 valmet tarttis lisä potkua paljonko puolkierrosta vaikuttas hevosvoimissa/väännössä kun vakiona on 140hv? paljonko uskaltaa lisätä ettei tule ongelmia?
Savusta täydellä teholla sen näkee. Pakokaasut saa tummua, mutta ei niin paljoa ettei läpi näkisi putken päästä. Omassa pumpussa vaikka ei ole Valmet on neljänneskierros jo aika paljon. Siinä kärsii lisätä korkeintaan 45 astetta. Jos lisää liikaa jumittaa männänrenkaat, tehot putoavat, tulee käynnistysvaikeuksia ja tukkii öljyt noella. Siitä seuraa männille nokileikkaaminen.
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
En osaa neuvoa kuin -95, 620 DS mallista,josta tein venemoottorin. Siinä oli Boschin rivipumppu. Siinä oli alunperin 155hv (puimurissa),dieselkorjaamo laittoi siihen venemoottorin säädöt, jolloin saatiin n. 250 hv. Lisäsin vielä syöttöä pumpun perästä, neljä pulttisen kannen alta väänsin 3/4 kierrosta namuruuvia kiinni päin kiertämällä lisää soppaa. Ahtopainetta oli n. 1 bar. Ei mitään ongelmaa, vain soppaa kului aika paljon. Linnavuoren korjaamon silloinen esimies käski vaihtaa öljyt 200h välein
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Ajettiinko teho penkissä?bonito kirjoitti:En osaa neuvoa kuin -95, 620 DS mallista,josta tein venemoottorin. Siinä oli Boschin rivipumppu. Siinä oli alunperin 155hv (puimurissa),dieselkorjaamo laittoi siihen venemoottorin säädöt, jolloin saatiin n. 250 hv. Lisäsin vielä syöttöä pumpun perästä, neljä pulttisen kannen alta väänsin 3/4 kierrosta namuruuvia kiinni päin kiertämällä lisää soppaa. Ahtopainetta oli n. 1 bar. Ei mitään ongelmaa, vain soppaa kului aika paljon. Linnavuoren korjaamon silloinen esimies käski vaihtaa öljyt 200h välein
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 2408
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
- Viesti:
-
- Viestit: 6790
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Rivipumpullinen 8400 on syötönlisäyksen suhteen otollinen. Tehoa saa ruuvaamalla tarpeeksi, eikä moottori protestoi. Ahtopaineet nousee syötön lisäämisen tahdissa, joten se ei kovin äkkiä ala savuttamaan. Ruuvi on aika herkkä, joten kierros on jo aika paljon.
Se mikä tuossa vehkeessä ensimmäisenä uusien säätöjen myötä antautuu, on pikavaihde eikä moottori. Pikavaihde ei ole mitenkään heikko, mutta kun sitä voimaa tulee säädöllä aika paljon, niin jostain se sulake löytyy.
Se mikä tuossa vehkeessä ensimmäisenä uusien säätöjen myötä antautuu, on pikavaihde eikä moottori. Pikavaihde ei ole mitenkään heikko, mutta kun sitä voimaa tulee säädöllä aika paljon, niin jostain se sulake löytyy.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
-
- Viestit: 2408
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
- Viesti:
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 8:16 pm
- Viesti:
Tämä on muuten sitten täyttä totta! Suosittelisin olemaan aikavarovainen syötönlisäysten kanssa. Halvemmaksi tulee ostaa tehokkaampi traktori kuin hajottaa vanha... mulla on just tuollainen yksi koneprojekti joka on hajotettu liian kovilla syötöillä kröhömManuel kirjoitti:Jos lisää liikaa jumittaa männänrenkaat, tehot putoavat, tulee käynnistysvaikeuksia ja tukkii öljyt noella. Siitä seuraa männille nokileikkaaminen.
Jos syötön kanssa aletaan leikkimään niin syytä olisi ainakin asentaa ahto sekä pakopainemittari. Pakopaineet eivät saisi olla paljoa päälle ahtopaineen. Muuten tulee vauriota. Muistakaa myös että mustasavu on aina lämpöä joka tappaa dieselkoneen Mustaa savua saa tuhottua nostamalla ahtopaineita tai vaihtamalla isomman ahtimen.
Ferguson TEF-20 -56
-
- Viestit: 6790
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Kun moottori antaa tehoa yli 200 hv alkaa vääntökin olla lähes 800 nm. 8950 Valmeteissa, joissa tosin jo 7,4l konekin, tuo 1000nm raja menee rikki jos ruuvattu jonnekin 250hv paikkeille, onneksi siinä on Sigma-power, eli suurin teho käytössä vain voimanottokäytössä.
Omassa 8450:ssä tehtaan sinetit tallella ja saavat jäädäkin sinne, ei viitsi 8500 tuntia ajettua rasittaa turhaan kun on vielä ihan nappikunnossa moottori ja muu tekniikka synkronointia lukuunottamatta ja hydraulipumppu osoittaa lievää alkavaa väsymystä. Kuinka kauan pikavaihde yleensä kestää normaalissa sekailaisessa ajossa? Kiinnostaa vaan kun tähän omaan ei ole tehty mitään remontteja vielä lukuunottamatta melkein uutena tehtyä taka-alennuspyörästön lukkorenkaiden muuttamista eri tyyppiseksi.
Omassa 8450:ssä tehtaan sinetit tallella ja saavat jäädäkin sinne, ei viitsi 8500 tuntia ajettua rasittaa turhaan kun on vielä ihan nappikunnossa moottori ja muu tekniikka synkronointia lukuunottamatta ja hydraulipumppu osoittaa lievää alkavaa väsymystä. Kuinka kauan pikavaihde yleensä kestää normaalissa sekailaisessa ajossa? Kiinnostaa vaan kun tähän omaan ei ole tehty mitään remontteja vielä lukuunottamatta melkein uutena tehtyä taka-alennuspyörästön lukkorenkaiden muuttamista eri tyyppiseksi.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 130
- Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 7:41 pm
- Viesti:
syötön lisäys
Joo nyt ois puolkierrosta lisätty syöttöä mut en ole vieläehtinyt testaamaan tosihommissa et oliko vaikutusta. turbo ainakin heräs henkiin ku alko pieni vislaus kuulumaan.
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Niin se tekee - ahtopaineet nousee. Siellä voi olla jo toista kiloa.
Omasta, 8400:n puolikkaasta, mittasin paineet säädön jälkeen. Piti ottaa vähän takaisin, kun oli paineet jo 1,5 barin nurkilla. Jätin 1,2 barin tuntumaan, kun olin tekemässä vain kevyttä piristämistä ja pikkukoneiden laatikot on mitä on.
Omasta, 8400:n puolikkaasta, mittasin paineet säädön jälkeen. Piti ottaa vähän takaisin, kun oli paineet jo 1,5 barin nurkilla. Jätin 1,2 barin tuntumaan, kun olin tekemässä vain kevyttä piristämistä ja pikkukoneiden laatikot on mitä on.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Jo alle kilon paineilla olisi syytä käyttää välijäähdytintä. Painetta nostaessa nousee ahdetun ilman lämpö aika äkkiä jolloin tulokseksi tuleekin vain palotilan lämmön nousu. Silloin alkaa kansi ja turbo olla vaarassa. Tämäkin näkyy pakokaasujen lämmöstä.
Ilman välijäähdytintä ahtopaineen nostosta ei saa juuri muuta kuin moottorivaurion. Tehon nousu ei ollenkaan seuraa ahtopainetta, koska ilman tilavuus nousee kuumetessa. Silloin palamiseen tarvittavan hapen määrä kasvaa aika vähän. Aika pian joutuu siirtymään silikoniletkuihin ilmalle, koska kumi ei kestä tarpeeksi, ainakin turbosta välijäähdyttimelle.
Jos ajetaan 1,5 kilon ahtopaineella keventää välijäähdytin huomattavasti moottorin termistä rasitusta ja sallii suuremmat tehot moottoria särkemättä. Jäähdyttäjän etupuolelle harva jäähdyttäjän kokoinen kenno. Puhallintehoja saattaa joutua nostamaan kasvaneiden tehojen vuoksi.
Ilman välijäähdytintä ahtopaineen nostosta ei saa juuri muuta kuin moottorivaurion. Tehon nousu ei ollenkaan seuraa ahtopainetta, koska ilman tilavuus nousee kuumetessa. Silloin palamiseen tarvittavan hapen määrä kasvaa aika vähän. Aika pian joutuu siirtymään silikoniletkuihin ilmalle, koska kumi ei kestä tarpeeksi, ainakin turbosta välijäähdyttimelle.
Jos ajetaan 1,5 kilon ahtopaineella keventää välijäähdytin huomattavasti moottorin termistä rasitusta ja sallii suuremmat tehot moottoria särkemättä. Jäähdyttäjän etupuolelle harva jäähdyttäjän kokoinen kenno. Puhallintehoja saattaa joutua nostamaan kasvaneiden tehojen vuoksi.
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Kun kyseessä oli 9m:n ja 5,2tn painava alumiinivene, tein sinne pohjaan ilmakanavan 100x100mm, pituutta 3m, pitkittäin vielä kolme jäähdytysrimaa kanavan sisään, eristin päältä 15mm harmaalla solumuovilla ja pelli päälle. Se toimitti hyvin välijäähdyttimen virkaa, kun ajoin 2400 kierr. ilman lämpötila oli siinä 75 ast. paikkeilla, mitattuna alumiiniputken pinnasta juuri ennen imusarjaa. Yhdessä 1bar ahtopaineen kanssa arveli Valmetin tietomies PJ, Linnavuoren korjaamolta, voimaa irronneen 270hv, polttoaineen kulutuksesta päätellen.
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
- Viesti:
-
- Viestit: 342
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
- Paikkakunta: Akaa
- Viesti:
[quote="bonito"]En osaa neuvoa kuin -95, 620 DS mallista,josta tein venemoottorin. Siinä oli Boschin rivipumppu. Siinä oli alunperin 155hv (puimurissa),dieselkorjaamo laittoi siihen venemoottorin säädöt, jolloin saatiin n. 250 hv. Lisäsin vielä syöttöä pumpun perästä, neljä pulttisen kannen alta väänsin 3/4 kierrosta namuruuvia kiinni päin kiertämällä lisää soppaa. Ahtopainetta oli n. 1 bar. Ei mitään ongelmaa, vain soppaa kului aika paljon. Linnavuoren korjaamon silloinen esimies käski vaihtaa öljyt 200h välein[/quote]
Mun on tuotettava sulle pettymys. Sulla on siä varmaan Boschin a- pumppu, kun vakiotehot noin pienet. Pelkällä syötön lisäyksellä tolla pumpulla ei pääse lähellekkään 200 heppaa. Pumppuverstas on todennäköisesti pistänyt syötön säätötangon asemaan 15,5 mm (enempää ei kannata ottaa). Nyt kun olet itse lisännyt syöttöä, niin elementti on todennäköisesti mennyt käynnistyslovelle. Tämä myöhästyttää ajoitusta 6 astetta. Että ei mikään ihme, että soppaa kuluu ja todennäköisesti tehot vaan laski ajoituksen takia.
Ja oliskohan toi mainitsemasilinnavuoren henkilö Pentti J. Mikä ei koskaan ole ymmärtänyt tehonlisäyksistä mitään. Sori..
Paitsi jos sulla on siä pekkapumppu 12mm elementeillä..
Mun on tuotettava sulle pettymys. Sulla on siä varmaan Boschin a- pumppu, kun vakiotehot noin pienet. Pelkällä syötön lisäyksellä tolla pumpulla ei pääse lähellekkään 200 heppaa. Pumppuverstas on todennäköisesti pistänyt syötön säätötangon asemaan 15,5 mm (enempää ei kannata ottaa). Nyt kun olet itse lisännyt syöttöä, niin elementti on todennäköisesti mennyt käynnistyslovelle. Tämä myöhästyttää ajoitusta 6 astetta. Että ei mikään ihme, että soppaa kuluu ja todennäköisesti tehot vaan laski ajoituksen takia.
Ja oliskohan toi mainitsemasilinnavuoren henkilö Pentti J. Mikä ei koskaan ole ymmärtänyt tehonlisäyksistä mitään. Sori..
Paitsi jos sulla on siä pekkapumppu 12mm elementeillä..
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 342
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
- Paikkakunta: Akaa
- Viesti:
Kato tuolta. 620 koneella ei ole päästy moisiin tehoihin, eikä päästä vieläkään.
http://agcosisupower-com-bin.directo.fi ... Series.pdf
http://agcosisupower-com-bin.directo.fi ... Series.pdf
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jjracing, Natikka 453, Rh-, SPS1975 ja 75 vierailijaa