syötön lisäys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Fe35
Viestit: 766
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fe35 »

Vähän ohi aiheen menee mutta laitoin omaan käyttöautoon uuden ohjelman sisään. Sillä tuli tehoa lisää 100hv/250Nm. Nykyset lukemat 425hv/+1000Nm
Eron kyllä huomaa ja pitäisi kestääkkin järkevällä käytöllä. Hauska puoli oli että kulutuskin vähän laski.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

Fe35 kirjoitti:Vähän ohi aiheen menee mutta laitoin omaan käyttöautoon uuden ohjelman sisään. Sillä tuli tehoa lisää 100hv/250Nm. Nykyset lukemat 425hv/+1000Nm
Eron kyllä huomaa ja pitäisi kestääkkin järkevällä käytöllä. Hauska puoli oli että kulutuskin vähän laski.
***traktorihommissa tuo cr ei oo tuonu helpputta ja autuutta. päin vastoin. on tapauksia joissa uuden t valtran uusi commonrail moottori on vaihdettu 8950:n rivipumppu moottoriin. ongelmana näissä uusissa sähkökoneissa on oikea käytännön teho=tehoalue ja etenkin lämpöongelmat.
Jalmari Kolu
Viestit: 1283
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Ford 2712E sai mukavan piristyksen syöttöpumpun huollon yhteydessä. Pumppu siis Bosch A-rivimalli. Ammattimiehen toimesta syöttöä lisättiin 13% ihan säätöpenkissä tehtynä. On todella eri kone kuin ennen ko. toimenpidettä. Ei savuta ja käyntiääni muuttui terhakammaksi. Suuttimiin ei tehty muutoksia. Mietin mitä vaikutti hevosvoimiin? Ehkä 10 lisää?
Saarenarto
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2021 10:24 am
Viesti:

Re: syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja Saarenarto »

Dieseliähän on mukava ruuvailla, oikein tehtynä ja järjen kanssa saadaa halpoja heppoja helposti ja saattaapa kulutuskin jopa laskea. Kunnes tulee taas se tunne että pitää saada lisää voimaa... No sitten keksitään jotain millä päästään seuraavalle askelmalle. No jotkut haluaa ajaa vakiolla monesta syystä, minä en kuulu siihen ryhmään. Nyky dieselit vaatii vain erilaista hieman "ruuvaamista". :wink:
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Jalmari Kolu kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 9:47 pm Ford 2712E sai mukavan piristyksen syöttöpumpun huollon yhteydessä. Pumppu siis Bosch A-rivimalli. Ammattimiehen toimesta syöttöä lisättiin 13% ihan säätöpenkissä tehtynä. On todella eri kone kuin ennen ko. toimenpidettä. Ei savuta ja käyntiääni muuttui terhakammaksi. Suuttimiin ei tehty muutoksia. Mietin mitä vaikutti hevosvoimiin? Ehkä 10 lisää?
Jos siellä se 13pinnaa enemmän on polttoainetta ja kaikki palaa kun kerta ei savuta niin aika lähelle samassa suhteessa pitäisi tehonlisäyskin olla.
Jalmari Kolu
Viestit: 1283
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

plaanari kirjoitti: La Marras 06, 2010 6:26 pm Tosta 8400 anttipumpusta irtoo järkevästi 155mottia, olisko tehot sitten vähän reilut parisataa. Siitä, kun lisää syöttöjä niin ruiskutus myöhästyy 6astetta.
Oma 8400 projekti alkaisi olla siinä vaiheessa että pumpun säätämistä voisi alkaa harkita. Turboon ei ole tarkoitus tehdä muutoksia. Eikä moottorin mekaniikkaan muutenkaan.

Konedatan mukaan: Nimellisteho hv/kierr. 160/2200
Vääntö Nm/kierr. 650/1400
Eli vuosimallia 2003 on vehje ja a-pumpussa sinetit paikoillaan ja edellisen omistajan mukaan ei ole säädetty millään tavoin.

Tuo Konedatan teholukema lienee ihan suutinkärkien muutoksella saavutettua? Ja onko moottorin ominaisuus että ns. "mitään ei tapahdu" alle 1500 kierroksen? Pari yllätystä 10 tn sorakuormalla ehti tulemaan ja kone sammui, ennen kuin tuota oppi ajamaan sopivilla kierroksilla. Eli kierroksia vähintään 1700 niin silloin meno tuntuu fiksulle. Lanan vedossa sun muussa kone jaksaa mukavasti noin 1600 kierroksilla ja tarvittaessa kiihtyykin kaasua painaessa.
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja poweri »

Vähän oudolta kuulostaa noin uudeksi koneeksi ja tuon tehoinen liikkuu jo ihan hyvin JOS on oikeesti 160hv ja noin pienellä sorakuormalla. Eikö tuonikäinen valtra nimenomaan vedä laajalla alueella sitkeesti mitä palstan tarinoita muistaa.
Sanoisin että dynoon kaikki vehkeet jos kiinnostaa sen sielunelämä ja tehot ja väännöt.
Omassa wanhanliiton fordsonnissa on 150hv ulosotossa niin se voi nyykähtää alakierroksilla mutta kierroksilla pauhaa ihan hyvin, ainakin 15t sorakuorma kulki ihan hyvin.
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Ei ainakaan 1995 mallin 8400 mennyt minnekään pikkukierroksilla, 1500 ja siitä ylös tapahtui. Varsinkin kun laitoin isomman turbon ja pumpusta kaikki ulos mitä lähti niin ei se sen paremmin pikkukierroksilla kulkenut mutta 1700 kun ylittyi niin jopa oli menoa, reilu 220 oli tappiteho eli kai siinä 240 koneessa. 8450 Mega vakiona menee ihan eri malliin alakierroksilla, vetää jo lähes tyhjäkäynniltä asti.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Jalmari Kolu
Viestit: 1283
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Niin.. Ei ole samanlaista verrokkikonetta jota kokeilla. Silloinhan sen pohjetuntumalla tietäisi. Pumpun huollosta on jo sovittu ja lähinnä mietin mikä on järkevä tehonlisäys, jos sellaiselle tarvetta tulee. Voihan vikaa olla suutinten kuviossa ja itse pumpussakin, eihän noista mittaamatta tiedä. Dynoa ei lähimailla ole, joten se jää tulevaisuuteen.
aarne
Viestit: 1859
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja aarne »

Muistikuva 15 vuoden takaa, kun tuollaisella viimeisten aikojen 8400 touhusin enämpikin, on hyvin samanlainen. Yllättävän nuhaisen tuntuinen alakierroksilla mutta vetää ihan ok kierroksilla, mutta ei todellakaan hurjalta tunnu sielläkään. Verrokkina oli juuri 8450 joka oli sinne vajaan 2000 kierroksille erittäin nöyrävetoinen, mutta sitten taas ei tapahtunut kerrassa mitään sitä ylempänä.

Varmaan vakiona 8400 on säädetty niin savuttomaksi kuin suinkin mahdollista, ja tuon ajan rivipumppu valmettia kun ei meinaa savuttomaksi saada muuten kuin sammuttamalla koko kone, niin lopputulos on tuon suuntainen. Vähäiset kokemukset viritetystä vanhemmasta 8400 oli kyllä positiiviset. Tuntui kepoisalla kuormalla varsin terhakalta alakierroksillakin, vaan tuli kyllä savuakin korsteenista sitten. Kierroksilla tuntui että veti kuin elukka maltillisella mustalla hunnulla. Savun määrä ja persdyno antoi viitteitä kyllä melko reilusta säädöstä.
Jalmari Kolu
Viestit: 1283
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

No jos ajatellaan että tämänhetkinen teho olisi vakiona 160 hv ja kaikki kotona niin laiskan oloinen on hieman. Toki jos vaikka 5% tehosta puutuisi niin 8 hv on jäänyt kyydistä. 10% puutos tekisi jo 16hv.
Taasen toisin päin ajatellen jos kaikki olisi kotona ja lisää haluaisi esim. 10% niin vasta 176hv, mutta kuitenkin merkittävä lisäys. 20% lisäys nostaisi tehon 192 hv luokkaan joka olisi jo aika hurja lisäys ja ei kovin äkkinäiselle uskaltaisi konetta antaa ajettavaksi. Ihan pikavaihdesysteemin ja kytkimen keston vuoksi. Ilman omaa kokemusta yli 200 hv tehot tuolla vaihteistolla tuntuvat aika rajuille.
8400
Viestit: 9799
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Jotain vikaa on, vakiotänmissä vetää tyhjäkäynniltä saakka eikä mitään ahtopaineiden nousua huomaa. Jos vertaa 6800 niin täysin eri peli, tai ei voi edes verrata.
Nelimetrisen kylvinkoneen kanssa sai olla kokoajan 2 vaihde päällä eikä meinaakkaan sammua vaikka olis pikavaihde jäänyt suuremmalle kun paikaltaan lähtee. 6800 kanssa se oli ihan tuskaa täydellä koneella.
Tuota uudempaa saattaa kyllä olla vähän säädetty, ei sielä mitään kahtasataa ole mutta vähän pirteämpi kuin toinen vanhempi. Molemmat 140hp versioita.
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Noissa viimeisissä 84000:sissa on stanan pikku m suuttimet, ne jo itsessään särkenyt monta pumpun nokka-akselia ahtaudellaan. Myöskään pumpun tasain ei ole käytössä, jolloin ruokaa puuttuu alakierroksilta. Valtra halusi aikanaan syöttökäyrästä jopa degressiivisen, eli syöttöjä vielä alemmas alhaalta, se oli teknisesti niin kallis toteuttaa, etteivät halunneet siitä maksaa.

Noita on tullu rimmattua isommille elementeille ja suuttimille roppakaupalla. Säädöt saa tehtyä kunkin asiakkaan toiveen mukaan. Sitä syöttökäyrää saadaan mulkattua isostikkin alempaa vääntäväksi syöttökäyrän puolesta, jos haluaa.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
Jalmari Kolu
Viestit: 1283
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

No mitä tuo konkretiassa tarkoittaa, eli miten moottorin ominaisuudet muuttuu jos haluan helposti ajettavan ja vääntävän moottorin n. 200hv tehoilla jota pidän omaan käyttööni riittävinä?

Edit: ominaisuuksilla tarkoitan polttoainetaloutta ja lämpökuormaa.
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Jalmari Kolu kirjoitti: Ma Syys 06, 2021 9:10 pm No mitä tuo konkretiassa tarkoittaa, eli miten moottorin ominaisuudet muuttuu jos haluan helposti ajettavan ja vääntävän moottorin n. 200hv tehoilla jota pidän omaan käyttööni riittävinä?
Vakio 9,5mm elementeillä pääsee helposti noihin tehoihin. Jos kone viimesiä, eli välkkärillä ja pumpussa ahtopainesäädin, niin suosittele suutinten vaihtoa. Sitten ylhäältä max syöttöä maltillisesti ylöspäin ja tasain käyttöön, sehän on siellä paikallaan, mutta ruuvattu auki. Viimesiin kannattaa vaihtaa myös säätimen jousi jäykemmälsi, siellä on sellanen löysä humppausherkkä jousi. Pumppu yritettiin säätää puimurin pumpusta, mutta jäykemmällä jousella saa stabiilimman käytöksen. Liikkeellelähtömomenttti näissä rivipumpuissa ei oikein ole jakarin luokkaa, mutta muuten pitäisi ominaisuudet saada paremmaksi muilla kierrosalueilla.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
aarne
Viestit: 1859
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: syötön lisäys

Viesti Kirjoittaja aarne »

plaanari kirjoitti: Ma Syys 06, 2021 9:07 pm Noissa viimeisissä 84000:sissa on stanan pikku m suuttimet, ne jo itsessään särkenyt monta pumpun nokka-akselia ahtaudellaan. Myöskään pumpun tasain ei ole käytössä, jolloin ruokaa puuttuu alakierroksilta. Valtra halusi aikanaan syöttökäyrästä jopa degressiivisen, eli syöttöjä vielä alemmas alhaalta, se oli teknisesti niin kallis toteuttaa, etteivät halunneet siitä maksaa.

Noita on tullu rimmattua isommille elementeille ja suuttimille roppakaupalla. Säädöt saa tehtyä kunkin asiakkaan toiveen mukaan. Sitä syöttökäyrää saadaan mulkattua isostikkin alempaa vääntäväksi syöttökäyrän puolesta, jos haluaa.
Mikähän pointti tuossa halussa alakierrosominaisuuksien huonontamiseen entisestään on ollut..? Jos kone kuitenkin päästöistä on mennyt jo tuommoisenaankin. Nuo viimeiset 8400 eivät kyllä mielestäni olleet samanlaisia alasavuttajia kuin vaikka kohtuu kireä 6800. Joka oli kyllä terhakan tuntuinen neloskoneeksi vakionakin. Päästöhommathan varmaan lopetti 6800 myynnin jo aiemmin, ja loppuviimein tuon 8400, vaikka sitä pitkitettiinkin sitten noiden käyttöominaisuuksien kustannuksella.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jumalvilho, Majestic-12 [Bot] ja 59 vierailijaa