Sarjaliitäntä nippa
-
- Viestit: 1077
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Sarjaliitäntänippa on valmistajakohtainen liitin, jolla suljetaan öljyn virtaus ventiilissä välillä N->R. Eli N ohjataankin seuraavan ventiilin sisäänmenoon (P). Venttiilistöstä riippuen sarjaliitäntä voi olla myös sisäänrakennettu tai se voidaan saada toisenlaisella päätylevyllä tms... Sama asia toisin sanoin mitä tässä ketjussa on jo aiemmin puhuttu...
Jos siis lohkossa on jo sarjaliitäntä ja paluu erikseen niin siitä vaan norminipalla jatkoa.
Jos siis lohkossa on jo sarjaliitäntä ja paluu erikseen niin siitä vaan norminipalla jatkoa.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: La Tammi 15, 2011 10:45 am
- Viesti:
Jaa no taitaa se sittenkin vaatia tuon sarja nipan. Kyseessä tuo venttiili http://www.ptpoy.fi/1karainen-80lmin-p-2874.html
On aina hauskaa kävellä kädet taskussa sauvakävelijästä ohi.
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Kyllähän sen laittaa voi mutta silloin vaan venttiilipöytäsi sanoo POKS ja halkeaa. Pöydän matalapainepuoli ei kestä yleensä täysiä paineita. On joitakin pöytiä jotka kestävät mutta tällaisen sattuminen näppeihin on harvinaisempaa kuin lottovoitto.Volvo EC 25 kirjoitti:Mitenkä on kun täytyy liittää kaksi venttiiliä yhteen, niin onko sarjaliitäntä nippa välttämätön vai voinko liittää normi kaksoisnipalla venttiilit toisiinsa? Siis toisessa lohkossa on kyllä sarja lähtö ja oma paluunsa, voinko siis laittaa sarjanipan sijasta normi nipan?
Jos vältrtämättä haluaa halkinaisen pöydän niin voin sellaisen antaa ihan ilmaiseksi tarvitsevalle. Ei tarvitse ehjää ruveta halkomaan. Pajan lattialla tuossa turhaan jaloissa pyörii raatoja purkua oottamassa.
Sillä sarjanipalla yhdistetään entisen ja uuden pöydän painepuolet keskenään.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: La Tammi 15, 2011 10:45 am
- Viesti:
Kiitoksia oikein paljon stls ja rastuhannu asiallisita vastauksista, tuli sitten haettua se sarjaliitäntänippa tuohon ventiiliin.
Jotenkin vaan on vaikea ymmärtää tuota että joka valmistajalla on omansa, kenenkä etua se palvelee? Esimerkiksi jos joku valmistaja tekisi meno/paine/paluu lähdöt niin että niissä olis joku aivan eriskummallinen hatusta vedetty kierre, niin tuskin tarvisi kovin kauan markkinoilla keikkua
Jotenkin vaan on vaikea ymmärtää tuota että joka valmistajalla on omansa, kenenkä etua se palvelee? Esimerkiksi jos joku valmistaja tekisi meno/paine/paluu lähdöt niin että niissä olis joku aivan eriskummallinen hatusta vedetty kierre, niin tuskin tarvisi kovin kauan markkinoilla keikkua
On aina hauskaa kävellä kädet taskussa sauvakävelijästä ohi.
-
- Viestit: 395
- Liittynyt: Ke Helmi 01, 2012 2:36 pm
- Viesti:
Mulla toimii siten että syöttö tulee ensin hytissä kaksilohkoiselle venttiilille jolla kääntelen aisaa ym, sen paluu on yksinkertaisesti nosturin lohkon syöttö ja sieltä paluu säiliöön.Toimii hyvin eikä oo mikään ainakaan poksahtanut ,pari kuukautta jo tukkeja ajellut. Sehän on selvä ettei nämä eri pöydät toimi yhtäaikaa, mutta eihän ole tarviskaan.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: La Tammi 15, 2011 10:45 am
- Viesti:
-
- Viestit: 877
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 8:44 am
- Paikkakunta: Lemi
- Viesti:
-
- Viestit: 302
- Liittynyt: La Helmi 04, 2006 6:18 pm
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
-
- Viestit: 1077
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Koitetaas selkeyttää tätä.
Sarjaliitäntä käyttäytyy aivan samalla tavalla kuin liitettäisiin olemassa olevaan lohkoon lisää viipaleita. Näissä perusventtiileissä kun vetää ensimmäisen lohkon vipua niin muut sen jälkeen ei saa öljyä, joten toimivat vain yksi kerrallaan. Ihan sama montako venttiilistöä sarjaan on liitetty, ensimmäisenä linjassa oleva toimii ensin, jos käytetään kahta tai usempaa vipua samaan aikaan.
Avoimen kierron ja keskiasennon suuntaventiilissä, josta tässä on puhe, öljy kiertää kaikkien lohkojen läpi ja tyypillisesti paineliitännälle vastakkaisessa päädyssä tämä lohkojen läpi kulkeva öljykanava yhdistetään tankkilinjaan. Tankkikanavat kulkevat lohkojen reunimmaisena, kummallakin puolella. Niitä ei saa paineistaa. Halkeamisen lisäksi ongelmaksi tulee että karat on ulospäin tiivistetty o-renkailla, jotka alkavat vuotaa jos paluukanava paineistetaan.
Sarjaliitäntänippa sulkee yhteyden painelinjasta tankkilinjaan, jolloin sarjaliitännästä voidaan turvallisesti jatkaa seuraavan lohkon paineen sisäänmenoon (P).
Jos ensimmäisen venttiilin tankkiliitännästä (R) viedään öljy seuraavan venttiilin P:hen, niin ensimmäisen tankkilinja paineistuu, kun kakkosventtiiliä käytetään, em. seurauksin. Elmerie:n viestistä sain sen käsityksen, että tämä on tilanne
Sarjaliitäntä käyttäytyy aivan samalla tavalla kuin liitettäisiin olemassa olevaan lohkoon lisää viipaleita. Näissä perusventtiileissä kun vetää ensimmäisen lohkon vipua niin muut sen jälkeen ei saa öljyä, joten toimivat vain yksi kerrallaan. Ihan sama montako venttiilistöä sarjaan on liitetty, ensimmäisenä linjassa oleva toimii ensin, jos käytetään kahta tai usempaa vipua samaan aikaan.
Avoimen kierron ja keskiasennon suuntaventiilissä, josta tässä on puhe, öljy kiertää kaikkien lohkojen läpi ja tyypillisesti paineliitännälle vastakkaisessa päädyssä tämä lohkojen läpi kulkeva öljykanava yhdistetään tankkilinjaan. Tankkikanavat kulkevat lohkojen reunimmaisena, kummallakin puolella. Niitä ei saa paineistaa. Halkeamisen lisäksi ongelmaksi tulee että karat on ulospäin tiivistetty o-renkailla, jotka alkavat vuotaa jos paluukanava paineistetaan.
Sarjaliitäntänippa sulkee yhteyden painelinjasta tankkilinjaan, jolloin sarjaliitännästä voidaan turvallisesti jatkaa seuraavan lohkon paineen sisäänmenoon (P).
Jos ensimmäisen venttiilin tankkiliitännästä (R) viedään öljy seuraavan venttiilin P:hen, niin ensimmäisen tankkilinja paineistuu, kun kakkosventtiiliä käytetään, em. seurauksin. Elmerie:n viestistä sain sen käsityksen, että tämä on tilanne
-
- Viestit: 395
- Liittynyt: Ke Helmi 01, 2012 2:36 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1526
- Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Ohessa pikainen hahmotelma.
Venttilin #2 tankki voidaan ottaa kummasta vaan joko T1 tai T2 - portista. Venttiilin #1 tankki HARVEMMIN menee seuraavan ventiilin tulolohkoon (piirustustekninen virheeni). Normimpi tapa vetää suoraan tankkiin tai t-haaralla venttiili #2:sen tankkilinjaan.
http://www.flickr.com/photos/masinistit ... otostream/
Venttilin #2 tankki voidaan ottaa kummasta vaan joko T1 tai T2 - portista. Venttiilin #1 tankki HARVEMMIN menee seuraavan ventiilin tulolohkoon (piirustustekninen virheeni). Normimpi tapa vetää suoraan tankkiin tai t-haaralla venttiili #2:sen tankkilinjaan.
http://www.flickr.com/photos/masinistit ... otostream/
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: La Tammi 15, 2011 10:45 am
- Viesti:
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:41 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: La Tammi 15, 2011 10:45 am
- Viesti:
Mulla siis on tämä tilanne itse tehty polttomoottori halkaisija kyseessä. Tarve = Ohjaus terän korkeus säätö sylinterille ja sitten normaali kalpikone venttiili. Toteutus = pumpulta linja 2toimiseen 1karaventtiiliin (80l) jonka liitännät P = pumpulta T = paluu eli tankki linja ja N = sarjaan kytkentä. Kysymykseni oli voinko laittaa tuohon N liitäntään normi kasoisnipan jolloin toki öljy virtaisi myös sille klapikone venttiilille, MUTTA samalla yhdistäisin sen ensimmäisen venttiilin paine puolen paluuseen(tankkilinjaan) Sarjakytkentä nippa estää siis tämän vahigollisen kytkennän. Katsomalla kys venttiilin N liitäntään ja sen jälkeen kasomalla sarjaliitäntä nippaa ymmärtää mistä on kysymys. Linkki = http://www.ptpoy.fi/sarjaanliitantanipp ... -2881.html
elmeriellä lie niin pienet paineet käytössä ettei ole tullut vahinkoa, tai sitten joku osaavampi on koonnut paketin eikä ole tullut maininneeksi koko sarjanippaa?
elmeriellä lie niin pienet paineet käytössä ettei ole tullut vahinkoa, tai sitten joku osaavampi on koonnut paketin eikä ole tullut maininneeksi koko sarjanippaa?
On aina hauskaa kävellä kädet taskussa sauvakävelijästä ohi.
-
- Viestit: 395
- Liittynyt: Ke Helmi 01, 2012 2:36 pm
- Viesti:
Joo ilmeisesti ei oo vielä mikään haljennut, mutta mitä pikimmin laitan sen sarja nipalla syötön toiseen,
Mutta katoin tuota mun venttiiliä on VKS BREVINI kaks karainen, en löydä siitä niitä T/N merkkejä ,edestä katsoen paluupuoli vasemmalla ja siellä on kaksi tulppaa päädyssä, kumpi vois olla sarjanipalle ,tiedosta ja varotuksista hyvin kiitollinen
Mutta katoin tuota mun venttiiliä on VKS BREVINI kaks karainen, en löydä siitä niitä T/N merkkejä ,edestä katsoen paluupuoli vasemmalla ja siellä on kaksi tulppaa päädyssä, kumpi vois olla sarjanipalle ,tiedosta ja varotuksista hyvin kiitollinen
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: La Tammi 15, 2011 10:45 am
- Viesti:
Ne liitännät voi olla varmaan muutenkin merkitty kuin T/N mun venttiiliisä vaan sattu olemaan noin. Mulla oli omassa paluulinjassa vain muovitulppa päässä, kun siinä sarja lähdössä kierrettävä tulppa.
Sen ventiilin valmistaja siis on tuo VPS Brevini, kun löytyis vielä sen mallimerkintä niin sitten kyllä pitäisi löytyä oikea paikka nipalle.
Sen ventiilin valmistaja siis on tuo VPS Brevini, kun löytyis vielä sen mallimerkintä niin sitten kyllä pitäisi löytyä oikea paikka nipalle.
On aina hauskaa kävellä kädet taskussa sauvakävelijästä ohi.
-
- Viestit: 395
- Liittynyt: Ke Helmi 01, 2012 2:36 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 395
- Liittynyt: Ke Helmi 01, 2012 2:36 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 395
- Liittynyt: Ke Helmi 01, 2012 2:36 pm
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 31 vierailijaa