Sarjaliitäntä nippa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

stls
Viestit: 1077
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stls »

Sarjaliitäntänippa on valmistajakohtainen liitin, jolla suljetaan öljyn virtaus ventiilissä välillä N->R. Eli N ohjataankin seuraavan ventiilin sisäänmenoon (P). Venttiilistöstä riippuen sarjaliitäntä voi olla myös sisäänrakennettu tai se voidaan saada toisenlaisella päätylevyllä tms... Sama asia toisin sanoin mitä tässä ketjussa on jo aiemmin puhuttu...

Jos siis lohkossa on jo sarjaliitäntä ja paluu erikseen niin siitä vaan norminipalla jatkoa.
Volvo EC 25
Viestit: 56
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 10:45 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Volvo EC 25 »

Jaa no taitaa se sittenkin vaatia tuon sarja nipan. Kyseessä tuo venttiili http://www.ptpoy.fi/1karainen-80lmin-p-2874.html
On aina hauskaa kävellä kädet taskussa sauvakävelijästä ohi.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Volvo EC 25 kirjoitti:Mitenkä on kun täytyy liittää kaksi venttiiliä yhteen, niin onko sarjaliitäntä nippa välttämätön vai voinko liittää normi kaksoisnipalla venttiilit toisiinsa? Siis toisessa lohkossa on kyllä sarja lähtö ja oma paluunsa, voinko siis laittaa sarjanipan sijasta normi nipan?
Kyllähän sen laittaa voi mutta silloin vaan venttiilipöytäsi sanoo POKS ja halkeaa. Pöydän matalapainepuoli ei kestä yleensä täysiä paineita. On joitakin pöytiä jotka kestävät mutta tällaisen sattuminen näppeihin on harvinaisempaa kuin lottovoitto.

Jos vältrtämättä haluaa halkinaisen pöydän niin voin sellaisen antaa ihan ilmaiseksi tarvitsevalle. Ei tarvitse ehjää ruveta halkomaan. Pajan lattialla tuossa turhaan jaloissa pyörii raatoja purkua oottamassa.

Sillä sarjanipalla yhdistetään entisen ja uuden pöydän painepuolet keskenään.
Volvo EC 25
Viestit: 56
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 10:45 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Volvo EC 25 »

Kiitoksia oikein paljon stls ja rastuhannu asiallisita vastauksista, tuli sitten haettua se sarjaliitäntänippa tuohon ventiiliin.



Jotenkin vaan on vaikea ymmärtää tuota että joka valmistajalla on omansa, kenenkä etua se palvelee? Esimerkiksi jos joku valmistaja tekisi meno/paine/paluu lähdöt niin että niissä olis joku aivan eriskummallinen hatusta vedetty kierre, niin tuskin tarvisi kovin kauan markkinoilla keikkua :?:
On aina hauskaa kävellä kädet taskussa sauvakävelijästä ohi.
elmerie
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2012 2:36 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elmerie »

Mulla toimii siten että syöttö tulee ensin hytissä kaksilohkoiselle venttiilille jolla kääntelen aisaa ym, sen paluu on yksinkertaisesti nosturin lohkon syöttö ja sieltä paluu säiliöön.Toimii hyvin eikä oo mikään ainakaan poksahtanut ,pari kuukautta jo tukkeja ajellut. Sehän on selvä ettei nämä eri pöydät toimi yhtäaikaa, mutta eihän ole tarviskaan.
Volvo EC 25
Viestit: 56
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 10:45 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Volvo EC 25 »

No kuinkahan tuo nyt sitten lienee? Onko sen sarjanipan tarkoitus vain, että pöydät toimii yhtäaikaa vai hajooko sieltä jotain? Nyt on kyllä niin monenlaista tietoa asiasta, että olen kyllä tippunut kärryiltä tai ainakin tippumassa :)
On aina hauskaa kävellä kädet taskussa sauvakävelijästä ohi.
aaretti
Viestit: 877
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aaretti »

Sarjaliitäntänipalla ei ole tarkoitus saada useampia lohkoja toimimaan yhtäaikaan vaan saada lisää lohkoja käyttöön
Ari
Jonsson
Viestit: 302
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 6:18 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jonsson »

Saa sen juuri ympäri pumppaavalla systeemilläkin toimimaan mutta sillon jos 2pöydän hantaakista vedät täydet taakse niin kaikki öljy valitsee reitikseen sen.

Eikös sarjaliintä tarjoa erillailla :roll:
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Saisikko kuvia niistä käyttämistäsi pöydistä.
stls
Viestit: 1077
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stls »

Koitetaas selkeyttää tätä.

Sarjaliitäntä käyttäytyy aivan samalla tavalla kuin liitettäisiin olemassa olevaan lohkoon lisää viipaleita. Näissä perusventtiileissä kun vetää ensimmäisen lohkon vipua niin muut sen jälkeen ei saa öljyä, joten toimivat vain yksi kerrallaan. Ihan sama montako venttiilistöä sarjaan on liitetty, ensimmäisenä linjassa oleva toimii ensin, jos käytetään kahta tai usempaa vipua samaan aikaan.

Avoimen kierron ja keskiasennon suuntaventiilissä, josta tässä on puhe, öljy kiertää kaikkien lohkojen läpi ja tyypillisesti paineliitännälle vastakkaisessa päädyssä tämä lohkojen läpi kulkeva öljykanava yhdistetään tankkilinjaan. Tankkikanavat kulkevat lohkojen reunimmaisena, kummallakin puolella. Niitä ei saa paineistaa. Halkeamisen lisäksi ongelmaksi tulee että karat on ulospäin tiivistetty o-renkailla, jotka alkavat vuotaa jos paluukanava paineistetaan.

Sarjaliitäntänippa sulkee yhteyden painelinjasta tankkilinjaan, jolloin sarjaliitännästä voidaan turvallisesti jatkaa seuraavan lohkon paineen sisäänmenoon (P).

Jos ensimmäisen venttiilin tankkiliitännästä (R) viedään öljy seuraavan venttiilin P:hen, niin ensimmäisen tankkilinja paineistuu, kun kakkosventtiiliä käytetään, em. seurauksin. Elmerie:n viestistä sain sen käsityksen, että tämä on tilanne :?
elmerie
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2012 2:36 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elmerie »

Voisko joku osaava piirtää kytkennän kun järjestelmään lisätään sarjanippa.
ja vielä niin että tulis mahollisimman yksinketainen kuormaanan letkuhässäkkään :roll:
korpirampa
Viestit: 1526
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Ohessa pikainen hahmotelma.

Venttilin #2 tankki voidaan ottaa kummasta vaan joko T1 tai T2 - portista. Venttiilin #1 tankki HARVEMMIN menee seuraavan ventiilin tulolohkoon (piirustustekninen virheeni). Normimpi tapa vetää suoraan tankkiin tai t-haaralla venttiili #2:sen tankkilinjaan.

http://www.flickr.com/photos/masinistit ... otostream/
Volvo EC 25
Viestit: 56
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 10:45 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Volvo EC 25 »

Kyllä vaan, stls sanoi asian niin että itsekkin sen ymmärrän ja juuri näin kytkin siis sen oman virityksenikin ja hyvin toimii.
On aina hauskaa kävellä kädet taskussa sauvakävelijästä ohi.
mekaanikko
Viestit: 673
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:41 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mekaanikko »

elmerie kirjoitti:Voisko joku osaava piirtää kytkennän kun järjestelmään lisätään sarjanippa.
ja vielä niin että tulis mahollisimman yksinketainen kuormaanan letkuhässäkkään :roll:
ei muutakun kaksi asiaa sarjanippa ja tankkiliiläntä toisesta reijästä
Volvo EC 25
Viestit: 56
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 10:45 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Volvo EC 25 »

Mulla siis on tämä tilanne itse tehty polttomoottori halkaisija kyseessä. Tarve = Ohjaus terän korkeus säätö sylinterille ja sitten normaali kalpikone venttiili. Toteutus = pumpulta linja 2toimiseen 1karaventtiiliin (80l) jonka liitännät P = pumpulta T = paluu eli tankki linja ja N = sarjaan kytkentä. Kysymykseni oli voinko laittaa tuohon N liitäntään normi kasoisnipan jolloin toki öljy virtaisi myös sille klapikone venttiilille, MUTTA samalla yhdistäisin sen ensimmäisen venttiilin paine puolen paluuseen(tankkilinjaan) Sarjakytkentä nippa estää siis tämän vahigollisen kytkennän. Katsomalla kys venttiilin N liitäntään ja sen jälkeen kasomalla sarjaliitäntä nippaa ymmärtää mistä on kysymys. Linkki = http://www.ptpoy.fi/sarjaanliitantanipp ... -2881.html

elmeriellä lie niin pienet paineet käytössä ettei ole tullut vahinkoa, tai sitten joku osaavampi on koonnut paketin eikä ole tullut maininneeksi koko sarjanippaa?
On aina hauskaa kävellä kädet taskussa sauvakävelijästä ohi.
elmerie
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2012 2:36 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elmerie »

Joo ilmeisesti ei oo vielä mikään haljennut, mutta mitä pikimmin laitan sen sarja nipalla syötön toiseen,
Mutta katoin tuota mun venttiiliä on VKS BREVINI kaks karainen, en löydä siitä niitä T/N merkkejä ,edestä katsoen paluupuoli vasemmalla ja siellä on kaksi tulppaa päädyssä, kumpi vois olla sarjanipalle ,tiedosta ja varotuksista hyvin kiitollinen :roll: :oops: :oops:
Volvo EC 25
Viestit: 56
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 10:45 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Volvo EC 25 »

Ne liitännät voi olla varmaan muutenkin merkitty kuin T/N mun venttiiliisä vaan sattu olemaan noin. Mulla oli omassa paluulinjassa vain muovitulppa päässä, kun siinä sarja lähdössä kierrettävä tulppa.

Sen ventiilin valmistaja siis on tuo VPS Brevini, kun löytyis vielä sen mallimerkintä niin sitten kyllä pitäisi löytyä oikea paikka nipalle.
On aina hauskaa kävellä kädet taskussa sauvakävelijästä ohi.
elmerie
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2012 2:36 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elmerie »

Kiitos, täytyy ottaa siitä kyltistä se numero ja käydä etrassa josta hankittu niin varmaan selviää.
elmerie
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2012 2:36 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elmerie »

Tuo venttiili on VPS-BREVINI 162 852, en löytänyt äkkiä siitä mitään dataa netistä.
elmerie
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2012 2:36 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elmerie »

Löysin sarjanipan paikan tuohon venttiiliin ,on sisällä tulpan takana.
Mutta vielä jäi mietityttämään mitä tapahtuu kun otan kuormaajan irti letkuisaan ja se eka venttiili on sitten vaikka juontokoura käytössä,
Voiko tämän sarjalähdön vain jättää käyttämättä vai pitääkö se kytkeä paluuliitäntään???
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 31 vierailijaa