Zetorin hydrauliikan hienoudet

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Naturstein
Viestit: 330
Liittynyt: To Helmi 26, 2009 8:37 am
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Zetorin hydrauliikan hienoudet

Viesti Kirjoittaja Naturstein »

Terve.

Minulla on onni omistaa Zetor 7011 ja olen kapineeseen pääosin tyytyväinen. Nyt kuitenkin tarvisin nouhauta värkin hydrauliikasta.

Nimittäin: olen opetellut lumen linkousta lingolla, jossa on hydrauliikalla kääntyilevä puhallustorvi. Traktorin takaosassa on kaksi hydrauliliitintä, joihin kytkin lingon letkut. Vipuja kääntelemällä olen onnistunut kääntämään torvea toiseen suuntaan, mutta toiseen suuntaan ei käänny. Vaihdoin letkut ristiin ja nyt kääntyy toiseen suuntaan. Eli lingossa on letkut kunnossa jne.

Hytissä olevassa vivussa lukee nosto, pito ja lasku. Nostoasennossa torvi siis kääntyy, pitoasennossa ei tapahdu mitään ja laskuasennossa pumpun ääni muuttuu, mutta torvi ei käänny. Eli pumppu siis yrittää tehdä jotain. Olen aikaisemmin kerran käyttänyt hydrauliikan ulosottoa kipin nostamiseen, jossa oli 1-toiminen sylinteri eli yksi letku. Se toimi hienosti. Onko tässä laitteessa jokin vipstaakki, josta saa käyttöön ikäänkuin 2-toimisen sylinterin ohjauksen eli painetta ohjattaisiin siihen toiseenkin ulosottoon?

Mainitsen vielä, että kapineessa on etukuormaaja, joka käyttää traktorin omaa hydraulipumppua ja on näin ollen häikäisevän nopea. Silloin kun hydrauliikan ulosoton vipu on jossain muussa asennossa kuin täysin takana, etukuormaaja ei toimi. Onkohan tällä etukuormaaja-asialla jotain tekemistä asian kanssa? Kuinka noi yleensä toimii?

Tiedoista ja neuvoista kiittäen,

Naturstein
valtsu864
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

Todennäköisesti traktorin toinen liitin on öljyn paluuliitin säiliöön, eli siihen ei saa tulemaan paineista öljyä.
Tulee mieleen pari vaihtoehtoa miten kaksitoimisen sylinterin saa toimimaan kohtuu helposti ja edullisesti.
Yksi vaihtoehto on rakentaa jousisysteemi, joka palauttaa sylinterinvarren sisään.
Toinen vaihtoehto on hankkia kolmitieventiili ja sillä ohjata öljyvirtaus sylinterin toiselle tai toiselle puolelle.
touni
Viestit: 15
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 7:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja touni »

Zetorin hydrauliliittimet:

ylävasen = yksitoiminen työsylinteri
yläoikea = kaksitoimisen sylinterin toinen letku ( paine vivun laskuasennossa )
ala vasen = rinnakkaisotto nostolaitteen työsylinterin kanssa
alaoikea = vapaa paluu

Lingon letkut kiinni ylimpiin liittimiin. Etukuormaajaan lähtevän paineletkun joutuu ottamaan pois. Näin pitäisi toimia.
linkoville
Viestit: 390
Liittynyt: To Marras 02, 2006 10:22 pm
Paikkakunta: inkoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja linkoville »

veikkaisin että venttiili lohko säädetty yksitoimiselle sylinterille
Fordson Major 55
SUZUKI S 85
touni
Viestit: 15
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 7:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja touni »

linkoville kirjoitti:veikkaisin että venttiili lohko säädetty yksitoimiselle sylinterille
Zetorin venttililohkossa ei ole säätömahdollisuuksia yksi / kaksitoimisuudelle.
Naturstein
Viestit: 330
Liittynyt: To Helmi 26, 2009 8:37 am
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naturstein »

Okei kiitos neuvoista, mutta:

-tässä yksilössä on vain 2 hydrauliliitintä ulkopuolella. Eli ei ole alavasenta ja ylävasenta...

-lisäksi miksi pumpun ääni muuttuu, kun siirrän vivun laskuasentoon? Mielestäni se yrittää pumpata öljyä jonnekin, mutta on seinä vastassa. Nostoasennossa torvi siis kääntyy, jotenka silloin toisessa letkussa on paine ja toinen tankkiin. Onko siellä jossain vielä piilossa joku letku...?

-Voiko olla mahdollista, ettei tällä raktorilla voi ohjata 2-toimista sylinteriä? Plääh...
Jusi
Viestit: 595
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:23 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusi »

Kysy SetkaSakulta 0400 362400 hän tietää ja osaa neuvoa.
337
Viestit: 759
Liittynyt: To Tammi 18, 2007 1:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 337 »

Kyllä siinä kaksitoiminen on koska käytin hydraulista työntövartta sillä. Mutta eikös siinä ollut vapaa asento pidon ja laskun välissä? Ja ehkä tuo salamannopea etukuormaaja häiritsee jotenki.
Naturstein
Viestit: 330
Liittynyt: To Helmi 26, 2009 8:37 am
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naturstein »

Kyllä siinä kaksitoiminen on koska käytin hydraulista työntövartta sillä. Mutta eikös siinä ollut vapaa asento pidon ja laskun välissä? Ja ehkä tuo salamannopea etukuormaaja häiritsee jotenki.
Joo, siinä on asennot

Takana: etukuormaaja toimii
Takaa pykälä eteen: lasku
Vielä pykälä eteen: vapaa
Täysin edessä: nosto

Hmmm...
12441
Viestit: 459
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 7:30 pm
Paikkakunta: JIK-Peruspalveluliikelaitos-kuntayhtymä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 12441 »

Vaihdappa se naaras pikaliitin tai koppaa sitä liitimen karaa jollain tapilla niin,että se alkaa liikkua tapilla tms.painettuna jos kerran työntövarren kanssa toimii samoista liittimistä niin vika johtuu melko varmasti kuluneesta tai jumittuneesta liittimestä
kormikki
Viestit: 137
Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 7:36 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kormikki »

Oiskohan tuo torvenkäännön toiminta samanlainen kuin lanoissa ,ensin sylinteri työnnetään nopeasti kääntö kohtaan ja vaihdetaankin nopeasti vetopuolelle vipu .vaikeasti selitetty mutta jospa joku selittäis helpommin :D
hanhol
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 11:57 am
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hanhol »

Ulkopuoliset työsylinterit hallitaan toisella vivulla oikealta.
tekstit NOSTO PITO LASKU. Toinen ääriasento= painetta toisessa ulosotossa ja toisessa ääriasenossa=painetta toiseessa. Näin toimii
mun 7011. En tiedä jos kuormaaja vaikuttaa toimintaan. Äänestä kuule jos joku liitin on tukossa.
Zetor 3011,4511,7011
Jawa 350 -53
Volvo ec25,
VW kupla 1300
VW Golf
VW T4
VW T5
12441
Viestit: 459
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 7:30 pm
Paikkakunta: JIK-Peruspalveluliikelaitos-kuntayhtymä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 12441 »

12441 kirjoitti:Vaihdappa se naaras pikaliitin tai koppaa sitä liitimen karaa jollain tapilla niin,että se alkaa liikkua tapilla tms.painettuna jos kerran työntövarren kanssa toimii samoista liittimistä niin vika johtuu melko varmasti kuluneesta tai jumittuneesta liittimestä
Ups.Sekosin jo natursteinin ja 337 viesteissä sorry siitä,mutta aiheeseen jos sille ek:lle on otettu hydr öljyn paine ennen pikaliitintä niin onko siellä kolmitieventtiili?alkaa mennä kyllä yli...Kannattaa seurata niitä letkuja meneekö molemmat sinne lohkoon vai olisiko jälestäpäin muutettu toinen menemään suoraan tankkiin.
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

Ihmeellistä, eletään 2000 luvun tietotekniikka
yhteiskunnassa mutta silti yksinkertaisen
nerokas 50- luvulla kehitetty Zetormatic
hydrauliikan toiminta tuottaa päänvaivaa.
Zetormatic hydrauliikassa on aina ollut
vakiovarusteena nostolaitteen toiminnasta riippumaton
ulkopuolisten hydraulisylintereiden ja laitteiden hallinta,
omalla erillisellä suuntaventtiilillä ja hallintavivulla.

Zetormatic ulkopuolisen hydrauliikan suuntaventtiili
on neliasentoinen.

Yksitoiminen sylinteri, esim kippisylinteri:
(Hydrauliletku tai -putki nostolaitteen kannessa olevassa
takimaisessa öljyn ulosottokohdassa)

1. (Hallintavipu) taka-asennossa, nosto (vipua on painettava
jousikuormaa vasten)
2. Keskiasennossa, pito ( pysyy pitoasennossa itsestään)
3. Etuasennossa, lasku (öljy poistuu sylinteristä vapaasti)

Kaksitoiminen sylinteri:
(Toinen hydrauliletku tai -putki nostolaitteen kannessa
olevassa etumaisessa öljyn ulosottokohdassa)

1. (Hallintavipu) taka-asennossa, nosto. (jousikuorma)
2. Yksi asento eteen, pito (vipu pysyy itsestään)
3. Ja vielä yksi asento eteen, vapaa.
4. Etumaisin asento, lasku.
Suomennettuna tarkoittaa, että Zetorin suuntaventtiilin äärinmäisistä
etu- ja taka-asennoista saadaan aina paineellinen
tai paineeton öljyvirtaus.

Lisäksi, nostonopeuden säätöventtiilin keskiasennossa
saadaan yhtäaikainen öljyvirtaus nostolaitteelle ja ulkopuoliselle
hydrauliikalle.
Tuohon kysyjän mainitsemaan ongelmaan on vaikea sanoa
yhtään mitään.
Kaksitoimisen hydrauliikan (kahdella öljyn ulosotolla)
saaminen "kolmitoimiseksi"
edellyttää lisä suuntaventtiilejä tai vähintään yhtä jakoventtiiliä.

Kun ostaa vanhan traktorin niin kannattaa aina hankkia myös
ohjekirja.
hanhol
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 11:57 am
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hanhol »

TUTKIJA KIRJOITTI :Lisäksi, nostonopeuden säätöventtiilin keskiasennossa
saadaan yhtäaikainen öljyvirtaus nostolaitteelle ja ulkopuoliselle
hydrauliikalle

Tätä en ole tiennyt. Aina oppi jotain uutta. Olen joskus ihmettellyt miksi
nostovarret laskevat kun käyttää ulkopuolista työsylinterin toiminta, ja joskus se ei tee sitä. Se siis johtuu nostonopeuden säätöventtiilin asennosta. En ole löytänyt ohjekirjasta. Kiitos!
Zetor 3011,4511,7011
Jawa 350 -53
Volvo ec25,
VW kupla 1300
VW Golf
VW T4
VW T5
arre
Viestit: 1121
Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arre »

Taitaa olla etukuormaajan lohkon öljynsyöttö otettu toisesta ulkopuo
listen paineliitännästä.

Katsoppa venttiililohkolta lähteekö toinen letku kuormaajalle ja toinen taakse pikaliittimelle.

Etukuormain sarjaliitäntänipalla kytkettäväksi, niin jää traktorin oma lohko kokonaan työkoneille. Tästä Zetor-tuntijat antavat varmaan tarkempia ohjeita..mulla on Ursus ja siinä kuormainlohko sarjoitettuna. Ja kaikki pelaa omillaan. Paitsi että PITO on suomeksi HIDAS LASKU. Kuormaajan kotimaisessa lohkossa sensijaan PITO tarkoittaa PITO. :twisted:
Naturstein
Viestit: 330
Liittynyt: To Helmi 26, 2009 8:37 am
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naturstein »

Otin foton laitoksesta ja taisi juttu ratketa. Tuossa on tuo alempi ulosotto haarottu suoraan tankkiin. Samaan nippuun menee vielä etukuormaajan paluuletku. Mikähän idea tuossa on niinq ollu, että toinen painelähtö ohjataan tuollalailla tankkiin... Vaatimattoman käsitykseni mukaan tuolta alemmalta ulosotolta öljy virtaa myös venttiilin kautta tankkiin kun käyttövipstaakki on oikeassa asennossa. Eli kun nostetaan, ylemmässä on paine, alempi tankkiin, pitoasennossa molemmat kiinni, laskuasennossa alemmassa paine ja ylempi tankkiin. Vapaalla (jos siinä ny sellasta olikaan) molemmat tankkiin. Vai kuinka? Kuvamateriaalia: http://kuvablogi.com/nayta/1765562/
casella
Viestit: 187
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:58 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja casella »

Ei se suoraan mene tankkiin , vaan kiertää etukuormaajan venttiilin kautta sinne . Eikö ole laitettu kuulahanaa jolla voidaan sulkea liitäntä käytettäessä esim, sitä hydrauli työntövartta.
12441
Viestit: 459
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 7:30 pm
Paikkakunta: JIK-Peruspalveluliikelaitos-kuntayhtymä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 12441 »

No nyt selkis! elikkä se alempi lingon lipan käännön letku kuuluisi tulla tuohon mistä sinun koneessa on otettu hydrauliikka etukuormaajalle siinä ei näkynyt olevan pikaliitintä ollenkaan.Tuo alin pikaliitin on vapaa paluu.Neuvoisin ostamaan ek.n paine letkuun kolmitieventtiilin jonka toiseen ulostuloon laitetaan toi ek.n paine ja toiseen naaras pikaliitin näin toimii vipua kääntämällä joko ek tai lingon läppä tms.
Naturstein
Viestit: 330
Liittynyt: To Helmi 26, 2009 8:37 am
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naturstein »

Ihmeellistä, eletään 2000 luvun tietotekniikka
yhteiskunnassa mutta silti yksinkertaisen
nerokas 50- luvulla kehitetty Zetormatic
hydrauliikan toiminta tuottaa päänvaivaa.
No joo... Tuohon ei voi sanoa kuin että kiitos kehittäjille. Ilman Zetormaticia ei minunkaan linkoni torvi kääntyisi edes toiseen suuntaan...
Kun ostaa vanhan traktorin niin kannattaa aina hankkia myös
ohjekirja.
Äläs ny rupee viisastelemaan. Ohjekirja seurasi kyllä traktoria, mutta ainakaan minulle ei sano mitään termit "automaattinen säätö" ja "asennon säätö". Mielestäni hiukan ympäripyöreitä termejä. Tuossa ohjekirjassa ei ole kyllä oikeastaan paljoakaan hyödyllistä tietoa hydrauliikan toiminnasta. Ei ole selostettu esimerkiksi sitä, kuinka saadaan hydrauliikan ulosotoista paineistettua öljyä.

Työssäni ovat tulleet tutuiksi hydrauliasiat ja yleensä niistä pääsee jyvälle hydraulikaavion avulla. Tässä ohjekirjassa sellaista ei ole. Hydehän toimii niin, että pumpulla pumpataan öljyä (tai muuta nestettä), jota sitten erilaisilla venttiililöillä ohjaillaan eri paikkoihin. Meikäläisen ennustajanlahjat ei vaan näe umpinaisen rautamötikän sisään, että kuinka ne kanavat on sinne porailtu.
Ei se suoraan mene tankkiin , vaan kiertää etukuormaajan venttiilin kautta sinne .
Eikö mene tankkiin suoraan? Minusta siinä on T-haara, jonka yksi haara johtaa tankkiin, toinen alempaan hyden ulosottoon ja kolmas etukuormaajalle. Siis paluupuolelle.

Kiitos kaikille vastanneille. Koitan pärjätä tästä eteenpäin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ari, Google [Bot], Ilmiö, karir, timberi ja 83 vierailijaa