Zetor laadun mitta.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

masina
Viestit: 1315
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja masina »

JiiHoo kirjoitti: Ke Heinä 14, 2021 11:51 pm Tulipa mieleen jotta mitähän tälle ikuisuusketjulle kuuluu ja siellähän se oli vaipumassa uneen.
Laatua se on huonokin laatu, otsikkoa mukaillen :mrgreen:
Ja ajettuja tunteja zetorilla takana on...?
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja tutkija »

MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja MOP »

Hieno laulu. Ja mukavaa nähdä "tutkija" palstalla.
OIU
Viestit: 3005
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja OIU »

Anna tutkija tulla vähän paatosta, sitä luulisi olevan vähän patoutuneenakin kun on pitkään ollut hiljaista.
Vai eikö enää enempää irtoa?
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Viil@ri
Viestit: 1164
Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Viil@ri »

Kyllä on mahtavaa olla zetor omistaja. Zetor 7045 tunteja mittarissa 4500, voi olla että kaikki ei ole mittarissa mutta ei varmaan yli 6000 ole.

Tehtyjä remontteja omana aikana jolloin tunteja on tullut ehkä 50-100:

-Jarruista työ- ja pääsylintereitä
-Laturin korvake, väsähti ja rikkoi vesiletkun.
-vesiletkut, samalla vesipumppu kun kerran on tyyppivika
-sisätilan puhaltimen moottori
-kytkinvivusto. Oli väljä ja yksi valurautainen osa meni poikki jolloin kytkin lakkaa irroittamasta. Onneksi en vikaa edeltävällä käyttökerralla pudonnut peräkärryn kanssa rotkon reunalta.
-kytkimen paininkupit, pohjasta murtuneet. Kytkin vaihdettu edellisen omistajan toimesta jo aiemmin.
-2 kertaa jäänyt vaihteita samanaikaisesti päälle, aiemmin vaihdettu vaihdekepin pää. Nyt pitää uusia vaihdelaatikon kansi paranneltuun malliin kun kuulemma vaihdelaatikon kuori kuluu.
-vetovarsien pultit menee poikki, niitä pitänyt uusia

Tulevia remontteja:

-pyyhkijän moottori oikosulussa
-nostolaitteen tiivisteet pitäisi vaihtaa
-traktori pitäisi katkaista kun vaihteiston pääakselin tiivisteet vuotaa
-kannen ja lohkon välistä vuotaa jäähdytysnestettä ulkopuolelle, eli ainakin osittainen koneremontti

Voi olla että jotain tehtyjä ja tekemättömiä unohtui mutta kyllähän noissa jo on riittänyt ja tulee riittämään vapaa-ajalle puuhaa. Osia saa halvalla ja helposti, mutta niitä tosiaan tarvitseekin jatkuvalla syötöllä.

Palvelu merkkiliikkeessä on erinomaista ja asiantuntevaa. Kun tulee vika niin syy ja tarvittavat osat saa tietoon usein jo puhelulla ilman että tarvitsee edes itse purkaa ensin, eli monella muullakin on samat viat olleet, ei voi puhua huonosta yksilöstä.

Kuitenkaan 5-8k hintaluokassa ei ole vastaavilla ominaisuuksilla olevaa traktoria tarjolla ja enempää ei pihakoneeseen kannata sijoittaa eli vaihtoehdot kädet rasvassa olemiselle ovat aika vähissä. Omasta maksoin 1500 nii ei niin paljoa harmita. Korjailuihin on itse tehden varmaan tonnista kahteen mennyt. Eli kyllä joku 5k on aika maksimi mitä tommosesta zetkasta kannattaa maksaa missään tilanteessa.
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Myy puolaan moinen murheenkryyni
Viil@ri
Viestit: 1164
Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Viil@ri »

Oiskohan se valmetti kova peli. Vaarilla ollut 305 vuodesta 2002 asti. Kysyin viime vuonna, että mitä remontteja oot joutunut tekemään. "No öljyjä vaihdeltu välillä, akku silloin kun ostin 2002 ja nyt pari vuotta sitten taas. Kerran jouduin hydrauliikan pikaliittimen uusimaan." Olihan se tosi hyvä ajaa kun kerran kokeilin.

Valmetti on kuiva lähes joka paikasta. Zetor on kaikki kuoret kosteana öljystä keulasta ulosottoakseliin asti😀
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja poweri »

Fordit pysyy meillä kyllä niin helpolla pääsee ja kaikki hommat on saatu tehtyä.
Avatar
Rh-
Viestit: 1052
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Nythän tuo oma laukeaa kun tämän kirjoitan, mutta:

Mittarissa 5300h, jossa tuskin kaikki.

Akun tuohon hankkinu, laturin vaihtanu, sähköt uusinu, öljyjä vaihellu, muutamia pultteja ja tankannu.

Tulossa olis olka-akselin puslaremppa ja kytkin jossain vaiheessa.
Voishan nuo pellit maalailla vielä joskus.

Alkuperäsissä(?) Taka Barumeissa pintaa noin 80% mutta alkaa keskeltä pykiä. Edessä orkinaalit, kovat mutta pintaa ehken 85%
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
5424155
Viestit: 517
Liittynyt: Ma Joulu 30, 2013 4:14 pm
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja 5424155 »

Remontti on hyödytöntä silloin kun sitä joutuu tekemään koko ajan samaan vehkeeseen. Meillä helpotti keskiviikkona kun 5711 Setori ajettiin Puolanrekan kyytiin.
Viil@ri
Viestit: 1164
Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Viil@ri »

5424155 kirjoitti: Pe Loka 29, 2021 10:44 pm Remontti on hyödytöntä silloin kun sitä joutuu tekemään koko ajan samaan vehkeeseen. Meillä helpotti keskiviikkona kun 5711 Setori ajettiin Puolanrekan kyytiin.
Minkälainen historia/taistelu sen kanssa oli remonttien suhteen?
DexMasZet
Viestit: 7756
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

5424155 kirjoitti: Pe Loka 29, 2021 10:44 pm Remontti on hyödytöntä silloin kun sitä joutuu tekemään koko ajan samaan vehkeeseen. Meillä helpotti keskiviikkona kun 5711 Setori ajettiin Puolanrekan kyytiin.
Juuri näin, onneksi elämme markkinataloudessa ja kenenkään ei ole pakko ajaa itä-koneilla.

On se vaan jännä että nuokin romut kelpaa kiljuen vientiin. Uudelleen rakennuksen jälkeen palvelee itä-Euroopan farmareita pois poikkeen. Kumma kun ne siellä pelaa ja kelpaa töihin mutta täällä ee riemun päivää, vaikka huollossa, korjaajissa ja käyttäjissä ee mitään vikaa. :D
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Onko tuossa vähän samaa mitä suomessa vanhojen valmettien kanssa? Äkkiä ajattelisi, että aika paljon ”kotimaisuus” hintaa maksetaan muihin maihin verrattuna. + noissa zetorin vientimaissa osataan / löytyy erittäin edullista osaamista koneiden toiminnassa pitämiseen varaosa valmistuksineen.

ps. eikä edelleenkään mitään kotimaisuutta vastaan!
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Uudelleen rakennuksen jälkeen palvelee itä-Euroopan farmareita pois poikkeen. Kumma kun ne siellä pelaa ja kelpaa töihin mutta täällä ee riemun päivää,
Jos se on edullista rakentaa uudellee, ja ei parempia vehkeitä ole varaa hommata, niin pitää tyytyä siihen riemuun mitä on saatavilla. :wink:
Onko ihan kokemusperästä tuo, että toimii siellä itäeuroopassa ilman huolia ja murheita, vai pelkkää mutua?! :roll:

Paalaimia, siis ihan länsivalmisteisia vievät innolla puolaan, nyt viikolla oli jo toinen mitä piti nostella kyytii. Oli muuten varsin huiman näkönen kuorma, kun kahta pikkupaalainta päällekkäin!? :shock:
Avatar
Rh-
Viestit: 1052
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Enolla oli 3511 ja 6711 uudesta asti, normaalit huollot, ei isompia ongelmia, kotipaikan naapurissa 25 ja 5711, ja niissäkään muuta kuin öljyjä vaihdeltu ja tankkailtu.

Olen tullut siihen tulokseen, että itä-koneita ei pidetä juuri arvossa, minkä takia niihin ei juuri panostetakkaan, yleensä jo ensimmäinen omistaja sepittää ja suutaroi mitä sattuu, ja pienet viat alkaa vaan karttumaan, periaatteella "Miksi korjata tuota, kun ei nuo muutkaan asiat toimi tässä traktorissa".

Tiedän tästä läheltä tilan jossa on Zetori ja Urkkia päivittäisessä ajossa Jontikan ja oliko kahden tai kolmen Valmetin lisäksi.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Viil@ri
Viestit: 1164
Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Viil@ri »

Onhan se tosi, että kun vikoja kertyy iso nippu niin sitten aletaan kiroamaan koko vehjettä. Työmaa se on hoitaa ne kuntoon mutta tehtävissä kyllä. Just tulin pihalta, sain laitettua kahden vaihteen päälle meno estovärkit laatikkoon niin on taas yksi asia pois päiväjärjestyksestä. Itä-traktorissa on ainakin se hyvä, että yksinkertaista tekniikkaa ja hintalaatusuhde on kuitenkin ihan ok. Jos zetorista maksaa 6k niin samoilla ominaisuuksilla valmet on lähes tupla hintainen.
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

masina kirjoitti: To Heinä 15, 2021 12:31 am
JiiHoo kirjoitti: Ke Heinä 14, 2021 11:51 pm Tulipa mieleen jotta mitähän tälle ikuisuusketjulle kuuluu ja siellähän se oli vaipumassa uneen.
Laatua se on huonokin laatu, otsikkoa mukaillen :mrgreen:
Ja ajettuja tunteja zetorilla takana on...?
Ajotunteja jokunen, ja remonttia huomattavasti enemmän. :wink: :lol:
Noniin asiaan.
Lähikylillä kaks setkaa ollu, ja suunillee aktiivi pientilan koneita. Molemmat kyllä suoriutu hommistaan, mut kyllä pajatuntejakin kerty.
Toisessa kytkitä laitettii useampaa kertaa, mut se oli vähän kuskin aiheuttamaa, ja osin koneen, kun nostolaite renas melko usein, ja reippaalla kaasulla sai kolmisiipiset aurat nostettua ilmaa, jolloin kytkin sai osansa tuossa päisteajossa.
Jarrut oli myös molemmissa remonttialttiit, ja erityisesti nestepuoli. Öljyvuotoja siellä täällä. Toinen oli nelikko, joka rupes hylkimää nelikko päällä isoa aluetta pois päältä, eli toimi ainoastaa pikkualueella, ja ne vaihteet on sitten tosi hitaita. Tuohon nelikkon tuli tehtyä koneremontti jossain mittari 5500 tunnissa, jonka jälkee sillä ei paljon aktiivi ajoa ajettu, ja nelikon vika jäi siihen seuraavan omistajan mieliksi. Molemmat vm jotain 80-luvun taitteesta, ja remonttia noihin tuli tehtyä ennen 2000 lukua, ettei mitää ikäloppuja koneita ollu sillon.
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja sata10 »

tuota aina hoetaan,että zetoria ja belkkua pidetään huonosti,onko se todella niin?kun ei ole rahaa ostaa kalliinpaa länsi traktoria ja todetaan,että zetkan tai belkun saa paljon halvemmalla ja ostetaan uusi sellainen,niin eikö sitä luulis että köyhyyksissään pitäis.kuin kukkaa kämmenellä,huoltais hyvin sun muuta,että toimis mahdollisimman hyvin ja kauan.niin minä ainakin joudun tekemään omien traktorien kanssa,vaikka ei itäkoneita olekkaan mutta vanhoja jo.
SPS1975
Viestit: 2240
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Onhan jotkut saattaneet ostaa itäkoneen ihan "aatteen" puolestakin joskus 70-80-luvuilla,olihan Ladakin monesti itään päin ihailevasti katsovan perheenisän valinta,eli ei se rahan puute aina ollut valinnan peruste.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Zetor laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja valaut »

SPS1975 kirjoitti: La Loka 30, 2021 7:31 pm Onhan jotkut saattaneet ostaa itäkoneen ihan "aatteen" puolestakin joskus 70-80-luvuilla,olihan Ladakin monesti itään päin ihailevasti katsovan perheenisän valinta,eli ei se rahan puute aina ollut valinnan peruste.
Kaveri aina sanoi, että jos ajaa Ladalla ei automaattisesti ole kommunisti, mutta jos taas ajaa Volgalla on aivan varmasti. ... Otetaas sit taas huumorilla, vaikka en usko porukasta montaa Volgalla ajajaa löytyvän.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: belzu, Google [Bot], tommipommi ja 59 vierailijaa