Zetor laadun mitta.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

361 kirjoitti: La Tammi 16, 2021 8:25 am
Juho M-P kirjoitti: La Tammi 16, 2021 8:04 am
Viil@ri kirjoitti: Pe Tammi 15, 2021 7:03 pm
Juho M-P kirjoitti: Pe Tammi 15, 2021 5:33 pm Viil@ri: omassa Zetkassa on 5 vaihdetta ja suunnanvaihtaja. 1:nen on synkronoimaton ja samoin suunnanvaihtaja. 1:nen ei haittaa elämää mutta suunnanvaihtaja pärisee erittäin herkästi jos ei rauhassa odota että kierrokset laskee.
Onko siinä myös paineilma avustettu kytkinpoljin? Jos on kompura päällä
Ei oo. Paineilmakompura kyllä löytyy, mutta se on vain renkaantäyttöön tms.
Eikö tuo kompura ole vastaava myös ilmajarrullisissa?
Appiukolla 4341 zetka ja siinä tuo kompura oltava aina päällä kun nelivedon kytkentä ja tasauspyörästön lukko toimii paineilmalla, olikohan peräti jarruihinkin kytköksissä.
Siinä kans 10+10 vaihteisto ja synkronoimaton suunnanvaihdin. Monesti miettiny että ei paljoa ole raktori parantunut crystal sarjasta. Muovia toki on kopissa ja tuommoisia pikkuvirityksiä niin kuin nuo paineilma jutut, mutta kyllä 06vm koneessa sais jo täys synkronoitu loota olla. Ja piste i:n päälle se vaijereilla oleva hydelohko joka vaan pultattu lokariin ja vaijerit reuhottaa kopissa..
Mielestäni oma 7011 oli paljon mukavampi käyttää kun koppi ei ollu niin muovinen, ja lämpesikin talvella paremmin.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Onneksi 4340:ssa on lukko ja neliveto ihan mekaanisilla vivuilla. Kuvien perusteella 4341 ohjaamo on huomattavan ergonominen verrattuna vanhaan.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Juho M-P kirjoitti: La Tammi 16, 2021 10:28 am Onneksi 4340:ssa on lukko ja neliveto ihan mekaanisilla vivuilla. Kuvien perusteella 4341 ohjaamo on huomattavan ergonominen verrattuna vanhaan.
Piti ihan kuikata minkälainen rattori on 4340, onki vielä vanhan hyvän mallin zetor. Molempaa koppi mallia ajaneena tuo vanhempi on paljon mukavampi käyttää, eikä ergonomiassa oo muuta eroa kuin sivukeppi. Ja se sivukeppiki mielestäni turha jos suunnanvaihdin vasemmalla käellä, eli suuntaa ei tarvii jalkovälissä hämmentää.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Suunnanvaihtaja on onneksi penkin ”alla” mutta oikealla puolella.

Eihä toi ”kaksio” ohjaamo muuten ole huono mutta ulos-sisään ramppaaminen on niin perseestä
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Joo se ei ole helpoimmasta päästä kulkea, ja auki jäänyttä ovea on tympeä kurkotella kiinni. Pienellä järkeilemisellä olis paljon parempi
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Kuinkas saman ikäluokan ursuksen hytti, tai lähinnä hyttiin käynti, kun siinähän oli kaappari ovi. Oliko parempi?
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 689
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

korsteeni kirjoitti: La Tammi 16, 2021 3:45 pm Kuinkas saman ikäluokan ursuksen hytti, tai lähinnä hyttiin käynti, kun siinähän oli kaappari ovi. Oliko parempi?
Ursukseen on hyvä kulkea mutta ei sieltäkään taaksepäin näe.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Juho M-P kirjoitti: La Tammi 16, 2021 3:25 pm Suunnanvaihtaja on onneksi penkin ”alla” mutta oikealla puolella.
Mitenkä niin onneksi?
Eihän se ole suunnanvaihtajan paikka.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kun oikean käden laskee penkin viereen nikn käsi osu nuppiin. Ennemmin niin kuin jalkojen välissä
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja 361 »

Juho M-P kirjoitti: La Tammi 16, 2021 4:12 pm Kun oikean käden laskee penkin viereen nikn käsi osu nuppiin. Ennemmin niin kuin jalkojen välissä
Eikö suunnanvaihtaja kuulu olla ratin vieressä? Samoin sormenpäällä käytettävissä kuin auton vilkkuviiksi. Sellainen kuten Case maxumissa. Itse ainakin tykkäsin kovasti.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja 361 »

Vissiin se pitää Zetka kaupoille lähteä jos koneen ainoa puute on näkyvyys taakse :D
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

361 kirjoitti: La Tammi 16, 2021 9:22 pm
Juho M-P kirjoitti: La Tammi 16, 2021 4:12 pm Kun oikean käden laskee penkin viereen nikn käsi osu nuppiin. Ennemmin niin kuin jalkojen välissä
Eikö suunnanvaihtaja kuulu olla ratin vieressä? Samoin sormenpäällä käytettävissä kuin auton vilkkuviiksi. Sellainen kuten Case maxumissa. Itse ainakin tykkäsin kovasti.
Niinpä.
Mekaanisenakin sen paikka on siinä.
En ymmärrä miksi yleensä on tehty muita kuin suunnanvaihtajalootia....ikinä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

361 kirjoitti: La Tammi 16, 2021 9:22 pm
Juho M-P kirjoitti: La Tammi 16, 2021 4:12 pm Kun oikean käden laskee penkin viereen nikn käsi osu nuppiin. Ennemmin niin kuin jalkojen välissä
Eikö suunnanvaihtaja kuulu olla ratin vieressä? Samoin sormenpäällä käytettävissä kuin auton vilkkuviiksi. Sellainen kuten Case maxumissa. Itse ainakin tykkäsin kovasti.
Laitappa se synkronoimattoman suunnanvaihtajan pikkuvipu siihen. Haluan nähdä ku ajat zetkalla jossa niin. :lol: :lol:

Toi vetokoukun näkymä tai oikeammin näkymättömyys on kyllä totaalisen perseestä. Onneksi siinä on pieni peili takaikkunan reunassa joka näyttää koukkuun kun ikkunan kääntää auki.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

361 kirjoitti: La Tammi 16, 2021 9:23 pm Vissiin se pitää Zetka kaupoille lähteä jos koneen ainoa puute on näkyvyys taakse :D
Juu, ja ostaa samalla peruutuskameran, niin sillä tuo näkymä ongelma poistuu, niin sillonhan se on täydellinen!? :lol:
Setka varmaan toimii myös ainakin 30 pakkasessa kesälöpöllä, niin sekin huoli samalla poistuu, kun toisessa topikissa on ilmenny huonommissa koneissa pientä nikottelua jo lauhemmillakin keleillä?! :wink: :lol:
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja 361 »

Juho M-P kirjoitti: La Tammi 16, 2021 10:10 pm
361 kirjoitti: La Tammi 16, 2021 9:22 pm
Juho M-P kirjoitti: La Tammi 16, 2021 4:12 pm Kun oikean käden laskee penkin viereen nikn käsi osu nuppiin. Ennemmin niin kuin jalkojen välissä
Eikö suunnanvaihtaja kuulu olla ratin vieressä? Samoin sormenpäällä käytettävissä kuin auton vilkkuviiksi. Sellainen kuten Case maxumissa. Itse ainakin tykkäsin kovasti.
Laitappa se synkronoimattoman suunnanvaihtajan pikkuvipu siihen. Haluan nähdä ku ajat zetkalla jossa niin. :lol: :lol:

Toi vetokoukun näkymä tai oikeammin näkymättömyys on kyllä totaalisen perseestä. Onneksi siinä on pieni peili takaikkunan reunassa joka näyttää koukkuun kun ikkunan kääntää auki.
Nooh, zetkassa ei varmaan mikään toiminto mene sormivoimalla päälle, edes valot :mrgreen:

Mutta asiaan. Missä zetorin malleissa on suunan vaihto?
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja 361 »

Tumppi 865 kirjoitti: La Tammi 16, 2021 11:37 pm
Setka varmaan toimii myös ainakin 30 pakkasessa kesälöpöllä, niin sekin huoli samalla poistuu, kun toisessa topikissa on ilmenny huonommissa koneissa pientä nikottelua jo lauhemmillakin keleillä?! :wink: :lol:
Jäätymisen tai paremminkin jäätymättömyyden suhteen luotan vielä nykyisiin koneisiini enemmän.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Sanokaapa missä nykytraktorissa näkee pelkästään päätä kääntämällä vetokoukun? Ettei tarvi kurotella?

Meinaan kun tuo koukun näkymättömyys tuli tuolla esille.
Vm 86 UR1 mallien Setkoissa on uutena ollu peili takalasissa. Kun lasi avataan, peilistä näkyy koukku.
Mutta sehän konemies ajaa korvakuulolta ja maisemamerkkien peusteella. Joutuu toki päätä kääntelemään, mutta ei se kärryn silmukan koukkuun saanti vaikeaa ole.
säästellen sippiin
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

ihmehitsari kirjoitti: Su Tammi 17, 2021 8:36 am Sanokaapa missä nykytraktorissa näkee pelkästään päätä kääntämällä vetokoukun? Ettei tarvi kurotella?

Meinaan kun tuo koukun näkymättömyys tuli tuolla esille.
Vm 86 UR1 mallien Setkoissa on uutena ollu peili takalasissa. Kun lasi avataan, peilistä näkyy koukku.
Mutta sehän konemies ajaa korvakuulolta ja maisemamerkkien peusteella. Joutuu toki päätä kääntelemään, mutta ei se kärryn silmukan koukkuun saanti vaikeaa ole.
Eiköhän koukkupeili oo ollu monen traktorin vakiokamaa kauan. 399:kin oli mutta ei oo ollu sille tarvetta.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ei koukkua tarvi nähdä, mutta kun ei tuolta näe edes vetovarren päitä. Kyntöauroista näkee ehkä toisen siiven, tosi hölmösti tehty.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Zetkassa on muuten kätevä se käännettävä vetokoukku. Toisessa päässä koukku ja toisessä päässä vetokita. Kidan etäisyyttä voi vieläpä säätää. Hyvä mettäkärryn kanssa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 31 vierailijaa