Zetor laadun mitta.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Hain tänään IKH:lta Valmet/Zetor 4kW tehostartin ja heitin paikalleen.
Kylläpä Zetka syttyi iloisesti. 8)
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
valtsu864
Viestit: 1537
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

Juho M-P kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 4:25 pm Hain tänään IKH:lta Valmet/Zetor 4kW tehostartin ja heitin paikalleen.
Kylläpä Zetka syttyi iloisesti. 8)
Kyllä aina uusi aikansa toimii. Noin viisi vuotta sitten hankin veljen 6340 Zetoriin allennusvaihteella olevan startin. Teho jotain 3kW
luokkaa. Lähtee pienelläkin (n.100 Ah) akulla hyvin käyntiin vaikka tehoja startissa ei ole enempää.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mulla on paris Massikas IKH-tehostartti. Karhia ääni kuuluu, vanhempi niistä oireilee erillälailla kuin muunmerkkiset ovat oireilleet. Kestossa ei oo eroa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja 361 »

Sama juttu. Nykyiseen ja edelliseen 502:seen vaihdoin alennusvaihteellisen startin ja tyytyväinen olen ollut. Nykyisessä palvellut 15 vuotta.

Pyörii moottori ihan eri tahtiin kuin sillä vanhalla vaikka koon perusteella alkuperäisen luulisi olevan niin tehokas että pienimmät työt onnistuisi pelkästään sen voimin.
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Sama homma täällä. Vanha suoravetoinen oli valtavan paksu, toki lyhyempi. Ja erittäin V-mäinen ottaa irti.

Jusi ohuempana solahti paikalleen ja pultit sai kiinni nätisti hylsyllä.


Seuraavaksi saakin ostaa kytkimen poljinsylinterin. Näkyy valuttavan nestettä lattialle. No onhan se 10v jo pelannutkin.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja 361 »

Juho M-P kirjoitti: Ti Tammi 19, 2021 5:39 pm Sama homma täällä. Vanha suoravetoinen oli valtavan paksu, toki lyhyempi. Ja erittäin V-mäinen ottaa irti.

Jusi ohuempana solahti paikalleen ja pultit sai kiinni nätisti hylsyllä.


Seuraavaksi saakin ostaa kytkimen poljinsylinterin. Näkyy valuttavan nestettä lattialle. No onhan se 10v jo pelannutkin.
Mun alennusvaihteelliset ovat murto-osan alkuperäisen pituudesta. Vanha oli erittäin veemäinen irroittaa kuormaajan takia
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Sama ongelma. Quiken kiinnike on just kohdalla. Joko sinne näki tai sitten siellä oli käsi. Mutta ei molemmat.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
OIU
Viestit: 3005
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja OIU »

Proximan kylmänä käynnistyminen vaatii paljon pidemmän vieterin kuin uutena, tunteja noin 2000. Ei edelleenkään ole vaikeuksia ollut, mutta joku muutos kuitenkin on tapahtunut ja käynnistyttyään heräileekin vasta vähitellen kaikki sylinterit mukaan.

Siirtopumpun käsipumpun pumppailu ei vaikuta. Venttiilit on säädetty

Ohjekirjassa ei ole ruiskusuuttimien tarkistuksesta mitään mainintaa. Joko tarkastusväli alkaisi olemaan? Avautumispaine 22-0,8MPa tarkoittaneeko että 212-220bar?
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
OIU
Viestit: 3005
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja OIU »

Saattaahan siitä toki olla hehku tai useampikin pimeänä. Pitänee tutkia. Helpoimmin kai kävisi jos tulisi vielä yöpakkasia, jättämällä kone ulos ilman konepeltiä (muovia) ja hehkutuksen jälkeen katsomalla, että miten härmä kannen päältä sulaa.

Innostuin kumminkin suuttimista, että tilasin 5x0.26 reikäiset Forterran kärjet. Vakio 4x0.25 ja ankaran varaosakirjojen selauksen perusteella noitten isompien pitäisi sopivat paikalleen olla.
602 Valmetissakin on jo 5 vuotta olleet 5x0.35, mikähän metku tässä on pitää alunperin noin ahtaita? Joku päästöhullutus vai?

Tilasin slovakialaisesta Marting -verkkokaupasta noin 12 euroa kpl ja ainakin sivusto väitti, että valmistaja Motorpal eli orkkisosa.

Edit: eräs Sakari ei ole sitten mitään viritysmiehiä yhtään, HCP:ltä tarjolla vain alkuperäistä suutinta ja hintaan 38e alv0
Viimeksi muokannut OIU, Pe Huhti 09, 2021 10:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
ojaniitty
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 10:01 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja ojaniitty »

Onko siinä se automaattihehku kun kytkeytyy aina startatessa,omasta 9540 hajosi se ohjausrele ja käynnistyminen sen jälkeen oireili juuri samoin.
OIU
Viestit: 3005
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja OIU »

5-reikäset suuttimenkärjet tuli, 10 päivää tilauksesta shop.marting.sk -verkkokaupasta 12 euroa kpl ja Motorpalit eli setorin alkuperäisosaa.

Ruuvasin jo runkoihin kiinni, kai täytyy vielä jossain käydä tarkistuttamassa avautumispaineet. Säätö tehdään laittamalla prikkaa jousen alle, joten toivottavasti ovat lähellä oikeaa. Onko kellään kokemusta tai näkemystä, miten paljon 14 vuotta vanhassa 2000 tuntia ajetussa on ne suuttimien jouset kuoleentuneet?

Tehtaan ruuvaajilta oli jäänyt parista suuttimesta mutterit löysään ja pari suutinta oli kannessa lujaa kiinni. Suuttimen päässä on sama 12x1,5 kierre,kuin auton pyöränmutterissa ja semmosta ja sorkkarautaa apuna käyttäen sai kaivettua helposti ylös.

Ei remonttia ilman vahinkoja, paluulinjojen banjoista meni yksi lähtö poikki letkua irroittaessa. Ovat jotain kevytainetta.

On tässä saattanut sitä ilmaongelmaa kuitenkin olla käynnistysvieteriä pidentämässä, siirtopumpulta suodattimelle letku oli aivan hapero ja halkeillut, kuten myös suuttimien väliltä paluulinjaston letkut.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mulla on kärkien vaihto edessä. 25€/kpl makso alkuperäiset HC Petersenin tiskillä. Kaupan päälle Saku anto säätöarvot ja ohjeet.

Mulla pitäisi olla vielä ruuvisäätöiset suuttimet eli ei prikkoja.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
OIU
Viestit: 3005
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja OIU »

Juho M-P kirjoitti: Ma Huhti 19, 2021 9:15 pm 25€/kpl makso alkuperäiset HC Petersenin tiskillä.
Proximaan olisi Sakulta ollut 38e kpl plus alvi
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
OIU
Viestit: 3005
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja OIU »

14 vuodessa ja 2000 tunnissa oli suuttimien jouset kuoleentuneet niin, että avautumispaineet oli 200-210bar, kun ohjeissa sanotaan 220bar ja oletettavasti tehtaalta lähtiessä ovat siinä olleet. Eihän tosin sekään ihan varmaa ole.

Huolto-ukko oli sitä mieltä, että hyvät on ja paikalleen vaan.

Nyt on setori kasassa taas, tyhjänä koeajeltu mutta ei osaa siltä pohjalta arvioida lisääntyikö teho tuntuvasti.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
OIU
Viestit: 3005
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja OIU »

Setori taas remontissa, nyt vähän isommassa:
Mittailin yleismittarilla hehkutulppia, yhdessä 1 ohmi mikä on ehjää vastaava, kahdesta yhteys poikki ja yhdessä 150 ohmia. Rupesin niitä sitten uusiin vaihtamaan ja toki yksi katkesi kanteen, eikä siinä sitten muuta kuin moottorista kansi irti ja huomenna se johonkin koneistamolle, jos joku vaan ottaa sen irroitushomman vastaan.

Hehkuista kyllä näki päältäkin, mikä oli toiminut: yksi vaalea puhdas, loput karstaisia.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Valmetilla...
Viestit: 795
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

OIU kirjoitti: To Huhti 29, 2021 11:04 pm Setori taas remontissa, nyt vähän isommassa:
Mittailin yleismittarilla hehkutulppia, yhdessä 1 ohmi mikä on ehjää vastaava, kahdesta yhteys poikki ja yhdessä 150 ohmia. Rupesin niitä sitten uusiin vaihtamaan ja toki yksi katkesi kanteen, eikä siinä sitten muuta kuin moottorista kansi irti ja huomenna se johonkin koneistamolle, jos joku vaan ottaa sen irroitushomman vastaan.

Hehkuista kyllä näki päältäkin, mikä oli toiminut: yksi vaalea puhdas, loput karstaisia.
Onko setkassa kansi per pytty, muuten olisi kyllä kannattanut antaa jonku osaavan koittaa irrotusta kansi paikallaan?
OIU
Viestit: 3005
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja OIU »

Valmetilla... kirjoitti: To Huhti 29, 2021 11:53 pm
OIU kirjoitti: To Huhti 29, 2021 11:04 pm Setori taas remontissa, nyt vähän isommassa:
Mittailin yleismittarilla hehkutulppia, yhdessä 1 ohmi mikä on ehjää vastaava, kahdesta yhteys poikki ja yhdessä 150 ohmia. Rupesin niitä sitten uusiin vaihtamaan ja toki yksi katkesi kanteen, eikä siinä sitten muuta kuin moottorista kansi irti ja huomenna se johonkin koneistamolle, jos joku vaan ottaa sen irroitushomman vastaan.

Hehkuista kyllä näki päältäkin, mikä oli toiminut: yksi vaalea puhdas, loput karstaisia.
Onko setkassa kansi per pytty, muuten olisi kyllä kannattanut antaa jonku osaavan koittaa irrotusta kansi paikallaan?
Ei ole perinteinen setori erillisillä sylinterinkansilla, vaan 2007 mallin Proxima.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Kerran katkesi Daewoo S55 kaivurin Isuzu 4JB moottoriin hehku ja porasin sen pois pitkällä 5mm tai 6mm terällä, jolloin tuli ulkokuorta siivu pois terän mukana mutta uskon hehkun kärjen pudonneen osittain moottoriin vaikka ei mistään sitä koskaan löytynytkään. Siinä on riski että menee se osa pahaan paikkaan ja aiheuttaa vauriota että viisain on kansi ottaa pois. Itse tein silloin riskillä niin että pyöritin startilla hetken, laitoin uuden hehkun kiinni ja moottori käyntiin, on tuo jo sen 10 vuotta pelannut sen jälkeen.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Ajomies
Viestit: 28090
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

30 € ostin tuollaisen katkenneen hehkutulpan irrotus satsin, on 8 ja 10 mm tulpille. Sillä onnistuu kyllä helposti sen "jämän" poistaminen, kun vaan porakoneella mahtuu työskentelemään.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Re: Zetor, laadun mitta.

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Tulipa mieleen jotta mitähän tälle ikuisuusketjulle kuuluu ja siellähän se oli vaipumassa uneen.
Laatua se on huonokin laatu, otsikkoa mukaillen :mrgreen:
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kiviö ja 38 vierailijaa