Telahärvelit

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

JiiHoo kirjoitti:Mua kiinnostais lähinnä josko näitä Mattrack-sarjoja olis saatavilla suomessa, laittaisin omaan Audi A6 Avant Quatroon 8)
http://www.youtube.com/watch?v=WBz1h9qY ... re=related
Netistä vain tilaamaan, hinta lienee jotain 3-4k€.../nurkka+rahti+tulli+alv. :shock:
metalisti
Viestit: 402
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: pohjoissuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metalisti »

Onhan se mukavaa kun tuli tuota luntakin :D
Kävin tänään ajeleen isuzulla pikku testit. Takalootasta on vielä 1 ja 2 vaihteet hukassa, mutta mukavasti se menee nytki.
Naapurin takapihalta ajettiin pajukkoa nurin ja paria ojaa kokeilin :D

Pitäis varmaan alkaa rekeä tekemään seuraavaksi
-kaikkea jännää-
simppa
Viestit: 934
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja simppa »

Voi että mä oon kade.........
JIIHAA
Viestit: 1887
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Paskat...Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

Tuollaanen käveli vastaan kun surffaalin muuten vaan. Kuitua ja polttopuuta tuolla kai vois ajella. Kuva ei oo mun omasta laitteesta vaikka kiinnostusta tietysti olisikin.

http://www.munkuvat.org/kuva/147124
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

Juhnu
Viestit: 1593
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Nyt on taas projekti hieman edennyt, on escortin kone pöydällä ja volvon perämurikka 300mm levennettynä 8) lattialla, levennys siksi koska jarrulevyt eivät muuten olisi mahtuneet pyörimään.
Ja perämurikassa on kiinni "runko", eli kaksi 100x50x3mm palkkia 2,5m pitkiä kumpainenkin, ja niihin "telipyöriin" sopivaa 66mm sisähalkaisijalla olevaa putkea on tulossa k-rautaan 6m salko, eli multa kannattaa kysellä sitten kuukauden tai parin... päästä edullisesti sitä loppusalkoa :)
Mutta, taisipa tulla turhaan irroitettua se escortin 1.6d kun olisi tarjolla myös d-d-d-datsun 720 pickup 2.3l diesel koneella.
Siitä saisi tekniikan ja akselin toiseen päähän, eli saisin tehtyä jarrut eteen ja taakse niin varmasti pysähtyisi ja kääntyisi. Telankiristyksen taidan hoitaa volvon akselia "kallistamalla", akseli kun on "rungossa" kiinni raudanpalasilla missä on reiät ja pultti sopivalla kohtaa palkin läpi niin akselia kallistamalla saan tehtyä noin 250mm kiristysvaran (riittääköhän)?.
Saisinkohan mie tuota näiksi lumiksi valmiiksi? :D :D


niin, ja ne pakolliset pari kuvaa.
http://irc-galleria.net/view.php?nick=J ... d=97047691
http://irc-galleria.net/view.php?nick=J ... d=97047738
RS
Viestit: 854
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS »

Tosta Juhnun härpäkkeestä tulee ainakin riittävän levee :shock:
Taitaa olla lähemmäs 2 metriä toi vetopyörien etäisyys toisistaan siihen lisäksi telojen tuoma lisäleveys n.500mm.

Taitaa myös olla vähän liian heikkoa se putki (sisä halk.66mm)jolla tulee ne telit kiinni koska sitä tarvii tuoda n.300mm runkopalkista ulospäin että saa telipyörät linjaan.
Juhnu
Viestit: 1593
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

RS kirjoitti:Tosta Juhnun härpäkkeestä tulee ainakin riittävän levee :shock:
Taitaa olla lähemmäs 2 metriä toi vetopyörien etäisyys toisistaan siihen lisäksi telojen tuoma lisäleveys n.500mm.

Taitaa myös olla vähän liian heikkoa se putki (sisä halk.66mm)jolla tulee ne telit kiinni koska sitä tarvii tuoda n.300mm runkopalkista ulospäin että saa telipyörät linjaan.
juu, leveähän siittä tulee, noin 3m mutta eipähän kaadu rinteessä :D
Ja putkesta katkaistaan noin 350mm pitkät pätkät ja sitten katkaistaan tuosta 100x50 palkista pätkät ja tehdään palkkiin 76,1mm reiät ja hitsataan putki palkkiin, ja sitten palkki runkoon, tai jotenkin niin.
huomenna katseleen d-d-d-datsunia :)
Onkos kukaan kokeillut että minkälainen telavehje tulee jos, takimmainen pyörä on kokonaan maassa, ja myös telipyörät samalla korkeudella kuin takimmainen pyörä?
metalisti
Viestit: 402
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: pohjoissuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metalisti »

takimmainen pyörä on kokonaan maassa, ja myös telipyörät samalla korkeudella kuin takimmainen pyörä?
Eli vain nokkapyörä on korkeammalla? Parempi se niin on, ei niiaa taakse liikkeellelähdössä. Raskaampi sitten kääntää paikoillaan kun on enemmän telaa maata vasten.
Omassa härvelissä nostin takana olevia vetopyöriä ylöspäin siksi ettei perämurikka vie maavaraa
-kaikkea jännää-
Juhnu
Viestit: 1593
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

metalisti kirjoitti:
takimmainen pyörä on kokonaan maassa, ja myös telipyörät samalla korkeudella kuin takimmainen pyörä?
Eli vain nokkapyörä on korkeammalla? Parempi se niin on, ei niiaa taakse liikkeellelähdössä. Raskaampi sitten kääntää paikoillaan kun on enemmän telaa maata vasten.
Omassa härvelissä nostin takana olevia vetopyöriä ylöspäin siksi ettei perämurikka vie maavaraa
Juurikin nuin, taidan joutua tuollaisen ratkaisun tekemään siksi koska laitankin sen d-d-d-datsunin perämurikan etupäähän, ja jätän tuon volvon perän taka "navoiksi".
Mutta kyllä jarruissa ainakin pitäisi tehot riittää, kun volvon järeähköt levyt takana ja datsunin (rummut?) jarrut etupäässä.
Lauantaina haen datsunin.
metalisti
Viestit: 402
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: pohjoissuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metalisti »

Alkaa kuulostamaan melko monimutkaiselta :roll:
Meneekö datsunin rummut vetopyörien sisään?
Minne tulee telan kiristys?

Jarrutehoa ei tuskin voi olla liikaa, omassa pelkillä rummuilla saa tosissaan jarruttaa että kääntyy. Se tehdään jarrupolkimella ja käsissä olevilla kahvoilla, eli kahvaa puristamalla avataan toinen jarrulinja ja polkimella sitten jarrutertaan. Helppo tehdä mutta vaikea ohjata vauhdissa :oops:
Niin ja ne kahvat on alumiiniset paineilmapistoolit

En ole kuvia päässyt katsomaan kun on tässä työpaikan koneessa estoja netinkäytössä, että saattaa olla että kysyn tyhmiä
-kaikkea jännää-
RS
Viestit: 854
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS »

Minkäslaisen alennusvaihteen ajattelit rakentaa?
Munmielestä kannattais vielä miettiä noita akselivalintoja,koska tosta taitaa tulla turhan painava ja levee tollakonstilla.

Laita mielummin vaikka jotkut peräkärryn navat sinne vapaasti pyörivään takapyörään ja niihin rakennat kunnollisen telankiristyksen.

Peräksi kannattais laittaa joku erillisjousitetun murikka lyhennetyillä vetareilla ja siihen vetariin istuttaa se jarrulevy,kyllä pitäis kääntyä ja pysähtyä yksillä levyillä
Maukka70
Viestit: 684
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:15 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka70 »

Tuli tossa muutama vuosi sitten rakennettua vastaavanlainen aihio.
Tota leveyttä kannattaa harkita vielä....
Tein omani lantikan tekniikalla,kavensin perää sopivasti jotta sain lyhyemmän vetoakselin sopiin toiselle puolelle.Jarruosat sorvasin itse sopivaksi.Aihiosta tuli saman levyinen kuin pankku on.Käytin hyväkseni alkuperäistä vääntösauvajousitusta.Booriholkit joutu teettään.
Tuolla muutama kuva projektista...
http://www.aijaa.com/albums.php?album&a=13054
Nykyisin olen siirtynyt hieman pienenpiin telavehkeisiin....
http://www.aijaa.com/albums.php?album&a=10776
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Kirjoittelin vastikään jutun yhdestä pietarilaisesta pellepelottomasta. Kaveri on rakennellut erittäin kevyen telavehkeen, jolla voi ajaa vaikkapa heikoilla jäillä kun se kelluu vedessä. Laitteesta on videonpätkä RuTubessa:

http://rutube.ru/tracks/1355386.html?v= ... cc46d8a603

Koko juttu tämän hepun tekeleistä löytyy siten täältä:

http://vekotus.org/wp/2009/01/21/itanaa ... n-himself/

Kannattaa vilkaista lopussa olevat videot, joissa on matalapainerengashärveleitä. Etenkin tuo 2-pyöräinen on aika lystikäs!
Juhnu
Viestit: 1593
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

metalisti kirjoitti:Alkaa kuulostamaan melko monimutkaiselta :roll:
Meneekö datsunin rummut vetopyörien sisään?
Minne tulee telan kiristys?

Jarrutehoa ei tuskin voi olla liikaa, omassa pelkillä rummuilla saa tosissaan jarruttaa että kääntyy. Se tehdään jarrupolkimella ja käsissä olevilla kahvoilla, eli kahvaa puristamalla avataan toinen jarrulinja ja polkimella sitten jarrutertaan. Helppo tehdä mutta vaikea ohjata vauhdissa :oops:
Niin ja ne kahvat on alumiiniset paineilmapistoolit

En ole kuvia päässyt katsomaan kun on tässä työpaikan koneessa estoja netinkäytössä, että saattaa olla että kysyn tyhmiä
Monimutkaiseltahan se kuulostaa, mutta eiköhän se toimi, taidankin laittaa takapyörät irti maasta että saan sitä maavaraa lisää, mutta se tela kiristetään työntämällä akselia taaksepäin volvon tunkilla.
Uolevi
Viestit: 154
Liittynyt: Su Elo 26, 2007 9:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uolevi »

Näkyy olevan myynnissä Bombardier Rally :shock:

nettimotossa

Id: 714196
Juhnu
Viestit: 1593
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Perkule, 6m salko sitä putkea maksaa 120€ :shock:
Kauhea hinta, mutta asiasta kolmanteen, ylihuomenna käyn hakemassa datsunin, ja samanapäivänä varmaan purankin sen.
Joten joskohan jokohan sitä ens kuussa pääsisi koeajolle.
Wickström
Viestit: 873
Liittynyt: Su Elo 31, 2008 7:07 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wickström »

Juhnu kirjoitti:Perkule, 6m salko sitä putkea maksaa 120€ :shock:
Kauhea hinta, mutta asiasta kolmanteen, ylihuomenna käyn hakemassa datsunin, ja samanapäivänä varmaan purankin sen.
Joten joskohan jokohan sitä ens kuussa pääsisi koeajolle.
Ei ole tainnut sitten uuden raudan hinta vielä tulla alas :cry:
Sulla taitaa olla hyvin aikaa tuohon rakenteluun, omat rojektit etenee pikkuisen hitaanpuoleisesti, 0...4h/vko, no ei pilata kiireellä :wink:
Juhnu
Viestit: 1593
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Wickström kirjoitti:
Juhnu kirjoitti:Perkule, 6m salko sitä putkea maksaa 120€ :shock:
Kauhea hinta, mutta asiasta kolmanteen, ylihuomenna käyn hakemassa datsunin, ja samanapäivänä varmaan purankin sen.
Joten joskohan jokohan sitä ens kuussa pääsisi koeajolle.
Ei ole tainnut sitten uuden raudan hinta vielä tulla alas :cry:
Sulla taitaa olla hyvin aikaa tuohon rakenteluun, omat rojektit etenee pikkuisen hitaanpuoleisesti, 0...4h/vko, no ei pilata kiireellä :wink:
Noo, ei mulla ole kuin viikonloput aikaa, perjantaina alotan ja sunnuntaina lopetan :lol:
Mutta, kun kokoviikon suunittelee tekevänsä niin kyllä se on jo puoliksi tehty.
metalisti
Viestit: 402
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: pohjoissuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metalisti »

eikö topparilta löydy jotain pätkää?
Alkaa muuten maksamaan tuo rakentelu jos pitää alkaa uutta tavaraa tilaileen. :cry:
-kaikkea jännää-
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Kyselijä, mtalo, Paalari ja 80 vierailijaa