Ford 4600 röpöttää ja alkaa konstit loppumaan

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

jagr kirjoitti:Päivitystä aiheeseen: Tankki on käytetty tyhjänä ja huuhdeltu. Mitään näkyvää roskaa ei tullut. Täytin 40 litraa puhdasta dieseliä suodattimella varutetun suppilon läpi. Polttoaineastiat huuhtelin perusteellisesti huoltoasemalla.

Hana vaihdettu, malli metallikarainen. Vaihdoin myös putken hanalta suodattimelle koska vanhan putken kiinnitysmutterit oli nyljääntyneet pyöreiksi. Malli IKH mutta paketissa oli samat merkinnät kuin Nyykkärin tiskillä tarkastellussa kappaleessa. Hintakin oli sama.

Suodatin vaihdettu. Malli alkuperäinen NH varaosa.

Ilmansuodatin (sekä sisempi että ulompi) on olleet paikallaan keväästä saakka. Ulompi ei edes pölähtänyt kun sitä paineilmalla puhaltelin.

Kone ilmattu ja saatu käyntiin. Ei tule ilmaruuvista ilmaa ja kaikki sylinterit on pelissä (kokeilin löysyttää jokaista suihkuputkea vuorotellen ja jokainen aiheutti saman vaikutuksen käyntiin.

Mistään ei tippase naftaa mutta pakoputkesta tulee aavistuksen verran sinistä joka viittaisi mielestäni siihen ettei kaikki aine pala tai sitten menee öljyä joukkoon.

Venttiilisäädön yhteydessä venttiilikoppa oli siisti eikä merkkejä huohotuksesta näkynyt (remontissa oli kaverina ja neuvonantajana yli 50 vuotta Fordsonien ja Fordien kanssa pelannut vanha urakoitisja).

Tilanne: tehot hukassa, mäki mikä meni vielä keväällä kaksisiipiset Fiskarssit perässä (ylhäällä luonnollisesti :)) isoimmalla pykälällä helposti ylös, vain pikkuisen tummempaa pukkasi on nyt semmoinen että pitää pyältää kaksi pykälää alaspäin vaikka koneessa ei ole kiinni mitään työkonetta tai painavaa laitetta.

Ilmiö ei ole tullut pikkuhiljaa vaan suihkuputken katkeamisen (ja tietysti sen korjauksen) jälkeen.

Vanhempi teknikko oli sitä mieltä että jossain venttiilissä voi olla pieni halkeama joka rasituksessa puhaltaa ohi (ei kyllä mielestäni sovi tuo huohotuksen puute siihen). Toinen mahdollisuus että kone olisi harva vaan kuinkas se yhtäakkiä väljenee (ellei sitten ole joku männänrengas poikki). Eikä kyllä sekään sovi tuohon huohotuksen puutteeseen ja lähes olemattomaan öljynkulutukseen.

Koneessa on mittarissa 2860 tuntia, mittarin vaijeri on ollut 10 vuotta poikki mutta tietojeni mukaan vuosittaiset ajot on olleet reilusti alle 100 tuntia. Huoltomerkintöjä on mukana tulleessa vihkossa uudesta asti aina tähän päivään saakka.

Prk... alkaa mennä usko siniseen, harmittaa kun hävitin vanhan Dextan joka oli ollut talossa 70-luvulta asti. Tosin vaimo ilmoitti aika yksioikoisesti ettei vanhoja romuja aleta keräillä. Kun uudempi traktori tulee niin vanha lähtee. Ja piste.
Jaaha, vai tuli vika syöttöputken vaihdon yhteydessä. Jakajapumppu on yleensä aika tarkka syöttöputken reijän koosta, siis onko siinä uudessa putkessa samankokoinen reikä kuin vanhassa? Reikä on oltava just saman kokoinen, muuten ei pelaa.

Niitä putkia saattaa olla ja onkin alkuperäisinä eri reikäkoolla ja ne eivät käy keskenään. En tiedä miksi putkia on erikokoisia, mutta joku merkitys niillä on. Perkinsistä on omakohtaisia kokemuksia samanlaisesta tilanteesta
laukula
Viestit: 167
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:18 pm
Paikkakunta: sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laukula »

-Kyllä sitä jakajapumpun ajoitusta voit huoletta kokeilla kääntää kumpaan suuntaan vaan.Pumpun rungossa onmerkkiviiva kiinnityskorvakkeessa joka on yleensä jakopään levyssä olevan asteikon 0-kohdassa.Alkuperäinen ajoitus muistiin! Asian vierestä-suodattimen jalka puhkaistu likaiselta puhtaalle puolelle ohi suodattimen?
Ilman konetta ihminen on orja,kone vapauttaa ihmisen. Henry Ford
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jagr »

Ollrait, vika taisi löytyä.

Yksin kun taistelin niin en pystynyt katsomaan suutinrunkoihin tarkasti joten kun kaveri tuli avuksi niin huomattiin että ykkössylinterin suutin päästää paineet pihalle. Ilmeisesti oli asenuksen aikana jäänyt karstamuru tai joku muu esine sinne väliin ja siitä alkoi falskaamaan.

Suutin irti ja siihen tyssäsi, kuparirengas oli osittain sulanut sinne pohjalle ja ei millään pois. No, onneksi on tuttu raskaskoneasentaja joka lupasi käydä tulevalla viikolla erikoisjyrsimellä (siinä on alimpana ohjaintappi joka tiivistyy O-renkaalla ettei mene lastut sylinteriin ja sitten tiivistepinnan tasoittava jyrsinterä ja voiman tulee porakoneesta) putsaamassa paikan ja laittaa sen suuttimen samalla paikalleen kun on hänellä varastossa sopivia kuparirenkaita.

Usko meinasi loppua mutta kun aikansa hakkaa päätä Brittilaiseen valurautaan niin lopulta jotain tapahtuu.
--JaGr
Ford 4610
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Miten kupari voi sulaa tuollaiseen mutta tiukasti saattaa jäädä kiinni, olen itsetehdyllä käsin väännettävillä kalvaimilla puhdistanut ja joskus myös oikaissut noita suuttimen pohjia eikä pilotissa ole mitään 0-renkaita ollut mutta se pohjaan linttaantunut kupari pitää ensin irroittaa vaikka jollakin koukulla. Kerran puristettu rengas kovettuu niin ettei pidä uutta kiristystä mutta plöijäytyy helposti vaikka lieden levyn päällä niin että kun kuparin väri alkaa muuttumaan niin raapaisee prikat keittiöveitsellä tai mamman juustohöylän kärjellä jäähdyttävään vteen jolloin prikoista irtoaa myös hilse.
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jagr »

Do niind

Vika löytyi. Kun kunnostutin suuttimet (avautumispaineet uuden koneen mukaan) niin paljon kiertänyt CAV antautui elikkä ei anna tarpeeksi painetta että polttoaine sumuttuisi kunnolla. Nyt on pumpun irrotus edessä ja kunhan se on irti niin eikun Diesel Turuselle Ouluun.

Onko kellään kokemusta saako tuon pumpun irti irroittamatta starttia? On aika ahtaan näköinen kolo. Alavesiletkun ainakin joutuu irrottamaan että pääsee avaamaan jakopään luukun ja irrottamaan käyttöpyörän akselista.

Tuosta kupariprikasta: sen sai pois ihan sitä varten tehdyllä kalvaimella jossa on kanteen suutinkärjen poraukseen menevä ohjainkara. Sillä sai myös hyvin sen tiivistepinnan puhdistettua. Vehje oli lainassa paikalliselta Volvo korjaamolta.
--JaGr
Ford 4610
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Hieman varoittelisin viemästä sinne Turuselle. Omat kokemukset kuuden vuoden takaa eivät olleet myönteisiä. Suuttuti silloin aika paljon, kun piti silloin viedä pumppu uudestaan huoltoon, kun homma ei hoitunut. Jo pelkästään ensimmäinen keikka tuntui kalliille, mutta kun takuuta kysellessä kiellettiin kaikki ja perittiin melkein sama summa lisää, niin sitten jo suututti, varsinkin kun tyhjäkäyntiä ei koneessa ollut vielä sittenkään.

Sain sentään pumpun tiivistesarjan hyvitykseksi, kun huomasin polttoainevuotoa ihmetellessäni, että sitä ei ollut vaihdettu, vaikka niin kehuttiin tehdyn.

Oulun alapuolella on parikin kehuja saanutta dieselpajaa, vaikkapa PP-Diesel ja HP-Diesel. Kajaanissakin on yksi. Suositelen viemään sinne.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jagr »

Ei ole toistaiseksi vielä huonoja kokemuksia mutta enpä ole kuin pari kertaa aikaisemmin siellä vehkeitä käyttänyt. Eka kerralla oli 306 Peugeotin ruisku ja toisella kertaa Caterpillar pyöräkoneen pumppu. Molemmilla kerroilla tuli kuntoon ja kustannusarvio piti.

Näyttäisivät olevan Ylivieskassa molemmat pajat, pitääpä vähän kysellä vaikka noilta Vetterin raskaskonemiehiltä missä ovat pumput käyttäneet.
--JaGr
Ford 4610
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jagr »

Kävin tänään Turusella, vanha Turunen oli pannut pumpun pieniksi ja näytti missä vika: ruostetta siellä ja täällä elikkä suodattimen vaihto on jossain vaiheessa jäänyt väliin. Syötön katkaisuventtiili (sammutus) oli jumissa elikkä siitä pitkä vieteri, käynnistyi vasta kun venttiili suostui aukeamaan.

Pumpun saa korjattua vielä kuntoon joten vahingot on rajalliset, tosin rahaa menee mutta minkäs teet, ilman pumppua ei Foordi käy.
--JaGr
Ford 4610
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], hamsteri, puukuski, Semrush [Bot], zukka ja 45 vierailijaa