Jaaha, vai tuli vika syöttöputken vaihdon yhteydessä. Jakajapumppu on yleensä aika tarkka syöttöputken reijän koosta, siis onko siinä uudessa putkessa samankokoinen reikä kuin vanhassa? Reikä on oltava just saman kokoinen, muuten ei pelaa.jagr kirjoitti:Päivitystä aiheeseen: Tankki on käytetty tyhjänä ja huuhdeltu. Mitään näkyvää roskaa ei tullut. Täytin 40 litraa puhdasta dieseliä suodattimella varutetun suppilon läpi. Polttoaineastiat huuhtelin perusteellisesti huoltoasemalla.
Hana vaihdettu, malli metallikarainen. Vaihdoin myös putken hanalta suodattimelle koska vanhan putken kiinnitysmutterit oli nyljääntyneet pyöreiksi. Malli IKH mutta paketissa oli samat merkinnät kuin Nyykkärin tiskillä tarkastellussa kappaleessa. Hintakin oli sama.
Suodatin vaihdettu. Malli alkuperäinen NH varaosa.
Ilmansuodatin (sekä sisempi että ulompi) on olleet paikallaan keväästä saakka. Ulompi ei edes pölähtänyt kun sitä paineilmalla puhaltelin.
Kone ilmattu ja saatu käyntiin. Ei tule ilmaruuvista ilmaa ja kaikki sylinterit on pelissä (kokeilin löysyttää jokaista suihkuputkea vuorotellen ja jokainen aiheutti saman vaikutuksen käyntiin.
Mistään ei tippase naftaa mutta pakoputkesta tulee aavistuksen verran sinistä joka viittaisi mielestäni siihen ettei kaikki aine pala tai sitten menee öljyä joukkoon.
Venttiilisäädön yhteydessä venttiilikoppa oli siisti eikä merkkejä huohotuksesta näkynyt (remontissa oli kaverina ja neuvonantajana yli 50 vuotta Fordsonien ja Fordien kanssa pelannut vanha urakoitisja).
Tilanne: tehot hukassa, mäki mikä meni vielä keväällä kaksisiipiset Fiskarssit perässä (ylhäällä luonnollisesti :)) isoimmalla pykälällä helposti ylös, vain pikkuisen tummempaa pukkasi on nyt semmoinen että pitää pyältää kaksi pykälää alaspäin vaikka koneessa ei ole kiinni mitään työkonetta tai painavaa laitetta.
Ilmiö ei ole tullut pikkuhiljaa vaan suihkuputken katkeamisen (ja tietysti sen korjauksen) jälkeen.
Vanhempi teknikko oli sitä mieltä että jossain venttiilissä voi olla pieni halkeama joka rasituksessa puhaltaa ohi (ei kyllä mielestäni sovi tuo huohotuksen puute siihen). Toinen mahdollisuus että kone olisi harva vaan kuinkas se yhtäakkiä väljenee (ellei sitten ole joku männänrengas poikki). Eikä kyllä sekään sovi tuohon huohotuksen puutteeseen ja lähes olemattomaan öljynkulutukseen.
Koneessa on mittarissa 2860 tuntia, mittarin vaijeri on ollut 10 vuotta poikki mutta tietojeni mukaan vuosittaiset ajot on olleet reilusti alle 100 tuntia. Huoltomerkintöjä on mukana tulleessa vihkossa uudesta asti aina tähän päivään saakka.
Prk... alkaa mennä usko siniseen, harmittaa kun hävitin vanhan Dextan joka oli ollut talossa 70-luvulta asti. Tosin vaimo ilmoitti aika yksioikoisesti ettei vanhoja romuja aleta keräillä. Kun uudempi traktori tulee niin vanha lähtee. Ja piste.
Niitä putkia saattaa olla ja onkin alkuperäisinä eri reikäkoolla ja ne eivät käy keskenään. En tiedä miksi putkia on erikokoisia, mutta joku merkitys niillä on. Perkinsistä on omakohtaisia kokemuksia samanlaisesta tilanteesta