Zetor 7045

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Lati
Viestit: 220
Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 12:09 am
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lati »

Kävin uudelleen katsomassa tuota 6245:sta. Tällä kertaa oli naapuri mukana heiluttelemassa rattia, ja pystyin paremmin tarkistelemaan noiden ojauksen nivelien kuntoa. Välystä näytti olevan vähän joka nivelessä ja keinutapin laakeripuslissa oli sitten oikein reilusti. Tuo ohjausvaimentimen säiliö oli täysin tyhjä. Aurauskulmia koitin metrimitalla hiukan mittailla, aikalailla suorassa olivat renkaat, ei ainakaan montaa milliä harituksella. Tiedä sitten miten ovat ajaessa, kun noita välyksiä löytyy...
romujoonas
Viestit: 522
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: Hml
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romujoonas »

tutkija kirjoitti:Romujoonas. Ymmärrän, että on vaikea myöntää
olevansa väärässä kun väittää luulojaan todeksi.
Zetorin tehostimella varustetun ohjuksen
tapahtumat välittyvät ohjausvaihteelta (simpukalta) etupyöriin
kahdella jämäkällä tangolla ja neljällä voideltavalla
suurikokoisella pallonivelellä, mekaanisesti.

Tuo järjestelmä ei sisällä mitään mystisiä ja hentojen
varsien aiheuttamia vatkausliikkeitä.

Tsekki-insinööri ei ole tyhmä.
Minäkin ymmärrän oikein hyvin, Tutkija osoittaa tuon oikein hyvin todeksi. En ole mikään Zetor-asiantuntija, joten minun ei tarvitse osoittaa mitään todeksi, ei edes luuloja. Kerroin vain omista kokemuksistani. Niiden mukaan ohjausvaimentimen toimintakunnolla ja etupyörien vatkauksella oli aivan selvä ja kiistaton yhteys. Jos vaimentimessa ei ollut nesteitä, ohjaus vatkasi. Mutta usko sinä omaan kuvitelmaasi ihan rauhassa, ei se minua haittaa.

Olisin kyllä samaa mieltä kuin sinä, siis että tsekkiläinen insinööri ei ole tyhmä. Niinpä en usko, että se vaimennin olisi laitettu aivan turhan takia. Ei sitä turhaan ollut VW kuplassakaan. Omassa pelissäni aikoinaan se vaimennin meni sököksi, ja etupyörät alkoivat vatkata sopivassa kuopassa, eikä se loppunut pahimmillaan kuin pysäyttämällä. Uusi ohjausvaimennin lopetti kiusan.

En tiedä, miten sen iskujen vastaanottamisen kanssa on, voihan se ohjausvaimennin olla siinäkin avuksi. Tosin ne ohjausjärjestelmän jämäkät tangot ja suurikokoiset nivelet kait pystyisivät suoriutumaan aikamoisista iskuistakin. Siitä lienemme kuitenkin samaa mieltä, että tarpeellinen se vaimennin Zetorissa on.
romujoonas
Viestit: 522
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: Hml
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romujoonas »

tommi kirjoitti:Itse olen ajatellut että sitä ravistusta tulee tehostajan herätevälyksestä. Tiedä sitten.
Tuo vaikuttaa aivan mahdolliselta. Jossainhan sitä välystä pitää olla, ja siinä tehostimen toimintaa ohjaavaa venttiiliä siirtelevässä palikassa sitä on.
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

Takaveto Zetoreissa on aivan samanlainen
ohjaustehostin kuin 4-v Zetoreissa
mutta takaveto Zetoreista tuo "vemputuksen vaimennin?"
puuttuu.
En tiedä mitä yhteistä on kuplan ja Zetorin
ohjauksen vaimentimella, takaveto Zetoreissa sellaista
"vemputuksen vaimenninta" ei ole.
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

Alkuperäinen UR-I sarjan Zetor- ohjaus toimi kahdella
ohjaustangolla ja etupyöriä yhdistävää raidetankoa
ei ollut. Tuollainen ohjaus oli esim. Valmet
traktoreissa.
Tehostamattomassa ohjauksessa
tuollainen kahden tangon järjestelmä
oli hyvä kovaksi kuivahtaneella kynnöksellä keväällä.
Etupyöristä välittyvät iskut kumosivat
toisensa ja ohjaus toimi rauhallisemmin,
ei iskenyt ratti kovin herkästi kynsille.

Zetor muutti 60- luvun kuluessa ohjauksen
yhdellä ohjaustangolla ja raidetangolla toimivaksi.
Tuo oli huono ratkaisu pelto- ja maastoajoon
joissakin olosuhteissa.
Mutta tuohon ratkaisuun päädyttäessa oli jo
suunniteltu tehostettu ohjaus.

Tehostin tuli valinnaisvarusteeksi mutta
valtaosa Zetor traktoreiden ostajista valitsi
edelleen Zetorin ilman ohjaustehostinta.

Kuitenkin Zetorin tehostamaton ohjaus oli
kevyt ja yhdessä uuden jousitetun etuakselin
ja harkittujen pyöräkulmien ansiosta Zetorilla
ajoi maantiellä kuin laatuautolla. Zetor
kulki kuin raiteilla ja kaarteen jälkeen ohjaus
palautti eturenkaat suoraan. Tuo ominaisuus
pysyi, vaikka Zetorin hankki ohjaustehostimella
varustettuna.
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Oma lusikka soppaan on ny kyllä laitettava. Ensinnäki ajatellaanpa neli- ja takavedon eroja, renkaan koossa ja siten myös painossa on eroa, kun raskaampi rengas rupee vispaahan se on raskaampi pysäyttää. Vois olettaa että renkaan kuviokin vaikuttaa tärinään ja voihan 2-veto Zetorin jousitettu etuakselikin voi väähentää tärinää.

En ota kantaa tilanteeseen jos kaikki on kunnossa vaan siihen että kun tr on n.20v vanha niin varmasti jossain nivelissä on väljää (merkki kuin merkki) niin silloin varmasti tuo vaimennin on tarpeen.
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

Traktorin iällä ei ole mitään osuutta
nivelien väljyyteen.
Oikeastaan traktorit pitäisi vuosittain katsastaa.
Ainakin sellaiset joilla ajetaan yleisillä teillä.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

tutkija kirjoitti:Traktorin iällä ei ole mitään osuutta
nivelien väljyyteen.
Oikeastaan traktorit pitäisi vuosittain katsastaa.
Ainakin sellaiset joilla ajetaan yleisillä teillä.
Ei toki, 40v vanhassa zetorissa ei ole väljyyttä nivelissä koska tsekki insinööri on valmistanut ne niin hyvin
Lati
Viestit: 220
Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 12:09 am
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lati »

Jos tuon ohjausvaimentimen tyhjentyneen säiliön täyttää jarrunesteellä, täytyykö tuo vaimennin systeemi jotenkin ilmata?
romujoonas
Viestit: 522
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: Hml
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romujoonas »

Lati kirjoitti:Jos tuon ohjausvaimentimen tyhjentyneen säiliön täyttää jarrunesteellä, täytyykö tuo vaimennin systeemi jotenkin ilmata?
Ei tarvitse. Se paisuntasäiliö on siellä siksi, että kun vaimentimen mäntä työntyy sisäänpäin, vaimentimen nestetilavuus pienenee ja ylimääräinen neste siirtyy säiliöön. Koska letku säiliöön lähtee vaimenimen yläosasta, virtaus tuo tullessaan ilmakuplat pois vaimentimesta.
heijo
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heijo »

Minun Zetorissa (5011) käätyy ohjaus itsestään ääriasentoon vasemmalle aina kun vain ratista irrottaa otteen, lienekö tuohon joku säätöjutska olemassa ?
vares
Viestit: 1814
Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vares »

heijo kirjoitti:Minun Zetorissa (5011) käätyy ohjaus itsestään ääriasentoon vasemmalle aina kun vain ratista irrottaa otteen, lienekö tuohon joku säätöjutska olemassa ?
Merkin vaihto.

(en mahtanut mitään, se vaan tuli)
sotka
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:56 pm
Viesti:

säätö

Viesti Kirjoittaja sotka »

Hei

Joo tehostin ei keskitä, sulla säädöt pielessä. Höllää tehostajan sylinterin
kromivarren lukitus hytinpuoleisesta päästä ja ruuvaa varovasti esim. noin puolikierrosta auki tai kiinnipäin ja lukitse uudestaan. lukitsin on sellainen klemmarityyppinen. Katos tapahtuiko muutosta ja kumpaanko suuntaan. En muista kumpaanko suuntaan vaikuttaa kiertäminen, mutta sen huomaa äkkiä paraniko vai pahentuiko. Se on aika herkkä, joten maltilla ruuvattava. Sitten kun se ei kampea kumpaankaan suuntaan säätö on kohdillaan. Kannattaa käydä ajamassa, näkee myös vauhdissapäin onko kampeamista suuntaan tai toiseen.
heijo
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heijo »

Ei kannata vaihtaa kun käyttöarvo on suurempi kuin myyntiarvo (kone 1982 ja ajettu 1014 h). Sitäpaitsi ei ole vapaa-ajan ongelmia kun on mitä remontoida. Seuraavaksi nostolaitteen nypytyksenpoisto ohjeita. Kiitos tähänastisesta.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Laitetaas tähän näin hienosti ettei tutkija ala vänkäämään, että; ZETOR HUOLLOSSA kokeilivat vielä säädön lopputuloksen täräyttämällä kaasun pohjaan, että ampuuko renkaita mihinkään suuntaan säätämisen jälkeen. (tyhjäkäynnillä ei aina ammu; harva pumppu) Jos ampuu kierroksilla, on säädettävä uudestaan edellä annetuilla ohjeilla.

heijon pitäs löytää nostolaiteohjeita hakemalla haulla, niitä on käsitelty aikaisemminkin.


Vielä vatkaamisesta, kyllä eturenkaiden koko sekä kuviointi vaikuttaa, ja varsinkin kuinka pykineet eturenkaat ovat nelikossa, sehän vatkaa ja täryyttää joskus kovalla alustalla niin että savupiippu lähtee sieltä äänenvaimentimen alta hitsauksesta irti. Siihen voi lisätä muutaman lattaraudan, niin jopa kestää vemputtaa.

En ole koskaan aikaisemmin mennyt tutkijan jutuissa henkilökohtaisuuksiin, mutta itse epäilen avoimen julkisesti, onko hän koskaan ajanut oikeasti setorilla.
Viimeksi muokannut tommi, To Heinä 17, 2008 1:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

Olen nähnyt paljonkin vanhoja Zetor traktoreita, joissa
pakoputkea ja pakosarjan teräksistä
mutkaa on ruhjottu ja jopa hitsaamalla (rötöstämällä)
korjailtu.
Kymmenen kertaa enemmän olen nähnyt muita vanhoja
traktorimerkkejä joiden korsteenia on hitsailtu.

Zetoreissa eivät eturenkaat täristä pakoputkea poikki.
On kyllä mahdollista, että vioittunut tai huonosti
hitsaamalla korjattu pakoputki lopulta putoaa
tielle tai pellolle, traktorimerkistä riippumatta.

Vanhoista Zetoreista puuttuu moottorista tasapainotusakseli
ja Zetoriin tulee n. 1500 r/min kierrosten kohdalla
täristävä ilmiö, jonka näkee pakoputken värinänä ja tuntee
ohjaamossa.
Eli jos ajaa tuhansia tunteja jatkuvasti tuolla tuhannella viidellä
sadalla kierroksella niin saattaa toki ehjäkin pakoputki
lopulta murtua poikki.

Tommille. Tuollainen 4-v Zetorin planeettapyörästöön
valettu valurautainen levypyörä, vannekehineen ja renkaineen
muodostaa sen verran painavan paketin, että se kulkee
vaikka yksinään puolikilometriä.
Vauhtiin päästyään, tutisematta ja vipattamatta.
romujoonas
Viestit: 522
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: Hml
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romujoonas »

Tuossa pakoputken ravistuksessa Tutkija on kyllä aivan oikeassa. Se pakoputki heiluu, vaikka traktori olisi paikoillaan.

Minultakin pakoputki rapsahti poikki joskus neljännesvuosisata sitten. Hitsasin sen repeämän umpeen kaasuhitsillä, ja laitoin lisäainetta saumaan todella reilusti. Emalointi suli siitä reunoilta, mutta se teki siihen sauman viereen nätin suojakerroksen.Hyvin on hitsaus pitänyt, ei ole tarvinnut korjata. En tuota muistanutkaan, kun aikaisemmin luettelin korjauksia.
heijo
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heijo »

Tuon renkaiden vemputtamisen syy voi olla myös (ainakin takavedossa) olka-akselin kiila joka saattaa olla joko kulunut tai kokonaan rikkoutunut. On melko vaatimattomista materiaaleista rakennettu tuo Zetori kun vertaa toiseen ( MF 135 1970). Ei ole tarvinnut Massikaan tehdä puoltakaan siitä korjausmäärästä kuin Zetoriin vaikka on ajettu 8 kertaa enemmän ja metsässäkin. Molemmat olleet uudesta asti samassa taloudessa. Zetorilla vain pottupellon muokkausta ja pihapiirin niittohommia sekä talvella lumilingon edessä muutaman tunnin.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Voihan se tärinä tulla moottoristakin, joo.
Mutta tulee sitä kyllä pykineillä renkaillakin tietyissä nopeuksissa.
Havaitsin saman ilmiön kevällää ajaessani 8050 Valmetillakin; etuakseli alkoi tietyssä aika hiljaisessa nopeudessa tärisemään keskitapin varassa ylös - alas hyvin nopealla taajuudella.
Sama toistuu myös tuossa minun Casessa; kuluneet Good Yearit täristää vaikka kuvio on käännetty taaksepäin. Asfaltilla eturenkaiden täristäessä heiluu myös Casen pakoputki uhkaavasti, milloinkahan joutuu hitsaamaan? :?

Vaetta -saatampa itsekkin setorin laittaa tässä vielä, hinnat vaan on yläkantissa reilumman puoleisesti. Samaan hintaan saa noita huonommassa maineessa olevia länsimerkkejä :)
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Lati
Viestit: 220
Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 12:09 am
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lati »

Kyllä tuntuu zetorin osto olevan vaikeeta. 2 kpl 6245:sia on Puolalaiset vieneet nenän edestä, yhden 7045 myyjä teki oharit. Tänään ajelin 750 km:n eteläpohjanmaa kierroksen katsoen yhden 7245:sen ja kaksi 7045:sta.... Voi taivas mitä "hyvin pidettyjä", "kaikki toimii" Zetoreita löytyikään :evil: Kyllä oli niin huolella loppuun nautittuja vehkeitä että. Eli ei tullut kauppoja. Kyllä ammattimiehet osaavat myynti ilmoituksiin kuvakulmat valita. :evil:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], karir, Kuuskakkone ja 40 vierailijaa