Zetor 7045

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

jiipee kirjoitti:
tutkija kirjoitti:Kaikki on suhteellista.
Viimeisimpiin Zetor 5245/6245/7745 malleihin
sai 10+10 suunnanvaihtajavaihteiston v 1993.
Suunnanvaihtaja agraarivärkeissä, hmmm... ...tekninen detalji, kun tuli suunnanvaihtaja puheeksi:

Minkä merkin kaikkien mallien vakiovarusteena on suunnanvaihtaja ollut jo 50-luvun alusta alkaen? Itse asiassa jo 40-luvulta, mutta merkki koneen nokalla vaihtui 50-luvun alussa.
Jaa ettei kukaan muka tiedä? :P

No Mersussa tietysti, M-B Unimogit ja Tracit.
vares
Viestit: 1814
Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vares »

Ihmeen myöhään suunnanvaihto tuli markkinoille. Ja kaiken lisäksi onnettomasti toteutettuna niissä koneissa joissa siihen on tarvinnut vuosikymmenten aikana tutustua.

Se liittynee suuren maailman maataloustyökoneisiin, jotka ovat aina olleet pääasiassa hinattavia, jolloin maataloustraktorin päistetyöskentelyyn ei ole tarvinnut kiinnittää huomiota.

Hydraulisten etukuormaajien myötä 70-80-luvulla valmistajat saivat ehkä signaalia kentältä sen lisäämiseksi valtaosaan malleista ja merkeistä.

Tosin esimerkiksi Fordin 16+4 H/sift suunnanvaihtajalla oli surkeampi laatikko kuormauksessa, kuin oli sitä vanhempi 8+2 CM aluevaihtajalla. Ei siis ihme, että Countykin valitsi 60-lukulaisen 8+2 laatikon viimeiseen 10-pohjaiseen malliinsa vielä 80-luvulla.


Olen ajanut joskus aikanaan koemielessä myös noilla usein "kehutuilla" itäkoneilla ja voin kertoa, että 70-luvun itäkoneella kuormaaminen merkkiin katsomatta (ehkä Lelulant) ei eronnut edukseen yhteenkään länsimerkkiin verrattuna. Oli suunnanvaihdinta, eli ei. Ei ainakaan silloin, kun joka n. 50 kerta suuntaa vaihdettaessa on pakki ja eteenpäinmeno yhtäaikaa päällä ja jumissa. Jakari ja sorkkarauta piti olla ainakin silloin mukana ja jos mäkeen jäi, niin rautakanki, että sai pyöräntakaa toinen vääntää löysää, että sai rattaat liikkumaan sillä jerkulla.

Siinä oli se tasalattian erinomaisuus koitoksella :lol:


Vaan aika kultaa muistot.
Lati
Viestit: 220
Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 12:09 am
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lati »

Tänään kävin katsomassa paria traktoria, joista toinen (6245) vaikutti melkolailla asialliselta käyttötarkoitukseeni. Kutakuinkin kaikki toimii, päällisin puolin siisti, pientä öljy vuotoa siellä täällä, toisen puolen käsijarru jäi aluksi päälle mutta pienellä peruutus nykäisyllä helppasi. Kaupat jäi vielä tekemättä koska koeajo lenkillä asvaltti tietä "lujaa" ajaessani pienestä töyssystä alkoi ohjaus vatkata edes takaisin aivan tolkuttomasti. Vatkaus ei loppunut ennen kuin pysähdyin. Jatkoin matkaani ja taas kun eturengas osui pieneen kuoppaan tämä vatkaus alkoi uudelleen. Mikähän tuon vatkauksen aiheuttaa? Raidepäät olivat kyllä hivenen väljän oloiset ja itse tanko oli joskus osunut jonnekin ja hieman vääntynyt, mutta aiheuttaisivatko ne tuon vatkaamisen? Vai onko tuo ohjauksen vaimennin vain loppu?
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

Etuakselin keinutapin kuluneet laakeripuslat
aiheuttavat tuon vatkauksen.
Jos meinaa käyttötraktoriksi Zetor 6245 mallin ostaa,
niin kannattaa etsiä Zetor 6245 II-malli, jossa on
etuakselin hammaslukko, hydrostaattiohjaus ja
levyjarrut.
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

Sitten vielä varekselle. Zetor traktoreissa ykkönen ja pakki
toimivat samalla siirtäjätangolla. Kuormaustöissä nopean alueen
1-vaihteella mennään eteen päin ja vastakkaisella R-vaihteella
taakse päin. Eli tuo suunnanvaihto tapahtuu eteen ja taakse
vaihdevipua siirtämällä, eikä edes teoriassa ole mahdollista
kahden vaihteen juuttuminen päälle yhtä aikaa.
vares
Viestit: 1814
Liittynyt: Ma Syys 03, 2007 8:08 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vares »

Itsellä vähemmän kokemusta vars. Wanhasta Setkasta, mutta 80 luvun alussa Ursuksia tuli muutama päivä kaadeltua Turussa testikentällä.
romujoonas
Viestit: 522
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: Hml
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romujoonas »

tutkija kirjoitti:Etuakselin keinutapin kuluneet laakeripuslat
aiheuttavat tuon vatkauksen.
Juu, ja jos ohjausvaimentimen nesteet ovat karanneet, niin vatkaa, vaikka puslat olisi hiljakkoin uusittukin. Se vaimennin ei ole turha, kuten ei ollut aikanan kupla-Volkkarissakaan. Siinäkin sökö ohjausvaimennin sai etupyörät vatkaamaan.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Lati kirjoitti: Kaupat jäi vielä tekemättä koska koeajo lenkillä asvaltti tietä "lujaa" ajaessani pienestä töyssystä alkoi ohjaus vatkata edes takaisin aivan tolkuttomasti. Vatkaus ei loppunut ennen kuin pysähdyin. Jatkoin matkaani ja taas kun eturengas osui pieneen kuoppaan tämä vatkaus alkoi uudelleen. Mikähän tuon vatkauksen aiheuttaa? Raidepäät olivat kyllä hivenen väljän oloiset ja itse tanko oli joskus osunut jonnekin ja hieman vääntynyt, mutta aiheuttaisivatko ne tuon vatkaamisen? Vai onko tuo ohjauksen vaimennin vain loppu?
Juuri kuten Romujoonas kertoo.
Tämä ominaisuus johtuu siitä, että ohjausvaimennin ei toimi. Siinä on joko tiiviteet kuluneet loppuun, taikka siellä ei ole öljyä. Vaimentimen öljysäiliö oli ainakin minun 7245:sessa keulassa oikealla sivulla olevan ritilän takana syylärin edessä. Käytin siinä yleisöljyä, se pysyy tallessa paremmin kuin huoltokirjan suosittelema jarruneste. Koskee vain tehostetulla ohjauksella varustettuja setoreita, orbitrol -systeemissä vaivaa ei esiinny. (ei vaimentajaakaan) Sakulla on muuten muutossarjaa jos haluaa päästä tehostajasta eroon. (ja vatkauksesta)
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Jos jarrunesteet vaihtaa öljyyn niin siten pitää tiivisteet kanssa vaihtaa
nitriittikumisiin. Mitenkähän tuo vaimentimen teho muuttuu viskositeetin
ja lämpötilan myötä tuollaisessa tilanteessa?
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

romujoonas kirjoitti:
tutkija kirjoitti:Etuakselin keinutapin kuluneet laakeripuslat
aiheuttavat tuon vatkauksen.
Juu, ja jos ohjausvaimentimen nesteet ovat karanneet, niin vatkaa, vaikka puslat olisi hiljakkoin uusittukin. Se vaimennin ei ole turha, kuten ei ollut aikanan kupla-Volkkarissakaan. Siinäkin sökö ohjausvaimennin sai etupyörät vatkaamaan.
Ohjausvaimentimen tehtävä tehostin mallin 4-v
Zetoreissa on ainoastaan
vaimentaa etupyöriin ja sitä kautta ohjauslaitteisiin
kohdistuvia iskuja.
Tuon vaimentimen saa viskata vaikka lepikkoon
jos aivan normaaliin pyöriä kääntäviin ohjauksiin
liittyvät asiat ovat kunnossa.
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

Pääsääntöisesti jousitetulla etuakselilla varustettujen
takaveto Zetoreiden aurauksen säätö on 6mm auraava.
Eli etupyörien väli on etupuolelta 6mm pienempi
kuin takapuolelta mitattuna.

Zetor 4-vetoakselilla varustettujen mallien aurauksen
säätö on harittava. Mitta etupyörien etupuolelta on 12mm
suurempi kuin takapuolelta mitattuna.

Kannattaa joskus mittailla pyörien kulmia, varsinkin silloin
kun murjoo raidetangon mutkalle.
romujoonas
Viestit: 522
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: Hml
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romujoonas »

tutkija kirjoitti:Ohjausvaimentimen tehtävä tehostin mallin 4-v Zetoreissa on ainoastaan vaimentaa etupyöriin ja sitä kautta ohjauslaitteisiin kohdistuvia iskuja.
Tuon vaimentimen saa viskata vaikka lepikkoon jos aivan normaaliin pyöriä kääntäviin ohjauksiin liittyvät asiat ovat kunnossa.
Eipä kai ne liittyvät asiat sitten ole olleet meikäläisen 5945:ssä kunnossa, sillä vatkaus on loppunut, kun nestettä on lisätty. Arvelisin, että Zetorin ohjausjärjestelmässä on niin paljon hentoja varsia ja väljistyviä niveliä, että tuo vatkaaminen on aika herkässä.

Tuolla aiemmin joku valitteli öljyvuodoista. Minulla käytännössä ainoa paikka, joka on vuotanut harmiksi saakka, on etuvedon kardaanin lähtö vaihteiston alla. Sieltä se on tiputtanut melko uudesta saakka. Oikein kovalla pakkasella jostakin kannentiivisteen raosta valuu pakkasnestettä - onneksi kovia pakkasia ei ole ollut pariin talveen.

Sinänsä ainakaan tuollainen Zetor ei oikein ole näppärä pihatraktori. Vaihteisto on kantikas ja hankala käyttää, ohjaus on raskas ja kääntyvyys
tosi kankeaa. Pitää olla iso piha. Nostolaitteen säädettävyys on aina ollut karkeaa, mitään sentintarkkoja säätöjä sillä ei tehdä. Ensin kun kääntää vähän vivusta, ei tapahdu mitään. Sitten kun kääntää vähän lisää, varret loikkaavat turhan paljon.

Ikävä homma on sekin, että jos tuuli käy pohjoisesta, Zetor lähtee käyntiin tosi huonosti. Muutaman asteen pakkasellakin Pilottia peliin tai pari-kolme tuntia lämmitystä sähköllä, niin sitten mennään.

Puutteineen ja niistä huolimatta Zetor on ollut hyvinkin hintansa väärti. Vuonna 1979 se maksoi 58750 mk, ja nelivetonsa ansiosta se oli aivan pistämätön peli. Sillä tehtiin työt, eikä vikoja ole kovin paljon ollut. Jäi nurkkiin, koska vaihdossa olisi mennit aivan ilmaiseksi. Käyttöarvo on aika paljon suurempi. Traktori on kivan kapea esim. vanhan lumilingon eteen.

Parasta Zetorissa on koppi, kuten joku aiemminkin totesi. Kiva käydä metsähommissa, kun moottorisaha sun muut vehkeet kulkee mukana, eikä tarvitse pitää sylissä kuten esim. Fiatissa. Sellainenkin tuolla hallissa seisoo.

Isompia hommia ovat olleet jarruremontti, hydraulipumpun vaihto (saman tien tehokkaampaan), etuakselin keinuakselin helojen vaihto ja kytkinremontti. Vaihteensiirtäjien käyttöpalikat, ne joihin vaihdekepin pää menee, pitäisi kunnostaa, sillä joskus vaihdekeppi tuppaa jumittamaan.
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

"Eipä kai ne liittyvät asiat sitten ole olleet meikäläisen 5945:ssä kunnossa, sillä vatkaus on loppunut, kun nestettä on lisätty. Arvelisin, että Zetorin ohjausjärjestelmässä on niin paljon hentoja varsia ja väljistyviä niveliä, että tuo vatkaaminen on aika herkässä"

Romujoonas. Ymmärrän, että on vaikea myöntää
olevansa väärässä kun väittää luulojaan todeksi.
Zetorin tehostimella varustetun ohjuksen
tapahtumat välittyvät ohjausvaihteelta (simpukalta) etupyöriin
kahdella jämäkällä tangolla ja neljällä voideltavalla
suurikokoisella pallonivelellä, mekaanisesti.
Tuo järjestelmä ei sisällä mitään mystisiä ja hentojen
varsien aiheuttamia vatkausliikkeitä.


Zetorin 1- ja R-vaihde kytkeytyvät yhtä hammaspyörää
siirtämällä.
2- ja 3- vahde kytkeytyvät peräkkäin olevilla yhtäaikaa
siirtyvillä hammaspyörillä.
4 ja 5- vaihteessa on jatkuva hammaspyöräkosketus
ja välityksen kytkentä tapahtuu siirtoholkilla.
Tuohon 4- ja 5- vaihteen siirtokytkentäholkkiin tuli 70- luvulla synkronointi.
Kuljetusajovaihteiden synkronoinnin mahdollisuus
oli otettu huomioon jo suunnitteluvaiheessa 50- luvun
lopulla.
Zetor vaihteisto on äärettömän yksinkertainen kevyesti
toimiva mutta edellyttää käyttäjältään edes vähäistä
vaihteiston toiminnan ja käytön ymmärrystä.
Zetor vaihteistossa oli kuitenkin jo 60- luvun
alussa 12 vaihdetta ja voimanotossa 7 eri nopeutta.
Lisäksi hydraulipumpun pystyi kytkemään vaihteistolla
vapaalle. Hydrauliikka toimi vaikka vaihdetta vaihtoi
ja voimanottokäyttöinen työkone toimi myös ajovaihdetta
kytkettäessä.
Tsekki-insinööri ei ole tyhmä.

No, olihan tuolla romujoonaksen korjauslistassa
tuokin etuakselin keinutapin helojen vaihto, joten
asia kunnossa. Kun keventää tunkilla keulaa keskitapin
helojen rasvaushuollossa niin Zetorilla ajaa ohjauksen
vatkaamatta seuraavat kymmenen vuotta, pienemmässä
käytössä 30 vuotta.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

tutkija kirjoitti: Romujoonas. Ymmärrän, että on vaikea myöntää
olevansa väärässä kun väittää luulojaan todeksi.
Eiköhän tämä toimi meillä kaikilla :D

tutkija kirjoitti: Zetorin tehostimella varustetun ohjuksen
tapahtumat välittyvät ohjausvaihteelta (simpukalta) etupyöriin
kahdella jämäkällä tangolla ja neljällä voideltavalla
suurikokoisella pallonivelellä, mekaanisesti
Tuo järjestelmä ei sisällä mitään mystisiä ja hentojen
varsien aiheuttamia vatkausliikkeitä
No miksi se vaimennin on laitettu siihen? Etevä tsekki-insinööri tuskin sitä koristeeksikaan on laittanut, sekä huoltokirjaan sen huollon tärkeyden ohjattavuuden säilyttämiseksi huolehtinut.

Mulla oli kaikki pallonivelet viimeiset kaksi vuotta uusia, ja vatkasi itsensä tieltä pois, jos ei ollut vaimentajassa öljyä.

Se tehostajahan kääntää olkavartta sellaisen melkeinpä työntövarren kokoisella ja näköisellä vanttiruuvilla jonka takimmainen pää on kiinni simpukan kääntövarressa, jossa on se pikku välys tehostajan venttiilin käskyä varten. Joskus metsässä se vanttiruuvi saattaa mennä poikki, tai vääntyä. Samoin sieltä simpukan kääntövarressa kiinni oleva tehostajan 20 mm läpimittainen heftiin hitsattu tanko saattaa lähteä irti heftauksestaan. Eli sitä ei ole hitsattu kovin jämerästi kiinni siihen lattarautaan jossa on nivel jolla se pukkaa simpukan kääntövartta. Silloin tehostaja ei tehosta, koska se kääntelee kaverina simpukan kääntövartta, työntäen tai vetäen simpukan vartta traktorin rungosta. Aika veikeä systeemi, takuulla mekaaninen yhteys simpukalta etupyöriin. Tehostaja ikäänkuin sivummalla.

Minä luulen että itse tehostaja tarvitsee sen hillintimen. Tuossa Volvossa on omatekemässä tehostajassa aavistus samaa ominaisuutta, mutta ne ei vatkaa, vaan vapisee joskus, ne eturenkaat.

En vaihtanut tiivisteitä, eikä vuotanut universaalilla. Tai no, vuoti se, mutta vain jos renkaat oli linkussa vasemmalle. Ne piti muistaa seisontaa ajatellen laittaa suoraan. :roll: Mutta minusta tutui, että muuten se toimi samoin kuin ennenkin sillä universaalilla.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

Täytyy jo myöntää, että joskus tuntuu "tappelevansa"
tuulimyllyjä vastaan kun yrittää oikoa Zetor "asiantuntijoiden"
luuloja.
Zetor 6745 mallista lähtien vuonna 1972 tuli 4- vetoon
tuo ohjauksen vaimennin.
Kun Zetor 6745 ja sen jälkeen valmistetuissa lukuisissa
Zetor 4- vetomalleissa oli mekaaninen kuulamutteriohjaus.
Tuohon täysin hartiavoimin käänneltävään ohjaukseen
oli liitetty ohjaustehostin.
Ohjaustehostin vain keventää hartiatyötä.
Kun tehostimella varustetulla Zetorilla kyntää niin
pitää muistaa, ettei vänkää ohjausta kyntövaon
sängen tai nurmen puoleista reinaa vasten.
Hydrostaattiohjauksella, jossa ohjaussylinteri pitää
etupyörät asennossa voi mennä vaikka 50 km pyörät
linkussa.

Jokainen joka on ajanut etuvetoautolla tietää, että joissakin
olosuhteissa vedätettäessä ohjaus "vetelee".
Mutta suoralla tiellä ja mutkissa vauhdilla ajettaessa ohjaus
ei "vetele" yhtään minnekkään vaan auto kulkee kuin
kiskoilla.
Traktorilla pellolla ajettaessa kun kyseessä on neliveto
ja lisäksi kun tasauspyörästön lukkoa ei etuakselilla ole, niin tuo
"vetely" on melko voimakasta.
Zetorin inssit vain ratkaisi tuon "vetelyn" ohjauksen iskun ja
vakauksen vaimentimella.
Mutta, maantieajossa Zetorin suuntavakavuuden takaavat aivan
samat asiat kuin autojen pyöräkulmien säädöissä.
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

"No miksi se vaimennin on laitettu siihen? Etevä tsekki-insinööri tuskin sitä koristeeksikaan on laittanut, sekä huoltokirjaan sen huollon tärkeyden ohjattavuuden säilyttämiseksi huolehtinut".

Todella mielenkiintoista olisi nähdä tuo tommin Zetor-huoltokirja
jossa kerrotaan ohjauksen vaimentimen huollon tärkeys
Zetorin ohjattavuuden säilyttämiseksi.
Voit lähettää yksityispostia, niin maksan 10 euroa tuosta
ohjekirjasta.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Huoltokaaviossa on huoltona tarkistus ja öljyn lisäys, ja vuotojen tarkistus. Nippoja ei tainnut olla. Huoltoväli pitäs tarkistaa huoltokirjasta, minulla on se vielä tallessa.

Pitää etsiä se kirja ja katsoa tarkat sanamuodot.

No, olipa alkuperäinen vaimentimen idea mikä hyvänsä, olen kertonut vain käyttäjäkokemukseni mitä tapahtuu, jos vaimentimessa ei ole öljyä, vaikka on uudet raide- ja simpukkatangon pallonivelet, sekä tiiviihkö keskitappi.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Lati
Viestit: 220
Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 12:09 am
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lati »

Vai haritusta pitäisi olla noinkin reippaasti (12mm), täytynee ottaa rullamitta mukaan. Raidetanko siinä näytti olevan lievästi mutkalla, joten pyörät lienee aurauksella... Minkämoinen homma on noiden keinutappien laakeripuslien vaihto? Mahtaisiko tuosta rakenteesta löytyä kuvaa jostain?
arre
Viestit: 1121
Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arre »

Ei ohjauksen iskunvaimennin poista vetelyä. Vetely on hidasta ja siihen iskari ehtii mukaan.

Ravistuksen se poistaa ja ravistus voi tulla väljistä nivelistä, ison pyörän hyrrävoimista, renkaan ominaisuuksista tai ohjauskulmista. Tai vaikka normaalista käyntivälyksestä simpukka/tehostinohjauksessa.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Itse olen ajatellut että sitä ravistusta tulee tehostajan herätevälyksestä. Tiedä sitten.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], s dexta, Tjsal ja 51 vierailijaa