tutkija kirjoitti:Ohjausvaimentimen tehtävä tehostin mallin 4-v Zetoreissa on ainoastaan vaimentaa etupyöriin ja sitä kautta ohjauslaitteisiin kohdistuvia iskuja.
Tuon vaimentimen saa viskata vaikka lepikkoon jos aivan normaaliin pyöriä kääntäviin ohjauksiin liittyvät asiat ovat kunnossa.
Eipä kai ne liittyvät asiat sitten ole olleet meikäläisen 5945:ssä kunnossa, sillä vatkaus on loppunut, kun nestettä on lisätty. Arvelisin, että Zetorin ohjausjärjestelmässä on niin paljon hentoja varsia ja väljistyviä niveliä, että tuo vatkaaminen on aika herkässä.
Tuolla aiemmin joku valitteli öljyvuodoista. Minulla käytännössä ainoa paikka, joka on vuotanut harmiksi saakka, on etuvedon kardaanin lähtö vaihteiston alla. Sieltä se on tiputtanut melko uudesta saakka. Oikein kovalla pakkasella jostakin kannentiivisteen raosta valuu pakkasnestettä - onneksi kovia pakkasia ei ole ollut pariin talveen.
Sinänsä ainakaan tuollainen Zetor ei oikein ole näppärä pihatraktori. Vaihteisto on kantikas ja hankala käyttää, ohjaus on raskas ja kääntyvyys
tosi kankeaa. Pitää olla iso piha. Nostolaitteen säädettävyys on aina ollut karkeaa, mitään sentintarkkoja säätöjä sillä ei tehdä. Ensin kun kääntää vähän vivusta, ei tapahdu mitään. Sitten kun kääntää vähän lisää, varret loikkaavat turhan paljon.
Ikävä homma on sekin, että jos tuuli käy pohjoisesta, Zetor lähtee käyntiin tosi huonosti. Muutaman asteen pakkasellakin Pilottia peliin tai pari-kolme tuntia lämmitystä sähköllä, niin sitten mennään.
Puutteineen ja niistä huolimatta Zetor on ollut hyvinkin hintansa väärti. Vuonna 1979 se maksoi 58750 mk, ja nelivetonsa ansiosta se oli aivan pistämätön peli. Sillä tehtiin työt, eikä vikoja ole kovin paljon ollut. Jäi nurkkiin, koska vaihdossa olisi mennit aivan ilmaiseksi. Käyttöarvo on aika paljon suurempi. Traktori on kivan kapea esim. vanhan lumilingon eteen.
Parasta Zetorissa on koppi, kuten joku aiemminkin totesi. Kiva käydä metsähommissa, kun moottorisaha sun muut vehkeet kulkee mukana, eikä tarvitse pitää sylissä kuten esim. Fiatissa. Sellainenkin tuolla hallissa seisoo.
Isompia hommia ovat olleet jarruremontti, hydraulipumpun vaihto (saman tien tehokkaampaan), etuakselin keinuakselin helojen vaihto ja kytkinremontti. Vaihteensiirtäjien käyttöpalikat, ne joihin vaihdekepin pää menee, pitäisi kunnostaa, sillä joskus vaihdekeppi tuppaa jumittamaan.