Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Mauri Tähkä
Viestit: 349
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm?

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

Ei nyt oikein ole saatavilla maasturia alle 2 000 euron hintaluokassa kohtuukilsoilla, niin aattelin korottaa Focusta korotuspaloilla. On ajamista huonokuntoisilla kivisillä metsäteillä, joilla nyt läskikumeilla (195/65 vs 195/60) noin sentin korotettu Focus on juuri ja juuri ollut rajoilla riittää, ja jos saisi korotettua muutaman sentin, niin varmasti riittäisi meikäläisen ajoihin. Mitenhän se käytännössä onnistuisi noilla 30 mm korotuspaloilla?

Mites ulosjouston riittävyys mitataan ennakkoon, ennen kuin alkaa tilailemaan mitään korotuspaloja? Muuttuukohan Camberit 30 mm korotuksessa liikaa?
Viimeksi muokannut Mauri Tähkä, Ke Maalis 06, 2024 3:47 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Paalari
Viestit: 2008
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Kait se ainakin tarvii muutoskatsastaa ja insinööri vaiteloi lankettia pyöränkulmien oikeillisuudesta.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Jiitek
Viestit: 5848
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Taakse kuormajouset ja eteen jonkin isompikoneisen vastaavat. Nousee 2-3cm ja noin pienet muutokset ei kiinnosta viranomaisia.
Vasta nostettiin vm.-14 Passattia laittamalla alle vastaavan mutta vähän vanhempaan tarkoitettu jousisarja. Nousi suunnitellut 2.5cm ja omistaja oli tyytyväinen.
Mauri Tähkä
Viestit: 349
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

Jiitek kirjoitti: Su Syys 26, 2021 2:24 pm Taakse kuormajouset ja eteen jonkin isompikoneisen vastaavat.
Mutta onko lopputulos parempi kuin oikeilla, jousten yläpäähän tulevilla korotuspaloilla (https://risingtuning.com/lift-kits/product-787)? Mietin vaan, että jousi taitaa jo maksaakin yli 40 eur/kpl ja nuo korotuspalat on noin 150 eur/sarja.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Jiitek
Viestit: 5848
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Mauri Tähkä kirjoitti: Su Syys 26, 2021 4:40 pm
Jiitek kirjoitti: Su Syys 26, 2021 2:24 pm Taakse kuormajouset ja eteen jonkin isompikoneisen vastaavat.
Mutta onko lopputulos parempi kuin oikeilla, jousien yläpäähän tulevilla korotuspaloilla? Mietin vaan, että jousi taitaa jo maksaakin yli 40 eur/kpl ja nuo korotuspalat on noin 150 eur/sarja.
Lopputuloksessa ei varmaankaan ole eroa, tekeepä kumminpäin vain. Noihin korotuspaloihin saattaa katsuri puuttua mutta tavallisiin, vähän jäykempiin ei varmasti puutu.
Mauri Tähkä
Viestit: 349
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

Miksiköhän katsastuksessa puututtaisiin korotuspaloihin, muttei samalla tavalla korottaviin jousiin? Eikö ulosjousto pienene kummassakin samaisesti?

Oliko tuon ulosjouston riittävyyden mittaamiseen esim. 30 mm koroilla jokin keino? Sellainen muistikuvaa on, että siinä tuli nostaa autoa asteittain ylös mitaten eri kohdissa.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Mauri Tähkä kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 8:06 am Miksiköhän katsastuksessa puututtaisiin korotuspaloihin, muttei samalla tavalla korottaviin jousiin? Eikö ulosjousto pienene kummassakin samaisesti?

Oliko tuon ulosjouston riittävyyden mittaamiseen esim. 30 mm koroilla jokin keino? Sellainen muistikuvaa on, että siinä tuli nostaa autoa asteittain ylös mitaten eri kohdissa.
No jotkin laput jousista/jousituksen osista joutuu esittämään jos huomataan vakiosta poikkeaminen. Ja muutoskatsastus.

Vakiot kuormajouset/ isompimoottirisen jäykemmät jouset menee läpi. Mulla oli Skoda Octaviassa kuormajouset takana. Kuormalla auto vaaterissa, nousi ainakin sen tuuman tyhjänä. Katsastin monta kertaa ilman kitinöitä. Iskariarvotkin parani verrattuna jo heikenneisiin vakiojousiin ilman iskarin vaihtoa. Ulosjoustot oli kortilla.
Mauri Tähkä
Viestit: 349
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

Tureq kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 6:13 pm
No jotkin laput jousista/jousituksen osista joutuu esittämään jos huomataan vakiosta poikkeaminen. Ja muutoskatsastus.

Vakiot kuormajouset/ isompimoottirisen jäykemmät jouset menee läpi. Mulla oli Skoda Octaviassa kuormajouset takana. Kuormalla auto vaaterissa, nousi ainakin sen tuuman tyhjänä. Katsastin monta kertaa ilman kitinöitä. Iskariarvotkin parani verrattuna jo heikenneisiin vakiojousiin ilman iskarin vaihtoa. Ulosjoustot oli kortilla.
Okei, kuulostaisi siltä, että pidemmät jouset olisi se pienimmän vaivan tie. Mistähän niitä voi löytää, onko netissä joku haku, jolla löytää pidemmät saman mallin jouset?

Seuraavana herää kysymys auton ajomukavuudesta. Jos ne uudet jouset on jäykemmät, niin tuleeko autosta kolakärry ajaa?

Kohta "ulosjoustot oli kortilla". Tarkoitatko, että oli liian vähän ulosjoustoa?
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
RS
Viestit: 852
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja RS »

Niillä korotuspaloillahan ulosjousto pysyy samana mitä ennenkin on ollut.
Se palikkahan tulee korin ja iskaritolpan väliin joten samoilla jousillahan ulosjousto ei muutu mihinkään.
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

RS kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 12:29 pm Niillä korotuspaloillahan ulosjousto pysyy samana mitä ennenkin on ollut.
Se palikkahan tulee korin ja iskaritolpan väliin joten samoilla jousillahan ulosjousto ei muutu mihinkään.
Jos ei sitten esim. vetarin kulmat ala rajoittaa ulosjoustossa. Mutta samat mahdolliset murheet se tulee pidemmillä jousillakin :roll:
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Mauri Tähkä kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 11:58 pm
Tureq kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 6:13 pm
No jotkin laput jousista/jousituksen osista joutuu esittämään jos huomataan vakiosta poikkeaminen. Ja muutoskatsastus.

Vakiot kuormajouset/ isompimoottirisen jäykemmät jouset menee läpi. Mulla oli Skoda Octaviassa kuormajouset takana. Kuormalla auto vaaterissa, nousi ainakin sen tuuman tyhjänä. Katsastin monta kertaa ilman kitinöitä. Iskariarvotkin parani verrattuna jo heikenneisiin vakiojousiin ilman iskarin vaihtoa. Ulosjoustot oli kortilla.
Okei, kuulostaisi siltä, että pidemmät jouset olisi se pienimmän vaivan tie. Mistähän niitä voi löytää, onko netissä joku haku, jolla löytää pidemmät saman mallin jouset?

Seuraavana herää kysymys auton ajomukavuudesta. Jos ne uudet jouset on jäykemmät, niin tuleeko autosta kolakärry ajaa?

Kohta "ulosjoustot oli kortilla". Tarkoitatko, että oli liian vähän ulosjoustoa?
Jos ajoit sillain takapyörän äkkinäiseen kuoppaan niin kolahti, kun loppui ulosjousto, ei normaaliajoa haitannut. Väsyneillä ja lopussa toisesta jousesta puoli kierrosta katkenneila perusjousilla ei tehnyt tätä.

Ei tullu skodasta kolakärryä, jäykempi vähän, mutta ei mikään täristävä.
RS
Viestit: 852
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja RS »

En jaksa uskoa,että vetarin kulmat rajoittaa noin maltillisella korotuksella mitenkään.
Korotuspaloja käyttämällä alusta pysyy muuten vakiona ja helpompi homma asentaa,kun ei tarvitse puljata niiden jousien kanssa ollenkaan.
Mauri Tähkä
Viestit: 349
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

RS kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 6:33 pm En jaksa uskoa,että vetarin kulmat rajoittaa noin maltillisella korotuksella mitenkään.
Korotuspaloja käyttämällä alusta pysyy muuten vakiona ja helpompi homma asentaa,kun ei tarvitse puljata niiden jousien kanssa ollenkaan.
Joo, tuo on hyvä pointti. Autossa kuitenkin tuntuu olevan alkuperäiset iskarit kohtuu kunnossa, eikä muutenkaan nyt 1500 euron autoon kannata tonnin alustaremppaa tehdä ellei ole muutakin perustetta kuin rahanmeno (esim. harrastehommaa). Etupäähän on jouset ja niiden tukilaakerit uusittu, kun toinen jousi katkesi.

Kuitenkin, just muutamista senteistä olisi kohtuu hyvä etenemiskyky huonoilla metsäteillä kiinni.
Pitäisi laitattaa nuo koropalat ja jos tulee sanomista niin, onko mahdollista jättää ne luvallisesti paikalleen?
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Mauri Tähkä
Viestit: 349
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

RS kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 12:29 pm Niillä korotuspaloillahan ulosjousto pysyy samana mitä ennenkin on ollut.
Se palikkahan tulee korin ja iskaritolpan väliin joten samoilla jousillahan ulosjousto ei muutu mihinkään.
Käsittääkseni koropalat, esim. 30 mm, käytännössä lähentää topparia 30 mm. Eli ulosjouston stopari on 30 mm lähempänä. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
jiba

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja jiba »

eikos tommosta saa madaltaa tai korottaa 50mm muutos katsastaa seuraavalla leimalla ,tai maksaa sen korotuksen kirjauksen eise muutos katastus sen kummempi rituaali ole noista palikoista säilyttää paperit jotka tulee mukanna ja näyttää sen leimahenkilölle ja homma pueno,
RS
Viestit: 852
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja RS »

Mauri Tähkä kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 11:33 pm
RS kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 12:29 pm Niillä korotuspaloillahan ulosjousto pysyy samana mitä ennenkin on ollut.
Se palikkahan tulee korin ja iskaritolpan väliin joten samoilla jousillahan ulosjousto ei muutu mihinkään.
Käsittääkseni koropalat, esim. 30 mm, käytännössä lähentää topparia 30 mm. Eli ulosjouston stopari on 30 mm lähempänä. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Onko Fokuksessa jotkut toppari kumit ulosjoustossa?
Monessa autossa ulosjoustoa rajoittaa iskarin pituus..
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja zukka »

jiba kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 11:38 pm eikos tommosta saa madaltaa tai korottaa 50mm muutos katsastaa seuraavalla leimalla ,tai maksaa sen korotuksen kirjauksen eise muutos katastus sen kummempi rituaali ole noista palikoista säilyttää paperit jotka tulee mukanna ja näyttää sen leimahenkilölle ja homma pueno,
Jos jonkinlaiset alustan muutos osien hyväksyntä paperit tulee mukana niin pitäisi mennä muutoskatsastuksella läpi. Edellyttää pyöränkulmien säätöä todennäköisesti.

Ainakin madalluksien yhteydessä vaativat niitä,että näkevät pyörän kulmien olevan kohdallaan vaikka auton korkeutta on muutettu.
Mauri Tähkä
Viestit: 349
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

zukka kirjoitti: To Syys 30, 2021 9:35 am
jiba kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 11:38 pm eikos tommosta saa madaltaa tai korottaa 50mm muutos katsastaa seuraavalla leimalla ,tai maksaa sen korotuksen kirjauksen eise muutos katastus sen kummempi rituaali ole noista palikoista säilyttää paperit jotka tulee mukanna ja näyttää sen leimahenkilölle ja homma pueno,
Ainakin madalluksien yhteydessä vaativat niitä,että näkevät pyörän kulmien olevan kohdallaan vaikka auton korkeutta on muutettu.
Focuksessa pystyy säätämään aurausta. Camberia tai muita ei pysty säätämään, mutta tuskinpa ne 30 mm korotuksella liikaa muuttuisi?
RS kirjoitti: To Syys 30, 2021 7:18 am
Mauri Tähkä kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 11:33 pm
RS kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 12:29 pm Niillä korotuspaloillahan ulosjousto pysyy samana mitä ennenkin on ollut.
Se palikkahan tulee korin ja iskaritolpan väliin joten samoilla jousillahan ulosjousto ei muutu mihinkään.
Käsittääkseni koropalat, esim. 30 mm, käytännössä lähentää topparia 30 mm. Eli ulosjouston stopari on 30 mm lähempänä. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Onko Fokuksessa jotkut toppari kumit ulosjoustossa?
Monessa autossa ulosjoustoa rajoittaa iskarin pituus..
En tiedä, onko topparit, mutta eipä ne pyörät sieltä poiskaan pomppaa, kun auto tunkataan ylös. Eli joku toppari on jossakin ja jos siis jousen yläpäähän tulee 30 mm koropala, eikö se suoraan ole pois ulosjoustomatkasta?

Korjatkaa, jos olen väärässä: etupään korotuspalat tulevat jousen "yläpuolelle", jolloin se ei veisi ulosjoustoa, mutta takapäässä suoraan jousen mukaan muotoiltu koropala tuleekin jouselle suoraan, jolloin söisi ulosjoustoa???
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja zukka »

Aurausta voi joo ainakin säätää,mutta silti muutkin pitäisi olla kohdallaan. Ja kohdallaan ne on tehtaalta tullessa olleet,joten siksi vaativat konttorilla muutoskatsastuksen yhteydessä todistuksen että ovat korkeuden muutoksen jälkeenkin kohdallaan.

Kaikissa pulteissa on pieni pelivara jolla saa säädettyä muitakin kulmia paremmaksi jos ei suoraan ole kohdillaan.

Vaikka laitat autoon säädettävän madallus sarjan,mutta et säädä korkeutta niin pyörien kulmien säädöstä pitäisi olla todistus.
Mauri Tähkä
Viestit: 349
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 2:22 pm
Paikkakunta: New Yorkin hillajängät
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 Hatchback korotus 30 mm? Mites ulosjoustot?

Viesti Kirjoittaja Mauri Tähkä »

zukka kirjoitti: Pe Loka 01, 2021 9:13 pm Aurausta voi joo ainakin säätää,mutta silti muutkin pitäisi olla kohdallaan. Ja kohdallaan ne on tehtaalta tullessa olleet,joten siksi vaativat konttorilla muutoskatsastuksen yhteydessä todistuksen että ovat korkeuden muutoksen jälkeenkin kohdallaan.

Kaikissa pulteissa on pieni pelivara jolla saa säädettyä muitakin kulmia paremmaksi jos ei suoraan ole kohdillaan.

Vaikka laitat autoon säädettävän madallus sarjan,mutta et säädä korkeutta niin pyörien kulmien säädöstä pitäisi olla todistus.
Riittääkö todistukseksi sitten perus pyöränsuuntausraportti, jonka saa mukaan säädön jälkeen koejaamolta/autohuollosta?

Sitten tulee myös vielä yksi ongelma. Mistä löytää pajan, jossa alkavat säätämään muita kuin aurausta, joka on ainoa varsinaisesti säädettävissä oleva? Eivät itse asiassa ole suostuneet kokeilemaan camberin ja muiden säätöä, ei rengasliikkeessä tai missään huollossa, jossa on laitteet hommaan.

Muistan itse asiassa lukeneeni, että esim camberia, joka tuossa nyt korotuksen yhteydessä olisi muuttuakseen, voisi yläpään pulttia löysäten ja liikuttaen tankoa, säätää 0,25 astetta!
Olen 100-vuotias ukko, siis kunnon vanha kukko.
Toista se ennen oli, mut nyt on meillä liivitön povi.
Nykymimmit ei seksiä pelkää, hyppää heti kiinni selkään.
Vaikka on nyt jo ikää mulla, taitojain onpi läppärin rulla.
Satavuotias aito suomimasinisti
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Hardo, Heikki75, Mika_N ja 40 vierailijaa