hehkujen irroitus katkaisematta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja epe2 »

No yritetty aukasta hehkuja alukannnesta tälläisellä väristimellä mikä on tarkoitettu kyseiseen hommaan.ongelma on jotta ei haju millaisella Nm voimalla tohtii pärryttää,käsi väännöllä on sentäs joku tuntuma voiman käyttöön,nyt yritetty 1,53 bar paineella,jolloin pitäs olla hieman yli 20Nm vääntöä,hehkut on kiristetty,jos oikein ni 18Nm,misähä menee kipuraja onko kamraatit käyttäneet noita väristimiä
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Onko auto vielä ajokunnossa? Aja se moottori nyt ainakin tulikuumaksi niin on paremmat mahkut saada irti.
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja epe2 »

ei ole mutta on lämmitetty kiertovedellä 60-70 asteeseen
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja jiipee »

En ole kokeillut, mutta tuli mieleen yksi ajatus... ...mahtaisiko toimia, jos hitsaisi väätimen päähän, sinne hylsyn vastakkaiselle puolelle vaikkapa M8 mutterin ja papattaisi siitä aukipäin iskevällä ruuvinvääntimellä samaan aikaan, kun käsivoimin pitää perusvääntöä yllä? Siis käsivoimin sen verran vääntöä kuin uskaltaa laittaa ja pientä pärinää siihen päälle.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
JARZA
Viestit: 580
Liittynyt: La Maalis 15, 2008 7:25 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja JARZA »

Mikä kone kyseessä :roll:
Mikään ei ole niin helppoa ku reijän poraaminen väärään kohtaan...
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja zukka »

Itselläkin tuollainen halvempi täristin.
6bar ei aukea juuri koskaan,8bar aukeaa osa ja 10-11 bar paikkeille loppuu kompuran tuotto. Tämä siis silloin kun käytin paineenalenninta. Heitin sillä vesilintua ja nykyään pelkästään laitteen omaa tehonsäätöä,joka sekin saa olla omassa koneessa aina täysillä tai lähes täysillä.

Jos/kun joku on todella tiukassa niin ajan kuumaksi,laitan täryttimen kiinni ja liipaisin nippusiteellä pohjaan ja lähden kahville.
Kahvin jälkeen jos ei ole auennut niin sitten vaan vääntänyt auki ja vielä ei ole yksikään poikki mennyt. Kai se tärytys siinä jotain voi auttaa vaikkei se sitä jaksaisi avatakaan?

Edit: tälläinen se on https://www.tooloutlet.fi/product/38647 ... ukseen-bgs
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja 8400 »

epe2 kirjoitti: La Syys 25, 2021 3:41 pm käsi väännöllä on sentäs joku tuntuma voiman käyttöön...
Käsin vääntämällä juuri ei ole tuntumaa, tai on mutta katkee herkästi. Mutteriväännin ei väännä juuri yhtään vaan antaa sitä iskua joka avaa pikkuhiljaa, mutterivääntimellä saa kiristettyäkin paljon tiukempaan mitä vääntämällä.
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja epe2 »

https://www.fixusnet.fi/fin/mutterinkie ... 385-70239/
testasin uudella 8mm pultilla ja mutterilla jotta vedin 18-20Nm,ni koneella aukastessa paine piti nostaa koneessa 1,90-2 bar jolla tärryyttämällä lähti sit auki,ohjeen mukaan vastais reilua 30Nm,no hehkuja ei oo saatu vielä tuolla aukeamaan,pitääkö juuri käydä arkena hakemassa muutama uus hehku ja kokeilla missä momentissa menee poikki noin suurinpiirtein
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Käytetyn hehkun kierteessä, tai ainakin kartiopinnassa on nokea kierreliimana. Uudella hehkulla tai puhtaalla pultilla kokeilu ei ihan vastaa käytetyn irroittamista.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja epe2 »

jiipee kirjoitti: La Syys 25, 2021 7:11 pm Käytetyn hehkun kierteessä, tai ainakin kartiopinnassa on nokea kierreliimana. Uudella hehkulla tai puhtaalla pultilla kokeilu ei ihan vastaa käytetyn irroittamista.
juu ei tietenkään,mutta sais jotain käsitystä tuon voimasta
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja zukka »

epe2 kirjoitti: La Syys 25, 2021 7:08 pm https://www.fixusnet.fi/fin/mutterinkie ... 385-70239/
testasin uudella 8mm pultilla ja mutterilla jotta vedin 18-20Nm,ni koneella aukastessa paine piti nostaa koneessa 1,90-2 bar jolla tärryyttämällä lähti sit auki,ohjeen mukaan vastais reilua 30Nm,no hehkuja ei oo saatu vielä tuolla aukeamaan,pitääkö juuri käydä arkena hakemassa muutama uus hehku ja kokeilla missä momentissa menee poikki noin suurinpiirtein
Tuo on se malli jota aluksi harkitsin mutta otin tuon toisen sitten.
Ainakaan tuolla toisella en ole hehkuja poikki saanut.
OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja OIU »

Ei tuolla hehkunirroitusmopolla varmasti tulppa katkea, mutta ei lähde aukikaan.

Tavallisella mopolla todennäköisemmin saa ehjänä, kuin käsin vääntimellä vetämällä
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja epe2 »

noo eipä noi oo innostunu lähteen vielä,nostettu n 2,2 bar eli pitäs olla jo vajaa 40Nm vääntöä,mutta ei ni ei,täytyy hakia niitä hehkuja ja kokeilla missä ne murtuu
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja zukka »

Mikä kone kyseessä?
Kai jollain on vanhojakin hehkuja joita voi katkoa momenttiavaimen kanssa?
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Onko kukaan testannut induktiokuumenninta noiden hehkujen lämmittämiseen, irrottamiseksi? Joskus kun on melko ahtaissa paikoissa ainakin joku hehkuista ettei mitään "pyssyjä" saa mahtumaan lähellekään. Sen verran harvoin on kyllä ollut tarvetta niiden kanssa touhuta ja tähän asti ne on kyllä irti lähteneet, usein miten helposti, ja muutama "väsyttämällä".
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja 8400 »

epe2 kirjoitti: Su Syys 26, 2021 10:45 am noo eipä noi oo innostunu lähteen vielä,nostettu n 2,2 bar eli pitäs olla jo vajaa 40Nm vääntöä,mutta ei ni ei,täytyy hakia niitä hehkuja ja kokeilla missä ne murtuu
Sä oot ihan hakoteillä noiden momenttien kanssa, unohda ne ja nosta painetta kunnolla ja irrota hehkut.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Ei niistä induktiolämmittimistä ole apua koska jumi on syvemmällä ja se pieni määrä lämpöä mitä ohueen tulppaan saa katoaa tehokkaasti sylinterikanteen.

Tympeimpiä on mielestäni juurikin ne ihan kärjestä katkeavat joille ei etukäteen ole juurikaan mitään muuta tehtävissä kuin ajaa kone niin kuumaksi kuin vain saa. Esim. joku 1.6 Kia.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kylmä spraytä ja lämpöä ainakin itse kokeilisin jos sellainen tiukka hehku olisi irti saatava, noiden liuotin litkujen lisäksi. Aikaa ja aikaa on joskus mennyt kun on suuttimia koittanut irti saada, kuuden suuttimen irti saamiseen meni viisi päivää.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Avittaakos se mitään, että kuumentaa hehkua hehkuttamalla antamalla siihen suoraan virtaa ohi virtalukon? Hajalla oleviin ei tietysti auta mitään mutta entäs ehjiin? Kone ajamalla kuumaksi ja sitten reilusti hehkutusta heti perään ja vääntöä irti.. Pitäisi tuohon omaankin 1,9 Diesel kolmos koppa Golfiin vaihtaa uudet ennen talvipakkasia.
Tekemällä virheistä oppii.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Superdextaaja kirjoitti: Su Syys 26, 2021 1:24 pm Avittaakos se mitään, että kuumentaa hehkua hehkuttamalla antamalla siihen suoraan virtaa ohi virtalukon? Hajalla oleviin ei tietysti auta mitään mutta entäs ehjiin? Kone ajamalla kuumaksi ja sitten reilusti hehkutusta heti perään ja vääntöä irti.. Pitäisi tuohon omaankin 1,9 Diesel kolmos koppa Golfiin vaihtaa uudet ennen talvipakkasia.
Tuossa Golfissa on ihan sama vaikka ulkona pakkasessa vaihtaisit ne hehkut jääkylmään koneeseen. Poikki et niitä saa.
Joskus näissä nykyaikaisemmissa et edes tiedä, että poikki meni ennen kuin puikko on ulkona koneesta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa