hehkujen irroitus katkaisematta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja epe2 »

8400 kirjoitti: Su Syys 26, 2021 11:43 am
epe2 kirjoitti: Su Syys 26, 2021 10:45 am noo eipä noi oo innostunu lähteen vielä,nostettu n 2,2 bar eli pitäs olla jo vajaa 40Nm vääntöä,mutta ei ni ei,täytyy hakia niitä hehkuja ja kokeilla missä ne murtuu
Sä oot ihan hakoteillä noiden momenttien kanssa, unohda ne ja nosta painetta kunnolla ja irrota hehkut.
jaa niinku kuinnii hakoteillä
jiipee
Viestit: 10653
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja jiipee »

epe2 kirjoitti: Su Syys 26, 2021 4:45 pm
8400 kirjoitti: Su Syys 26, 2021 11:43 am Sä oot ihan hakoteillä noiden momenttien kanssa, unohda ne ja nosta painetta kunnolla ja irrota hehkut.
jaa niinku kuinnii hakoteillä
x2 :?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja 8400 »

x69

No se momentti millä se on laitettu kiinni niin ei sillä nyt ole mitään tekemistä sen kanssa millä se aukee. Päryytä sitä pikkuhiljaa painetta nostaen niin sieltä se aukee.
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja epe2 »

Näinhä se on tehty,mutta joku raja tuossa paineennostossa kun ei tietoa murtorajasta,eli ei viitti aivan summittain kurruuttaa tuolla vekottimella, ja jotain tuntumaa haettu sillä puhtaalla pultilla jotta näkee edes jotain tuon koneen aukasu momentti kyvystä,toki voi lähtiä helpoiten ku ottaa vain pikkiräikän käteen ja vääntää auki niinku ennen vanhaan,toki hehkutki oli lyhyempiä ja valukansissa jne.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Se pulttipyssy vaan toimii niin eri lailla kuin suorä käsin vääntäminen. Oikein jumiin ruostunut pultti saattaa lähteä pulttipyssyllä helposti kun käsin vääntämällä se katkeaisi varmasti.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

8400 kirjoitti: Su Syys 26, 2021 7:12 pm Se pulttipyssy vaan toimii niin eri lailla kuin suorä käsin vääntäminen. Oikein jumiin ruostunut pultti saattaa lähteä pulttipyssyllä helposti kun käsin vääntämällä se katkeaisi varmasti.
Tästähän oli juurikin puhetta jossain toisessa topikissa kuinka iskevä väännin toimii väännettävän kappaleen myötörajan alapuolella olevalla alueella ja peräjälkeen tulevien iskujen vaikutus ulottuu joka iskulla aina syvemmälle.

Kärkikatkeamisessa ei vain ylläolevasta ole niinkään apua kun kärki on jumissa ja huomattavasti vahvempi kierreosa lähtee vain vetämään hehkua ylös jolloin kärki venyy poikki jumikohdan yläpuolelta ja reikään jää syvälle parin sentin pituinen pätkä.
Linkki
Viestit: 812
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Linkki »

Ajomies kirjoitti: Su Syys 26, 2021 11:33 am Onko kukaan testannut induktiokuumenninta noiden hehkujen lämmittämiseen, irrottamiseksi? Joskus kun on melko ahtaissa paikoissa ainakin joku hehkuista ettei mitään "pyssyjä" saa mahtumaan lähellekään. Sen verran harvoin on kyllä ollut tarvetta niiden kanssa touhuta ja tähän asti ne on kyllä irti lähteneet, usein miten helposti, ja muutama "väsyttämällä".
Yritin, jäi irrottamatta. Melkein enemmän haittaa kun tahtoi lämmittää pelkän hehkun punaiseksi, ei uskaltanut vääntää sitäkään vähää mitä kuumentamatta
OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja OIU »

Jos se hehku mopolla, vaikka isollakin, katkeaa niin käsin vääntämällä sitä ei olisi ainakaan missään tapauksessa saanut
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Linkki kirjoitti: Su Syys 26, 2021 9:24 pm
Ajomies kirjoitti: Su Syys 26, 2021 11:33 am Onko kukaan testannut induktiokuumenninta noiden hehkujen lämmittämiseen, irrottamiseksi? Joskus kun on melko ahtaissa paikoissa ainakin joku hehkuista ettei mitään "pyssyjä" saa mahtumaan lähellekään. Sen verran harvoin on kyllä ollut tarvetta niiden kanssa touhuta ja tähän asti ne on kyllä irti lähteneet, usein miten helposti, ja muutama "väsyttämällä".
Yritin, jäi irrottamatta. Melkein enemmän haittaa kun tahtoi lämmittää pelkän hehkun punaiseksi, ei uskaltanut vääntää sitäkään vähää mitä kuumentamatta
Jos ei ihan ensimmäisenä lämmitä punaiseksi, ja antaa vielä jäähtyä ennen yritystä? Olisiko tulos parempi? Taitolaji sitten varmaan tuokin. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Juho M-P
Viestit: 4342
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kun lämmität pelkän hehkun, se laajenee ja puree lujemmin kanteen. Mutta jos kuumennuksen jälkeen(punahehkuun) annat päivän jäähtyä, sepäs piru onkin kutistunut alkuperäisestä mitastaan. Raudan kidehilarakenne on hauska.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Kyse on varmaankin mersun hehkuista, ne ovat surkea keksintö kuten kaikki muukin näissä mersunpaskoissa. Omasta W204:sta pimeni hehku ja kun olin kuullut että linnunluuta oleva puikko katkeaa helposti, otin pariin dieselpajaan yhteyttä.. Kummatkin kieltäytyivät työstä kun ovat välillä joutuneet ottanaan kannen irti ja asiakas on riitauttanut tonnien laskun.
Kyse on tosiaan siitä että hehkun pitopinta on syvällä oleva kartio ja se varsi siitä jumittaa kun on pikkuhiljaa tilkkiintynyt paskasta jumiin. Suihkuttelin irroitus-sprayta lukemattomia kertoja moottorin ollessa kylmänä ja kuumana,päivien ajan. Aina välillä hieman kääntelin auki ja kiinnipäin hehkuja. Sitten aloin kääntämään aina vähän aukipäin ja taas ajoa ja jäähtymistä. Esim. kun töihin ajoin niin lähteissä kylmänä, työmaan pihalla kuumana sitten päivän mittaan pari kertaa. Lopuksi muutaman päivän näin tehden, käänsin kaikki auki. Kaikki irtosivat mutta yhdestä katkesi kärki. Sen löin sylinteriin ja ongin suuttimenreijästä pois. Helppo homma. 🙄😂
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Katkoin tässä keväällä yhdestä Kauko-Idänihmeestä kaksi hehkua kärjestä poikki ja kun hehkujen suunta oli suoraan rintapeltiä kohti(so. tekemätön paikka porata yms.) annoin jollain tasolla teknisesti orientoituneelle asiakkaalle pitkän kymppimillin hylsyn ja räikän mukaan jotta vaihtaa ite sitten kun tienpäällä joskus sattuu ampumaan jämän pois.

Ja niinhän ne oli, ensimmäinen kesälomareissulla ja toinen työmatkalla poistunut rei'istään.
Kaveri palautti työkalut seuraavan huollon yhteydessä ja meinasi sydänhalvauksen melkein saaneensa ekan irrotessa. Jälkimmäinen oli jo ollut tuttu juttu.

Voihan ne "tippua" sinne männän päällekin mutta tässä ei kyllä sitä vaaraa oikein ollut ja kaveri oli asiasta hyvin tiedotettu.
Juho M-P
Viestit: 4342
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kaverin 2.0hdi pösössä katkes kans hehku ja teki saman kuin Jiitek kuvasi. Viikko meni ja irtosi
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja zukka »

Juho M-P kirjoitti: Ma Syys 27, 2021 2:22 pm Kaverin 2.0hdi pösössä katkes kans hehku ja teki saman kuin Jiitek kuvasi. Viikko meni ja irtosi
Missä asennossa pösössä oli hehkut?

Täytyy ottaa vakavasti harkintaan tämä keino kunhan ensimmäisen hehkuni joskus katkaisen. Jos siis jää pelkkä kärki paikoilleen.
Juho M-P
Viestit: 4342
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tais olla vaakasuorassa osoittaen kohti rintapeltiä
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja zukka »

Varmaan riski pystyssä olevalla on suurempi tippua männän päälle,mutta onko riski siltikään kovin iso?
Mietin että painehan siellä on puolet ajasta ja juuri korkeimman paineen hetkellä sen luulisi sieltä herkiten lähtevän kunhan on aikansa saanut kuumeta ja jäähtyä.
Huono tuuri varmaan enemmänkin jos parkissa ollessa irtoaa ja tippuu :D
Juho M-P
Viestit: 4342
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

En usko että tippuu männän päälle.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Tässä on yhden korjaamoketjun tarinaa asiasta.

KATKENNEEN HEHKUTULPAN POISTO
Hehkujen vaihto vuorossa, kaikki menee hyvin, tulpat eivät tunnu edes olevan jumissa ja yllättäen seuraava tulppa vain sanoo “naks” kun aloittaa irrottamisen -ILMAN MITÄÄN VAROITUSTA! Sitten näyttää tilanne tältä:
Valitettavasti hehkutulppa voi haurastua (tai on väännetty ed. kerralla liian kovaa kiinni) tai kierre on hapettunut tai hehku kärki palanut vinoon ja se katkeaa -> tippuu männän päälle ja moottori on avattava.
AVAUSVAIHEESSA ASIALLE EI VOI TEHDÄ MITÄÄN ! ! !
Katkenneen hehkutulpan poistaminen on aina riskialtis ja iso työ. Työssä vaaditaan erikoistyökaluja ja osaamista. Riippuen tulpan sijainnista ja kannen rakenteesta tulpat, jotka on mahdollista paikallaan porata ja poistaa on hintaluokaltaan alkaen 500 € työ / katkennut hehkutulppa.
Hehkutulpan vaihdossa on AINA riskinä, että hehkutulppa katkeaa kanteen. Syitä katkeamiseen on useita:
-Hehkutulppa on asennettu ylikireälle / väärille kierteille
-Korroosio (ruoste) on jämähdyttänyt tulpan niin kovaa kiinni kanteen, että se on “muuttunut osaksi kantta”
-Tulppa on käynyt niin kuumana, että se karkaistunut -> haurastuu ja jumittuu
Riskeinä operaatiossa ovat:
-Katkennut hehkun pää tippuu männän päälle, samoin työstölastuja voi päästä sinne. Kaivaminen voi olla mahdoton suuttimen reiästä.
-Hehkutulpan jenga voi vahingoittua, samoin tiivistyspinta. Kierteisiin on olemassa kyllä korjaussarjat
-Operaation kustannus voi nousta, on sovittava ennen remonttia kustannus/aikaraja, koska operaatio keskeytetään ja kansi irrotetaan koneistamolle.
Pahimmassa tapauksessa irrotusyritys maksaa 500 € ja silti kansi pitää irrottaa. Tämä riski on tiedostettava, TYÖ ON TÄYSIN TAKUUTON!
KANSIREMONTTI VOI OLLA USEITA TUHANSIA EUROJA!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kuulostaapas nololta korjaamolta
Juho M-P
Viestit: 4342
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Minusta ei. Nykyihmiselle, joka ei ymmärrä tai pahimmoileen LUULEE ymmärtävänsä tekniikasta, on pahin. Näille on paras puhua pahin skenaario valmiiksi nikn eivät ala valittaa kun tilanne on.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 30 vierailijaa