hehkujen irroitus katkaisematta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Juho M-P kirjoitti: Ma Syys 27, 2021 9:11 pm Minusta ei. Nykyihmiselle, joka ei ymmärrä tai pahimmoileen LUULEE ymmärtävänsä tekniikasta, on pahin. Näille on paras puhua pahin skenaario valmiiksi nikn eivät ala valittaa kun tilanne on.
Nojoo. Kaks kertaa käyny irrotuttamassa katkenneen hehkun ja loppujen vaihto seinäjoen moottorihiomossa, oliko 200-300€ välillä koko homma. Eivät ole kansia irrotelleet. Jotkut osaa ja jotkut ei.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jos se katkeaa niin se katkeaa. Ei siinä taidot auta. Hyvä jos sulla on onnistunut, ei se vaan tarkoita että aina onnistuu
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Juho M-P kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 10:47 am Jos se katkeaa niin se katkeaa. Ei siinä taidot auta. Hyvä jos sulla on onnistunut, ei se vaan tarkoita että aina onnistuu
:!: :idea:
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Paalari
Viestit: 2008
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Lähteekö katkennut kärki pois jos pumppaa rasvaprässillä sylinterin täyteen öljyä, vai särkyykö jotain muuta kun paine tarpeeksi nousee.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Paalari kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 12:46 pm Lähteekö katkennut kärki pois jos pumppaa rasvaprässillä sylinterin täyteen öljyä, vai särkyykö jotain muuta kun paine tarpeeksi nousee.
Kokeile :mrgreen:
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja epe2 »

Juho M-P kirjoitti: Ma Syys 27, 2021 9:11 pm Minusta ei. Nykyihmiselle, joka ei ymmärrä tai pahimmoileen LUULEE ymmärtävänsä tekniikasta, on pahin. Näille on paras puhua pahin skenaario valmiiksi nikn eivät ala valittaa kun tilanne on.
aatteliks mua nykyihmisenä,menee aika pahasti harhaan jos näin
solihull
Viestit: 623
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja solihull »

Aina on hehkut helposti irronneet - no harvoin on tullut irroiteltua kun ovat myös kauan kestäneet.
Ja jos katkeaa, niin kannentiiviste maksaa 25 e, joten ei siitä sittenkään kallis remontti tule.
Riippuu siis millä ajaa ja tekeekö remontit itse.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

epe2 kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 3:56 pm
Juho M-P kirjoitti: Ma Syys 27, 2021 9:11 pm Minusta ei. Nykyihmiselle, joka ei ymmärrä tai pahimmoileen LUULEE ymmärtävänsä tekniikasta, on pahin. Näille on paras puhua pahin skenaario valmiiksi nikn eivät ala valittaa kun tilanne on.
aatteliks mua nykyihmisenä,menee aika pahasti harhaan jos näin
Hienosti te väärinymmärrätte. Kyseessähän oli jonkin korjaamon varoitus hehkunvaihdosta asiakkalle, ei sinulle.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Jiitek
Viestit: 5848
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

solihull kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 4:04 pm Aina on hehkut helposti irronneet - no harvoin on tullut irroiteltua kun ovat myös kauan kestäneet.
Ja jos katkeaa, niin kannentiiviste maksaa 25 e, joten ei siitä sittenkään kallis remontti tule.
Riippuu siis millä ajaa ja tekeekö remontit itse.

Kansipahvin hinnasta voi päätellä, että kyse on sellaisesta autosta josta ei hehkut katkeile.
HAlosseppä
Viestit: 357
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Tuosta ajamalla irrottamisesta niin sen hehkun rungonhan voi kiertää pikkusenmatkaa paikalleen niin ei kärki tule konepellistä läpi
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kuulemani mukaan ne katkeavat hehkut on ne hankalimmassa paikassa olevat, jotka jopa korjaamot jättää vaihtamatta. Näin oli pojalle ilmoitettu kun oli yhden korjaamon "päällikön" juttusilla ollut ja vanin hehkut aiheena. Ei meinannut uskoa että poika oli saanut ne kaikki vaihdettua. Onneksi ei noissa meikäläisen dieseleissä ole hankalia hehkutulppia, ei ferguissa eikä mersussa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
SPS1975
Viestit: 2212
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Paalari kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 12:46 pm Lähteekö katkennut kärki pois jos pumppaa rasvaprässillä sylinterin täyteen öljyä, vai särkyykö jotain muuta kun paine tarpeeksi nousee.
Taitaisi mäntä haljeta tai kiertokanki mennä mutkalle ennen kuin hehku ulos hyppäisi,kun sehän meni jotenkin niin että pinta-ala X paine = voima,eli käsittääkseni mäntään kohdistuisi melkoinen voima pieneen hehkutulpan kärkeen verrattuna.
JVTL
Viestit: 251
Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:20 am
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Transporterista lähti pikkuräikällä kääntämällä kylmästä kannesta, yhtä hehkuu joutu vähän edes takaisin enemmän kääntelemään, muut ei ollu oikeen kiinnekkään.
Jiitek
Viestit: 5848
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Romulaatikkoa tuossa kaivelin, että saa vähän perspektiiviä miksi jotkut katkeaa ja jotkut ei.

Minäkin vaihtelin viime viikolla noita ylimpiä ja niistäkin jäi yksi vaihtamatta vaikka ihan itseni näillä touhulla elätän. :D

Kuva
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja epe2 »

näinhä siinä kuites kävi jotta viimene hehku katkes varovaisuudesta huolimatta,olis varmaan katkennu jokatapauksessa ku katkes nii jotta kärki jumi,runko tuli kokonaan pois,johdin katkes ylhäältä jäi kannen tasoon,nyt livoteltu,jäähdytelty,pikkase naputeltu sitä ydintä ja kuullostaa kovin yhtäpuulta kannen kans,mikähä ois tehokas liuotin
Avatar
Rh-
Viestit: 1035
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Uus hehku ja työkalut hanskalokeroon ja baanalle.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Rh- kirjoitti: Su Loka 17, 2021 3:23 pm Uus hehku ja työkalut hanskalokeroon ja baanalle.
Peukku tälle
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Foorti70
Viestit: 22
Liittynyt: La Helmi 16, 2019 9:11 am
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja Foorti70 »

Liuottimella päivän-parin liotus niin aukenee.
hifilux
Viestit: 266
Liittynyt: Ma Syys 06, 2010 1:11 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja hifilux »

Bemarin kutosdieseliin tuli vaihdettua hehkut pari viikkoa sitten. 2005 vuoden auto alkuperäisillä hehkuilla ja testeri näytti, että 5 tulppaa antaa vikakoodia. Moottori lämpimäksi ensin ajamalla, sitten auto talliin ja imusarja irti, koska hehkut ovat imusarjan alla piilossa. Hehkutulppien syvennysten puhdistus bräkleenillä ja paineilmalla, jonka jälkeen CRC Rost Flash sprayta tulppiin ja odotellaan pari minuuttia. Tuo CRC on siis kylmäsprayn ja ruosteenirrottimen yhdistelmä ja ideana tällä oli, että saisi tulppia hieman kutistumaan ja liuotinta kierteille. Sitten sopiva kympin pitkä hylsy ja vääntövarsi kiinni. Naputtelua vääntövarteen, vääntöä, naputtelua, vääntöä. Ei saa vääntää turhan kovaa, etteivät katkea. Neljä tulppaa lähti tuolla tavoin suht helposti irti ja kaksi vaati väliin pari kertaa lisää Rost Flash sprayta ja lisää naputtelua, mutta viimein nekin aukesivat. Uusiin tulppiin suhautin kuparitahna sprayta hieman kierteisiin. Samalla tuli uusittua myös hehkujen ohjausboksi, joka noista usein menee.
OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: hehkujen irroitus katkaisematta

Viesti Kirjoittaja OIU »

Keväällä tuli Zetoriin hehkut vaihdettua ja samalla tehtyä kansiremontti (heh)

Kuparitahnaa en käytä enää ollenkaan, kun sillä tuntuu jässähtävän joka kierre varmasti jumiin. Tarvikeliikkeissä ei ollut oikein varsinaista hehkutulpparasvaa missään, niin menin mersun merkkikorjaamolle kysymään, olisko myytävänä edes korjaamon puolelta joku vajaa ja tämä onnistui, mielestäni sopivalla hinnalla.

Mersuliike käyttää hehkujen asennukseen tuota:

Kuva
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Hallis, mrjb425, zukka ja 56 vierailijaa