hehkujen irroitus katkaisematta
-
- Viestit: 1797
- Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
- Viesti:
hehkujen irroitus katkaisematta
No yritetty aukasta hehkuja alukannnesta tälläisellä väristimellä mikä on tarkoitettu kyseiseen hommaan.ongelma on jotta ei haju millaisella Nm voimalla tohtii pärryttää,käsi väännöllä on sentäs joku tuntuma voiman käyttöön,nyt yritetty 1,53 bar paineella,jolloin pitäs olla hieman yli 20Nm vääntöä,hehkut on kiristetty,jos oikein ni 18Nm,misähä menee kipuraja onko kamraatit käyttäneet noita väristimiä
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
Onko auto vielä ajokunnossa? Aja se moottori nyt ainakin tulikuumaksi niin on paremmat mahkut saada irti.
-
- Viestit: 1797
- Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
ei ole mutta on lämmitetty kiertovedellä 60-70 asteeseen
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
En ole kokeillut, mutta tuli mieleen yksi ajatus... ...mahtaisiko toimia, jos hitsaisi väätimen päähän, sinne hylsyn vastakkaiselle puolelle vaikkapa M8 mutterin ja papattaisi siitä aukipäin iskevällä ruuvinvääntimellä samaan aikaan, kun käsivoimin pitää perusvääntöä yllä? Siis käsivoimin sen verran vääntöä kuin uskaltaa laittaa ja pientä pärinää siihen päälle.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 580
- Liittynyt: La Maalis 15, 2008 7:25 pm
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
Mikä kone kyseessä
Mikään ei ole niin helppoa ku reijän poraaminen väärään kohtaan...
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
Itselläkin tuollainen halvempi täristin.
6bar ei aukea juuri koskaan,8bar aukeaa osa ja 10-11 bar paikkeille loppuu kompuran tuotto. Tämä siis silloin kun käytin paineenalenninta. Heitin sillä vesilintua ja nykyään pelkästään laitteen omaa tehonsäätöä,joka sekin saa olla omassa koneessa aina täysillä tai lähes täysillä.
Jos/kun joku on todella tiukassa niin ajan kuumaksi,laitan täryttimen kiinni ja liipaisin nippusiteellä pohjaan ja lähden kahville.
Kahvin jälkeen jos ei ole auennut niin sitten vaan vääntänyt auki ja vielä ei ole yksikään poikki mennyt. Kai se tärytys siinä jotain voi auttaa vaikkei se sitä jaksaisi avatakaan?
Edit: tälläinen se on https://www.tooloutlet.fi/product/38647 ... ukseen-bgs
6bar ei aukea juuri koskaan,8bar aukeaa osa ja 10-11 bar paikkeille loppuu kompuran tuotto. Tämä siis silloin kun käytin paineenalenninta. Heitin sillä vesilintua ja nykyään pelkästään laitteen omaa tehonsäätöä,joka sekin saa olla omassa koneessa aina täysillä tai lähes täysillä.
Jos/kun joku on todella tiukassa niin ajan kuumaksi,laitan täryttimen kiinni ja liipaisin nippusiteellä pohjaan ja lähden kahville.
Kahvin jälkeen jos ei ole auennut niin sitten vaan vääntänyt auki ja vielä ei ole yksikään poikki mennyt. Kai se tärytys siinä jotain voi auttaa vaikkei se sitä jaksaisi avatakaan?
Edit: tälläinen se on https://www.tooloutlet.fi/product/38647 ... ukseen-bgs
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
Käsin vääntämällä juuri ei ole tuntumaa, tai on mutta katkee herkästi. Mutteriväännin ei väännä juuri yhtään vaan antaa sitä iskua joka avaa pikkuhiljaa, mutterivääntimellä saa kiristettyäkin paljon tiukempaan mitä vääntämällä.
-
- Viestit: 1797
- Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
https://www.fixusnet.fi/fin/mutterinkie ... 385-70239/
testasin uudella 8mm pultilla ja mutterilla jotta vedin 18-20Nm,ni koneella aukastessa paine piti nostaa koneessa 1,90-2 bar jolla tärryyttämällä lähti sit auki,ohjeen mukaan vastais reilua 30Nm,no hehkuja ei oo saatu vielä tuolla aukeamaan,pitääkö juuri käydä arkena hakemassa muutama uus hehku ja kokeilla missä momentissa menee poikki noin suurinpiirtein
testasin uudella 8mm pultilla ja mutterilla jotta vedin 18-20Nm,ni koneella aukastessa paine piti nostaa koneessa 1,90-2 bar jolla tärryyttämällä lähti sit auki,ohjeen mukaan vastais reilua 30Nm,no hehkuja ei oo saatu vielä tuolla aukeamaan,pitääkö juuri käydä arkena hakemassa muutama uus hehku ja kokeilla missä momentissa menee poikki noin suurinpiirtein
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
Käytetyn hehkun kierteessä, tai ainakin kartiopinnassa on nokea kierreliimana. Uudella hehkulla tai puhtaalla pultilla kokeilu ei ihan vastaa käytetyn irroittamista.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 1797
- Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
Tuo on se malli jota aluksi harkitsin mutta otin tuon toisen sitten.epe2 kirjoitti: ↑La Syys 25, 2021 7:08 pm https://www.fixusnet.fi/fin/mutterinkie ... 385-70239/
testasin uudella 8mm pultilla ja mutterilla jotta vedin 18-20Nm,ni koneella aukastessa paine piti nostaa koneessa 1,90-2 bar jolla tärryyttämällä lähti sit auki,ohjeen mukaan vastais reilua 30Nm,no hehkuja ei oo saatu vielä tuolla aukeamaan,pitääkö juuri käydä arkena hakemassa muutama uus hehku ja kokeilla missä momentissa menee poikki noin suurinpiirtein
Ainakaan tuolla toisella en ole hehkuja poikki saanut.
-
- Viestit: 3001
- Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
- Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
Ei tuolla hehkunirroitusmopolla varmasti tulppa katkea, mutta ei lähde aukikaan.
Tavallisella mopolla todennäköisemmin saa ehjänä, kuin käsin vääntimellä vetämällä
Tavallisella mopolla todennäköisemmin saa ehjänä, kuin käsin vääntimellä vetämällä
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
-
- Viestit: 1797
- Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
noo eipä noi oo innostunu lähteen vielä,nostettu n 2,2 bar eli pitäs olla jo vajaa 40Nm vääntöä,mutta ei ni ei,täytyy hakia niitä hehkuja ja kokeilla missä ne murtuu
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
Mikä kone kyseessä?
Kai jollain on vanhojakin hehkuja joita voi katkoa momenttiavaimen kanssa?
Kai jollain on vanhojakin hehkuja joita voi katkoa momenttiavaimen kanssa?
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
Onko kukaan testannut induktiokuumenninta noiden hehkujen lämmittämiseen, irrottamiseksi? Joskus kun on melko ahtaissa paikoissa ainakin joku hehkuista ettei mitään "pyssyjä" saa mahtumaan lähellekään. Sen verran harvoin on kyllä ollut tarvetta niiden kanssa touhuta ja tähän asti ne on kyllä irti lähteneet, usein miten helposti, ja muutama "väsyttämällä".
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
Sä oot ihan hakoteillä noiden momenttien kanssa, unohda ne ja nosta painetta kunnolla ja irrota hehkut.
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
Ei niistä induktiolämmittimistä ole apua koska jumi on syvemmällä ja se pieni määrä lämpöä mitä ohueen tulppaan saa katoaa tehokkaasti sylinterikanteen.
Tympeimpiä on mielestäni juurikin ne ihan kärjestä katkeavat joille ei etukäteen ole juurikaan mitään muuta tehtävissä kuin ajaa kone niin kuumaksi kuin vain saa. Esim. joku 1.6 Kia.
Tympeimpiä on mielestäni juurikin ne ihan kärjestä katkeavat joille ei etukäteen ole juurikaan mitään muuta tehtävissä kuin ajaa kone niin kuumaksi kuin vain saa. Esim. joku 1.6 Kia.
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
Kylmä spraytä ja lämpöä ainakin itse kokeilisin jos sellainen tiukka hehku olisi irti saatava, noiden liuotin litkujen lisäksi. Aikaa ja aikaa on joskus mennyt kun on suuttimia koittanut irti saada, kuuden suuttimen irti saamiseen meni viisi päivää.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
Avittaakos se mitään, että kuumentaa hehkua hehkuttamalla antamalla siihen suoraan virtaa ohi virtalukon? Hajalla oleviin ei tietysti auta mitään mutta entäs ehjiin? Kone ajamalla kuumaksi ja sitten reilusti hehkutusta heti perään ja vääntöä irti.. Pitäisi tuohon omaankin 1,9 Diesel kolmos koppa Golfiin vaihtaa uudet ennen talvipakkasia.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: hehkujen irroitus katkaisematta
Tuossa Golfissa on ihan sama vaikka ulkona pakkasessa vaihtaisit ne hehkut jääkylmään koneeseen. Poikki et niitä saa.Superdextaaja kirjoitti: ↑Su Syys 26, 2021 1:24 pm Avittaakos se mitään, että kuumentaa hehkua hehkuttamalla antamalla siihen suoraan virtaa ohi virtalukon? Hajalla oleviin ei tietysti auta mitään mutta entäs ehjiin? Kone ajamalla kuumaksi ja sitten reilusti hehkutusta heti perään ja vääntöä irti.. Pitäisi tuohon omaankin 1,9 Diesel kolmos koppa Golfiin vaihtaa uudet ennen talvipakkasia.
Joskus näissä nykyaikaisemmissa et edes tiedä, että poikki meni ennen kuin puikko on ulkona koneesta.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Hsippe, rölli ja 38 vierailijaa