Hydraulipumpun kunnostus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Hydraulipumpun kunnostus

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Pitäisi kunnostaa vanha rataspumppu. Ennenkun sanotaan että kunnet osta uutta niin uus maksaa 620£, mikä on koko traktorin arvo.
Pumppupesän kunto on ok, mutta kokonaan laakeripronssia olevat pesän päädyt ovat kuluneet. Samaten akselien päät ovat sorvaantuneet. Kunnostus ei itsessään ole amerikantemppu, mutta mielessä on kaksi vaihtoehtoista tapaa tehdä tuo.
Vaihtoehto 1: Rattaiden akselit täyttöhitsataan, otetaan vanhoista laakereista ohkainen siivu pois ja sovitetaan akselit. Tämä olisi sikäli varteenotettava vaihtoehto, että akselin pää karkenee. Nythän akselit ovat sorvaantuneet ja pintakarkaisu hävinnyt.
Vaihtoehto 2: Akseleista sorvataan ohut siivu pois, päätyihin ajetaan reilusti isommat reiät ja asennetaan pronssihelat. Tätä puoltaisi se, että akseliin ei tulisi hiussäröä hitsauksesta.
Kumpi noista on pienempi kahdesta pahasta? Sana vapaa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
ekolandia
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Helmi 25, 2011 7:52 pm
Viesti:

Re: Hydraulipumpun kunnostus

Viesti Kirjoittaja ekolandia »

Ite tekisin/teettäisin tutulla sorvalilla vaihtoehto 2.
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Hydraulipumpun kunnostus

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Vaihtoehto 2 ja rungosta joutuu varmaan ottamaan pituussuunnassa pois tai vastaavasti päädyistä. Tyypillisesti se päittäisvälys on useammin ongelma kuin akselivälys mutta toki piikkeuksiakin on kuten kysyjällä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Avatar
Kontio
Viestit: 1661
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Hydraulipumpun kunnostus

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Vaihtoehto 3. Eli sorvaat/sorvautat rattaiden ja pumpun päädyt suoraan ja hyvä niin, jos harraste kone. Ja mikäli akselit väljät pesiinsä, niin esimerkiksi akselit sorvataan suoraan ja holkitetaan päädyt uusille akselien halkaisijoille.

Miltä pesä näyttää painepuolen vastapuolelta ? Yleensä siellä on kuitenkin kulumaa jos akselit ovat kuluneet, niin hammaspyörien kärjet syövät imupuolelta pesää.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Hydraulipumpun kunnostus

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Pumppupäädyt ovat kunnolliset ja päittäisvälystä ei ole havaittavissa. Hyvin kevyt hionta lasin päällä riittäisi päädyille. Olen hieman nihkeä päätyjen koneistukselle, sillä se voi lisätä sisäistä vuotoa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Avatar
mike
Viestit: 5310
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Hydraulipumpun kunnostus

Viesti Kirjoittaja mike »

Harrastemielessä kannattaa yrittää kunnostaa. Eikö löydy parempi kuntoisia käytettyjä, joista rakentaa ?
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Hydraulipumpun kunnostus

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Paljonko se päittäisvälys on?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Hydraulipumpun kunnostus

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Osmo_ kirjoitti: La Syys 25, 2021 9:12 am Pumppupäädyt ovat kunnolliset ja päittäisvälystä ei ole havaittavissa. Hyvin kevyt hionta lasin päällä riittäisi päädyille. Olen hieman nihkeä päätyjen koneistukselle, sillä se voi lisätä sisäistä vuotoa.
Mopoaikoina jotkut laskivat kantta lasin päällä hiomalla mutta hioisinko pumpun päädyt lasin päällä, ehkä viimeisessä hädässä aseella uhattuna :roll:
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
volvo320
Viestit: 162
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 8:24 pm
Viesti:

Re: Hydraulipumpun kunnostus

Viesti Kirjoittaja volvo320 »

Olen yhden pumpun kunnostanut juurikin hiomalla päädyt,sitten sorvasin pesästä pois .On käytössä edelleen hyraulihalkojassa.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Hydraulipumpun kunnostus

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

jarikos kirjoitti: La Syys 25, 2021 9:14 pm
Osmo_ kirjoitti: La Syys 25, 2021 9:12 am Pumppupäädyt ovat kunnolliset ja päittäisvälystä ei ole havaittavissa. Hyvin kevyt hionta lasin päällä riittäisi päädyille. Olen hieman nihkeä päätyjen koneistukselle, sillä se voi lisätä sisäistä vuotoa.
Mopoaikoina jotkut laskivat kantta lasin päällä hiomalla mutta hioisinko pumpun päädyt lasin päällä, ehkä viimeisessä hädässä aseella uhattuna :roll:
Juu minullakin kävi yksi pumppu tutkittavana missä oli runko "entisöity" lasilevyn päällä.
Päittäisvälys 0.0-0.1 kun oli hiottu kieroksi.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Hydraulipumpun kunnostus

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

mike kirjoitti: La Syys 25, 2021 12:28 pm Harrastemielessä kannattaa yrittää kunnostaa. Eikö löydy parempi kuntoisia käytettyjä, joista rakentaa ?
Löysin jo nyt miljoona kertaa paremman aihion kuin alkuperäinen. Tää ei siis vaadi paljoakaan loppujenlopuks, ainakaan mielestäni. Mut jos pumppupäädyistä ottaa vaikka satkun molemminpuolin pois niin eikös silloin tarvii ottaa myös pesän rungosta samanmoinen siivu? Pääsen ehtoommalla hallille niin voin ottaa kuvia sisikaluista.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Hydraulipumpun kunnostus

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Pumppu lähti korjaukseen. Akseleista koneistetaan 2mm pois, että saan teräksiset laakeriholkit kiinni krympillä. Pronssipäätyistä taas rotsataan milli pois että krynppiholkki mahtuu sinne. Päädyille ja pesälle ei ole tarvetta tehdä mitään. Toki niissä on hieman kulumaa, mutta toleransseissa kumminkin.
Mut tais löytyä juurisyy tehottomalle hydrauliikalle. Yksi paineputki on ratkennut. Oli pieni aivopieru ottaa se varmuuden vuoks irti ja tarkastaa varmuuden välttämiseks. Ratkeema oli sellaisessa paikkaa, minne ei päässyt hivelemään käsin eikä nähnyt taskulampulla. Harmillisesti vaan kyseessä on kuparinen putki, jonka toisessa päässä on banjo ja toisessa päässä tyssätty BSP-kara. Kai sinne laittaa letkun tilalle. Tai kun toi putki on teoreettisesti tarpeeton niin tällää butzenin sen tuloliitäntään. Rautaputken vääntely on oma hommansa kun putki on 20mm ja menee ahtaasta välistä :roll:
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Konepajamies

Re: Hydraulipumpun kunnostus

Viesti Kirjoittaja Konepajamies »

Osmo_ kirjoitti: Pe Syys 24, 2021 6:05 pm Pitäisi kunnostaa vanha rataspumppu. Ennenkun sanotaan että kunnet osta uutta niin uus maksaa 620£, mikä on koko traktorin arvo.
Pumppupesän kunto on ok, mutta kokonaan laakeripronssia olevat pesän päädyt ovat kuluneet. Samaten akselien päät ovat sorvaantuneet. Kunnostus ei itsessään ole amerikantemppu, mutta mielessä on kaksi vaihtoehtoista tapaa tehdä tuo.
Vaihtoehto 1: Rattaiden akselit täyttöhitsataan, otetaan vanhoista laakereista ohkainen siivu pois ja sovitetaan akselit. Tämä olisi sikäli varteenotettava vaihtoehto, että akselin pää karkenee. Nythän akselit ovat sorvaantuneet ja pintakarkaisu hävinnyt.
Vaihtoehto 2: Akseleista sorvataan ohut siivu pois, päätyihin ajetaan reilusti isommat reiät ja asennetaan pronssihelat. Tätä puoltaisi se, että akseliin ei tulisi hiussäröä hitsauksesta.
Kumpi noista on pienempi kahdesta pahasta? Sana vapaa.
Ei se pumpun pesän kunto voi olla hyvä! Pinta voi kyllä olla sileä. Mutta jos hammaspyöräakselien päät ovat "sorvautuneet" niin ne ovat kuluneet! Ja laakeripuslat myös. Ja mitä siitä seuraa? Pumpun ollessa käyttötilanteessa painepuoli työntää hammaspyöriä imupuolen suuntaan! Eli se pumpun pesä on pahasti kulunut imupuolelta !
Kunnostusta ajatellen on toinenkin ongelma. Kun päätyjen reikiä aletaan koneistamaan niin se niiden alkuperäinen sijainti ,etäisyys täytyy säilyä todella tarkasti ennallaan. Mutta miten sen alkuperäisen sijainnin voi satasen tarkkuudella hakea soikeaksi,väljäksi kuluneesta reiästä.
Ja se lasin päällä oikaisu on mopopoikien hommaa! Se hiottava esine keikahtelee siinä. Ja lasikin voi hieman taipua ,jos on epätasainen alusta. Kerran talossa on sorvi,niin miksei sorvaamalla? 4-pakkaan kiinni ja kellotus sieltä mistä pääty ei ole kulunut.
Ja kun sorvataan ,heloitetaan hammaspyörien akselit ,niin myös hammaspyörien otsapinnat pitää oikaista! Kyllä nekin ovat "sorvautuneet"! Ja sen jälkeen keskipesä sorvataan oikeaan vahvuuteen ..siihen 4-pakkaan kiinnitettynä.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Hydraulipumpun kunnostus

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Nää lähti ammattimiehelle kunnostettavaks ja koneissa riittää tarkkuus satasiin asti. Ei aiheuta mainittavaa ongelmaa mikäli paine ei ole täysi, kuitenkaan traktorilla ei nostella painavia kuormia. Toi 784 toimi vielä kohtalaisesti vaikka paineet olivat kierroksilla 100bar. Jaksoi nostaa koneet, mutta ei tyhjäkäynnillä. Vois kai sinne soitella vielä jos ajais yksintein pumppupesästä ja päädyistä ohkasen siivun pois niin olis sit varmasti kunnossa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Hydraulipumpun kunnostus

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Pumppu saatu ehjäyksestä. Akselit ja pronssipesät koneistettiin ja akseleille asennettiin helat. Päätyistä otettiin satkun verran pois ja niistä tuli tasaiset. Kokoonpanovaiheessa mittasin pesän välyksen liuskamitalla ja sain tasaisen kolmenkympin välyksen koko matkalta. Pesässä on juuri sormella tuntuva kuluma painepuolella, mutta mitä vertaa Nuhvin pumppuun, toi on kuin uusi. Pumppu pyörii nätisti ja kevyesti ilman tökkimisiä ja tuntuu tiiviiltä. Jos sen tälläis tänään paikalleen ja koittais viikonloppuna että miten käy.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Massikkamiess, Mauri Tähkä, riude, Semrush [Bot] ja 37 vierailijaa