Mitä eroa vanhemman ja uudemman Super Majorin perissä?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Mitä eroa vanhemman ja uudemman Super Majorin perissä?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Pystyykö vanhemman Super Majorin perän päivittämään vastaamaan New performance Super Majorin perää käyttämällä uudemman osia vai onko eroa valuosissa niin, ettei uudemman kalut käy vanhaan? Uudemmassa on jonkin verran vahvempi nostolaite eli tehokkaampi pumppu ainakin.
Tekemällä virheistä oppii.
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Mitä eroa vanhemman ja uudemman Super Majorin perissä?

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Nostolaitekansi on erilainen mutta kiinnitys peräkoppaan on samanlainen tietääkseni. Lisäksi pumppu on erilainen ja putkistot kai poikkeavat. Sitä en tiedä, onko jarruakselien kiinnityksessä jotain eroja. Minulla on yksi Diesel Major, jossa on Superin nostolaitekansi ja kaikki siihen liittyvä. Jarrut ovat normaalit kuivat rumpujarrut. En ole vielä tutkinut pidemmälle, miten tuo on toteutettu. Joku täällä kertoi, että olisi pelkillä putkimuutoksilla mahdollinen. Oletan tuossa olevan perusmajorin peräkoppa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Mitä eroa vanhemman ja uudemman Super Majorin perissä?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Moderointi voisi siirtää tämän toki koneet osastoon, kun tuli vahingossa lähetettyä sekalaisiin.
Vanhaa perus-Majorin nostolaitetta on nähtävänä useissakin uudemmissa Super Majoreissa kautta linjan mutta toisin päin en ainakaan itse ole nähnyt. En edes Super Majoreiden kesken ole nähnyt uudempaa laitetun vanhempaan.
Varoventtiili ja pumppu on ainakin erilaiset eli meneekö uudemmat muutkaan osat vanhojen tilalle ollenkaan?
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Mitä eroa vanhemman ja uudemman Super Majorin perissä?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Superin perä eroaa nostolaitteen osalta majorista, että siinä öljyn tuonti ja paluu kanteen on tasopinnassa oikealla sivulla, jolloin vanhempi on helposti laitettavissa superiin, mut toisinpäin ei niinkään.
Varoventtiilit ym on kannessa molemmissa, ettei siinä ole mitää murhetta. Ainoastaa pumppu, ja sen öljylähdöissä on eroja, sekä pyöritys rattaissa voakselilla ja pumpussa.

Jarruosista ei tietoa, sopiiko samoihin peräköpan reikiin, voi vaikka sopiakkin!?
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Mitä eroa vanhemman ja uudemman Super Majorin perissä?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tavoitteena on tehdä vm.-62 Super Majoriin vahvempi nostolaite vm.-63 ja -64 eli New performance mallin perä- ja nostolaiteosilla. Tulenooko mittään?
Tekemällä virheistä oppii.
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Mitä eroa vanhemman ja uudemman Super Majorin perissä?

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Tuo jarruosien keskenään sopiminen kiinnostaisi. Minulla on sellainen konversio, jossa on Suoperin nostolaitekansi ja romppeet Diesel Majorissa. En ole avannut tai tutkinut miten se on toteutettu. Onko mahdollisesti koko peräkoppa Superista ja jarruosat peruskoneesta, en tiedä. Tuo jarruosien sopimisen kun tietäisi, voisi vähän päätellä. Pelkän tutkimisen vuoksi en viitsi tuota availla.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Touhu-Ville
Viestit: 420
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 2:15 pm
Viesti:

Re: Mitä eroa vanhemman ja uudemman Super Majorin perissä?

Viesti Kirjoittaja Touhu-Ville »

Ainakin vanhemman Majorin isot hammasrattaat eivät sovi superiin. Superin superissa ei halkaisija eli pienempi ja hydraulipumppukin erilainen. Tiedä sitten onnistuisiko jarruakselit ja isot hammasrattaan vauhtamalla. Jos ei niin peräkotelossa näiden reijät eri etäisyyksillä.
Huoleton hevoseton poika
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Mitä eroa vanhemman ja uudemman Super Majorin perissä?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

hydraulipumppukin erilainen
Joo mutta kiinitykset samoja, ja muun voi soveltaa.
Eikös majoriin myydä uutta superin hydepumppua, jossa palikka muuttaa öljyn lähön majoriin sopivaks?! :roll:
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Mitä eroa vanhemman ja uudemman Super Majorin perissä?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Eli, onko näin, että perä on samanlainen valumötikkä kaikissa Super Majoreissa ja vain komponenttien mallit vaihtelee uudemman Superin ja vanhemman Superin välillä? Mites muuten neli- tai viistonnisen nostolaite istuu vm.-62 Super Majorin nostolaitteen tilalle? Sehän tuo olisi vielä astetta jykevämpi kynkkineen kaikkineen.
Tekemällä virheistä oppii.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Mitä eroa vanhemman ja uudemman Super Majorin perissä?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Superdextaaja kirjoitti: La Syys 25, 2021 11:37 pm Eli, onko näin, että perä on samanlainen valumötikkä kaikissa Super Majoreissa ja vain komponenttien mallit vaihtelee uudemman Superin ja vanhemman Superin välillä? Mites muuten neli- tai viistonnisen nostolaite istuu vm.-62 Super Majorin nostolaitteen tilalle? Sehän tuo olisi vielä astetta jykevämpi kynkkineen kaikkineen.
Tarvitsee sovitepalan. Täällä on näkynyt kyseinen osa 6- sylinterisen Majorin rakennuskuvissa.

-SS-
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 52 vierailijaa