Kaivurikuormain ja peräkärry
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
- Viesti:
Kaivurikuormain ja peräkärry
Morjes,
Nyt näkyy pyöräalustaisissa kaivinkoneissa myös jonkinlaisia peräkärryjä. Sellaista tuumin, että onko lakien mukaan mahdollista yrittää laittaa sellainen myös kaivurikuormaimen perään? Eli on rekisteriotteessa työkone. Tiedän, että mitään esim. sorankuljetusta ei voi tehdä, mutta lähinnä oman työkaluston kuljettamiseen, kun niitäkin näkyy näin harrastelijallekin kertyvän.
Mitään kiinnityksiähän koneessa ei ole ja myös sellaiset sitten pitäisi jotenkin väsätä. Puomin alapää on uloinna ja siihen sitten kaiketikin voisi yrittää viritellä(?). Tappi- tai vetokoukkukiinnitys. Onkohan väliä, jos muuten mahdollista, niin minkälainen kärry? Mahdollisimman kevyt vanha traktorista vai pitääkö olla joku aisajarru tms.?
Tehot on jo nyt alakanttiin ja 9t konekin kulkee vain fillarivauhtia eli sekin on tietysti hidaste ihan kirjaimellisesti. Nyt saa siis moottoripolttoöljyllä touhuta ja ei ole tarkoitusta siirtyä liikennedieseliin. Mutta, onko sellainen mahdollista, että maksaisi esim. päiväksi luvan ja hakisi vaikka kuorman soraa kotipihalle?
Onko kokemuksia?
Nyt näkyy pyöräalustaisissa kaivinkoneissa myös jonkinlaisia peräkärryjä. Sellaista tuumin, että onko lakien mukaan mahdollista yrittää laittaa sellainen myös kaivurikuormaimen perään? Eli on rekisteriotteessa työkone. Tiedän, että mitään esim. sorankuljetusta ei voi tehdä, mutta lähinnä oman työkaluston kuljettamiseen, kun niitäkin näkyy näin harrastelijallekin kertyvän.
Mitään kiinnityksiähän koneessa ei ole ja myös sellaiset sitten pitäisi jotenkin väsätä. Puomin alapää on uloinna ja siihen sitten kaiketikin voisi yrittää viritellä(?). Tappi- tai vetokoukkukiinnitys. Onkohan väliä, jos muuten mahdollista, niin minkälainen kärry? Mahdollisimman kevyt vanha traktorista vai pitääkö olla joku aisajarru tms.?
Tehot on jo nyt alakanttiin ja 9t konekin kulkee vain fillarivauhtia eli sekin on tietysti hidaste ihan kirjaimellisesti. Nyt saa siis moottoripolttoöljyllä touhuta ja ei ole tarkoitusta siirtyä liikennedieseliin. Mutta, onko sellainen mahdollista, että maksaisi esim. päiväksi luvan ja hakisi vaikka kuorman soraa kotipihalle?
Onko kokemuksia?
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Kaivurikuormain ja peräkärry
Työkoneella ei saa materiaalia kuljettaa tiellä. Työmaalla soran siirtely on sallittu.
Kauhoja ja polttoainetta saa viedä kun siirtyy työmaalta toiselle.
Kauhoja ja polttoainetta saa viedä kun siirtyy työmaalta toiselle.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Kaivurikuormain ja peräkärry
Ei. Vaatii tieosuudelle dieselin tankkiin. Ellei laki ole parissa vuodessa muuttunut.Kauhanheiluttelija kirjoitti: ↑Ke Syys 22, 2021 12:34 pm Morjes,
Nyt näkyy pyöräalustaisissa kaivinkoneissa myös jonkinlaisia peräkärryjä. Sellaista tuumin, että onko lakien mukaan mahdollista yrittää laittaa sellainen myös kaivurikuormaimen perään? Eli on rekisteriotteessa työkone. Tiedän, että mitään esim. sorankuljetusta ei voi tehdä, mutta lähinnä oman työkaluston kuljettamiseen, kun niitäkin näkyy näin harrastelijallekin kertyvän.
Mitään kiinnityksiähän koneessa ei ole ja myös sellaiset sitten pitäisi jotenkin väsätä. Puomin alapää on uloinna ja siihen sitten kaiketikin voisi yrittää viritellä(?). Tappi- tai vetokoukkukiinnitys. Onkohan väliä, jos muuten mahdollista, niin minkälainen kärry? Mahdollisimman kevyt vanha traktorista vai pitääkö olla joku aisajarru tms.?
Tehot on jo nyt alakanttiin ja 9t konekin kulkee vain fillarivauhtia eli sekin on tietysti hidaste ihan kirjaimellisesti. Nyt saa siis moottoripolttoöljyllä touhuta ja ei ole tarkoitusta siirtyä liikennedieseliin. Mutta, onko sellainen mahdollista, että maksaisi esim. päiväksi luvan ja hakisi vaikka kuorman soraa kotipihalle?
Onko kokemuksia?
Mutta jos toistuvutta alkaa olemaan niin laita toinen tankki mihin letkut vaihdetaan työkaluja käyttäen ja siihen dieselit niin sitten saa viedä mitä saa. Eli sen mitä kohteessa käyttää.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kaivurikuormain ja peräkärry
Eikö moottorityökonetta koske sama kuin traktoreitakin eli voisi maksaa päiväveron? Vakuutuksenhan tuo vaatii ja kaivinkone pitää olla rekisteröity jos yleiselle tielle mielii.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Kaivurikuormain ja peräkärry
Ei.Eikö moottorityökonetta koske sama kuin traktoreitakin eli voisi maksaa päiväveron?
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kaivurikuormain ja peräkärry
Joo tosiaan ei voi päiväverolla tuota hoitaa. Trafin sivultahan se tieto löytyi vaivatta.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 811
- Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
- Viesti:
Re: Kaivurikuormain ja peräkärry
Päivämaksua ei voi maksaa moottorityökoneesta.Meillä on kuitenkin ollut traktorikaivureita esim Lännen C8 4x4 ja F0rd555 kumpaakin kaksin kappalein joista toiset on olleet traktoreita ja toiset moottorityökoneita rekisteriotteen mukaan, että ota siitä sitten selvää.
- mike
- Viestit: 5311
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: Kaivurikuormain ja peräkärry
Yksi vammas kersantti, muistaakseni löytyy Googlen kuvahaulla, jossa kauhan ja telojen kuljetukseen pieni peräkärry.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Re: Kaivurikuormain ja peräkärry
Kersantit on rekisteröity maataloustraktoreiksi.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 1577
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
- Viesti:
Re: Kaivurikuormain ja peräkärry
Lännen multimate on "valmis ratkaisu"
-
- Viestit: 1839
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Kaivurikuormain ja peräkärry
Länkkärit taitaa olla rekisteröity traktoriksi. Ja kuten edellä mainittu, länkkäriin saa tehtaaltakin kärryn perään.
Paikallisella katutyömaalla oli länkkäri minkä perässä tuhti tai velsa millä ajeli maita mitä tarvitsi. Ei tarvinnut joka kauhallista hakea/viedä erikseen.
Taisi kriteeri olla traktorikaivuri rekisteröinnissä traktori vs työkone, että onko peräveivi pikakiinnitteinen niinkuin länkkäreissä vaiko kiinteä kuten huddigeissa.
Paikallisella katutyömaalla oli länkkäri minkä perässä tuhti tai velsa millä ajeli maita mitä tarvitsi. Ei tarvinnut joka kauhallista hakea/viedä erikseen.
Taisi kriteeri olla traktorikaivuri rekisteröinnissä traktori vs työkone, että onko peräveivi pikakiinnitteinen niinkuin länkkäreissä vaiko kiinteä kuten huddigeissa.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Kaivurikuormain ja peräkärry
Länkkärin omistajat tietävät varmemmin mitä rekisterotteessa lukee, ja ei se kärri kielletty ole muissakaan?!Länkkärit taitaa olla rekisteröity traktoriksi. Ja kuten edellä mainittu, länkkäriin saa tehtaaltakin kärryn perään.
Hyvä jos valmistaja on käyttäny mahollisuuden traktoriksi rekisteröimällä, kun muualla valmistetut koneet, olkoon sitten kiinteä tai irrotettava kuokka, ovat olleet moottorityökoneiksi rekisteröityjä jo vuoskymmeniä.Taisi kriteeri olla traktorikaivuri rekisteröinnissä traktori vs työkone, että onko peräveivi pikakiinnitteinen niinkuin länkkäreissä vaiko kiinteä kuten huddigeissa.
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Kaivurikuormain ja peräkärry
Joo ei ole kielletty, eikä edes löpöllä kunhan maksaa sen työkoneen päivämaksun. En kyllä nyt muista mitä se oli ja jos sen haluaa maksaa jälkikäteen, niin siinä oli joku pieni korko.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
- Viesti:
Re: Kaivurikuormain ja peräkärry
Kiitos kommenteista!
Löytyi myös hyvä linkki ko. asiaan https://www.koneviesti.fi/tekniikkaa-ti ... -1.1031714
Eli saa ja, kun käyttää autodieseliä, niin saa jopa kuljettaa vaikka soraa itselleen. Liikennelupaakan ei tarvita, kun kulkee alle 60km/h vauhdilla.
Ei puutu kuin noin 100 hevosta, niin voisin koittaa sovitella 9 tonnin kärryä perään. En tiedä kyllä vaatisiko jarruja vaiko ei....
Mutta alle 3500kg kärry kauhojen jne. kuljetuksiin ja saa käyttää moottoripolttoöljyä. 2 kuutioita näkyi olevan raja, että kuuluu työkoneen työtehtäviin eli sehän on jo jotain 4 tonnin paino sekin.
Löytyi myös hyvä linkki ko. asiaan https://www.koneviesti.fi/tekniikkaa-ti ... -1.1031714
Eli saa ja, kun käyttää autodieseliä, niin saa jopa kuljettaa vaikka soraa itselleen. Liikennelupaakan ei tarvita, kun kulkee alle 60km/h vauhdilla.
Ei puutu kuin noin 100 hevosta, niin voisin koittaa sovitella 9 tonnin kärryä perään. En tiedä kyllä vaatisiko jarruja vaiko ei....
Mutta alle 3500kg kärry kauhojen jne. kuljetuksiin ja saa käyttää moottoripolttoöljyä. 2 kuutioita näkyi olevan raja, että kuuluu työkoneen työtehtäviin eli sehän on jo jotain 4 tonnin paino sekin.
-
- Viestit: 1870
- Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: Kaivurikuormain ja peräkärry
Taitaa se 9t kärry jäädä vetämättä jos muunnin/pakat luistaa niin paljon ettei edes peruskone kulje kun fillarivauhtia
Sen mitä omalla koneella ojanpenkkoja kauhalla liidunnu niin pikkusenkin enemmän kun kauhalla painattaa niin kyllä vauhti kuolee eikä edes ala sutimaan ennen kuin pysähtyy kokonaan. Mitenlie käy tommosen kuorman kanssa, oma mielikuva että se muunnin mitoitettu sen koneen omalle työpainolle.
Sen mitä omalla koneella ojanpenkkoja kauhalla liidunnu niin pikkusenkin enemmän kun kauhalla painattaa niin kyllä vauhti kuolee eikä edes ala sutimaan ennen kuin pysähtyy kokonaan. Mitenlie käy tommosen kuorman kanssa, oma mielikuva että se muunnin mitoitettu sen koneen omalle työpainolle.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Jaritapani, Jounie, MasaP ja 59 vierailijaa