Minikaivurissa turvavyö...
Minikaivurissa turvavyö...
Nyt olen ymmärtänyt täydellisesti, miksi Yanmar -minikaivurissani on turvavyö..
Olen kaivellut ko. kaivurilla jotain 100 tuntia kesän aikana. (Kaivurissa ei ole hyttiä). Salaojaa laajaan pihapiiriin, ym. on syntynyt ihan mukavasti.
Nyt päätin, että teen syksyllä avo-ojia pihapiirin ulkopuolelle, rakennusten ympärille.
Menin minikaivurilla niinsanotusti metsään. Metsä oli wanhaa umpeen kasvanutta peltoa, joka oli ilmeisesti jo kerran hakattu.. kannoista päätellen. Kunka ollakkaan, ajoin kaivurini monttuun, joka oli täydellisesti horsmien ja vadelmapensaiden peittämä.
Kaivuri keikkasi nokalleen monttuun. Lensin kuin leppäkeihäs kaivinkoneesta etuoikealle horsmikkoon. Siinä ilmalennon aikana teloin rintakehäni kaivinkoneen vipuihin.. Siellä horsmikossa makaillessa haukoin henkeäni jonkin aikaa. Kaivuri jäi tököttämään pystyyn, mutta ei kuitenkaan kaatunut, koska eteenpäin oleva puomi esti sen.
Hetken haukoin henkeäni ja nousin horsmikosta varsin vähäisin vaurioin...
Kaivinkonehan oli helppo saada montusta ylös, koska puomi oli montun toisella puolella..
Jos Olisin käyttänyt kaivurissa olevaa turvavyötä, en oli lentänyt koneesta ulos. ..
Tämän jälkeen olen muistanut laittaa turvavyön kiinni... jostain syystä.
Kaivurissa on vain lannevyö, mutta se estää ilmanmuuta tällaiset tapaturmat...
Entäs jos kavuri olisi kaatunut ko. tilanteessa päälleni?????????
Olen kaivellut ko. kaivurilla jotain 100 tuntia kesän aikana. (Kaivurissa ei ole hyttiä). Salaojaa laajaan pihapiiriin, ym. on syntynyt ihan mukavasti.
Nyt päätin, että teen syksyllä avo-ojia pihapiirin ulkopuolelle, rakennusten ympärille.
Menin minikaivurilla niinsanotusti metsään. Metsä oli wanhaa umpeen kasvanutta peltoa, joka oli ilmeisesti jo kerran hakattu.. kannoista päätellen. Kunka ollakkaan, ajoin kaivurini monttuun, joka oli täydellisesti horsmien ja vadelmapensaiden peittämä.
Kaivuri keikkasi nokalleen monttuun. Lensin kuin leppäkeihäs kaivinkoneesta etuoikealle horsmikkoon. Siinä ilmalennon aikana teloin rintakehäni kaivinkoneen vipuihin.. Siellä horsmikossa makaillessa haukoin henkeäni jonkin aikaa. Kaivuri jäi tököttämään pystyyn, mutta ei kuitenkaan kaatunut, koska eteenpäin oleva puomi esti sen.
Hetken haukoin henkeäni ja nousin horsmikosta varsin vähäisin vaurioin...
Kaivinkonehan oli helppo saada montusta ylös, koska puomi oli montun toisella puolella..
Jos Olisin käyttänyt kaivurissa olevaa turvavyötä, en oli lentänyt koneesta ulos. ..
Tämän jälkeen olen muistanut laittaa turvavyön kiinni... jostain syystä.
Kaivurissa on vain lannevyö, mutta se estää ilmanmuuta tällaiset tapaturmat...
Entäs jos kavuri olisi kaatunut ko. tilanteessa päälleni?????????
-
- Viestit: 6789
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Minikaivurissa turvavyö...
Hengenlähtö olisi ollut lähellä jos tuossa tilanteessa olisi kone päälle tullut, onneksi puomi tuki koneen. Itsekin ihmettelin että mitä hittoa 5-tonnin painoisessa kumitelakoneessa on turvavyöllä virkaa kunnes yritin nostaa liian suurta kantoa konella traktorin perävaunuun ja kone alkoi yhtäkkiä kallistua lavan suuntaan. Päätin sitten ottaa kauhaa pois lavan päältä ettei tulisi lavaan kolhuja ja kauha mäjähti maahan kannon painosta pikavauhtia koneen perän noustessa jolloin lensin penkistä ylös niin että otsa läpäisi hytin yläosassa olevan muovisen ikkunan. Täytyy kyllä myöntää että ei ole vyötä tullut käytettyä kertaakaan mutta selvisi kyllä miksi siellä sellainen on asennettuna.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 2240
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Minikaivurissa turvavyö...
Ei tarvita edes kovaa vauhtia,kun äkkipysähdys on jo melkoinen tärähdys kuskille.Aikanaan täällä tuli kaupungin auratraktoreihin turvavyöt ja kuskit niistä purnasivat ja niille naureskelivat,kunnes eräs kuski ajoi Valmet 702:lla ja etulevyllä täyttä laukkaa kaivonkanteen,aura kääntyi alle,traktori pysähtyi siihen paikkaan,mutta kumityynyillä kiinni oleva konepelti lenti n.20m päähän,kuljettaja oli turvavöissä ja selvisi melko vähäisillä ruhjeilla,ilman vöitä olisi saattanut olla suunta sama kuin konepellillä..Joskus jollain automessuilla oli sellainen autonpenkki vöineen laakeroituna kiskoille,siihen istuttiin kyytiin ja se valui ihan omalla painollaan noin metrin loivasti alamäkeen ja tökkäsi toppariin,siinäkään pysähdyksessä ei ollut mitään mahdollisuuksia pysyä kyydissä ilman vöitä.Turvavyö on hyvä laite,kunhan kuski vain muistaa käyttää sitä.
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Minikaivurissa turvavyö...
Mitä pienempi kone, sen hätäsempiä liikeitä tekee maaston muodoissa, että on ihan aiheellista olla kuski köytetty remelillä jakkaraa kiinni.
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Minikaivurissa turvavyö...
Naapuri lähti keväällä kotia Valtralla. EK:n kivikauha putos ja traktori pomppas kauhan yli. Onni onnettomuudessa oli, että kuski selvis 2 kk sairaslomalla…kopin katto sisäpuolelta hajalla ja kuskin selkänikamat murtuivat.
Turvavyö olis varmaan auttanut.
Turvavyö olis varmaan auttanut.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 2866
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
- Paikkakunta: jyväskylä/muurame
- Viesti:
Re: Minikaivurissa turvavyö...
silloin kun alottelin auruu uraa niin oliskoha toine kerta ollu alue auran kanssa ja uusi tie, täydestä laukasta auran nurkka otti kiveen, rattori pyörähti nokka tulo suuntaa, pysyi pystyssä kyllä..
ottassa oli hetken biltema radion kuva seuraavana päivänä ostin vyön. vaikka pihoissa välillä ärsytääkin niin pieni vaiva silti
ottassa oli hetken biltema radion kuva seuraavana päivänä ostin vyön. vaikka pihoissa välillä ärsytääkin niin pieni vaiva silti
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Minikaivurissa turvavyö...
Puimurilla kiveen ja löin pään etulasiin, se on aika kaukana sielä ratin edessä. Pöytä meni niin linkkuun että vaihdettiin kalut toiseen runkoon.
-
- Viestit: 1695
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
- Paikkakunta: KVS
- Viesti:
Re: Minikaivurissa turvavyö...
Ei tartte ees kauhan yli ajella kun lentää iloisesti traktorin penkistä ilmaan. Kesällä losotin pyöröpaalain perässä n. 30 km/h soratiellä uusittuun tierumpuun joka olis sopivasti painunut ja lanaamatta. Mutkan jälkeen ei heti tuota nähnyt ja muutenkin passelisti lontolla niin ei alkuun näyttänyt niin pahalle mitä olikaan. Kaikki, ihan kaikki irtonainen tavara lenti kopin lattialle ja tunsin kun pää osui kattoon aika voimalla. Onneks ei pompottanut yhdistelmää raviojaan Tuon jälkeen alkanut suhtautumaan traktorin turvavyöhön positiivisemmin, tosin edelleen makaa penkinpäällisen alla piilossaMatsikka kirjoitti: ↑Su Syys 19, 2021 11:50 am Naapuri lähti keväällä kotia Valtralla. EK:n kivikauha putos ja traktori pomppas kauhan yli. Onni onnettomuudessa oli, että kuski selvis 2 kk sairaslomalla…kopin katto sisäpuolelta hajalla ja kuskin selkänikamat murtuivat.
Turvavyö olis varmaan auttanut.
Siinä lennosta laskeuduttuani laitoin muutaman lämpimän ajatuksen tien ylläpitäjälle Noita uusittuja putkia oli sitten lyhyellä matkalla puolenkymmentä kpl ja kaikissa sama heitto. Jälkien tamppaantumisesta päätellen tilanne ollut tuollainen jo jonkun aikaa mutta kun ei kiinnosta lanata ja korjata turvallisuusriskiä niin ei kiinnosta. Jotenkin alkanut veekäyrä kasvamaan tätä pienempien teiden leväperäistä ylläpitoa kohtaan, mitään ei viittitä korjata proaktiivisesti ilman työkomentoa ylemmältä taholta ja kaikesta näkee että yritetään mennä sieltä missä aita on matalin Tuonkin ois voinu tehdä kunnolla niin että ois täryllä tiivistänyt maat rumpun päältä (eikä jättää hommaa liikenteen hoidettavaksi) tai ainakin parin päivän päästä käynyt tuomassa lisää täytettä painumaan.
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot], Saapiska ja 40 vierailijaa