Volvo 940 hyytyi ylämäkeen (vika 1 korjattu, vika 2 päällä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Jokisalo
Viestit: 659
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:04 am
Paikkakunta: Pöytyä/Turku
Viesti:

Volvo 940 hyytyi ylämäkeen (vika 1 korjattu, vika 2 päällä)

Viesti Kirjoittaja Jokisalo »

Volvo 940 2,4 B -91 hyytyi ylämäkeen mitään varoittamatta.
Tankkiin on laitettu nyt 20 litraa bensaa siltä varalta että se olisi loppunut kun koho tässä jumitellut.
Yleensä jos vähissä ollut niin yskinyt etukäteen.

Kaikki sytkäosat vaihdettu 0,5 vuotta sitten (paitsi puola), tosin osa oli Intermotor sekundaa kun ei muutakaan ollut heti saatavilla.
Auto kun seisoo niin kun starttaa ilman kaasua se käy 3 sekunttia jonka jälkeen sammuu ja ei edes sen jälkeen lähde yhtä hyvin
käyntiin jollei taas odota. Uudella puolalle myös testattu ja ei vaikutusta.

Polttoainepumpun releet molemmat vaihdettu uusiin. Ei vaikutusta....kipinä tulee tulppiin...Volvon bling bling vikakoodit tarkastettu ja ilmoittaa ettei vikaa ja sitten kun irroittelee liittimiä niin vikoja tulee niistä osista joista pistoke irroitettu.
Toinen polttoaine pumpun rele naksahtaa kun käynnistää ja naksahtaa taas kun sammuu.
Tosin tuo valkoinen rele on sellainen leveä 6 napainen joten on varmaan 2 kelaa.
Tankista kuuluu naksahdus kun virran laittaa päälle (siellä toinen pumppu).
Auton alla toinen pumppu jota koitettiin koputella mutta ei vaikutusta käyntiin lähdössä ja ehkä tuntuu naksahdus kun laittaa virran päälle.

Suodattimen vaihto on varmaan seuraava toiminta suunnitelma jos tankki ollut tyhjä ja tukkinut sen toinen vaihtoehto olisi et paluupuoli tukossa. Paluu puolen putkea ei nyt saatu irti kun mutterit sen verran tiukassa. Sen lisäksi katotaan ruiskuuko bensa myös syöttöpuolelta.

Jarrua painaessa auto lähtee käyntiin myös sen 3 sekunttia, kun taas jos kaasuun koskee vähäkään niin ei edes yritä hörähtää.
Öljy ja jäähdytin neste ok. Ilmansuodatin ok näköinen, suodattimesta lähtevä iso letku ehjä sekä ilmamassa mittarista tuli vikakoodi kun otettiin pistoke irti. Sisälle en nähnyt kännyn valolla mutta luulis et vika tulis jos olis tukkeessa.
Käyntiin kun lähtee niin käy nätisti, mutta heti kun kaasuu koskee niin sammuu nopeesti.
Pitää varmaan rekistöröityä seuraavaksi Volvo foorumille tai ainakin katsella sieltä infoja.

Olisko joillakin lisätietoa missä muualla vika voisi olla?
Tarvii vielä tarkistaa että toi Volvon pumpun toinen rele on varmasti tossa paikassa missä netissä näkyvä relekaavio näyttää kun on eri vaihtoehtoja...toinen rele sellainen ettei saa väärään paikkaan. Ai niin sulakkeet tarkastettu.
Viimeksi muokannut Jokisalo, To Maalis 10, 2022 10:01 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
vkorp
Viestit: 640
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 7:06 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja vkorp »

No siinäpä on nyt jo tsekattuja kohteita paljon. Oliskohan jakoremmi hypännyt napsun tai muutaman yli. Sen pitäis kyllä huomata startatessa koska kone pyörii helposti. Kaikkia puristuksia ei ole.
Arvailu jatkukoon..
Jokisalo
Viestit: 659
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:04 am
Paikkakunta: Pöytyä/Turku
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja Jokisalo »

Remmi vois olla yks vaihtoehto. On odotellut jakoremmin vaihtoa pari viikkoa kun toinenkin auto hajosi.
Tosin käyntiin lähtee minusta samalla tavalla kuin aikaisemminkin.
Pitää ottaa vielä akun kenkä irti 10 minuutiksi ja sitten toi T10 polttimosta tehdä suutin pistokkeelle virtatesteri ja jos ei tule virtaa niin sitten tuo suuttimien rele vaihtooon.
Tosin ei kyl pitäis sitten lähteä käyntiin ollenkaan mut jos se kytkee virran vain hetkeksi.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Yksi Volvo temppuili kun katkoi bensapumpulta sähköjä, putosi jännite alle 7 V. Releet vaihdettiin, mutta lopulta sitten vedettiin uudet johdot pumpulle. Loppu kiusa siihen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Polttoainepaineet on vissiin mittailtu?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
maotsetung
Viestit: 325
Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja maotsetung »

Bensanpaineet onko mitattu,aikoinaan tappelin fiat marean kanssa jossa satunnaisia käyntihäiriöitä,hyytymisiä. Sitten pikkuhiljaa alko veto loppumaan,sain viimein painemittarin kiinni niin viisari pikkusen värähti. Pumpusta oli hiilet loppu,huomiona tuon ikäisestä autosta että vikadiagnostiikka ei ole kovin tarkka. Lähteekö käyntiin jollain palavalla sumulla,rexonakin käy hätätapauksessa,ilmansuodatin kotelo irti ja toine sumuuttelee kun toinen starttaa ni saa helpolla kipinä viat suljettua pois pelistä,ei sitten liikaa voi kiekasta punarsjan yli,varsinkin brake cleanerilla.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Toinen kun käynnistää niin toinen pitelee kättä auton alla olevalla pumpulla. Värinä pitäisi tuntua.
Jos ei pärise mittaus että virta tulee pumpulle.

Mikähän kone tässä mahtaa olla?

Volvo foorumilta voi kysyä neuvoja jos on parkkipolttimo pimeänä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Jokisalo
Viestit: 659
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:04 am
Paikkakunta: Pöytyä/Turku
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja Jokisalo »

2,4 on tässä siis koneena...kaveri ei ainakaan osannut sanoa et lähteekö auton alla oleva pumppu käymään.
Pitäis olla lääkärin stetoskooppi :D.

Bensanpaineet ei ole mitattu...ei ole sellaisia mittareita itsellä, ne mittaukset menee sitten jo korjaamon hommiksi.
Tuo paluuputken kun olis saanut auki ni näkis tuleeko bensaa sieltä edes...alko vaan vääntyy tukki siinä samalla ku toinen pitää avaimelle kiinni ja toinen koittaa toisella avaimella avata.

Itse en mielellään laittaisi mitään cleanereitä tonne imuputkeen, en kyllä sitä vielä pois sulje.
Muutamat Volvo tyypit kertoi ettei toi vikadiagnoosi laite kerro polttoaine pumppujen toiminnoista ollenkaaan,
joten siksi noita vikakoodeja ei välttämättä tule.

Tässä vielä linkki mitä tuo Volvon oma laite testaa:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Polttoaine pumpun releen siis testaa mutta pumppua ei.
Tuolla oli mainittu tuo imuilman lämpötila anturi ei välttämättä anna vikakoodi lukemia joten sitä vois vielä koittaa.
Kyllä tässä taas testaamisen listaa alkaa kertyä ku tarpeeksi kauan lukee palstoja :).
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Eikös sille pumpulle pysty antaa releen paikalta hyppyvirtaa, niin ei tarvi konttia alla ihmettelemässä, eikä auton starttaus häiritse kuuntelemista :wink:
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Taitaakohan nykyään saada polttoainepainemittaussalkun johonkin satasen pintaan, ei olisi kallis investointi jos autojen kanssa temuaa vähänkään. Säästää yhtäkkiä tunnin tai enemmänkin noilla vehkeillä. Polttoainepumppu voi vaikka käydäkin mutta ei kehitä tarpeeksi painetta ja paineensäädinkin voi olla viallinen. Painemittaus kertoo heti mistä jatkaa tutkimista.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja ZET »

Kun omasta 940:sta aikoinaan meni bensapumppu niin muistelen kyllä tuontyylisiä oireita olleen. Meno loppui ilman mitään varoituksia. Tosin muistelen että ei lennosta vaan Prisman parkkihallista ei päästy enää liikkeelle.......Mutta nuo omituiset ilmiöt käynnistysyritysten yhteydessä kuulostavat tutulta. Saattoi käynnistyä odottelun jälkeen, käydä hetken jne. Pumpun moottorin kommutaattori oli yksinkertaisesti kulunut aivan loppuun. Kilometrejä oli tuolloin ehkä 350 tuhatta.
Jokisalo
Viestit: 659
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:04 am
Paikkakunta: Pöytyä/Turku
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja Jokisalo »

Kyllä kai sitä hyppyvirtaa pystyy antaa kun tietää mihin pinniin...tosin toi rele on jo sellaisessa paikassa että saan vain yhden käden sinne mut sitten en näe mitä tekemässä...sormituntumalla releen saa paikalle kun katsoo ensiksi valon kanssa että missä nuo ohjurit ovat. Toki ei tarvi startatakaan autoa kun pumput ovat sähköisiä, tosin turvavyö piti laittaa lukkoon että sai sen ylimääräisen äänen pois korvista.

Tarkastan ensiksi oliko autopalvelu vakuutus jotta sais hinattua auton korjaamolle vakuutus yhtiön piikkiin.
Itse koitan olla koskematta auto hommiin, pysyn mielummin varaosamyyjänä :D. Toki jos olis nosturit ja autotallit ym. niin sitten eri asia.

Kilometrejä tällä alkaa olee 600 000 km, joten ei mikään ihme olis että tullut tiensä päähän pumppu.
Paikalla ollessa releessä oli vuosimalli 2001 joten jos tuo on siitä lähtien ollut siellä niin hyvin on kestänyt.

Foorumilla oli myös samanlaisia ongelmia ollut et bensa pumput toiminut pöydällä ollessa mutta ei teho riittävä kun autossa paikalla.
Jollakin oli ollut että pumppu jumissa ja saanut kolauttamalla hereillä ja alkanut taas toimimaan normaalisti.
Tuotakin pumppua tossa nuijittiin auton alla mut ei tapahtunut ainakaan mitään että oltais kuultu surinaa.
WiloSulen
Viestit: 1
Liittynyt: La Syys 18, 2021 10:25 am
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja WiloSulen »

Miten käy jos puristaa polttoaineen paluuputkea littuun jakoettaa käynnistää samalla?
itsellä oli joskus moottorin asento anturissa vikaa..(virranjakajan alla kannen takapäässä) sammuili kostealla kelillä

~SW~
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Toinen startta ja toinen koputtaa esim puukalikalla korkeapainepumppua.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
sportswgn

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Pumppujen pitäisi käydä hetki kun laittaa sytytysvirrat päälle. Käy vaikka tankissa oleva siirtopumppu olisi rikki, pohjassa oleva painepumppu jos hajoaa ei käy kun ei nosta painetta riittävästi.
Jokisalo
Viestit: 659
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:04 am
Paikkakunta: Pöytyä/Turku
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja Jokisalo »

Auton alla olevan bensapumppu ainakin oli entinen...naksahtaa kyllä mutta mitään ei tapahdu, joten vika taisi selvitä.
Harmi ettei ollut heti hyllyssä mut toivotaan että aamuksi tulee niin sais kuntoon.
Kiitos kaikille avusta ja palaan asiaan jos tulee jotain muuta vastaan :).
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jokisalo kirjoitti: Ma Syys 20, 2021 8:01 pm Auton alla olevan bensapumppu ainakin oli entinen...naksahtaa kyllä mutta mitään ei tapahdu, joten vika taisi selvitä.
Harmi ettei ollut heti hyllyssä mut toivotaan että aamuksi tulee niin sais kuntoon.
Kiitos kaikille avusta ja palaan asiaan jos tulee jotain muuta vastaan :).
Laita ihmeessä tietoa tänne jos pumppu vaihtamalla tulee kuntoon.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Merlin
Viestit: 40
Liittynyt: To Huhti 27, 2006 7:02 am
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja Merlin »

Moro

Ei ole kokemusta omakohtaisesti kokemusta tuosta mallista, missä on 2 pumppua. Uudemmissa 940 on yksi pumppu joka on tankissa. Siitä kuuluu kyllä selvä surina kun kääntää virrat päälle ja se nostaa paineet tukkiin. Kaksi pumppuisissa oli muistaakseni niin, että jos oli ainetta tankissa puolet tai enemmän niin pelasi kyllä vaikka tankkipumppu ei toiminutkaan, mutta jos on saanut ilmaa niin voi olla että ei jaksa nostaa painetta.

Saisiko siitä pohjassa olevalta pumpulta tai suodattimelta liittimen auki, että näkisi pumppaako se ainetta?

Tankkipumpun vaihto on mahdollista ainakin farkkumallissa peräkontin pohjassa olevan luukun kautta tankkia irroittamatta, mutta on aika tympeä homma kun sen putkihässäkän joutuu purkamaan siinä tankin suulla, että pumppu mahtuu tulemaan ulos. Tankkipumpussa on myös sellainen pikku suodatin joka kannattaa vaihtaa jos vaivautuu sen käyttämään ulkona.

Tuon ikäisessä voi olla jo virranjakajan akselin stefa finaalissa jolloin alkaa kyllä oireilla kun öljy vuotaa jakajaan. Vaihdoin yhteen stefan joku aika sitten ja siinä oli 600000 mittarissa ja stefa oli niin kovettunut, että mureni palasiksi.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Jos on jäykkäperänen niin kaikkein helpoin tankkilaitteen ropeltamiseksi on pudottaa tankki alas. Ei ole oikeasti iso homma vaikka saattaa kuulostaa.

Farkussa ja sedanissa voi takakontin kautta ronkkia myös, mutta aika tympeä homma olla siellä kontissa bensahöyryissä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jos tuo sama pumppu on ollut kaikki 600tkm autossa, niin sen läpi on virrannut 10 litran keskikulutuksella vähintään 60m3 bensiiniä. Jos tuossa on paluukierto, niin vielä paljon enemmän on läpi virrannut. Mitä yleensä kokemusta kertynyt, niin pumppu menee 300t-400tkm välissä. Itse pitänyt tapana, että viimeistään 300tkm kohdalla vaihdan pumpun.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa