Volvo 940 hyytyi ylämäkeen (vika 1 korjattu, vika 2 päällä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

-Antsa-
Viestit: 290
Liittynyt: La Tammi 07, 2012 2:30 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja -Antsa- »

TunturiPappa kirjoitti: Ti Syys 21, 2021 6:18 pm Jos on jäykkäperänen niin kaikkein helpoin tankkilaitteen ropeltamiseksi on pudottaa tankki alas. Ei ole oikeasti iso homma vaikka saattaa kuulostaa.

Farkussa ja sedanissa voi takakontin kautta ronkkia myös, mutta aika tympeä homma olla siellä kontissa bensahöyryissä.
Omasta 940 farkusta irrotin pumpun takakontin luukusta. Helppo homma mielestäni. Pumppu putkineen lähtee vaivattomasti, kun vetää sen oikeassa asennossa pois. Kannattaa katsoa lampulla tankkiin samalla kun vetää pumppua pois, niin tajuaa kyllä miten se sieltä irtoaa.

E: Muistin juuri, että polttoaineletkujen klemmarit oli hankala löysätä, muuten helppo homma luukun kautta tehtynä.
TunturiPappa
Viestit: 5768
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

-Antsa- kirjoitti: Ti Syys 21, 2021 8:05 pm
TunturiPappa kirjoitti: Ti Syys 21, 2021 6:18 pm Jos on jäykkäperänen niin kaikkein helpoin tankkilaitteen ropeltamiseksi on pudottaa tankki alas. Ei ole oikeasti iso homma vaikka saattaa kuulostaa.

Farkussa ja sedanissa voi takakontin kautta ronkkia myös, mutta aika tympeä homma olla siellä kontissa bensahöyryissä.
Omasta 940 farkusta irrotin pumpun takakontin luukusta. Helppo homma mielestäni. Pumppu putkineen lähtee vaivattomasti, kun vetää sen oikeassa asennossa pois. Kannattaa katsoa lampulla tankkiin samalla kun vetää pumppua pois, niin tajuaa kyllä miten se sieltä irtoaa.

E: Muistin juuri, että polttoaineletkujen klemmarit oli hankala löysätä, muuten helppo homma luukun kautta tehtynä.
Farkussa se on vähän mielekkäämpään. Sen verran monen sedanin kontissa lurkkinut että tankki putoaa aika helposti pois.

Klemmarit monesti siinä hantissa, että saa suvileikkureilla nipsiä pois.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Jokisalo
Viestit: 659
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:04 am
Paikkakunta: Pöytyä/Turku
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen (vika löytynyt)

Viesti Kirjoittaja Jokisalo »

Vika oli auton alla oleva siirtopumppu joka oli tullut tiensä päähän.
Nyt toimii hyvin ja samalla vaihdettiin sinne myös suodatin.
Kiitos kaikille avusta :).
Jokisalo
Viestit: 659
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:04 am
Paikkakunta: Pöytyä/Turku
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen (vika 1 korjattu, vika 2 päällä)

Viesti Kirjoittaja Jokisalo »

Ajattelin jatkaa keskutelua taas uudestaan kun on aika paljon valmiiksi tietoa jo aikaisemmista keskusteluista niin ei tarvi taas kaikkia kirjoittaa uusiksi.

Alkuperäinen vika on siis korjattu, mutta nyt 0,5 vuotta myöhemmin on alkanut tulemaan sellaista vikaa ettei lähde lämpimänä käymään. Kuten keskusteluista lukee niin kaikki sytkä osat vaihdettu, paitsi tuo puola joka löytyy varalta kun vika ei siinä silloin ollut vaan tuo polttainepumppu päätti tehdä irtisanomisen. Uuden sytytyspuolan otan autoon jo varalle mukaan, niin voi sitäkin sitten testa ku vika päällä.

Jos autolla ajaa lyhyen matkaa alle 5 km niin voikin olla ettei käyntiin sitten suostukaan lähtee.
Starttaa kyllä, mutta ei tunnu kaasun painaminen auttaa asiaa,
olen myös ootellut hetken aikaa ennen starttausta jos esim. johonkin polttoainelinjaa pääsee ilmaa ja sen takia bensan paine laskee.
Ongelma tuntuu koskevan just sellaista ajoa että käy jossakin ja sammuttaa auton jonka jälkeen 5 minuutin päästä pitäis taas lähtee ajelee.

Bensanhajua ei kyllä tule joten voihan tuo uutta vastaava pumppukin olla vikana, päivällä vaihdan noi uudet releet sinne jos nyt vika oliskin niissä. Tänään auto jäi drive-in kaistalle ja ei millään käyntiin...2-3 pitkää starttia, joista viimeisin tuntui olevan heikoin yritys vaikka kone starttas kyllä hyvin. Siinä sitten työnnettiin se sivuun parkkipaikalle ja ajattelin että yritän vielä ennen kun pimeässä alan konehuonetta tutkimaan. Auto lähtikin käyntiin heti, vikakoodeja en ole lukenut jos se mitään ilmoittaakkaan. Ajossa ei minkäänlaista tehon häviötä tai huonosti käymistä tyhjäkäynnillä.

Jonkun verran luin tossa eri keskusteluita taas läpi ja hiukan epäilisin että voisiko asentoanturi alkaa tulemaan myös tiensä päähän tai sitten likaa siellä. Sen saakin testattua sit niin ettei kipinää pitäisi tulla jos siinä vika, huono puoli tossa on vaan että tarvis saada toi vika tulemaan sitten kun on valoisaa. Koitin kuunnella tuota auton alla olevaa uudehkoa bensapumpun ääntä jos tuo osa onkin jokin maanantai yksilö. Tarvii myös laitella jarrucleaneria kun starttaa jos alipaine vuoto kiusaa.

Tuleeko jollekin jotain muuta mieleen?
Italy
Viestit: 100
Liittynyt: To Syys 22, 2016 9:34 pm
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen (vika löytynyt)

Viesti Kirjoittaja Italy »

En tiedä onko 940 enää tankissa pumppua, 740 on ja mulle teki aikoinaan saman tempun että jäi pahimpaan mahdolliseen paikkaan, onneksi lähti käyntiin 10min sahailun jälkeen...vaihdoin molemmat pumput ja nyt hörähtää käyntiin saman tien...
Italy
Viestit: 100
Liittynyt: To Syys 22, 2016 9:34 pm
Viesti:

Re: Volvo 940 hyytyi ylämäkeen (vika löytynyt)

Viesti Kirjoittaja Italy »

Niin,ja jos vaihdat sinne tankkiin pumpun niin valmistaudu henkisesti siihen että sen laipan läpi menevät putket katkeaa ruosteen raiskaamina.tehokas 200w kolvi, tinaa ja kupariputkea auttaa...on otettava huomioon sellainen seikka,että vaikka volvon 700- ja900-sarjan autoilla ikää 20-30 vuotta ja kilometrejä 500000 niin ne on elinkaarensa puolessa välissä vasta...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], JiiSPee, mattipekka ja 68 vierailijaa