Kaasukäyttöinen zamboni

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kaasukäyttöinen zamboni

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tuo jakajan osoittama riippuu ihan siitä kumpi yläkuolohta on kyseessä. 4t moottorissa on kaksi yläkuoloa. Toinen puristus ykkösessä ja toinen kun puristus on nelosessa. Eli nokka-akselin asento määrää
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kaasukäyttöinen zamboni

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ainakin vanhemmassa taunuksen koneessa jakajan pyörijä osottaa ykköstä, kun nokka ja kampi on merkeissä. :roll:
Tessu85
Viestit: 135
Liittynyt: Su Touko 20, 2018 12:48 pm
Viesti:

Re: Kaasukäyttöinen zamboni

Viesti Kirjoittaja Tessu85 »

Eikös se ole ihan sama kumpaa osoittaa? 1 vai 4?
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kaasukäyttöinen zamboni

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Perusteluja?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Tessu85
Viestit: 135
Liittynyt: Su Touko 20, 2018 12:48 pm
Viesti:

Re: Kaasukäyttöinen zamboni

Viesti Kirjoittaja Tessu85 »

Perusteluja miksei? 1 ja 4 sylinteri yhtäaikaa ykk:ssa
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kaasukäyttöinen zamboni

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Niin sillä perusteella on ihan sama kumpaan virranjakajan pyörijä osoittaa?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kaasukäyttöinen zamboni

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tessu85 kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 8:22 pm Perusteluja miksei? 1 ja 4 sylinteri yhtäaikaa ykk:ssa
Joo, ei sillä ole väliä, mutta ajatusvinkkinä siinä koneessa on myös kolmas juttu, joka tekee omat tekonsa että kone käy, ja sitten alkaa olemaa myös väliä mihin sitä kipinää roiskitaa millonkin!? :wink:
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Kaasukäyttöinen zamboni

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Tumppi 865 kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 8:50 pm
Tessu85 kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 8:22 pm Perusteluja miksei? 1 ja 4 sylinteri yhtäaikaa ykk:ssa
Joo, ei sillä ole väliä, mutta ajatusvinkkinä siinä koneessa on myös kolmas juttu, joka tekee omat tekonsa että kone käy, ja sitten alkaa olemaa myös väliä mihin sitä kipinää roiskitaa millonkin!? :wink:
Kyseessä on mystinen ja kyhmyinen taikasauva,jota myös nokka-akseliksi kutsutaan.. :) Nokka-akselin asento määrää sen että annetaanko kipinä ykköselle vai neloselle niiden kummankin mäntien ollessa ylhäällä,jos jakopään merkit,siis kampi-akselin ja nokka-akselin merkit ovat kohdallaan,niin silloin on ykkösen kipinä ajankohtainen,eli pyörijän tulisi osoittaa kohtaa josta virranjakajan kannesta lähtee tulpanjohto ykkösen tulpalle..Silloin kun kampi-akselin merkki on kohdallaan,mutta nokka-akselin merkki on puoli kierrosta "pielessä",silloin on nelosen vuoro saada tulta,näissä kun on sellainen välityssuhde,että kun virranjakaja ja nokka-akseli tekevät yhden kierroksen,niin sinä aikana kampi-akseli tekee kaksi kierrosta.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kaasukäyttöinen zamboni

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Joissain moottoreissa on vieläpä 4:sella sytytys kun nokkapyörän merkki on kohdallaan. Siksi itse tapaan katsoa suoraan venttiileistä oikean sytytyshetken.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kaasukäyttöinen zamboni

Viesti Kirjoittaja mauri »

Juho M-P kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 9:51 am Joissain moottoreissa on vieläpä 4:sella sytytys kun nokkapyörän merkki on kohdallaan. Siksi itse tapaan katsoa suoraan venttiileistä oikean sytytyshetken.
Ainakin renaultilla on ollut (joskus?) tapana numeroida sylinterit "väärinpäin", eli ykkönen onkin vauhtipyörän puolella. Tiedä sitten miten merkinnät on olleet.
Tuo venttiileistä katsominen on varma menetelmä oli merkinnät miten vain, tarkoitushan on antaa sytytys sille sylinterille jossa puristustahti on lopuillaan.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kaasukäyttöinen zamboni

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Just näin! Ei tarvi arvailla.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kaasukäyttöinen zamboni

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Lähtikö kone jäähommiin, vai jäikö kone käynnistymättä? :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Garymies ja 12 vierailijaa