maasturin hankinta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Maasturi tuli hankittua. Toyota landcruiser -07 kiiltelee pihassa. Ongelmana on että auton monipuolisen varustuksen ja vaihteiston käytöstä ei oiken saa selvää koska käyttöohjekirja on eestin(viron) kielinen. Kuinka ollakaan juuri ko kieli ei aukea minulle ollenkaan.
Huoltojen kilometri määrät ja ajat tärkeimmät mitä tulis tietää. Alkuperäisessä? huoltomuistiossa on vaan merkattu että huolto ja kilometrit ja päivämäärä. Ei mitään esim hihnojen tai laatikkoöljyen vaihdoista... Onkohan sikäläinen tapa...? Kärry muuten kuin pakasta kiskaistu... 280000km mittarissa ruosteeton... Mitä lie sitten alustassa massan alla.... Weba ei toimi mutta auto myytiinkin ilman webastoa ko ei herää .... Onkos kelään joka lukee tätä , myydä antaa kopio tai vinkki mistä moisen opuksen saisin käsiini...
Lontooksi näkyy netissä olevan mutta tekniikan kieli kankeaa....
takana loistava tulevaisuus
8400
Viestit: 9812
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Hyvä :!:

No vaihteiston käytössä ei mitään ihmeellistä. Jos on asianmukaisilla aineilla suojattu niin ei muutakuin tarkastus ja uusintakäsittely niin kyllä kestää, kun on näkynyt kestävän täysin suojaamattomanakin.
Jiitek
Viestit: 5876
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

kokastelija kirjoitti: Ma Syys 27, 2021 6:10 am Onkos kelään joka lukee tätä , myydä antaa kopio tai vinkki mistä moisen opuksen saisin käsiini...
Lontooksi näkyy netissä olevan mutta tekniikan kieli kankeaa....
Merkkiliike tai purkaamoilta.
Jiitek
Viestit: 5876
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

kokastelija kirjoitti: Ma Syys 27, 2021 6:10 am Onkos kelään joka lukee tätä , myydä antaa kopio tai vinkki mistä moisen opuksen saisin käsiini...
Lontooksi näkyy netissä olevan mutta tekniikan kieli kankeaa....
Jaahas, tuli kahdesti.
Avatar
Kontio
Viestit: 1661
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Merkkiliike todennäköisesti saa tilattua ihan härmänmurteella kirjoitetun käyttöohjekirjan.

Ainakin itse sain tilattua HJ61 ja HDJ80 käsikirjat marmoritiskiltä.
Eli jo vuosikymmeniä vanhoihin autoihin, niin todennäköisesti noinkin nuoreen autoon löytyy kirja.
Stone
Viestit: 51
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 3:31 pm
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Stone »

Kannattaa tarkistaa toyotalta huolto historia. Oli ainakin reilu 10 vuotta sitten kun hain virosta rujon 120sen ilman historia tietoa niin, että huolto historia oli sähköisessä muodossa talletettu. Entises leasing autossa mitä ne siellä kaikki olivat. Ja ainakin silloin maahantuoja kai oli sama kun Suomes koska historian sai tarkastettua maakunnan autosta
Stone
Viestit: 51
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 3:31 pm
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Stone »

Ja 120sis oikeestaan ainut tekninen ongelman aiheuttaja oli alkupäässä suuttimien tiivisteet jukka sotki öljysihtiä, tarkistus ropun riästä öljyn vaihdos. Mullekkin vaihdettiin tiivisteet takuuhin 260t kohdalla. Uudemmis päivitetyt, minkä voi tarkistaa toyotalta rek numerolla. Muuten huolettomia kun pitää alustan suojauksesta huolta. Alkuperäisillä jarruilla ja pakoputkella lähes 600tkm. Laturi, etupyörän laakerit ja muutama nivel piti vaihtaa ja koko ajan oli 33'' renkaat rasittamas niveliä. Kyllä neljän ruiserin jälkeen isuzu kuskina tuloo ikävä tojotaa
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Stone kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 9:07 am Kannattaa tarkistaa toyotalta huolto historia. Oli ainakin reilu 10 vuotta sitten kun hain virosta rujon 120sen ilman historia tietoa niin, että huolto historia oli sähköisessä muodossa talletettu. Entises leasing autossa mitä ne siellä kaikki olivat. Ja ainakin silloin maahantuoja kai oli sama kun Suomes koska historian sai tarkastettua maakunnan autosta
Saakos sellaisen huoltohistorian omakseen? Itse en ole saanut, kun vetoavat johonkin salassapitoon. Suullisesti olen tietoa saanut.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Stone
Viestit: 51
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 3:31 pm
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Stone »

Empä kysyny, tiato piisas mulle kun tuli omaan käyttöön piremmäks aikaa.
zukka
Viestit: 7806
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja zukka »

Aakku kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 10:02 am
Stone kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 9:07 am Kannattaa tarkistaa toyotalta huolto historia. Oli ainakin reilu 10 vuotta sitten kun hain virosta rujon 120sen ilman historia tietoa niin, että huolto historia oli sähköisessä muodossa talletettu. Entises leasing autossa mitä ne siellä kaikki olivat. Ja ainakin silloin maahantuoja kai oli sama kun Suomes koska historian sai tarkastettua maakunnan autosta
Saakos sellaisen huoltohistorian omakseen? Itse en ole saanut, kun vetoavat johonkin salassapitoon. Suullisesti olen tietoa saanut.
Mazdassa ja mersussa ainakin on saanut tulostetut paperit tai huoltokirjan täytön paperiseksi kun on pyytänyt (ja ostanut paperisen huoltokirjan :D )
8400
Viestit: 9812
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja 8400 »

zukka kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 11:18 am
Aakku kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 10:02 am
Stone kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 9:07 am Kannattaa tarkistaa toyotalta huolto historia. Oli ainakin reilu 10 vuotta sitten kun hain virosta rujon 120sen ilman historia tietoa niin, että huolto historia oli sähköisessä muodossa talletettu. Entises leasing autossa mitä ne siellä kaikki olivat. Ja ainakin silloin maahantuoja kai oli sama kun Suomes koska historian sai tarkastettua maakunnan autosta
Saakos sellaisen huoltohistorian omakseen? Itse en ole saanut, kun vetoavat johonkin salassapitoon. Suullisesti olen tietoa saanut.
Mazdassa ja mersussa ainakin on saanut tulostetut paperit tai huoltokirjan täytön paperiseksi kun on pyytänyt (ja ostanut paperisen huoltokirjan :D )
Mutta ei niistä mersun tulosteista näe mitään ylimääräistä, esim vaihteistoöljyn vaihtoja muistaakseni
Joordis
Viestit: 1513
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Pajero ja Landcruiser(HJ60) on ollut talossa joskus aikoinaan ja molemmilla ollaan päästelty "metsäteitä" ihan ok menestyksellä. Landcruiser hieman kömpelö, kun oli pitkä malli ja etuakselit piti erikseen käydä kytkemässä auton ulkopuolella. MItsubishi automaattisella etuakselin vedonkytkennällä ja lyhytkorisena mukavampi ja ketterämpi.

Nykyisin ei metsäteitä tarvi pahemmin ajella, niin tuommonen Subaru Legacy on ollut ihan riittävä metsäautoteille ja niiden liittymille.
Olishan tuommonen Jenkki-importtina tuotu Toyota Hilux V8-moottorilla pähee peli liikkua metsä(-auto-)teitä.

Paras kuitenkin mitä vastaan on tullut on ollut 500-sarjan Bemari. Olin harjoittelijana metsänhoitoyhdistyksessä ja mentiin kentälle mittauskeikalle Subarulla. Tie oli semmoista metsäkoneen tekemää uraa ja pinot oli tehty palstalle. Hämmästys oli suuri kun metsäkoneenkuljettajan Bemari löytyi pinojen luota. Hyvin oli päässyt kantojen ja kuoppien ylitse... Tämä tapahtui syksyllä - puut ajettiin pois talvella...
Naturstein
Viestit: 330
Liittynyt: To Helmi 26, 2009 8:37 am
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Naturstein »

Joordis kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 2:15 pm Pajero ja Landcruiser(HJ60) on ollut talossa joskus aikoinaan ja molemmilla ollaan päästelty "metsäteitä" ihan ok menestyksellä. Landcruiser hieman kömpelö, kun oli pitkä malli ja etuakselit piti erikseen käydä kytkemässä auton ulkopuolella. MItsubishi automaattisella etuakselin vedonkytkennällä ja lyhytkorisena mukavampi ja ketterämpi.

Nykyisin ei metsäteitä tarvi pahemmin ajella, niin tuommonen Subaru Legacy on ollut ihan riittävä metsäautoteille ja niiden liittymille.
Olishan tuommonen Jenkki-importtina tuotu Toyota Hilux V8-moottorilla pähee peli liikkua metsä(-auto-)teitä.

Paras kuitenkin mitä vastaan on tullut on ollut 500-sarjan Bemari. Olin harjoittelijana metsänhoitoyhdistyksessä ja mentiin kentälle mittauskeikalle Subarulla. Tie oli semmoista metsäkoneen tekemää uraa ja pinot oli tehty palstalle. Hämmästys oli suuri kun metsäkoneenkuljettajan Bemari löytyi pinojen luota. Hyvin oli päässyt kantojen ja kuoppien ylitse... Tämä tapahtui syksyllä - puut ajettiin pois talvella...
Omalla LC61:llä ajellut nyt n. 300000 vuodesta 2003 suunnilleen. Remonttia on jonkun verran ollut, mutta koskaan ei ole harmittanut manuaaliset napalukot, päin vastoin. Yleensä pidän ne kiinni, mutta ennen pitempiä maantietaipaleita saatan avata kesällä. Nappulasta neliveto päälle sitten kun tarve on.

Noiden automaattisten napalukkojen kanssa joskus ollut eri autoissa sekä kytkeytymis- että avautumisongelmaa. Pajeroissa erityisesti.

Aloittajan Cruiserissa lienee jatkuva neliveto, joten napalukkoja ei ole eikä siksi myöskään näitä ongelmia. Onko sitten etuakselissa muuta onkelmaa, kuten LC80:ssä heikohkon etuakselin takia, en osaa sanua. Risukeulahan siellä on, eikä jäykkä.

Hiluxin ja Land Cruiserin vertailussa ainakin aikakaudella 80-10- luvulla on selvästi havaittavissa mitoitusero alustan komponenteissa ja muussa auton alta löytyvässä. Mielestäni ei oikein voi vertailla kun ovat hiukan eri tarkoitukseen tehtyjä ja eri kaliiberia.

Käpistelin tuossa aika uutta Hiluxia ja rungot edelleen umpikoteloa, joka kerää möhnää itsensä täyteen (kuten cruiserissakin) eikä avopalkkia kuten jenkkivekottimissa.

Onnea aloittajalle hyvästä valinnasta. Mieli tekisi itsekin, mutta ei näpit pidä.
kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Ostamaani -07 mallin ohjekirjaan sain vinkin että Kuopiosta sellaisen saa. Sieltä luvattiinkin toimittaa moinen. Kunkan tulee painosta...Vaihteiden käyttö alkaa olla muuten selvää mutta sift lock -nappi kepin edessä on kysymysmerkki. lukitsee vaihteet mulla milloin ja miten käyttö? Webasto heräsi huollossa henkiin... Vikakoodin luku ja kuittaus. Oli ylikuumentunu. Syytä ei tiedossa. Olisko vedenpuute koneessa. Autossa 285 mmm leveät rattaat. Uraisella pikitiellä vetelee sinne sun tänne... Muuten autoon olen ainakin toistaiseksi tyytyväinen. Sain kommentin kaverilta... Nelivedolla pääsee syvemmälle .... :D
takana loistava tulevaisuus
8400
Viestit: 9812
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Mulla vakiorengastus ja tosi hyvä ajaa. Talvella jos käytössä sisätilan lämppäri niin pitää muistaa ottaa hälytin pois päältä, kiva herätä aamu neljältä kun varashälytin ulvoo
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Joordis kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 2:15 pm
Olishan tuommonen Jenkki-importtina tuotu Toyota Hilux V8-moottorilla pähee peli liikkua metsä(-auto-)teitä.

Olisihan se, harmi vaan kun semmoisia ei ole tehty, siis V8 hiluxia.
Mutta kyllä se Tundrakin kelpaisi ja ehkä sillä V6 Tacomallakin pärjäisi alkuun.
It has three speed: here, there and gone...
kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Varashälytin? Onkohan -07 vuosimallissa sellainen? Jos on niin missä sellaisen ohjaus mahtaa olla? Kuten kirjoitin ohjekirjan saan mahdollisesti puolivälis lokakuuta.
takana loistava tulevaisuus
Jiitek
Viestit: 5876
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

kokastelija kirjoitti: To Syys 30, 2021 6:44 am Ostamaani -07 mallin ohjekirjaan sain vinkin että Kuopiosta sellaisen saa. Sieltä luvattiinkin toimittaa moinen. Kunkan tulee painosta...Vaihteiden käyttö alkaa olla muuten selvää mutta sift lock -nappi kepin edessä on kysymysmerkki. lukitsee vaihteet mulla milloin ja miten käyttö? Webasto heräsi huollossa henkiin... Vikakoodin luku ja kuittaus. Oli ylikuumentunu. Syytä ei tiedossa. Olisko vedenpuute koneessa. Autossa 285 mmm leveät rattaat. Uraisella pikitiellä vetelee sinne sun tänne... Muuten autoon olen ainakin toistaiseksi tyytyväinen. Sain kommentin kaverilta... Nelivedolla pääsee syvemmälle .... :D
Shift lock-napilla kepin pois p-asennosta ilman virtaa tai virta-avainta. Muistaakseni näin.

Ja webastossa lienee kiertovesipumppu juonitellut jotain tai sitten Ilmakiekko tms. Tuo ongelma tullee uudistumaan jollain aikataululla.
Joordis
Viestit: 1513
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Joordis »

toyopet kirjoitti: To Syys 30, 2021 8:57 am
Joordis kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 2:15 pm
Olishan tuommonen Jenkki-importtina tuotu Toyota Hilux V8-moottorilla pähee peli liikkua metsä(-auto-)teitä.

Olisihan se, harmi vaan kun semmoisia ei ole tehty, siis V8 hiluxia.
Mutta kyllä se Tundrakin kelpaisi ja ehkä sillä V6 Tacomallakin pärjäisi alkuun.
Joo, mallista en ole varma, mutta toyota ja lava-auto... taisi korikin olla hieman Hiluxia isompi
Stone
Viestit: 51
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 3:31 pm
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Stone »

Hälyttimen saa pois katos olevasta napista, jos vaikka jättää koiran autoon ja haluaa ovet lukkoon
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 2xford4000, Bing [Bot], farmeri, Mika 82, Puavo, Rh-, riude ja 93 vierailijaa