maasturin hankinta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Eepee
Viestit: 6351
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Skoda Yeti. En mie tuosta muuta tiedä, kuin että joskus olen ajellut ja kävi käteen ihan hyvin. Ajo-ominaisuudet ovat ihan jees. Tekniikaksi voi valita mieluisan paketin tarpeensa mukaan. Ei noilla miljoonia ajeta ja normaalit VAG-harmit, mutta harva miltsiä ajaakaan. Omasta mielestäni Dusteria paljon raikkaampi ominaisuuksiltaan, makuasioita. Nojuu, olen ajanut aika raikkaan koneen yksilöä :wink: . Vetää Dusteria enemmän nelikkona. Ei tietenkään mikään oikea rapa-auto.
The idea is to die young as late as possible
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Itellä 2.0CRDI 2004 Hyundai Tucson pakuks rekattuna, nelikko, Borg Warnerin ITM 3E lukolla ja kitkalukot molemmissa päissä.

40mm korotus ja pohjapanssari oli tarkotus vielä laitella.
Yllättävän hyvä etenemään jo nyt, matka-ajossa haukkaa tankkaamalla laskettuna noin 6.6l/100km ja seka ajossa päälle seiskan. Ilman kitkalukkoja pääsis kait alle 6.6 matkassa.

Vakuutus ja verot halvemmat kun pakuks rekatussa Golf IV Variantissa.

Moottori on mitä ilmeisemmin Mersun OM611 kopio, tai ainakin tähän tulokseen on moni mersumies sitä tuijottaessa päätynyt.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
MTI
Viestit: 359
Liittynyt: To Loka 03, 2013 4:52 pm
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja MTI »

Rh- kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 6:02 pm Itellä 2.0CRDI 2004 Hyundai Tucson pakuks rekattuna, nelikko, Borg Warnerin ITM 3E lukolla ja kitkalukot molemmissa päissä.

40mm korotus ja pohjapanssari oli tarkotus vielä laitella.
Yllättävän hyvä etenemään jo nyt, matka-ajossa haukkaa tankkaamalla laskettuna noin 6.6l/100km ja seka ajossa päälle seiskan. Ilman kitkalukkoja pääsis kait alle 6.6 matkassa.

Vakuutus ja verot halvemmat kun pakuks rekatussa Golf IV Variantissa.

Moottori on mitä ilmeisemmin Mersun OM611 kopio, tai ainakin tähän tulokseen on moni mersumies sitä tuijottaessa päätynyt.
Otappa käydessä öljykorkki pois, supsuttaako? Jos, niin kiireesti öljypohja irti ja imusiivilän puhdistus. Ja suutintiivisteiden vaihto.
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja aarne »

Rh- kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 6:02 pm Itellä 2.0CRDI 2004 Hyundai Tucson pakuks rekattuna, nelikko, Borg Warnerin ITM 3E lukolla ja kitkalukot molemmissa päissä.

40mm korotus ja pohjapanssari oli tarkotus vielä laitella.
Yllättävän hyvä etenemään jo nyt, matka-ajossa haukkaa tankkaamalla laskettuna noin 6.6l/100km ja seka ajossa päälle seiskan. Ilman kitkalukkoja pääsis kait alle 6.6 matkassa.

Vakuutus ja verot halvemmat kun pakuks rekatussa Golf IV Variantissa.

Moottori on mitä ilmeisemmin Mersun OM611 kopio, tai ainakin tähän tulokseen on moni mersumies sitä tuijottaessa päätynyt.
Onpa yllättävän pätevän kuuloinen voimalinja tuollaiseksi kuitenkin citymaasturiksi.
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja aarne »

sportswgn kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 11:35 am
Suzuki Jimny jos ei tarvitse isompia teitä paljon ajella eikä ole isompaa kuljetettavaa. Maastokykyä parantavaa palikkaa löytyy.
Vähän isompi Dacia Duster, ei oikea maasturi mutta pärjää maastossa montaa maasturiksi miellettyä paremmin. Ykkönen on hitaampi kuin monessa muussa katumaasturissa.
Jeepin Grand Cherokee jos isommalle tarve, vetopainoa löytyy. Dieseliä jos meinaa niin 3.0 CRD V6 (Mersun kone ja laatikko) sekä Quadra Drive II (meinaa, että akseleilla on lukot). Vähäisemmässä ajossa bensamoottorilla, kutosella ei ole edes mikään iso juoppo.
Hondan CRV, katumaasturi mutta kyllä silläkin kohtuu huonoja metsäteitä ajelee, karkeampaa rengasta alle.
MB G jos oikeasti vaikeassa maastossa tarvitsee päästä, ja herättäähän se naapurissa kateutta ja kylällä huomiota.
Hummer jos pitää erottua.

Jotkut 60/61/80/90/100/120 lantaruiskut kannattaa unohtaa, hintaa on mutta niin on mätääkin. Semmoista et löydä jota ei olisi hitsattu ja jota ei tarvitse hitsata. Ja moottoritkaan ei mitään ongelmattomia ole, mitä uudempi sen heikompi.
Tuopa unohtui tuo jeepin quadra drive 2. Varsin pätevän kuuloinen laite mitä työkaverilla mehtuuautona.

Enkä nyt suoraan lantaruiskuja unohtaisi, on niitä jopa ehjiäkin vielä. Ja jopa ihan hyvin korjattujakin. Ei toki monestikkaan uudenveroisia, mutta eipä kai kysyjä uutta ollut ostamassakaan. Enempi koriltaan ehjiä jäljellä, kuin niitä missä olisi pienet kilometrit. Paljon ajettuja aina. Ja hintaakin on.
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Rh- »

MTI kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 8:39 pm
Rh- kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 6:02 pm Itellä 2.0CRDI 2004 Hyundai Tucson pakuks rekattuna, nelikko, Borg Warnerin ITM 3E lukolla ja kitkalukot molemmissa päissä.

40mm korotus ja pohjapanssari oli tarkotus vielä laitella.
Yllättävän hyvä etenemään jo nyt, matka-ajossa haukkaa tankkaamalla laskettuna noin 6.6l/100km ja seka ajossa päälle seiskan. Ilman kitkalukkoja pääsis kait alle 6.6 matkassa.

Vakuutus ja verot halvemmat kun pakuks rekatussa Golf IV Variantissa.

Moottori on mitä ilmeisemmin Mersun OM611 kopio, tai ainakin tähän tulokseen on moni mersumies sitä tuijottaessa päätynyt.
Otappa käydessä öljykorkki pois, supsuttaako? Jos, niin kiireesti öljypohja irti ja imusiivilän puhdistus. Ja suutintiivisteiden vaihto.
Kuparit vaihettu ja pohjat putsattu.
Yhessä oli hiukan nokea noussu noin puoleen suuttimen varteen.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Rh- kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 6:02 pm Moottori on mitä ilmeisemmin Mersun OM611 kopio, tai ainakin tähän tulokseen on moni mersumies sitä tuijottaessa päätynyt.
Eikös Huihaissa ole kuiten remmijakopää?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Juho M-P kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 11:28 pm
Rh- kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 6:02 pm Moottori on mitä ilmeisemmin Mersun OM611 kopio, tai ainakin tähän tulokseen on moni mersumies sitä tuijottaessa päätynyt.
Eikös Huihaissa ole kuiten remmijakopää?
On, 611 ketjulla.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Rh- kirjoitti: La Syys 18, 2021 9:15 am
Juho M-P kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 11:28 pm
Rh- kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 6:02 pm Moottori on mitä ilmeisemmin Mersun OM611 kopio, tai ainakin tähän tulokseen on moni mersumies sitä tuijottaessa päätynyt.
Eikös Huihaissa ole kuiten remmijakopää?
On, 611 ketjulla.
https://www.google.fi/amp/s/autospruce. ... ne-review/

Tuo uudempi on ketjulla
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Rh- »

8400 kirjoitti: La Syys 18, 2021 10:10 am
Rh- kirjoitti: La Syys 18, 2021 9:15 am
Juho M-P kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 11:28 pm
Rh- kirjoitti: Pe Syys 17, 2021 6:02 pm Moottori on mitä ilmeisemmin Mersun OM611 kopio, tai ainakin tähän tulokseen on moni mersumies sitä tuijottaessa päätynyt.
Eikös Huihaissa ole kuiten remmijakopää?
On, 611 ketjulla.
https://www.google.fi/amp/s/autospruce. ... ne-review/

Tuo uudempi on ketjulla
Tuossa on D4AE pata
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

CR-V, HR-V, Sportage, ja vastaava Hyundai.
skhamala
Viestit: 357
Liittynyt: La Touko 12, 2007 8:56 am
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja skhamala »

Itseä kiinnostaisi vähän tutustua Suzuki Vitaraan. Ei ole ihan pahimman hintainen ominaisuuksiinsa nähden, vaikkei nyt ihan maasturi vielä olekkaan. Olisi sillä varmaan vähän parempi ajella auraamattomia teitä talvella kuin avensiksella.
kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Paljon on tullu tietoa ...jälleen kerran. Tarve on ,kuten alussa kerroin, ajella hirvikoiran (kk) peräs peesaillen ja pois vierailta alueilta hakien. Meilläpäin reilusti ns.tapion teitä. Ovat vaan huonoon kuntoon päästettyjä ko odottavat tuulimyllyfirmojen rakentavan tieverkon uusiks. Monelta tieltä pääseen oikaisemaan huonoa uraa toiselle. Metsänomistajilta lupa olemas. Olen nyt kattelemas landcruiseria ,hiluxia tai pajeroa. Mikä näistä olis raadin mieleinen?? Kalliita kaikki. Tilanne muuttunut niin että budjetti tuplaantunu.
Pakuksi meininki muuttaa hlö malli. Mitä eroa on cruserin ja hiluxin alustoissa , voimalinjoissa ja koneissa?
takana loistava tulevaisuus
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja aarne »

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_Land_Cruiser

Eli nuo Pradot on niitä pikku cruisereita ilman lukkoja ja nelospannulla, ja toiset niitä vöyreempiä lukoilla ja peleillä.
Tuo pikku cruiseri taitaa olla teknisesti melko hiluxi, mutta en USKO alustassa juuri samaa olevan, mutta faktaa en tiedä. Hiluxin "maasturimallihan" oli ennen 4Runner.
Paalari
Viestit: 2006
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Jos Cruiserin ja Hiluxin väliltä pitäisi valkata niin ottaisin jälkimmäisen. Tarkoitettu enemmän rymyämiseen.
Uutenakin ollut halvempi kuin cruiseri ja vielä halvempi jos uutena täyttänyt N1 veroehdot.

Oli sitten mikä hyvänsä niin rengastuksella on suuri merkitys. Tavalliset katurenkaat on ensimmäisessä rapakuopassa tukossa.
Nuo on hyvät kompromissit, hiljaiset ajaa myös maantiellä. https://www.bfgoodrich.fi/auto/tyres/al ... in-t-a-ko2
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
sportswgn

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Noita 90-sarjalaisia oli tutuilla metsästäjillä yhteen väliin paljon, ei ole enää. Moottori on melko moni ongelmainen. Jimmyjä on monella nykyään. Kevyenä ei jätä pahoja jälkiä ja takapenkin kun heivaa pois mahtuu hyvin koirahäkki. Jeeppejä myös nykyään heillä jokunen, ja Hondan CRV aika yleinen metsästäjillä. Vanhempi Grand Cherokee on vielä jäykällä etuakselilla, ja lukot yleensä löytyy. 06 ja uudemmat erillisjousitetulla etupäällä. Jeepeissä kannattaa selvittää, että onko lukkoja akseleila, koska niitä on saanut monella kombinaatiolla.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Älkää nyt sekoittako cruiseria ja hiluxia, ei niissä oo mitään samaa. Vai kuulostaako lehtijouset takana maasturilta? Etujousituskin ainakin vanhemmissa vääntösauvoilla.
Lisäksi 120 korinen on jatkuva neliveto samalla torsen systeemillä kuin audi eli paras mitä normaaliajoon on tehty. Pikkupuolella saa sitten keskitasauspyörästön lukittua. Lisävarusteena on saanut taakse lukon. Pienempihän se on kun isompi cruiser mutta ihan täysikokoinen auto, älä sekoita raveihin ja crv ynnä muihin.

Pajero hyvin samanlainen auto kaikinpuolin mutta vähemmän tarjontaa ja rumempi
Arpe
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Finaaliin siis päässy Pajero, Land Cruiseri ja Hiluxi. Ei miun mielestä huonoja valintoja ollenkaan. Kaikki noista kolmesta täyttää asetetut vaatimukset varmasti.
Jos Pajeroa ja Cruiseria verrataan keskenään, pitäisin niitä käyttöominaisuuksiltaan suht samanlaisina. Tekniikaltaan Mitsut on hieman "kevyemmin" rakennettu, kun Toyotat.
Ja jos joskus tulee tarvetta päivittää Cruiseri vaikkapa pari tuumaa korottavilla jousilla, kyseiseen merkkiin löytyy muutos ja korjaus osia maailmalta pilvin pimein.

Hiluxi ja Land Cruiseri on tänäpäivänä suht samoja autoja eri kokoonpanolla. Toki hieman vuosimallista riippuen.
Perinteisesti Cruiseri on ollu järeimmällä tekniikalla ja parhailla varusteilla ns. talon isäntä.. Hiluxi taasen tekniikaltaan kevyempi, enempi Hiasen sisko, tehty työrukkaseks, eli palvelusväkeä. :D
Hilun ja Cruiserin välillä ratkaisu on helppo. Tarviitko lavaa vai et? Lavakatteella varustettuna lava on hyvää säilytystilaa metsästysreissulla ja siellähän kulkee vaikka hirvi, mut ei se oikein koiran paikka ole.
Hiluxia vaivaa kaks ovisena hieman sisätilojen niukkuus. Jos kabiiniin lastataan kaks metsästäjää aseineen ja hirvikoira on tunnelma tiivis. Neliovisella ohjaamolla olis asia ihan toinen. Koiralle olis hyvä tila ja omat ovet josta kulkea, oli sit takapenkit tai pakuversio.

Oli mikä oli, ni ruostesuojaukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Jos ensiomistaja on heti uutena käyttäny auton alustan käsittelyssä, on maisema aivan toisen näköinen, kun suojaamattomissa. Eikä se haitaks ole hyvälle käytetyllekkään.
Alunperin noissa ei juurikaan ole alustassa muuta kun hentoinen musta maali.

Plussa maastoToyotalle on tosiaan erinomainen varaosien saanti. Alkuperäisosissa ei harrasteta suuria osakokonaisuuksia, vaan joka ainoon nippelin saa erikseen. Rungonkin saa Toyotan tiskiltä tarvittaessa palasina, vaikka se on hitsaamalla kasattu kokonaisuus.

Itellä Hiluxi -07 jolla oon ajellu viimeiset 11 vuotta. Tykkään, hyvin on palvellu. Kait tuolla vielä toiset 10 vuotta päästelee...

Tosiaan, vielä hieman edittiä.
Kallitahan nuo on ostaessa, mut ne on sitä myös myydessä, eli ostajia noille kaikille kolmelle on vielä vanhanakin.
Viimeistään sit musta mies hakee pihanperältä ja lähtee naama iloisessa virneessä kohti satamaa.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Miksei se hiluxikin hyvä ole. Eri autoja ne kuitenkin on runkorakenteeltaan ja ohjaamoltaan. Hiluxi on pienempi, kapeampi ja matala istuma-asento niinku corollassa.
Kalliita ne on joo mutta ei sitä sen jälkeen ihmettele kun sellaisen ostaa. Viidellä tonnilla saa jonkun land roverin ja se on yhtä kuin viidellä tonnilla ongelmia.
sportswgn

Re: maasturin hankinta

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Avolava on ainakin lyhyt hyttisenä melko huono koiran kanssa ja tavarat ulkopuolisten silmissä. Lavan kovakatteet ei pitkäkyntisiä pidättele ja koiraakaan siellä ei kehtaa kuljettaa. Maastureihin moni on rakentanut takapenkin tilalle lukittavan laatikon, sinne saa aseet ja vaikka moottorisahan katseilta piiloon ja koira matkustaa häkissä tavaratilassa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kardaani, Majestic-12 [Bot] ja 45 vierailijaa