Putken palauttaminen pyöreäksi

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

i_j
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 7:47 am
Viesti:

Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja i_j »

Miten lähtisitte palauttamaan hieman ovaaliksi painunutta putkea takaisin pyöreäksi? Onko siihen olemassa jonkinlainen "tuplarissajigi" tms. jonka läpi pakottamalla putki palautuisi pyöreäksi. Kyseessä on halkaisijaltaan n. 30mm teräsputki joka on, ja kuuluu olla hieman kaareva (moottoripyörän runkoputki). Ongelmakohta on n. 20cm pitkä. Käsittääkseni runkoja ei pidä kuumentaa joten käsittely tulisi olla kylmänä.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jos tuota käsittelee jollain ja saa muodon palautettua, samalla todennäköisesti myös se kaarevuus muuttuu. Irrallaan prässissä painelemalla tuon yrittäisin palauttaa. Lievä muotoilu tuskin väsyttää metallia niin paöjon, ettei enää uskaltaisi ottaa käyttöön.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
i_j
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 7:47 am
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja i_j »

jarikos kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 8:32 pm Jos tuota käsittelee jollain ja saa muodon palautettua, samalla todennäköisesti myös se kaarevuus muuttuu. Irrallaan prässissä painelemalla tuon yrittäisin palauttaa. Lievä muotoilu tuskin väsyttää metallia niin paöjon, ettei enää uskaltaisi ottaa käyttöön.
Tuo on varmaan totta että kaarevuus saattaa muotoutua uudelleen. Palautettava osa on siis osa runkoa eli ei käytännössä saa irti rungosta. Tosin jos pakottamisen ajaksi moottorilohko kiinnitetään runkoon, ja rungon geometria tarkistetaan/oikaistaan toimenpiteen jälkeen ei pieni muutos putken kaarrvuudessa haittaa.
Calmari
Viestit: 1605
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 9:49 am
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja Calmari »

Odottelee talvea ja täyttää vedellä ja toivoo ettei repee
teijon paavo
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Helmi 17, 2010 12:45 am
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja teijon paavo »

Mikähän on pyörän merkki ja malli?
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

"Sopiva" Teräskuula joka juuri sopii sisään ja sähkömiehen taivutus jousella ja vasaralla takoo mutkan läpi. Kuula jää sisälle ikuisiksi ajoiksi.
Juhnu
Viestit: 1576
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Putket tuppaa hieman luttaantumaan kun mankeloi, eihän tässä nyt vain yritetä tehdä alkuperäistä parempaa?
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Jotenkin arvaan että kyseessä saattais olla moottorin alta menevät kehtoputki tai putket jotka on saaneet kipeätä syystä tai toisesta.
Ja ei tuohon oikein hyvää ja helppoa korjausta ole.
Käyttöpyörässä antaisin olla mutta jos pitää priimaa rakentaa niin sitten rungon tai putken osan vaihto.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Ihan uteliaisuuttani kysäisen, paljonko ovaalin mitat ovat (maks./min.)? Jos mittaero tuollaisessa putkessa on vain millin pari tai ehkä kolmekin, niin lujuuteen sillä ei ole vaikutusta, ulkonäköön läheltä tarkasti katsottuna kyllä.
Kyllä se siitä.
i_j
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 7:47 am
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja i_j »

teijon paavo kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 9:37 pm Mikähän on pyörän merkki ja malli?
Kawasaki Z1
i_j
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 7:47 am
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja i_j »

Juhnu kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 11:24 pm Putket tuppaa hieman luttaantumaan kun mankeloi, eihän tässä nyt vain yritetä tehdä alkuperäistä parempaa?
Tarkkana poikana yritän palauttaa alkuperäisiin mittoihin
i_j
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 7:47 am
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja i_j »

Jäärä kirjoitti: La Heinä 31, 2021 12:34 am Ihan uteliaisuuttani kysäisen, paljonko ovaalin mitat ovat (maks./min.)? Jos mittaero tuollaisessa putkessa on vain millin pari tai ehkä kolmekin, niin lujuuteen sillä ei ole vaikutusta, ulkonäköön läheltä tarkasti katsottuna kyllä.
Eroa ei ole paljon, puhutaan 2-3mm heitosta jonka kyllä kitillä saa näkymättömäksi mutta jos tässä vaiheessa mitat saa palautettua niin toki aina parempi. En usko että nykyisellä muutoksella on mitään vaikutusta rungon ominaisuuksiin. Ollut ed. omistajalla ajossa tällaisenaan.
i_j
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 7:47 am
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja i_j »

Hsippe kirjoitti: La Heinä 31, 2021 12:11 am Jotenkin arvaan että kyseessä saattais olla moottorin alta menevät kehtoputki tai putket jotka on saaneet kipeätä syystä tai toisesta.
Ja ei tuohon oikein hyvää ja helppoa korjausta ole.
Käyttöpyörässä antaisin olla mutta jos pitää priimaa rakentaa niin sitten rungon tai putken osan vaihto.
Kyseessä moottorin edessä menevä kehtoputki. Osan vaihto olisi hyvä vaihtoehto mutta vaihto-osan saaminen tuottaa vaikeuksia...
VeeKoo
Viestit: 497
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 10:22 am
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja VeeKoo »

Eikös amerikkalaiset ainakin tee/saa putket pullistumaan sokeoimalla putken päät ja laittamalla putkeen liittimen, jonka kautta hydrauliikan paineella muotoillaan putki. Suoran putken saisi varmasti pullistelemaan ja jos jotenkin ulkopuolisella/-silla renkailla saisi sen soikeaksikin. Taivuttaahan sen voi sitten myöhemmin.

VeeKoo

Joo, joo. Nythän mä vasta hokasinkin että halutaankin soikeasta pyöreätä. Taitaa olla meilläpäin ilmassa liikaa sähköä, kun ajatukset hapuilee noin pahasti.

sama
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja jarikos »

i_j kirjoitti: La Heinä 31, 2021 4:42 pm
Jäärä kirjoitti: La Heinä 31, 2021 12:34 am Ihan uteliaisuuttani kysäisen, paljonko ovaalin mitat ovat (maks./min.)? Jos mittaero tuollaisessa putkessa on vain millin pari tai ehkä kolmekin, niin lujuuteen sillä ei ole vaikutusta, ulkonäköön läheltä tarkasti katsottuna kyllä.
Eroa ei ole paljon, puhutaan 2-3mm heitosta jonka kyllä kitillä saa näkymättömäksi mutta jos tässä vaiheessa mitat saa palautettua niin toki aina parempi. En usko että nykyisellä muutoksella on mitään vaikutusta rungon ominaisuuksiin. Ollut ed. omistajalla ajossa tällaisenaan.
Kittiä ei kannata laittaa mutta tinalla saa tuollaisen parin millin kuhmun häivytettyä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
i_j
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 7:47 am
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja i_j »

jarikos kirjoitti: La Heinä 31, 2021 7:22 pm
i_j kirjoitti: La Heinä 31, 2021 4:42 pm
Jäärä kirjoitti: La Heinä 31, 2021 12:34 am Ihan uteliaisuuttani kysäisen, paljonko ovaalin mitat ovat (maks./min.)? Jos mittaero tuollaisessa putkessa on vain millin pari tai ehkä kolmekin, niin lujuuteen sillä ei ole vaikutusta, ulkonäköön läheltä tarkasti katsottuna kyllä.
Eroa ei ole paljon, puhutaan 2-3mm heitosta jonka kyllä kitillä saa näkymättömäksi mutta jos tässä vaiheessa mitat saa palautettua niin toki aina parempi. En usko että nykyisellä muutoksella on mitään vaikutusta rungon ominaisuuksiin. Ollut ed. omistajalla ajossa tällaisenaan.
Kittiä ei kannata laittaa mutta tinalla saa tuollaisen parin millin kuhmun häivytettyä.
Tätä olen ajatellut mutta painuma/litistymä on n. 15-20cm pituudeltaan, onko vaikea saada sitä tinalla kohotettua koko matkalta?
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja jarikos »

i_j kirjoitti: La Heinä 31, 2021 7:29 pm
jarikos kirjoitti: La Heinä 31, 2021 7:22 pm
i_j kirjoitti: La Heinä 31, 2021 4:42 pm
Jäärä kirjoitti: La Heinä 31, 2021 12:34 am Ihan uteliaisuuttani kysäisen, paljonko ovaalin mitat ovat (maks./min.)? Jos mittaero tuollaisessa putkessa on vain millin pari tai ehkä kolmekin, niin lujuuteen sillä ei ole vaikutusta, ulkonäköön läheltä tarkasti katsottuna kyllä.
Eroa ei ole paljon, puhutaan 2-3mm heitosta jonka kyllä kitillä saa näkymättömäksi mutta jos tässä vaiheessa mitat saa palautettua niin toki aina parempi. En usko että nykyisellä muutoksella on mitään vaikutusta rungon ominaisuuksiin. Ollut ed. omistajalla ajossa tällaisenaan.
Kittiä ei kannata laittaa mutta tinalla saa tuollaisen parin millin kuhmun häivytettyä.
Tätä olen ajatellut mutta painuma/litistymä on n. 15-20cm pituudeltaan, onko vaikea saada sitä tinalla kohotettua koko matkalta?
Kyllä tuollainen matka onnistuu pätkä kerrallaan edeten. Lämpö pitää saada vain aina melko paikallisesti ja tina levitettyä hyvon lastalla muotoonsa jäähtyessään.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
i_j
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 7:47 am
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja i_j »

jarikos kirjoitti: La Heinä 31, 2021 7:31 pm
i_j kirjoitti: La Heinä 31, 2021 7:29 pm
jarikos kirjoitti: La Heinä 31, 2021 7:22 pm
i_j kirjoitti: La Heinä 31, 2021 4:42 pm
Jäärä kirjoitti: La Heinä 31, 2021 12:34 am Ihan uteliaisuuttani kysäisen, paljonko ovaalin mitat ovat (maks./min.)? Jos mittaero tuollaisessa putkessa on vain millin pari tai ehkä kolmekin, niin lujuuteen sillä ei ole vaikutusta, ulkonäköön läheltä tarkasti katsottuna kyllä.
Eroa ei ole paljon, puhutaan 2-3mm heitosta jonka kyllä kitillä saa näkymättömäksi mutta jos tässä vaiheessa mitat saa palautettua niin toki aina parempi. En usko että nykyisellä muutoksella on mitään vaikutusta rungon ominaisuuksiin. Ollut ed. omistajalla ajossa tällaisenaan.
Kittiä ei kannata laittaa mutta tinalla saa tuollaisen parin millin kuhmun häivytettyä.
Tätä olen ajatellut mutta painuma/litistymä on n. 15-20cm pituudeltaan, onko vaikea saada sitä tinalla kohotettua koko matkalta?
Kyllä tuollainen matka onnistuu pätkä kerrallaan edeten. Lämpö pitää saada vain aina melko paikallisesti ja tina levitettyä hyvon lastalla muotoonsa jäähtyessään.
Tällä tapaa varmaan edetään. Tosin putki jää silti hieman ovaaliksi. Mietin työkalua sorvauttamalla kaksi rissaa joiden väliin jäisi oikean läpimittainen pyöreä aukko. Nämä tiukalla kehyksellä yhteen sovittamalla ja molempia rissoja yhtäaikaa pyöritämällä leipoisi putken takaisin lähes pyöreäksi mutta epävarmaa toimisiko tuo. Harmi että en saa kuvaa liitettyä.
hoosuu
Viestit: 1032
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja hoosuu »

i_j kirjoitti: La Heinä 31, 2021 4:42 pm
Jäärä kirjoitti: La Heinä 31, 2021 12:34 am Ihan uteliaisuuttani kysäisen, paljonko ovaalin mitat ovat (maks./min.)? Jos mittaero tuollaisessa putkessa on vain millin pari tai ehkä kolmekin, niin lujuuteen sillä ei ole vaikutusta, ulkonäköön läheltä tarkasti katsottuna kyllä.
Eroa ei ole paljon, puhutaan 2-3mm heitosta jonka kyllä kitillä saa näkymättömäksi mutta jos tässä vaiheessa mitat saa palautettua niin toki aina parempi. En usko että nykyisellä muutoksella on mitään vaikutusta rungon ominaisuuksiin. Ollut ed. omistajalla ajossa tällaisenaan.

Ei kittiä, vaan koritinaa, sillä muotoilet pyöreäksi.
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Putken palauttaminen pyöreäksi

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Oikeaa vanhan ajan koritinaa ei kai enää myydä, taitaa kaikki olla näitä lyijyttömiä nykyään?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Deippa, Google [Bot], Matsikka, mh jkl, povk, tommipommi, Veijokoo ja 46 vierailijaa