Terve,
Sellaista aloin tuumailemaan, että johtuuko venttiilistä vai sylinteristä, että esim. takatukijalat ja puomi valuvat alaspäin ainakin kahdessa minulla olleessa kaivurikuormaimessa? Onko mitään tehtävissä vai kannattaako tehdä mitään, kun kuuluu vuosimalliin?
Tavallaan eivät haittaa mitään ja takajalat pysyvät pystyasennossa nyt varmaan muutaman viikon ja sitten alkavat pikkuhiljaa valua.
Tasoittelin tuossa takakauhalla vanhoja ajojälkiäni noin parin tunnin ajan. Lämpötila oli 31 C ja huomasin, että kauhan sylinteri valui oikein silmissä. Oikein haittasi tasoittelua, kun kauhan reuna valui oikein siis silmin nähden.
Vaikuttaako tuo lämpötila ja kulahtaneet venttiilit vai voiko kaksitoimisen sylinterin männänraoista valua öljyä toiselle puolelle? Jotenkin ymmärtäisin enempikin venttiilijutuksi. On muuten esipaineohjatut kaivuusydeemit (Bosch Rexroth taisi lukea kahvoissa). Hydrauliöljy taitaa olla sellaista, joka käy -15 -10C kylmyydestä ylöspäin eli ei varsinaista talvilaatua.
Kaivurikuormaimen hydrauliikkaa
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 4370
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Kaivurikuormaimen hydrauliikkaa
Ensin aloittasin sylinterien tiivisteistä
Tukijaloille ei kannata tehdä mitään, ei varmasti muutu miksikään. Niillä ei ole lukkoventtiiliä niin valuvat vaikka mitä tekee.
Tukijaloille ei kannata tehdä mitään, ei varmasti muutu miksikään. Niillä ei ole lukkoventtiiliä niin valuvat vaikka mitä tekee.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 1545
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Kaivurikuormaimen hydrauliikkaa
Kaikki nuo vaikuttaa. Lämpötila korjaantuu syksynmittaan itekseen. Sylinterien tiivisteiden kuluminen on yleensä suurin yksittäinen tekijä. Uusilla tiivisteillä korjaantuu.Kauhanheiluttelija kirjoitti: ↑To Heinä 29, 2021 3:26 pm Terve,
Vaikuttaako tuo lämpötila ja kulahtaneet venttiilit vai voiko kaksitoimisen sylinterin männänraoista valua öljyä toiselle puolelle? Jotenkin ymmärtäisin enempikin venttiilijutuksi.
Tassut tahtoo valua aina. Niissä on monasti myös ketjut tieajoa silmälläpitäen. Joissain koneissa oli nuo ketjut myös pääpuomille siirtoajoa varten.
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Kaivurikuormaimen hydrauliikkaa
Lisäksi kun puomin ja tassujen työliike on vetopuolella, pääsee öljy valumaan tiivisteiden ohi männän toiselle puolelle, joka on tilavuudeltaan isompi. Toisinpäin olevassa sylinterissä öljy toppaa sen pienemmän puolen venttiilikaraan ja varren tiivisteisiin. Eli on ns.tupla varmistus.
Kuuluu siis ominaisuuksiin ja näitä on ratkottu kuka valmistaja mitenkin. On kuljetuslukkoa, ketjua, ym.
Kuuluu siis ominaisuuksiin ja näitä on ratkottu kuka valmistaja mitenkin. On kuljetuslukkoa, ketjua, ym.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
- Viesti:
Re: Kaivurikuormaimen hydrauliikkaa
Ok, kiitos!
Puomissa on lukkokiinnitys ja myös kiertoliikkeessä on tappi, jolla voi estää.
Puomissa on lukkokiinnitys ja myös kiertoliikkeessä on tappi, jolla voi estää.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], valtsu864 ja 31 vierailijaa