Teboil vs Shell
-
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma Touko 13, 2019 10:16 pm
- Viesti:
Teboil vs Shell
Teboil diamond 5w40,
Teboil gold s 5w40 vai
Shell helix ultra 5w40?
-90 luvun vapari moottori, öljyn kulutus 7tkm vaihto välillä, alle puoli litraa.
Teboilin diamondia ajattelin pistää testiin mutta kehtaako sitä acea c3 luokituksen takia vanhaan autoon pistää?
Mitä muuten mahtanee tarkoittaa kun teboilin sivulla lukee diamondista (suorituskyky API SN SM/CF ACEA C3 ja Quality level ACEA A3/B4)?
Shellin helixiä ollut aiemmin koneessa, hyvin sillä toiminut.
Teboil gold s 5w40 vai
Shell helix ultra 5w40?
-90 luvun vapari moottori, öljyn kulutus 7tkm vaihto välillä, alle puoli litraa.
Teboilin diamondia ajattelin pistää testiin mutta kehtaako sitä acea c3 luokituksen takia vanhaan autoon pistää?
Mitä muuten mahtanee tarkoittaa kun teboilin sivulla lukee diamondista (suorituskyky API SN SM/CF ACEA C3 ja Quality level ACEA A3/B4)?
Shellin helixiä ollut aiemmin koneessa, hyvin sillä toiminut.
-
- Viestit: 4373
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Teboil vs Shell
Kokeilemalla sen tietää. Toiselle moottoriöle toinen öljymerkki maistuu toinen ei.
Teboilit yleensä hyviä pysymään sisällä
Teboilit yleensä hyviä pysymään sisällä
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 28113
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Teboil vs Shell
Tuo öljyn "syönti" taitaa olla ainoa asia jota ei ole testattu virallisesti, mutta joku vinha perä niissä kuitenkin on. Joku auto "syö" toista öljymerkkiä ja joku samanlainen auto taas jotain mikä toisessa pysyy sisässä? Joskus pilkki kisoissa sain palkinnoksi Neste Gamma pöntön ja Ladaan se sitten tuli laitettua. Mutta se katosi koneesta melkein samaa tahtia kuin bensa tankista. Kun taas muutamia tuttuja jotka kertoiva että hyvin toimii Gamma. Ihan helpolla en ole uskomassa näitä moottorin "oppimisia" erilaisille aineille, mutta on kai tällekin asialle jokin selitys?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1546
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Teboil vs Shell
Nää öljyhommelit on kyllä yks ikuisuusaihe, mistä saa väittelyn aikaiseksi pöydässä kun pöydässä.Natikka ja mies kirjoitti: ↑Ma Heinä 26, 2021 9:08 am Teboil diamond 5w40,
Teboil gold s 5w40 vai
Shell helix ultra 5w40?
Jos noita yllämainittuja öljyjä ostaa vaikkapa 4l muovikannussa huolttiksen hyllystä, niin nuo kaikki on melkoisella todennäköisyydellä tehty teboilin tehtaalla Haminan satamassa venäläisestä raakaöljystä. Resepti on toki jokaisessa hieman erilainen.
Pääsääntönä vois ajatella, että uusiin moottoreihin suositeltavia notkeita liruja, ei kannata vanhoihin moottoreihin laittaa, koska ne ei tuppaa niissä pysymään. Lähtevät savuna ilmaan ja vuotavat herkästi. Lisäksi hiukkasloukullisiin moottoreihin vaadittavista vähätuhkaisista öljyistä ei vanhoissa moottoreissa saa mitään hyötyä irti, koska ne saavat riittävän voitelun tavallisilla ja halvemmillakin öljyillä.
Tuota Goldia näytetään suosittelevan myös vanhempiin moottoreihin, joten eiköhän liene passeli valinta.
Mutta kaikillahan on vapaus kokeilla ja testailla eri öljyjä. Valikoimaa riittää, sekä kehujia ja haukkujia.
Omalla kokemuksella saa varmimman tiedon.
- toyopet
- Viestit: 3260
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Teboil vs Shell
Gold S on yleensä halpaa ja se voitelee.
Joskus tuli huomattua, että yli 10tkm ajon jälkeen se alkoi hävitä eli ominaisuudet muuttui. Sehän taas voi olla autokohtainen, miten työntää kaasuja ja bensaa männänrenkaiden ohi mutta jollain toisella öljyllä vastaavaa ei tapahtunut. Mutta siihen 10tkm asti ei syönyt öljyä. Ja uusia öljyjä ei syönyt.
Käytännössä siis ei mitään merkitystä, kun 10tkm pitäisi ollakin vaihtoväli, joskus vaan lipsuu yli.
Ja mitä noihin vanhoihin moottoreihin tulee, niin kyllä sen 5W40 pitäisi pysyä siellä samanlailla kuin 15W40, kylmän kelin notkeudessa on ero.
Mutta mutta, nämä viskositeetit ja laatuluokat ovat valmistajan ilmoituksia ja ne perustuu johonkin standardin tapaiseen mutta silti valmistajakohtaisia eroja on. Parhaiten huomaa talvipakkasilla, kun on pari samantyyppistä, siis 5W40 viskositeettia vaikkapa, vierekkäin kylmässä ja kaatelee niitä purkista pois.
Toinen juoksee, toinen ei.
En nyt muista miten, mikäkin käyttäytyy, testatkaa itse. Eri merkkejä kuitenkin on purkeissa ollut. Kaikilla on koneet joka tapauksessa nipussa pysyneet.
Joskus tuli huomattua, että yli 10tkm ajon jälkeen se alkoi hävitä eli ominaisuudet muuttui. Sehän taas voi olla autokohtainen, miten työntää kaasuja ja bensaa männänrenkaiden ohi mutta jollain toisella öljyllä vastaavaa ei tapahtunut. Mutta siihen 10tkm asti ei syönyt öljyä. Ja uusia öljyjä ei syönyt.
Käytännössä siis ei mitään merkitystä, kun 10tkm pitäisi ollakin vaihtoväli, joskus vaan lipsuu yli.
Ja mitä noihin vanhoihin moottoreihin tulee, niin kyllä sen 5W40 pitäisi pysyä siellä samanlailla kuin 15W40, kylmän kelin notkeudessa on ero.
Mutta mutta, nämä viskositeetit ja laatuluokat ovat valmistajan ilmoituksia ja ne perustuu johonkin standardin tapaiseen mutta silti valmistajakohtaisia eroja on. Parhaiten huomaa talvipakkasilla, kun on pari samantyyppistä, siis 5W40 viskositeettia vaikkapa, vierekkäin kylmässä ja kaatelee niitä purkista pois.
Toinen juoksee, toinen ei.
En nyt muista miten, mikäkin käyttäytyy, testatkaa itse. Eri merkkejä kuitenkin on purkeissa ollut. Kaikilla on koneet joka tapauksessa nipussa pysyneet.
It has three speed: here, there and gone...
Re: Teboil vs Shell
Itse olen uudemmissa käyttiksissä luottanut tuohon helixiin. Enkä ole pettynyt.
Vanhempiin milloin mitäkin motoxia, goldia ym.. Nekin on pelittäneet.
Huomannut tuon saman. Helix kestää liki 15tkm ennen kuin mittatikusta
katoaa ehkä 2mm. Goldin kohdalla tuo on se vajaa 10tkm kun alkaa
kadota.
Vanhempiin milloin mitäkin motoxia, goldia ym.. Nekin on pelittäneet.
Huomannut tuon saman. Helix kestää liki 15tkm ennen kuin mittatikusta
katoaa ehkä 2mm. Goldin kohdalla tuo on se vajaa 10tkm kun alkaa
kadota.
-
- Viestit: 1511
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Teboil vs Shell
Miksi vaihtaa?!?Natikka ja mies kirjoitti: ↑Ma Heinä 26, 2021 9:08 am Shellin helixiä ollut aiemmin koneessa, hyvin sillä toiminut.
Itse oppinut ainakin, että jos öljyä lisätään niin samaa öljyä tulisi lisätä. Vaihdon yhteydessä voi sitten laatua ja merkkiä vaihtaakin..
-
- Viestit: 1998
- Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
- Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
- Viesti:
Re: Teboil vs Shell
Nissan Primera p12 laitoin tuota shell helix ultra 5w-40 viikonloppuna, 1500S ladaan laitoin total 5w-40, nissan almera n16 laitoin alkuvuodesta mobil 10w-40, on tuota tullu käytettyä eurol 5w-40 almera n15, ei sekään kulunu yhtään, vuoden vaihtoväli ja alle 10tkm, primeran ja ladan kulutuksista osaa sanoa mitään kun primera ollu 1,5kk ja ladan sain vasta kasaan, kun jako kettinkin oli edellinen omistaja laittanut paikalleen vaikka merkitkään ollu kohdillaan, ladan vaiheistoon laitoin eilen 80w-90 EP, onneks vaihdoinki öljyt sinne, ehkä 2dl tuli vanhaa ulos kun pitääs olla 1,3l, vaihteet olikin vähän tahmeat...
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
-fiigumies-
-
- Viestit: 1371
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
- Viesti:
Re: Teboil vs Shell
tästähän saa hyvän vänkäyksen aikaan, kun eikös teboil ole "itäöljyä" shell taas "länsi" öljyä, nesteen öljyt kotimaisia valmettiin sopivia.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Teboil vs Shell
Taitaa olla.
Olen yleensä ollut sitä mieltä ettei idästä tule muuta hyvää kun nouseva aurinko,mutta onhan siellä tosiaan teboil öljytkin
Enemmän itse niistä pidän kun shellistä.
Tosin omat koneet ovat kaikkiruokaisia ettei sen puoleen väliä millä ajelee,kuten aloittajankin tapauksessa luulisin jos joku 90 luvun normaali auto kyseessä.
Re: Teboil vs Shell
Natikka ja mies, tuossa alussa toi esille tuon Acea luokituksen, onko A,B- vai C, luokitus. Takavuosina tuosta paljon puhuivat ja kirjoittelivat. Varotellen ettei C luokituksen öljyä pitäisi mennä laittamaan, koneeseen johon valmistaja on laittanut suosituksen esm. Acea A3/B4.
-
- Viestit: 1547
- Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
- Paikkakunta: rauma
- Viesti:
Re: Teboil vs Shell
Toimiiko ladan lootassa syngronointi 80 90 öljyllä, aikas pluikasta. Opelis ei memnny ees vaihteet päälle tuolla öljyllä.
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Teboil vs Shell
Tolla tebarin diamondilla menty 400t vvti toitskulla ilman mitään vikoja ja häiriöitä eikä naputa mikään toisin kuin saksalaiset säkättää. Säkätys katkeaa vain kun jakopäätä uusitaan.
Japanin ihme kuluttaa öljyä, tarkistan tonnin välein vaihdan 10 välein. Vaihtokustannus itse tehden 34e.
Japanin ihme kuluttaa öljyä, tarkistan tonnin välein vaihdan 10 välein. Vaihtokustannus itse tehden 34e.
Re: Teboil vs Shell
Tuossa kohtaa olisi hyväksi valmistajan suositus. Nämä vaihteisto- vetopyörästö öölit ovat oma viitakkonsa. On olemassa Gl 4- Gl 4+ sitten vielä Gl5 ööliä tarjolla vaihteaskiin, joihinkin on lisäksi oltava Hyboidi laatua. On syntteettisiä 75-80, 75-90 ja paljon muitalin, onkohan tuo 80-90 mineeraalipohjainen, enmpä nyt muista. Jokusia autoja joissa askissa sama öljy mitä moottorissa.
-
- Viestit: 1737
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 28113
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Teboil vs Shell
Ja mersun laatikoissa on ollut ATF vaikka kuinka kauan suosituksena. Pösöt oli taas autoja, ainakin 404 ja 504, joissa oli moottoriöljyt vaihteistossa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1998
- Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
- Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
- Viesti:
Re: Teboil vs Shell
Tosi hyvin menee vaiheet tupaan, perään laitoin 80w-90 Hypoidia
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
-fiigumies-
-
- Viestit: 1511
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Teboil vs Shell
Tuohon lisäyksenä 205 ja yleensä Peugeotin X-tyypin moottorit (1 - 1.4l moottorit)
https://en.wikipedia.org/wiki/PSA-Renault_X-Type_engine
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ti Joulu 01, 2020 9:23 pm
- Viesti:
Re: Teboil vs Shell
Niin, eiköhän nuo Teboilin öljyt tehdään ihan Suomessa eli Haminassa (Lukoilin tehtaalla) kuten siellä samalla tehtaalla taidetaan tehdä myös montaa muuta länsimerkin öljyä eri brändin purkkeihin.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Teboil vs Shell
Ostan harvoin Teboilia ja viimeisimmän Tebikan putellin kyljessä ei lukenut mate in vinland, vaan Belgium.
Ei ainakaan kotimaisuus vakuuta, mutta ei ole leikannut kiinnikään.
Ei ainakaan kotimaisuus vakuuta, mutta ei ole leikannut kiinnikään.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa