Akkujen lataus ?
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Su Touko 09, 2021 4:54 pm
- Viesti:
Akkujen lataus ?
Kuorma-autosta hajosi toinen akku . Ostin uuden ja laitoin paikalleen ja hyvin toimi !
Mittasin kuitenkin samlla auton käydessä lataus jänniteen
tämän uuden akun navoista 13,3 V
toisen akun (ei edes vuotta vanha) 14,6
akut sarjassa 27,9-28 V
Kysymys ? miten noita akku kohtaisia jännitteitä sais tasattua ?
Akut yhdistävän kaapelin "kengät" vaihdoin samalla koska oli huonon näköset eikä oikein istunu hyvin !
Akut on eri merkkiä koska ei ollu samaa heti hyllyssä !
vanha (kakkos akku) merkkiä: Raskassarja 140Ah 12v 900A
uus (ykkös akku) merkkiä : VARTA 135Ah 12v 900A
voiko toi ah ero vaikuttaa jotain?
Tiedän että molemmat täytyis vaihtaa yhtä aikaa
Mut.. ne on kuitenkin 220e kpl ni ei viitteis.
Tää on sit tää kiertokulku parivuotta ja menee se vanhempi jne..
Auto on MAN L2000 8-153
vaik sillä nyt ei varmaan ole merkitystä.
Mittasin kuitenkin samlla auton käydessä lataus jänniteen
tämän uuden akun navoista 13,3 V
toisen akun (ei edes vuotta vanha) 14,6
akut sarjassa 27,9-28 V
Kysymys ? miten noita akku kohtaisia jännitteitä sais tasattua ?
Akut yhdistävän kaapelin "kengät" vaihdoin samalla koska oli huonon näköset eikä oikein istunu hyvin !
Akut on eri merkkiä koska ei ollu samaa heti hyllyssä !
vanha (kakkos akku) merkkiä: Raskassarja 140Ah 12v 900A
uus (ykkös akku) merkkiä : VARTA 135Ah 12v 900A
voiko toi ah ero vaikuttaa jotain?
Tiedän että molemmat täytyis vaihtaa yhtä aikaa
Mut.. ne on kuitenkin 220e kpl ni ei viitteis.
Tää on sit tää kiertokulku parivuotta ja menee se vanhempi jne..
Auto on MAN L2000 8-153
vaik sillä nyt ei varmaan ole merkitystä.
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
Laita ne 12 voltin lataukseen.
Eli kaikki akunkengät irti ja akut käykkiskaapeleilla rinnan. Ja laturi kiinni.
Ja sitten se kysymys joka tulee aika ajoin esiin.
Mistä on radion ja lällärin 12 volttia otettu? Jos toisesta akusta niin se on hetken päästä vainaa.
Eli kaikki akunkengät irti ja akut käykkiskaapeleilla rinnan. Ja laturi kiinni.
Ja sitten se kysymys joka tulee aika ajoin esiin.
Mistä on radion ja lällärin 12 volttia otettu? Jos toisesta akusta niin se on hetken päästä vainaa.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 4343
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
Akut ovat erilaisessa varaustilassa. Toinen ottaa virtaa(jännite matala) ja toinen on täynnä(jännite korkea) kyllä se tasaantuu
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Su Touko 09, 2021 4:54 pm
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
En tiedä mistä on otettu ? Radio on alkuperäinen !Bj Andy kirjoitti: ↑Pe Heinä 23, 2021 5:41 pm Laita ne 12 voltin lataukseen.
Eli kaikki akunkengät irti ja akut käykkiskaapeleilla rinnan. Ja laturi kiinni.
Ja sitten se kysymys joka tulee aika ajoin esiin.
Mistä on radion ja lällärin 12 volttia otettu? Jos toisesta akusta niin se on hetken päästä vainaa.
lälläriä ei ole
Kummastakaan akusta ei ole otettu mitään "virta ryöstöjä"
Ainoastaan auton omat kaapelit: + väli kaapeli -
-
- Viestit: 3573
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
Lataa ehdottomasti irrallaan molemmat täyteen että saat tilanteen tasattua, vaikka eri ikäiset akut ei olekaan optimaalinen kombinaatio.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Su Touko 09, 2021 4:54 pm
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
Ja vielä miksi täytyy ottaa kaapelit irti ?cimmo kirjoitti: ↑Pe Heinä 23, 2021 6:35 pmEn tiedä mistä on otettu ? Radio on alkuperäinen !Bj Andy kirjoitti: ↑Pe Heinä 23, 2021 5:41 pm Laita ne 12 voltin lataukseen.
Eli kaikki akunkengät irti ja akut käykkiskaapeleilla rinnan. Ja laturi kiinni.
Ja sitten se kysymys joka tulee aika ajoin esiin.
Mistä on radion ja lällärin 12 volttia otettu? Jos toisesta akusta niin se on hetken päästä vainaa.
lälläriä ei ole
Kummastakaan akusta ei ole otettu mitään "virta ryöstöjä"
Ainoastaan auton omat kaapelit: + väli kaapeli -
Eikö voi ladata esim. "äly laturilla" tätä matalampi jännitteistä akkua ?
Lisää mittauksia : auton ollessa sammuksissa akkujen jännite on uus 12.6V vanha 12.7V
eli ei tarvinne kumpikaan latausta ?
Hajonneen akun napa jännite oli 8,2V rasittettuna 2V
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Su Touko 09, 2021 4:54 pm
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
Tästähän nyt lähti rönsyileen lisä kysymyksiä ?cimmo kirjoitti: ↑Pe Heinä 23, 2021 6:35 pmEn tiedä mistä on otettu ? Radio on alkuperäinen !Bj Andy kirjoitti: ↑Pe Heinä 23, 2021 5:41 pm Laita ne 12 voltin lataukseen.
Eli kaikki akunkengät irti ja akut käykkiskaapeleilla rinnan. Ja laturi kiinni.
Ja sitten se kysymys joka tulee aika ajoin esiin.
Mistä on radion ja lällärin 12 volttia otettu? Jos toisesta akusta niin se on hetken päästä vainaa.
lälläriä ei ole
Kummastakaan akusta ei ole otettu mitään "virta ryöstöjä"
Ainoastaan auton omat kaapelit: + väli kaapeli -
Jossain vissiin on joku auton oma jännite jako ?
tai sitten toi radio on 24v ?
Mutta muistaisin jopa muijjan joskus ladanneen iphonea em, auton tupakansytkä pistokkeesta !
Ilman sauhun muodostumista ? En sitä silloin isommin ajatellut ? Täytyy mitata toikin kun huomen meen "ranchille"
-
- Viestit: 6624
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
Eihän tuo aivan optimitilanne ole mutta kun on noinkin uusi tuo vanhempi ja ampeeritunnitkin lähes samat niin on niitä huonompiakin yhdistelmiä tehty.
Bj Andyn ohje on oikein hyvä, sillä saadaan molemmat akut samaan varaustilaan (täyteen). Se kaupasta otettu akku ei välttämättä ole aivan täysi joten hyvä se saada täyteen ja rinnankytkennällä akut saadaan tasapainoon. Kannattaa antaa 14 V latauksen olla päällä ainakin yön yli.
Kytkennästä tosiaan muut johdot irti paitsi maanpuoleisen akun miinuskaapelin voi jättää kiinni jos laiskottaa. Sitten akkujen miinukset yhteen ja plussat myös keskenään yhteen.
Jos kerran maapuolen akun plussasta, toisen akun miinuksesta tai niiden välisestä kaapelista ei lähde mitään johtoa niin ei siellä sitten voi akut pilaavaa vinokuormaa olla.
Joissain tapauksissa kahden sarjaankytketyn akun kytkennässä aina samanpuoleinen akku simahtaa vaikka olisivatkin samanlaisia ja yhtä vanhoja. Syynä voi olla se että ne ovat eri olosuhteissa, toinen on lämpimämmässä jolloin ne eivät varaustilanteessa ole tasa-arvoisia, tämä sitten kostautuu ajan kanssa.
ps ne ajoneuvojen "tupakansytytin" laturit joita olen nähnyt ovat kaikki olleet tarkoitettu sekä 12 että 24 voltin järjestelmiin, tyypillisesti lukee "Input 10...30 V"
samoin kuin verkkovirtalatureissa on merkintä "AC 100-240 V; 50-60 Hz"
jos ajoneuvossa (jossa on 24 V) on tehtaan jäljiltä esimerkiksi radio niin kyllä se varmaan on tehty sopivaksi sen jännitteelle
Bj Andyn ohje on oikein hyvä, sillä saadaan molemmat akut samaan varaustilaan (täyteen). Se kaupasta otettu akku ei välttämättä ole aivan täysi joten hyvä se saada täyteen ja rinnankytkennällä akut saadaan tasapainoon. Kannattaa antaa 14 V latauksen olla päällä ainakin yön yli.
Kytkennästä tosiaan muut johdot irti paitsi maanpuoleisen akun miinuskaapelin voi jättää kiinni jos laiskottaa. Sitten akkujen miinukset yhteen ja plussat myös keskenään yhteen.
Jos kerran maapuolen akun plussasta, toisen akun miinuksesta tai niiden välisestä kaapelista ei lähde mitään johtoa niin ei siellä sitten voi akut pilaavaa vinokuormaa olla.
Joissain tapauksissa kahden sarjaankytketyn akun kytkennässä aina samanpuoleinen akku simahtaa vaikka olisivatkin samanlaisia ja yhtä vanhoja. Syynä voi olla se että ne ovat eri olosuhteissa, toinen on lämpimämmässä jolloin ne eivät varaustilanteessa ole tasa-arvoisia, tämä sitten kostautuu ajan kanssa.
ps ne ajoneuvojen "tupakansytytin" laturit joita olen nähnyt ovat kaikki olleet tarkoitettu sekä 12 että 24 voltin järjestelmiin, tyypillisesti lukee "Input 10...30 V"
samoin kuin verkkovirtalatureissa on merkintä "AC 100-240 V; 50-60 Hz"
jos ajoneuvossa (jossa on 24 V) on tehtaan jäljiltä esimerkiksi radio niin kyllä se varmaan on tehty sopivaksi sen jännitteelle
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
Vanhemmissa linja-autoissa oli jonkinlainen jännitteen muuntaja siinä radion virtajohdosta joka alensi sen jännitteen 12 V. Uudemmissa oli sitten jo 24 V radiot ym. viihdetekniikka.mauri kirjoitti: ↑Pe Heinä 23, 2021 7:23 pm
ps ne ajoneuvojen "tupakansytytin" laturit joita olen nähnyt ovat kaikki olleet tarkoitettu sekä 12 että 24 voltin järjestelmiin, tyypillisesti lukee "Input 10...30 V"
samoin kuin verkkovirtalatureissa on merkintä "AC 100-240 V; 50-60 Hz"
jos ajoneuvossa (jossa on 24 V) on tehtaan jäljiltä esimerkiksi radio niin kyllä se varmaan on tehty sopivaksi sen jännitteelle
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Su Touko 09, 2021 4:54 pm
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
Tattista vaan kaikille neuvoista !!mauri kirjoitti: ↑Pe Heinä 23, 2021 7:23 pm Eihän tuo aivan optimitilanne ole mutta kun on noinkin uusi tuo vanhempi ja ampeeritunnitkin lähes samat niin on niitä huonompiakin yhdistelmiä tehty.
Bj Andyn ohje on oikein hyvä, sillä saadaan molemmat akut samaan varaustilaan (täyteen). Se kaupasta otettu akku ei välttämättä ole aivan täysi joten hyvä se saada täyteen ja rinnankytkennällä akut saadaan tasapainoon. Kannattaa antaa 14 V latauksen olla päällä ainakin yön yli.
Kytkennästä tosiaan muut johdot irti paitsi maanpuoleisen akun miinuskaapelin voi jättää kiinni jos laiskottaa. Sitten akkujen miinukset yhteen ja plussat myös keskenään yhteen.
Jos kerran maapuolen akun plussasta, toisen akun miinuksesta tai niiden välisestä kaapelista ei lähde mitään johtoa niin ei siellä sitten voi akut pilaavaa vinokuormaa olla.
Joissain tapauksissa kahden sarjaankytketyn akun kytkennässä aina samanpuoleinen akku simahtaa vaikka olisivatkin samanlaisia ja yhtä vanhoja. Syynä voi olla se että ne ovat eri olosuhteissa, toinen on lämpimämmässä jolloin ne eivät varaustilanteessa ole tasa-arvoisia, tämä sitten kostautuu ajan kanssa.
ps ne ajoneuvojen "tupakansytytin" laturit joita olen nähnyt ovat kaikki olleet tarkoitettu sekä 12 että 24 voltin järjestelmiin, tyypillisesti lukee "Input 10...30 V"
samoin kuin verkkovirtalatureissa on merkintä "AC 100-240 V; 50-60 Hz"
jos ajoneuvossa (jossa on 24 V) on tehtaan jäljiltä esimerkiksi radio niin kyllä se varmaan on tehty sopivaksi sen jännitteelle
Jos nyt rinnan kytken molemmat akut 135Ah ja 140 Ah niin mikä on laturi valinta ?
vaihtoehtoja : DEFA 8A Älylaturi vm20, Deca 220 älytön laturi vm99 , matti 4a vm84
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
Joo. Radiolle on jännitteen alennin jos se sitä tarvii.
12.7 on täyden akun varaus ja 12.6 hieman vajaa. Siis lyijy akuilla ja niillä tiedoilla mitä joskus kaasutin aikaan amiksesta kypärään jäi.
Ei kait sillä ole väliä. Älylaturin voi unohtaa kiinni eikä kiehu. Ja hitaasti nuo latautuu jokatapauksessa noilla.
Ehkä se ällikkälaturi siksi että sitä ei tarvitse vahtia.
12.7 on täyden akun varaus ja 12.6 hieman vajaa. Siis lyijy akuilla ja niillä tiedoilla mitä joskus kaasutin aikaan amiksesta kypärään jäi.
Ei kait sillä ole väliä. Älylaturin voi unohtaa kiinni eikä kiehu. Ja hitaasti nuo latautuu jokatapauksessa noilla.
Ehkä se ällikkälaturi siksi että sitä ei tarvitse vahtia.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Su Touko 09, 2021 4:54 pm
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
No tänään aamulla mittauksia ? En ole vielä "tasaus ladannu akkuja"Bj Andy kirjoitti: ↑Pe Heinä 23, 2021 8:34 pm Joo. Radiolle on jännitteen alennin jos se sitä tarvii.
12.7 on täyden akun varaus ja 12.6 hieman vajaa. Siis lyijy akuilla ja niillä tiedoilla mitä joskus kaasutin aikaan amiksesta kypärään jäi.
Ei kait sillä ole väliä. Älylaturin voi unohtaa kiinni eikä kiehu. Ja hitaasti nuo latautuu jokatapauksessa noilla.
Ehkä se ällikkälaturi siksi että sitä ei tarvitse vahtia.
Päävirta kytkin on aina pois. Se on + navan jälkeen
molemmat akut 12.7V
Päävirta päälle
Auto käyntiin (lähtee muuten sit välittömästi ! puristuksen yli riittää ei hehkua)
lataus jännitteet nyt uusi akku 13,5V
vanha akku 14,4V
Nythän "vanha" akku ei olis ylijännitteellä paljoa?
Voisko tää tästä tasaantua itekseen ??
Katotaan pari viikkoa!
Ja tupakansytkässässä on 24v tai 25.4V auto sammuksissa
-
- Viestit: 6624
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
Onhan ne jännitteet (varaustilanteessa) jo vähän tasaantuneet. Saattavat vielä tasaantua lisääkin ihan normaaliajossa. Jos ei tuota edellä ehdotettua rinnankytkentälatausta tee niin voihan sitä alempijännitteistä ladata älylaturilla ihan nykykytkennässäkin jos vaikka nopeammin tasaantuisi.
Tuo että lepojännitteet molemmissa ovat samat viittaa siihen että elektrolyyttien ominaispainot ovat kuitenkin samat. Lyijy-happoakun kennon lepojännite voltteina on elektrolyytin ominainaispaino [g/cm3] + 0,84. Esimerkiksi 1,28 + 0,84 = 2,12 josta kuuden kennon summajännitteeksi tulee 12,72 V. Tämä onkin täydelle perinteiselle akulle normaaliarvo. Nämähän on vain laskennallisia arvoja, mutta kyllä uusilla akuilla kennot todennäköisesti ovat keskenään samanlaisia, useita vuosia vanhoissa on sitten jo poikkeamia.
Nykyakuissa (ainakin pienemmissä) alkaa olla niin ettei kennojännitteitä pääse mittaamaan kuten vanhoissa pikikansiakuissa ja ominaispainojen mittauksetkin on hankalampia kun ei kuulemma tarvitse vesittää "huoltovapaissa" akuissa. Niissähän kaasunmuodostus = vedenkulutus on pienempää eikä akun elinikänä tarvitse vettä lisätä. Se elinikä vaan on lyhyempi...
Tuo että lepojännitteet molemmissa ovat samat viittaa siihen että elektrolyyttien ominaispainot ovat kuitenkin samat. Lyijy-happoakun kennon lepojännite voltteina on elektrolyytin ominainaispaino [g/cm3] + 0,84. Esimerkiksi 1,28 + 0,84 = 2,12 josta kuuden kennon summajännitteeksi tulee 12,72 V. Tämä onkin täydelle perinteiselle akulle normaaliarvo. Nämähän on vain laskennallisia arvoja, mutta kyllä uusilla akuilla kennot todennäköisesti ovat keskenään samanlaisia, useita vuosia vanhoissa on sitten jo poikkeamia.
Nykyakuissa (ainakin pienemmissä) alkaa olla niin ettei kennojännitteitä pääse mittaamaan kuten vanhoissa pikikansiakuissa ja ominaispainojen mittauksetkin on hankalampia kun ei kuulemma tarvitse vesittää "huoltovapaissa" akuissa. Niissähän kaasunmuodostus = vedenkulutus on pienempää eikä akun elinikänä tarvitse vettä lisätä. Se elinikä vaan on lyhyempi...
-
- Viestit: 916
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 11:23 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
Onkohan se niin, että ”huoltovapaa” akku on vain halvempi tehdä?
Ettei se vain perustuisi siihen, että nykyautojen laturit on sen verran tarkempia,
ettei ne ”keitä” akkuja?
Olen ollut huomaavinani, että vanhoissa koneissa akut ”kuluttaa” vettä,
mutta samanlaiset akut eivät kuluta niin paljoa nykykoneissa.
Onko kukaan muu huomannut samaa?
Ettei se vain perustuisi siihen, että nykyautojen laturit on sen verran tarkempia,
ettei ne ”keitä” akkuja?
Olen ollut huomaavinani, että vanhoissa koneissa akut ”kuluttaa” vettä,
mutta samanlaiset akut eivät kuluta niin paljoa nykykoneissa.
Onko kukaan muu huomannut samaa?
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: Ti Kesä 08, 2021 11:12 am
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
Vaihda molemmat akut samaan aikaan.
Moni on yrittänyt säästää mutta toistaiseksi se ei ole onnistunut.
Kun laitat uuden vanhan kaveriksi, seuraavilla pakkasilla se uusi juuri ostettu akku jäätyy.
Joka talvi sama asia .
Moni on yrittänyt säästää mutta toistaiseksi se ei ole onnistunut.
Kun laitat uuden vanhan kaveriksi, seuraavilla pakkasilla se uusi juuri ostettu akku jäätyy.
Joka talvi sama asia .
-
- Viestit: 10654
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
Näin. Jos vaihtaa varsinkin sarjaan kytketyistä akuista toisen, niin aika usein saa kohta mennä kauppaan ostamaan kaksi akkua lisää. Sellainen tulee kalliimmaksi kuin vaihtaa kumpikin akku samaan aikaan.Ranta-Tapsa kirjoitti: ↑La Elo 14, 2021 5:43 pm Vaihda molemmat akut samaan aikaan.
Moni on yrittänyt säästää mutta toistaiseksi se ei ole onnistunut.
Kun laitat uuden vanhan kaveriksi, seuraavilla pakkasilla se uusi juuri ostettu akku jäätyy.
Joka talvi sama asia .
Kuten aiemmin jo neuvottiin, niin kumpikin (vanha ja uusi) kannatta ladata erikseen täyteen, niin päästään edes vähän lähemmäksi tasapainotilaa. Ei kannata mennä aidan yli matalasta kohdasta, eli jättää tasaantumista vain ajoneuvon oman laturin varaan, vaan ladata akut täyteen erikseen, ja kytkeä ne vasta sitten ajoneuvon laturin ladattaviksi.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
Akkujen erilainen sisäinen vastus aiheuttaa tuon jännite-eron kun akkuja ladataan sarjassa. Saman latausvirran ne saa väkisinkin mutta jos toinen akuista itsepurkautuu nopeammin kuin toinen niin ei ole pitkäikäinen yhdistelmä.
-
- Viestit: 2713
- Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
- Paikkakunta: Petäjävesi
- Viesti:
Re: Akkujen lataus ?
Se vaan on ikävä tosiasia, että kaksi eri-ikäistä akkua sarjassa on suurella todennäköisyydellä kallis ratkaisu. Ei voi mitään.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: cimmo, Google [Bot], Hydraulipumppu, Mpaseppä, tommipommi ja 61 vierailijaa