Tervehdys,
Otsikonmukainen ajokone, vm-95 alkanut oikuttelemaan.
Ajoautomatiikka ei toimi.
Vaihteet näyttävät vaihtuvan tietokoneen mukaan, mutta jarru ei vapaudu.
Ilman tehonsäätöä voi kuiten ajaa, mutta silloin automatiikka ei toimi.
Syynä tuntuisi olevan liian heikko jännite moottorin kierroslukuanturille (0,28V)
Vaihteiston molemmille antureille tulee jännitettä > 0,8V
Nämä 3 anturiahan siis täytyy toimia, että automatiikka toimii.
Johtoja, sulakkeita tarkastettu, eikä vikaa ole vielä löytynyt.
Toista ajotietokonettakin jo kokeilin ilman toivottua tulosta.
Onkohan näissä jotain "tyypillistä", mistä voisi jatkaa vian etsintää?
Timberjack 1210A sähkövika
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ke Heinä 21, 2021 8:36 am
- Viesti:
-
- Viestit: 1552
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Timberjack 1210A sähkövika
Yhtään mitään kyseisestä koneesta tietämättä voisin veikata, että kyseisille antureille pitäis tulla jännitettä noin 5 volttia.
Jännite sekä maadoitus antureille tulee tuon tyyppisissä tapauksissa yleensä suoraan ajon boxilta. Jos toista boxia on kokeiltu, voitais olettaa, että jännite lähtee modulilta, mutta ei tule anturille asti.
Sähkökuvat esiin ja johtojen eheyden mittaus boxin ja anturien väliltä. Hankautunut johtosarja ja maakontakti anturien syöttöjohdossa vois olla varsin todennäköinen vika.
Tuo 5v jännite kuolee varsin herkästi hapettuneessa liittimessä tai muussa huonossa kontaktissa johtosarjassa.
Jännite sekä maadoitus antureille tulee tuon tyyppisissä tapauksissa yleensä suoraan ajon boxilta. Jos toista boxia on kokeiltu, voitais olettaa, että jännite lähtee modulilta, mutta ei tule anturille asti.
Sähkökuvat esiin ja johtojen eheyden mittaus boxin ja anturien väliltä. Hankautunut johtosarja ja maakontakti anturien syöttöjohdossa vois olla varsin todennäköinen vika.
Tuo 5v jännite kuolee varsin herkästi hapettuneessa liittimessä tai muussa huonossa kontaktissa johtosarjassa.
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: Ti Kesä 08, 2021 11:12 am
- Viesti:
Re: Timberjack 1210A sähkövika
Asiasta mitenkään tietämättä esitän luulotieto oletuksen ettei ko.anturit ole "normaaleja" induktiivisiä lähestymiskytkimiä, vaan anturi "kehittää" mittausjännitteen kun hammas ohittaa anturin kärjen.
Voisiko heikon jännitteen syynä olla liian suuri etäisyys anturin ja laskettavan hampaan välillä?
En ole koskaan säätänyt ko.anturin etäisyyttä, mutta jos olisi pakko tehdä säätö, kiertäisin mitattavan hampaan antorin reijän keskelle ja säätäisin anturin etäisyydeksi parin virsikirjan sivun paksuuden verran.
Mutta kuten sanoin. En tunne tapausta enkä laitetta, joten tämä on puhdas arvaus.
Sinuna kääntyisin oikean ammattihenkilön puoleen, tai hankkisin Timberjack 1210A korjaamokäsikirjan.
Arvailu on todella hauskaa, mutta se voi johtaa suuriin vahinkoihin.
Voisiko heikon jännitteen syynä olla liian suuri etäisyys anturin ja laskettavan hampaan välillä?
En ole koskaan säätänyt ko.anturin etäisyyttä, mutta jos olisi pakko tehdä säätö, kiertäisin mitattavan hampaan antorin reijän keskelle ja säätäisin anturin etäisyydeksi parin virsikirjan sivun paksuuden verran.
Mutta kuten sanoin. En tunne tapausta enkä laitetta, joten tämä on puhdas arvaus.
Sinuna kääntyisin oikean ammattihenkilön puoleen, tai hankkisin Timberjack 1210A korjaamokäsikirjan.
Arvailu on todella hauskaa, mutta se voi johtaa suuriin vahinkoihin.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ke Heinä 21, 2021 8:36 am
- Viesti:
Re: Timberjack 1210A sähkövika
Vika oli kierroslukuanturi ssa, vauhtipyöränkotelon yläosassa
-
- Viestit: 6690
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Timberjack 1210A sähkövika
Oliko tässä sellainen "porkkana" eli anturi jossa on magneettisydämen ympärillä käämi. Sehän kehittää vaihtosähköä kun hammaskehän hampaat viuhtoo läheltä magneettikärkeä. Ongelmana on joskus ollut että vanhemmissa koneissa alkaa kerätä rautahiukkasia magneettiin jolloin jännite pienenee. Sen voi korjata puhdistamalla hiukkaset pois.
Myöskin liian kauas säädetty anturi voi aiheuttaa ongelmia. Säätöohje oli joissain antureissa että kierretään ensin kohdalla olevaan hampaaseen varovasti kiinni ja sitten vajaa kierros auki.
ps Ranta-Tapsa tuosta jo kesällä kirjoittikin
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 77 vierailijaa