Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
Kyseessä 70 luvun deutz f2l511.
Ohjekirja antaa pelkän päittäisvälyksen arvon,joka on 0,2-0,4mm.
Sain tulokseksi 0,25mm kun työnsin kampiakselin toiseen päätyyn ja vedin vastakkaiseen suuntaan heittokellon nollauksen jälkeen.
Sorkkaraudalla lukemaksi tuli 0,4-0,5mm.
Kuvittelisin välyksen olevan ihan ok,koska pyörittää pelkkää hydraulimoottoria eikä päittäis painatusta pitäisi juurikaan tulla?
Mutta sitten vauhtipyörästä mitattuna pystyvälys sorkkaraudalla on myös 0,25mm, onkohan se kuinka sallittua vanhassa diesel moottorissa?
Kolaus kuuluu myös.
Pystyttäis välyksestä ei ohjekirjassa puhuta mitään,vaan pelkistä kaulojen paksuuksista normaali ja ylikokoisena.
Syy mittailuun oli liika uteliaisuus ja mielenkiinto,koska moottori tuli otettua pois öljyvuotojen etsintää varten muutenkin.
Yksi vuotokohta saattaa olla kampiakselin taka stefa,mutta näytti siellä kolme muutakin kosteaa kohtaa olevan jotka täytyisi nyt samalla korjata.
Joutuu muistaakseni koko moottorin laittamaan aivan palasiksi jos aikoo laakeriliuskat vaihtaa eikä oikein kiinnostus riittäisi siihen nyt,koska siinä vaiheessa pitäisi kai uusia paljon muutakin.
Overhaul kitti taisi maksaa jossakin 1000€ luokkaa ja siihen hintaan tuonne laittaisi jo tilalle auton moottorin.
Eli kuinka paljon vanhoissa moottoreissa on yleensä välystä laakereissa?
Laitetaan nyt vielä linkki videoon uteliaille:
https://youtu.be/OiIBsG9Y8Hg
Ohjekirja antaa pelkän päittäisvälyksen arvon,joka on 0,2-0,4mm.
Sain tulokseksi 0,25mm kun työnsin kampiakselin toiseen päätyyn ja vedin vastakkaiseen suuntaan heittokellon nollauksen jälkeen.
Sorkkaraudalla lukemaksi tuli 0,4-0,5mm.
Kuvittelisin välyksen olevan ihan ok,koska pyörittää pelkkää hydraulimoottoria eikä päittäis painatusta pitäisi juurikaan tulla?
Mutta sitten vauhtipyörästä mitattuna pystyvälys sorkkaraudalla on myös 0,25mm, onkohan se kuinka sallittua vanhassa diesel moottorissa?
Kolaus kuuluu myös.
Pystyttäis välyksestä ei ohjekirjassa puhuta mitään,vaan pelkistä kaulojen paksuuksista normaali ja ylikokoisena.
Syy mittailuun oli liika uteliaisuus ja mielenkiinto,koska moottori tuli otettua pois öljyvuotojen etsintää varten muutenkin.
Yksi vuotokohta saattaa olla kampiakselin taka stefa,mutta näytti siellä kolme muutakin kosteaa kohtaa olevan jotka täytyisi nyt samalla korjata.
Joutuu muistaakseni koko moottorin laittamaan aivan palasiksi jos aikoo laakeriliuskat vaihtaa eikä oikein kiinnostus riittäisi siihen nyt,koska siinä vaiheessa pitäisi kai uusia paljon muutakin.
Overhaul kitti taisi maksaa jossakin 1000€ luokkaa ja siihen hintaan tuonne laittaisi jo tilalle auton moottorin.
Eli kuinka paljon vanhoissa moottoreissa on yleensä välystä laakereissa?
Laitetaan nyt vielä linkki videoon uteliaille:
https://youtu.be/OiIBsG9Y8Hg
-
- Viestit: 987
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
Muistini mukaaan 0,07-0,06 mm. 0.08 on susi, mutta sorkkarauta ei ole mittavälineenä Lisäys https://www.mahle-aftermarket.com/media ... 1-205r.pdf
-
- Viestit: 9803
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
0,25mm on todella suuri välys
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
No juu,ei sen päällä sentään pompittu mutta sai vähän väännettyäEsa Markku kirjoitti: ↑Ke Heinä 21, 2021 10:24 pm Muistini mukaaan 0,07-0,06 mm. 0.08 on susi, mutta sorkkarauta ei ole mittavälineenä Lisäys https://www.mahle-aftermarket.com/media ... 1-205r.pdf
Täytynee aloittaa etsintä toisesta moottorista suosiolla.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
Onko tuolla runkolaakerivälyksellä vielä saanut öljynpaineet ylös?
Näin vertauskohtana, taisi olla omassa -62 IH:ssa runkolaakerit 0,06mm välys uudella kampiakselilla ja laakereilla.
Näin vertauskohtana, taisi olla omassa -62 IH:ssa runkolaakerit 0,06mm välys uudella kampiakselilla ja laakereilla.
-
- Viestit: 1547
- Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
- Paikkakunta: rauma
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
Veikkaan norm. Öljy painetta. Onhan tuota välystä. Tarttee ottaa huomioon, et ko mittametodilla lyhyt kampirauta keikkuu ja tulos sen mukane. Kun saat uuden/ korjatun koneen, paa ihmeessä paljonko lenkkaa. Mie oisin laittanu koneen noinehyvineen takas ja kovaa ajoa.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
Joo otin huomioon että vauhtipyörästä mittaamalla vääristää,mutta on siellä kolaus ja iso heitto siltikin.
Ehkä tänään puran vähän moottoria niin pääsee näkemään lisää, tai sitten vaan etsin suosiolla toista konetta ja annan tämän olla.
Toisaalta sen laittaisi mielummin nyt kun että hajoaa talvella kesken lumitöiden.
Öljynpaineita en ole mitannut,mutta merkkivalo sammuu kyllä.
Ehkä tänään puran vähän moottoria niin pääsee näkemään lisää, tai sitten vaan etsin suosiolla toista konetta ja annan tämän olla.
Toisaalta sen laittaisi mielummin nyt kun että hajoaa talvella kesken lumitöiden.
Öljynpaineita en ole mitannut,mutta merkkivalo sammuu kyllä.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
Tuosta noin mittoja,lähinnä nuo viisi alinta riviä tuosta kappaleesta joka näkyy kokonaan jossa lukee maksimi välykset.
Mitä tarkoittaa tolerance of journals?
https://photos.app.goo.gl/TUWBvzRZ5cN2EN9p9
Päätylaipasta ainakin puuttuu kaksi pulttia jotka löytyivät tuulitunnelista.
https://photos.app.goo.gl/9Xmmg3GfxoRXa1Fv7
Voisin kokeilla vielä jotenkin mitata pelkästään kampiakselin päästä välystä.
Edittiä:
Juu kyllä tuo alkaa olla laakeri remonttia vaille kun pohjasta löytyi vähän liuskan paloja. Muuten moottori sisältä todella siisti.
Etsitään toinen moottori.
Laitan myöhemmin videon
Mitä tarkoittaa tolerance of journals?
https://photos.app.goo.gl/TUWBvzRZ5cN2EN9p9
Päätylaipasta ainakin puuttuu kaksi pulttia jotka löytyivät tuulitunnelista.
https://photos.app.goo.gl/9Xmmg3GfxoRXa1Fv7
Voisin kokeilla vielä jotenkin mitata pelkästään kampiakselin päästä välystä.
Edittiä:
Juu kyllä tuo alkaa olla laakeri remonttia vaille kun pohjasta löytyi vähän liuskan paloja. Muuten moottori sisältä todella siisti.
Etsitään toinen moottori.
Laitan myöhemmin videon
-
- Viestit: 887
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
Laakerikaulan toleranssi, sallitun minimi- ja maksimimitan vaihteluväli.
Microsoft- vapaa vyöhyke
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
Tässä nyt tuo toinen video:
https://youtu.be/VgjELoajwe8
Noin 0,1mm heittoa kampiakselin päästä mitattuna käsin edestakas työntämällä ja vetämällä.
Laakerin paloja öljypohjassa.
Kiertokangen laakereissa ei tunnu välyksiä yhtään.
Vähän tekisi mieli vaihtaa kampuran laakerit pelkästään,mutta ei sekään tuon moottorin ominaisuuksia paranna metelin,tehon ja lämmityksen suhteen.
https://youtu.be/VgjELoajwe8
Noin 0,1mm heittoa kampiakselin päästä mitattuna käsin edestakas työntämällä ja vetämällä.
Laakerin paloja öljypohjassa.
Kiertokangen laakereissa ei tunnu välyksiä yhtään.
Vähän tekisi mieli vaihtaa kampuran laakerit pelkästään,mutta ei sekään tuon moottorin ominaisuuksia paranna metelin,tehon ja lämmityksen suhteen.
-
- Viestit: 1547
- Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
- Paikkakunta: rauma
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
Nuo murut on kyl huono juttu, muute siistinnäkonen.
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
Mittaa Plastigaugella. Vihree on oikee vahvuus vanhojen koneiden laakereihin.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
Ei nyt enää liity otsikon aiheeseen,mutta elimen luovuttaja haettu.
https://m.nettiauto.com/volkswagen/vent ... 9&vifNav=Y
https://m.nettiauto.com/volkswagen/vent ... 9&vifNav=Y
-
- Viestit: 1157
- Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
Mielenkiintoista kuulla, miten auton moottori pelaa kuormaajassa. Sovitustyötä vaikeuttaa ainakin nestejäähdytyksen rakentaminen.
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
Jaa, tuo moottorin alakerta on tehty niinkun Standardin diiseli Ferkuun, eli runkolaakerit on erillisissä limpuiss,a jotak vedetään lohkoon päädystä. Purattaa paljon, että saa ne laakerit vaihettua.
Mitäs jos kuitenkin purkasit ja laittasit vaan uudet runkolaakerit ja kiertokangen laakerit ja tiivisteet ja kasaan vaan.
Mitäs jos kuitenkin purkasit ja laittasit vaan uudet runkolaakerit ja kiertokangen laakerit ja tiivisteet ja kasaan vaan.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
Korjaisin kyllä tuon alkuperäisen Mitenhän se istuu tuollainen ”valtava” motti tuohon.
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
Missä tällaisia bobbareita myydään? Herättää omistushaluja kovastikin
-
- Viestit: 967
- Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vanhojen moottoreiden laakeri välykset
bj andylla on tällä palstalla samalla moottorilla oleva tekele ollut kohta pari vuotta ajossa.
Tuota nestejäähdytystä en pidä juurikaan ongelmana,vaan ennemminkin mahdollisuutena:
-Saa kunnon lohkolämmittimen
-Saa hytin lämpimäksi kun kierrättää veden sieltä
-Vaimentaa sylintereistä tulevaa ääntä
Ja vielä yleisesti luultavasti parempi vääntö tuossa 4 sylinterisessä ja on kaikin puolin hiljaisempi.
Periaatteessa voisi tuon alkuperäisen rempata,mutta uusilla laakereilla sen vääntö, meteli, esilämmitys,hytin lämmitys asiat eivät muutu.
Pidän silti sen vielä tallessa,josko siitä johonkin muuhun käyttöön olisi jos sitä ei enää ikinä takaisin laita.
Sitten jatketaas tästä.
Vauhtipyörän kanssa ongelmia.
Hiton klonkswagenit,mikä tuo tuollainen viritys on vauhtipyörän tilalla?
https://youtu.be/Fc2vd3yeodY
Oli tarkoituksena että sorvilla otetaan deutzin vauhtipyörästä noin 10cm halkaisijaltaan koko keskusta tyhjäksi ja noin 1,5cm etäisyydelle siitä kiertämään 8kpl 10mm pultteja,joilla deutzin vauhtipyörä kiristetään adapteriin.
Deutzin vauhtipyörään myös muutaman millin huullos sisäpuolelle johon adapteri sopii ettei kaikki paino makaa pulttien päällä.
Vauhtipyörän takapuoli tasoitetaan muuten lähes kokonaan että adapterin vastapintakin on tasainen.
Adapteri olisi noin 6cm pitkä,jolla saadaan tuotua vauhtipyörä tarpeeksi ulos ettei osu lohkoon. 2-4mm ilmarako olisi varmaan sopiva.
Siitä adapterista tulisi vähän mukin mallinen,jonka pohjalle tehdään pulttijako sopivaksi aaz kampiakseliin ja keskireikä sopivaksi kampiakselille.
Tämän mukin mallisen adapterin laidat ovat noin 2cm paksut johon tehdään kierteet että deutzin vp saadaan siihen kiinni.
Ymmärsiköhän kukaan tuota selitystä?
Tosiaan deutzin kiinnitystaso on vakiona vauhtipyörän sisällä/ aika keskellä,kun taas vw viritys on että lähtee heti kaartumaan ulospäin lohkosta.
Täytyy tuolle tehdä vielä tarkempia mittauksia.
Yksi vaihtoehto oli että olisi sorvannut isosta palasta kokonaan uuden vauhtipyörän.
Toinen vaihtoehto olisi ollut tehdä tuota vw alkuperäistä vähän isommalla halkaisijalla ja paksummasta tavarasta vastaava joka olisi kiinnitetty deutzin vauhtipyörään lähes ulkokehälle,mutta tämä idea unohdettiin aika pian ainakin toistaiseksi.
Jatkan jutustelua tästä täällä jossa muitakin kohtalotovereita:
viewtopic.php?f=4&t=97685&start=60
Jos joskus avaan deutzin niin sitä jatkan tässä keskustelussa jonka otsikon alle se sopii.
Tuota nestejäähdytystä en pidä juurikaan ongelmana,vaan ennemminkin mahdollisuutena:
-Saa kunnon lohkolämmittimen
-Saa hytin lämpimäksi kun kierrättää veden sieltä
-Vaimentaa sylintereistä tulevaa ääntä
Ja vielä yleisesti luultavasti parempi vääntö tuossa 4 sylinterisessä ja on kaikin puolin hiljaisempi.
Periaatteessa voisi tuon alkuperäisen rempata,mutta uusilla laakereilla sen vääntö, meteli, esilämmitys,hytin lämmitys asiat eivät muutu.
Pidän silti sen vielä tallessa,josko siitä johonkin muuhun käyttöön olisi jos sitä ei enää ikinä takaisin laita.
Sitten jatketaas tästä.
Vauhtipyörän kanssa ongelmia.
Hiton klonkswagenit,mikä tuo tuollainen viritys on vauhtipyörän tilalla?
https://youtu.be/Fc2vd3yeodY
Oli tarkoituksena että sorvilla otetaan deutzin vauhtipyörästä noin 10cm halkaisijaltaan koko keskusta tyhjäksi ja noin 1,5cm etäisyydelle siitä kiertämään 8kpl 10mm pultteja,joilla deutzin vauhtipyörä kiristetään adapteriin.
Deutzin vauhtipyörään myös muutaman millin huullos sisäpuolelle johon adapteri sopii ettei kaikki paino makaa pulttien päällä.
Vauhtipyörän takapuoli tasoitetaan muuten lähes kokonaan että adapterin vastapintakin on tasainen.
Adapteri olisi noin 6cm pitkä,jolla saadaan tuotua vauhtipyörä tarpeeksi ulos ettei osu lohkoon. 2-4mm ilmarako olisi varmaan sopiva.
Siitä adapterista tulisi vähän mukin mallinen,jonka pohjalle tehdään pulttijako sopivaksi aaz kampiakseliin ja keskireikä sopivaksi kampiakselille.
Tämän mukin mallisen adapterin laidat ovat noin 2cm paksut johon tehdään kierteet että deutzin vp saadaan siihen kiinni.
Ymmärsiköhän kukaan tuota selitystä?
Tosiaan deutzin kiinnitystaso on vakiona vauhtipyörän sisällä/ aika keskellä,kun taas vw viritys on että lähtee heti kaartumaan ulospäin lohkosta.
Täytyy tuolle tehdä vielä tarkempia mittauksia.
Yksi vaihtoehto oli että olisi sorvannut isosta palasta kokonaan uuden vauhtipyörän.
Toinen vaihtoehto olisi ollut tehdä tuota vw alkuperäistä vähän isommalla halkaisijalla ja paksummasta tavarasta vastaava joka olisi kiinnitetty deutzin vauhtipyörään lähes ulkokehälle,mutta tämä idea unohdettiin aika pian ainakin toistaiseksi.
Jatkan jutustelua tästä täällä jossa muitakin kohtalotovereita:
viewtopic.php?f=4&t=97685&start=60
Jos joskus avaan deutzin niin sitä jatkan tässä keskustelussa jonka otsikon alle se sopii.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], riude ja 53 vierailijaa