Ducato 1 vesipumpun vaihto
-
- Viestit: 1441
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
- Viesti:
Ducato 1 vesipumpun vaihto
Vesipumppu ääntää pahasti ja pitäis uusi vaihtaa. Onko kellään enää muistissa miten vaihtuu? Jakoremmin vaihdoin hilppeineen viime kesänä, sen joutuu ilmeisesti ainakin löysäämään pois eestä vaikka omalla hihnalla vesipumppu pyöriikin. Jotakin luin että konetta joutuu myös laskemaan jotta pumpun pultit saa pois, jos niin mitenköhän se tapahtuu? Oli meinaan tarkoitus illalla lähteä reissuun et onnistuuko muutamassa tunnissa tuo homma Koitin etsiä videota hommasta mutta en löytänyt, luulis että Youtubesta löytyy kaikki mutta tuota en onnistunut löytämään...
VALLU ON PARAS!
-
- Viestit: 1441
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
- Viesti:
Re: Ducato 1 vesipumpun vaihto
Pumppu olisi nyt muuten irti mutta ei mahdu tulemaan pois paikaltaan yhden pinnapultin vuoksi. Minne suuntaan moottoria pitäisi liikuttaa? Oikean puolen moottorikiinnike on irti ja sehän onkin osa vesipumppua. Kai ny joku on vanhaan matkailuautoon pumpun vaihtanu itse
VALLU ON PARAS!
- rattori
- Viestit: 11128
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Re: Ducato 1 vesipumpun vaihto
------------
tractors
tractors
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 10:00 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1441
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
- Viesti:
Re: Ducato 1 vesipumpun vaihto
Enpä vissii huomannu mainita moottoria, perinteinen 2.5 Sofim Diesel.
Hemmetin moinen homma mutta nyt on uus pumppu paikallaan.
Pumppu mahtuu tulemaan pois paikaltaan kun moottoria nostaa ja työntää niin taakse kuin menee. Otin imusarjan pois, paisuntasäiliön pois, lämmityslaitteen muovikopan pois niin sai tilaa moottorinostimelle jolla sai nostettua ja työnnettyä moottorin niin taakse kuin menee moottorin nostokorvakoista. Sitä ennen toki jakoremmi yms pois. Se on todella ahtaassa välissä ja on siinä Luigi suunnitellessaan varmaan nauttinu punaviiniä ja antanut mielikuvituksen lentää, ilman muuta vesipumppuun kannattaa integroida mahdollisimman paljon ja laittaa se sellaiseen paikkaan että sen vaihtamiseen menee päivä aikaa ja vaatii moottorin siirron pois paikaltaan
Omaa tyhmyyttä kun en viime kesänä sitä vaihtanut samalla kun jakoremmin vaihdoin, enpä silloin tienny että sen vaihto vaatii jakoremmin pois ottamisen eestä.
Hemmetin moinen homma mutta nyt on uus pumppu paikallaan.
Pumppu mahtuu tulemaan pois paikaltaan kun moottoria nostaa ja työntää niin taakse kuin menee. Otin imusarjan pois, paisuntasäiliön pois, lämmityslaitteen muovikopan pois niin sai tilaa moottorinostimelle jolla sai nostettua ja työnnettyä moottorin niin taakse kuin menee moottorin nostokorvakoista. Sitä ennen toki jakoremmi yms pois. Se on todella ahtaassa välissä ja on siinä Luigi suunnitellessaan varmaan nauttinu punaviiniä ja antanut mielikuvituksen lentää, ilman muuta vesipumppuun kannattaa integroida mahdollisimman paljon ja laittaa se sellaiseen paikkaan että sen vaihtamiseen menee päivä aikaa ja vaatii moottorin siirron pois paikaltaan
Omaa tyhmyyttä kun en viime kesänä sitä vaihtanut samalla kun jakoremmin vaihdoin, enpä silloin tienny että sen vaihto vaatii jakoremmin pois ottamisen eestä.
VALLU ON PARAS!
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: La Tammi 04, 2020 11:56 am
- Viesti:
Re: Ducato 1 vesipumpun vaihto
Noh, meillä oli juuri sama jumppa aiheena, tosin reissun päällä isäukon autolla (Solifer 6700 vm. -88 Sofimin motilla). Ensin alkoi tiputtelemaan vesipumpun tienoilta, ajatteltiin että eiköhän lisäilemällä nesteitä päästä kotitalliin, jossa olisi parempi puuhastella. Toisin kävi, alkoi valumaan lopulta ihan norona...
Emännän sukulaisten sorapihalle Iittalaan päästiin sunnuntaina, jossa ihmeteltiin tilan ahtautta ja luettiin näitä tarinoita eri foorumeilta. Ei auttanut kuin alkaa purkamaan, jos sen jotenkin sieltä mahtuisi vaihtamaan, samalla isäukko lähti ajelemaan työkalujen ja tietotaidon kanssa kotitallista Joensuusta.
Me ei purettu noin paljoa kuin Nuffield. Onneksi siinä lohkoon tulevassa pinnapultissa on sen verran kierteitä, että siihen sai väännettyä lukkomutterin ja sen pinnapultin sai pyöriteltyä pois paikoiltaan. Siitä paikoiltaan sen pumpun sai poistettua pikkuhiljaa. Mutta kyllä se on ahdasta, suurin osa ajasta menee purkamiseen ja sitten kasaamiseen nollatoleransseilla ja etsimällä pultteja ja mutterinkantoja paikoista joihin ei kunnolla pääse eikä näe... ei se pumpun vaihto veisi kuin 5 minuutin juttu, jos kone olisi pöydällä
Piti lähteä alunperin maanantaina klo 9 takaisin kotiin päin, auto oli valmis lähtöön klo 16
Tässäkin jakohihna vaihdettu muutama viikkoa aiemmin
Ja vinkkinä, Motonetin vesipumpun moottorinkannattimelle tulevien pulttien kierteet ei yllä pohjaan asti, ainakaan mikä me saatiin. Ei saa kiristettyä kunnolla ilman modifikaatioita tai prikkoja...
Emännän sukulaisten sorapihalle Iittalaan päästiin sunnuntaina, jossa ihmeteltiin tilan ahtautta ja luettiin näitä tarinoita eri foorumeilta. Ei auttanut kuin alkaa purkamaan, jos sen jotenkin sieltä mahtuisi vaihtamaan, samalla isäukko lähti ajelemaan työkalujen ja tietotaidon kanssa kotitallista Joensuusta.
Me ei purettu noin paljoa kuin Nuffield. Onneksi siinä lohkoon tulevassa pinnapultissa on sen verran kierteitä, että siihen sai väännettyä lukkomutterin ja sen pinnapultin sai pyöriteltyä pois paikoiltaan. Siitä paikoiltaan sen pumpun sai poistettua pikkuhiljaa. Mutta kyllä se on ahdasta, suurin osa ajasta menee purkamiseen ja sitten kasaamiseen nollatoleransseilla ja etsimällä pultteja ja mutterinkantoja paikoista joihin ei kunnolla pääse eikä näe... ei se pumpun vaihto veisi kuin 5 minuutin juttu, jos kone olisi pöydällä
Piti lähteä alunperin maanantaina klo 9 takaisin kotiin päin, auto oli valmis lähtöön klo 16
Tässäkin jakohihna vaihdettu muutama viikkoa aiemmin
Ja vinkkinä, Motonetin vesipumpun moottorinkannattimelle tulevien pulttien kierteet ei yllä pohjaan asti, ainakaan mikä me saatiin. Ei saa kiristettyä kunnolla ilman modifikaatioita tai prikkoja...
Viimeksi muokannut Sekatyöläinen, Ke Touko 17, 2023 12:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2006
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Ducato 1 vesipumpun vaihto
Oli aikoinaan Dukato ykkönen. Muistaakesni koneen alle tunkki ja kannakkeen pultti pois, kone ylös niin oli enemmän tilaa kuin saabin 2.3 jakopäässä, oikein lupsakka vaihtaa
-
- Viestit: 1441
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
- Viesti:
Re: Ducato 1 vesipumpun vaihto
Pari vuotta sitten vaihdoin pumpun enkä ole ajanut sen jälkeen yhtään Viime kesänä jäi katsastamattakin, pitänee tänä kesänä koittaa taas.
VALLU ON PARAS!
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot] ja 54 vierailijaa