Auton outoudet

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Schaza
Viestit: 145
Liittynyt: La Syys 12, 2009 7:42 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Potilas Skoda Octavia -99.

Välillä varsinkin nyt kovilla helteillä kiihdyttäessä nykii melko terävästi. Ei niin toistuvasti viileämmällä kelillä.

Joitakin kertoja sammunut kesken ajon. Yleensä kun joutuu pysähtymään esim. risteykseen ja jengat putoaa tyhjäkäynnille. Toisinaan risteyksestä kääntymisen jälkeen. Pari kertaa suoraan ajosta.

Mitä äänestäisitte syylliseksi?

Sitten öljystä kysymys.

Mikä voisi olla tukkeena, kun lisää moottoriin öljyä, se ei saavuta öljypohjaa todellakaan kovin nopeasti. Litrankaan lisäys ei näy öljytikussa todellakaan kovin pian, vilkuttaa painevaloa aina n. puolen kilsan ajon jälkeen ja fuskaa aikansa öljyä alle kunnes loppuu. Silti toimii tökkimistä lukuunottamatta normaalisti ajossa.

Tämä outous alkoi viime talvena kun laitoin muistaakseni 5-30 öljyä normaalin 10-40 sijaan. Samalla kertaa vaihdoin uuden tuon mittatikun "torven" katkenneen tilalle johon tikku työnnetään.

Onko minulla nyt väärän pituinen tikkukin ja liian kaukana tikku pohjasta ja koneessa liikaa öljyä, vai mitä on tekeillä?
voortit
Viestit: 1013
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 10:16 pm
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja voortit »

Olisit kertonu edes mikä pannu kyseessä?
Avatar
rattori
Viestit: 11062
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja rattori »

Schaza kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 3:16 pm

Tämä outous alkoi viime talvena kun laitoin muistaakseni 5-30 öljyä normaalin 10-40 sijaan. Samalla kertaa vaihdoin uuden tuon mittatikun "torven" katkenneen tilalle johon tikku työnnetään.

Onko minulla nyt väärän pituinen tikkukin ja liian kaukana tikku pohjasta ja koneessa liikaa öljyä, vai mitä on tekeillä?
Vaihda takaisin? :wink:
------------
tractors
Schaza
Viestit: 145
Liittynyt: La Syys 12, 2009 7:42 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja Schaza »

voortit kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 5:12 pm Olisit kertonu edes mikä pannu kyseessä?
Siis niin, 1.6 bensa, AEE-malli, 720 tkm mittarissa.

Ei kärytä, päästöt varsin hyvät, ei sivuääniä koneessa.

Ja käyntihäikät alkoi kesäkuun lopussa auton käytyä leimalla. Edellisenä päivänä vaihdettu sytkätulpat.
Viimeksi muokannut Schaza, Ma Heinä 19, 2021 9:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja zukka »

Schaza kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 9:09 pm
voortit kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 5:12 pm Olisit kertonu edes mikä pannu kyseessä?
Siis niin, 1.6 bensa, AEE-malli, 720 tkm mittarissa.

Ja käyntihäikät alkoi kesäkuun lopussa auton käytyä leimalla.
Jos alkuperäinen moottori niin ainakin se on jo hyvin palvellut :mrgreen:

Jos laskisit kaikki öljyt pois ja laittaisit valmistajan ilmoittaman määrän öljyä takaisin ja sitten käyttäisit 15-30sek. Odottaisit 15 min jonka jälkeen katsot paljonko tikussa näyttäisi olevan öljyä niin pääsisit öljyn tasosta/ tikusta vähän kartalle.
Edellyttäen ettei vuoda pahemmin tuon käytön aikana.
Schaza
Viestit: 145
Liittynyt: La Syys 12, 2009 7:42 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja Schaza »

zukka kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 9:14 pm
Schaza kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 9:09 pm
Siis niin, 1.6 bensa, AEE-malli, 720 tkm mittarissa.

Ja käyntihäikät alkoi kesäkuun lopussa auton käytyä leimalla.
Jos alkuperäinen moottori niin ainakin se on jo hyvin palvellut :mrgreen:

Jos laskisit kaikki öljyt pois ja laittaisit valmistajan ilmoittaman määrän öljyä takaisin ja sitten käyttäisit 15-30sek. Odottaisit 15 min jonka jälkeen katsot paljonko tikussa näyttäisi olevan öljyä niin pääsisit öljyn tasosta/ tikusta vähän kartalle.
Edellyttäen ettei vuoda pahemmin tuon käytön aikana.
Huoltohistoria aika puutteellinen, mutta tutulta ostettu eikä hän koskaan maininnut että olisi konetta vaihdettu vaikka kertoilikin paljon mitä kaikkia oikkuja on korjailtu ja mitä paikkailtu ja mitä on maksanut.

Täytyy kokeilla laskea öljyt pois ja katsoa täsmääkö määrä. Ainakin pakosarjalle vuoti kun katsastuksessa kun vilkutti öljyvaloa, katsuri käski reippaasti lisätä, mutta tulloinkaan ei saanut öljytikkuun mitään lukemaa. Haiskahti jokusen päivän öljy pakosarjalla mutta valo vain vilkkuu... voisiko olla vialla paineanturi?

Katsastuksessa mainittavaa öljyvuotoa ei siis ainakaan ole.
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Kokemukseni mukaan kun moottori öljyvaloa kuvatunlaisen taajaan vilkuttelee, on kone aikalailla sen jälkeen pilalla. Kampuran laakerointi on ensimmäinen, joka menee pilalle mutta myös nokka-akseli ja sen laakerointi kärsii.

Väärä öljy ei pitäisi olla juurisyy noille ongelmille. Kannattaa tosiaan laskea öljyt ulos ja mitata koneeseen oikea määrä öljyä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

jarikos kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 9:40 pm Kokemukseni mukaan kun moottori öljyvaloa kuvatunlaisen taajaan vilkuttelee, on kone aikalailla sen jälkeen pilalla. Kampuran laakerointi on ensimmäinen, joka menee pilalle mutta myös nokka-akseli ja sen laakerointi kärsii.

Väärä öljy ei pitäisi olla juurisyy noille ongelmille. Kannattaa tosiaan laskea öljyt ulos ja mitata koneeseen oikea määrä öljyä.
Olikos noissa svopodoissa et öljyn tasoanturi vilkuttaa ö valoa. Paineen hukatessaan palaa koko ajan, kuten kaikissa koneissa.
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Tyhmä kysymys,vilkuttaako punaista öljykannua?
Juolahti mieleen,vag käyttää öljyn tasoanturissa myös keltaista,jolloin öljyä olisi liian vähän koneessa.
Tälläsellä anturilla varustettu kone ,vilkuttaa startatessa keltaista n.viisi kertaa,joka yleensä tarkoittaa että kys.om.anturi on rikki.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Esa Markku kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 9:50 pm
jarikos kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 9:40 pm Kokemukseni mukaan kun moottori öljyvaloa kuvatunlaisen taajaan vilkuttelee, on kone aikalailla sen jälkeen pilalla. Kampuran laakerointi on ensimmäinen, joka menee pilalle mutta myös nokka-akseli ja sen laakerointi kärsii.

Väärä öljy ei pitäisi olla juurisyy noille ongelmille. Kannattaa tosiaan laskea öljyt ulos ja mitata koneeseen oikea määrä öljyä.
Olikos noissa svopodoissa et öljyn tasoanturi vilkuttaa ö valoa. Paineen hukatessaan palaa koko ajan, kuten kaikissa koneissa.
Melko tuntemattomia on minulle nämä Skodat mutta kai aikalailla samanlaisia kuin Volkkaritkin. Niissähän on se tasoanturi erikseen. Taitaa itse asiassa olla melkein merkistä riippumatta nykyautoissa tuo tasoanturi.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Schaza
Viestit: 145
Liittynyt: La Syys 12, 2009 7:42 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja Schaza »

rokkimatti kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 9:52 pm Tyhmä kysymys,vilkuttaako punaista öljykannua?
Juolahti mieleen,vag käyttää öljyn tasoanturissa myös keltaista,jolloin öljyä olisi liian vähän koneessa.
Tälläsellä anturilla varustettu kone ,vilkuttaa startatessa keltaista n.viisi kertaa,joka yleensä tarkoittaa että kys.om.anturi on rikki.
Punaista jatkuvasti vilkuttaa, heti tuosta päivästä lähtien kun laitoin eri öljyä. Oranssia ei koskaan ole näyttänyt.

Kokemusta on teiniajoilta miten käyttäytyy öljytön kone, se auto ei kulkenut puolta vuotta ilman käyntihäiriöitä/hajuja/ääniä. 😄
Viimeksi muokannut Schaza, Ma Heinä 19, 2021 10:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Schaza kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 9:09 pm
voortit kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 5:12 pm Olisit kertonu edes mikä pannu kyseessä?
Siis niin, 1.6 bensa, AEE-malli, 720 tkm mittarissa.

Ei kärytä, päästöt varsin hyvät, ei sivuääniä koneessa.

Ja käyntihäikät alkoi kesäkuun lopussa auton käytyä leimalla. Edellisenä päivänä vaihdettu sytkätulpat.
Tuossahan se käyntihäiriöiden syy taitaa olla eli nämä uudet sytytystulpat ovat jotenkin vääränlaiset, väärä lämpöarvo tms. tai sitten vaan huonoa laatua.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
EKo
Viestit: 4491
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja EKo »

Schaza kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 3:16 pm Potilas Skoda Octavia -99.

Välillä varsinkin nyt kovilla helteillä kiihdyttäessä nykii melko terävästi. Ei niin toistuvasti viileämmällä kelillä.

Joitakin kertoja sammunut kesken ajon. Yleensä kun joutuu pysähtymään esim. risteykseen ja jengat putoaa tyhjäkäynnille. Toisinaan risteyksestä kääntymisen jälkeen. Pari kertaa suoraan ajosta.

Mitä äänestäisitte syylliseksi?
Audissa oli aikoinaan täsmälleen samat oireet —> ECUn vaihtamisen jälkeen korjaantui.
Ensimmäisenä kannattanee lukaista vikamuisti.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Schaza
Viestit: 145
Liittynyt: La Syys 12, 2009 7:42 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja Schaza »

korjailija kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 10:05 pm
Schaza kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 9:09 pm
voortit kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 5:12 pm Olisit kertonu edes mikä pannu kyseessä?
Siis niin, 1.6 bensa, AEE-malli, 720 tkm mittarissa.

Ei kärytä, päästöt varsin hyvät, ei sivuääniä koneessa.

Ja käyntihäikät alkoi kesäkuun lopussa auton käytyä leimalla. Edellisenä päivänä vaihdettu sytkätulpat.
Tuossahan se käyntihäiriöiden syy taitaa olla eli nämä uudet sytytystulpat ovat jotenkin vääränlaiset, väärä lämpöarvo tms. tai sitten vaan huonoa laatua.
AD-korjaamolla kävi, ja Championit sinne meni. 🤔
Schaza
Viestit: 145
Liittynyt: La Syys 12, 2009 7:42 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Epäilevät myös puolaa, mutta kun tässä on niitä useampi niin voiko yhden pätkiminen aiheuttaa?
janne
Viestit: 1035
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja janne »

Jos tuo moottori on varustettu bossin monojet yksipisteruiskulla tarkistaisin ekana imupuolen ja alipaineletkut vuotojen varalle. Imuvuotoa ei tarvitse paljoa kun se sotkee tyhjäkäynnin monojet koneessa.
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Kannattaa myös tarkistaa että kaikki tulpanjohdot ovat kunnolla paikoillaan. Ja koska ne tulpanjohdot mahtaa olla viimeksi vaihdettu? Tuli mieleen että jos ovat oikein vanhoja niin niitä tulppia vaihtaessa ja johtoja pois repiessä on saattanut joku johtokin vaurioitua.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
tapsaa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja tapsaa »

tuo aee kone on vielä virranjakajalla , ja se on noilla kilometreillä varmasti vaihdettu kerran jos toisenki , siinä on se ongelma , että puslat väljistyy ja siiten onkin ajoitus pielessä ja kun akseli heiluu tulee pikkasen öljyäkin sinne kanteen joka ei sekään hyvää tee , siinä yksi syy käyntihäiriöihin , toki noilla kilometreillä on paljon muutakin mahdollista, tuo on siitä hassu kone, että sähkölaitteet on marellin tekoa , ei ole bossilaisia.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja zukka »

Schaza kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 10:11 pm Epäilevät myös puolaa, mutta kun tässä on niitä useampi niin voiko yhden pätkiminen aiheuttaa?
Kyllä voi jos yksikin oikuttelee.

Jos oma auto olisi niin koittaisin ensin tutkia tuon öljyvalon palamisen syyn enkä laittaisi rahaa tulppiin,puoliin yms ennen kun olisin suht varma että öljy todella kiertää,painetta on ja se näkyy tikussa.
Auton arvo kuitenkin sellainen että jos moottori hajoaa niin kyseenalaista kannattaako enää korjata.
Schaza
Viestit: 145
Liittynyt: La Syys 12, 2009 7:42 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Auton outoudet

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Kerran tästä on plopannut sytytystulppa itsestään lentoon kesken ajon. Edelliseltä laittajalta jäänyt ilmeisen löysälle mutta toiminut silti aikansa. Uusi tulppa meni momenttiin ja pysyy.

Hyvin mahdollinen tulpanjohdon vaurio, kun sitä ei vaihdettu tuolloin.

Öljypuolen häikkää on moni ihmetellyt että mikä tuon tekisi, kun ei käyttäydy monenkaan mielestä kovinkaan kuivan laisesti.

Auton arvo huomioon ottaen juu, ei tätä kalliimman pään remonttiin enää viedä. Tyylillä vaan miljoona tauluun ja paaliin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 45 vierailijaa