Auton outoudet
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: La Syys 12, 2009 7:42 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Auton outoudet
Potilas Skoda Octavia -99.
Välillä varsinkin nyt kovilla helteillä kiihdyttäessä nykii melko terävästi. Ei niin toistuvasti viileämmällä kelillä.
Joitakin kertoja sammunut kesken ajon. Yleensä kun joutuu pysähtymään esim. risteykseen ja jengat putoaa tyhjäkäynnille. Toisinaan risteyksestä kääntymisen jälkeen. Pari kertaa suoraan ajosta.
Mitä äänestäisitte syylliseksi?
Sitten öljystä kysymys.
Mikä voisi olla tukkeena, kun lisää moottoriin öljyä, se ei saavuta öljypohjaa todellakaan kovin nopeasti. Litrankaan lisäys ei näy öljytikussa todellakaan kovin pian, vilkuttaa painevaloa aina n. puolen kilsan ajon jälkeen ja fuskaa aikansa öljyä alle kunnes loppuu. Silti toimii tökkimistä lukuunottamatta normaalisti ajossa.
Tämä outous alkoi viime talvena kun laitoin muistaakseni 5-30 öljyä normaalin 10-40 sijaan. Samalla kertaa vaihdoin uuden tuon mittatikun "torven" katkenneen tilalle johon tikku työnnetään.
Onko minulla nyt väärän pituinen tikkukin ja liian kaukana tikku pohjasta ja koneessa liikaa öljyä, vai mitä on tekeillä?
Välillä varsinkin nyt kovilla helteillä kiihdyttäessä nykii melko terävästi. Ei niin toistuvasti viileämmällä kelillä.
Joitakin kertoja sammunut kesken ajon. Yleensä kun joutuu pysähtymään esim. risteykseen ja jengat putoaa tyhjäkäynnille. Toisinaan risteyksestä kääntymisen jälkeen. Pari kertaa suoraan ajosta.
Mitä äänestäisitte syylliseksi?
Sitten öljystä kysymys.
Mikä voisi olla tukkeena, kun lisää moottoriin öljyä, se ei saavuta öljypohjaa todellakaan kovin nopeasti. Litrankaan lisäys ei näy öljytikussa todellakaan kovin pian, vilkuttaa painevaloa aina n. puolen kilsan ajon jälkeen ja fuskaa aikansa öljyä alle kunnes loppuu. Silti toimii tökkimistä lukuunottamatta normaalisti ajossa.
Tämä outous alkoi viime talvena kun laitoin muistaakseni 5-30 öljyä normaalin 10-40 sijaan. Samalla kertaa vaihdoin uuden tuon mittatikun "torven" katkenneen tilalle johon tikku työnnetään.
Onko minulla nyt väärän pituinen tikkukin ja liian kaukana tikku pohjasta ja koneessa liikaa öljyä, vai mitä on tekeillä?
-
- Viestit: 1013
- Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 10:16 pm
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Olisit kertonu edes mikä pannu kyseessä?
- rattori
- Viestit: 11062
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Vaihda takaisin?Schaza kirjoitti: ↑Ma Heinä 19, 2021 3:16 pm
Tämä outous alkoi viime talvena kun laitoin muistaakseni 5-30 öljyä normaalin 10-40 sijaan. Samalla kertaa vaihdoin uuden tuon mittatikun "torven" katkenneen tilalle johon tikku työnnetään.
Onko minulla nyt väärän pituinen tikkukin ja liian kaukana tikku pohjasta ja koneessa liikaa öljyä, vai mitä on tekeillä?
------------
tractors
tractors
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: La Syys 12, 2009 7:42 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Siis niin, 1.6 bensa, AEE-malli, 720 tkm mittarissa.
Ei kärytä, päästöt varsin hyvät, ei sivuääniä koneessa.
Ja käyntihäikät alkoi kesäkuun lopussa auton käytyä leimalla. Edellisenä päivänä vaihdettu sytkätulpat.
Viimeksi muokannut Schaza, Ma Heinä 19, 2021 9:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Jos alkuperäinen moottori niin ainakin se on jo hyvin palvellut
Jos laskisit kaikki öljyt pois ja laittaisit valmistajan ilmoittaman määrän öljyä takaisin ja sitten käyttäisit 15-30sek. Odottaisit 15 min jonka jälkeen katsot paljonko tikussa näyttäisi olevan öljyä niin pääsisit öljyn tasosta/ tikusta vähän kartalle.
Edellyttäen ettei vuoda pahemmin tuon käytön aikana.
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: La Syys 12, 2009 7:42 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Huoltohistoria aika puutteellinen, mutta tutulta ostettu eikä hän koskaan maininnut että olisi konetta vaihdettu vaikka kertoilikin paljon mitä kaikkia oikkuja on korjailtu ja mitä paikkailtu ja mitä on maksanut.zukka kirjoitti: ↑Ma Heinä 19, 2021 9:14 pmJos alkuperäinen moottori niin ainakin se on jo hyvin palvellut
Jos laskisit kaikki öljyt pois ja laittaisit valmistajan ilmoittaman määrän öljyä takaisin ja sitten käyttäisit 15-30sek. Odottaisit 15 min jonka jälkeen katsot paljonko tikussa näyttäisi olevan öljyä niin pääsisit öljyn tasosta/ tikusta vähän kartalle.
Edellyttäen ettei vuoda pahemmin tuon käytön aikana.
Täytyy kokeilla laskea öljyt pois ja katsoa täsmääkö määrä. Ainakin pakosarjalle vuoti kun katsastuksessa kun vilkutti öljyvaloa, katsuri käski reippaasti lisätä, mutta tulloinkaan ei saanut öljytikkuun mitään lukemaa. Haiskahti jokusen päivän öljy pakosarjalla mutta valo vain vilkkuu... voisiko olla vialla paineanturi?
Katsastuksessa mainittavaa öljyvuotoa ei siis ainakaan ole.
-
- Viestit: 4323
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Kokemukseni mukaan kun moottori öljyvaloa kuvatunlaisen taajaan vilkuttelee, on kone aikalailla sen jälkeen pilalla. Kampuran laakerointi on ensimmäinen, joka menee pilalle mutta myös nokka-akseli ja sen laakerointi kärsii.
Väärä öljy ei pitäisi olla juurisyy noille ongelmille. Kannattaa tosiaan laskea öljyt ulos ja mitata koneeseen oikea määrä öljyä.
Väärä öljy ei pitäisi olla juurisyy noille ongelmille. Kannattaa tosiaan laskea öljyt ulos ja mitata koneeseen oikea määrä öljyä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 987
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Olikos noissa svopodoissa et öljyn tasoanturi vilkuttaa ö valoa. Paineen hukatessaan palaa koko ajan, kuten kaikissa koneissa.jarikos kirjoitti: ↑Ma Heinä 19, 2021 9:40 pm Kokemukseni mukaan kun moottori öljyvaloa kuvatunlaisen taajaan vilkuttelee, on kone aikalailla sen jälkeen pilalla. Kampuran laakerointi on ensimmäinen, joka menee pilalle mutta myös nokka-akseli ja sen laakerointi kärsii.
Väärä öljy ei pitäisi olla juurisyy noille ongelmille. Kannattaa tosiaan laskea öljyt ulos ja mitata koneeseen oikea määrä öljyä.
-
- Viestit: 1611
- Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
- Paikkakunta: kitee
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Tyhmä kysymys,vilkuttaako punaista öljykannua?
Juolahti mieleen,vag käyttää öljyn tasoanturissa myös keltaista,jolloin öljyä olisi liian vähän koneessa.
Tälläsellä anturilla varustettu kone ,vilkuttaa startatessa keltaista n.viisi kertaa,joka yleensä tarkoittaa että kys.om.anturi on rikki.
Juolahti mieleen,vag käyttää öljyn tasoanturissa myös keltaista,jolloin öljyä olisi liian vähän koneessa.
Tälläsellä anturilla varustettu kone ,vilkuttaa startatessa keltaista n.viisi kertaa,joka yleensä tarkoittaa että kys.om.anturi on rikki.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
-
- Viestit: 4323
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Melko tuntemattomia on minulle nämä Skodat mutta kai aikalailla samanlaisia kuin Volkkaritkin. Niissähän on se tasoanturi erikseen. Taitaa itse asiassa olla melkein merkistä riippumatta nykyautoissa tuo tasoanturi.Esa Markku kirjoitti: ↑Ma Heinä 19, 2021 9:50 pmOlikos noissa svopodoissa et öljyn tasoanturi vilkuttaa ö valoa. Paineen hukatessaan palaa koko ajan, kuten kaikissa koneissa.jarikos kirjoitti: ↑Ma Heinä 19, 2021 9:40 pm Kokemukseni mukaan kun moottori öljyvaloa kuvatunlaisen taajaan vilkuttelee, on kone aikalailla sen jälkeen pilalla. Kampuran laakerointi on ensimmäinen, joka menee pilalle mutta myös nokka-akseli ja sen laakerointi kärsii.
Väärä öljy ei pitäisi olla juurisyy noille ongelmille. Kannattaa tosiaan laskea öljyt ulos ja mitata koneeseen oikea määrä öljyä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: La Syys 12, 2009 7:42 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Punaista jatkuvasti vilkuttaa, heti tuosta päivästä lähtien kun laitoin eri öljyä. Oranssia ei koskaan ole näyttänyt.rokkimatti kirjoitti: ↑Ma Heinä 19, 2021 9:52 pm Tyhmä kysymys,vilkuttaako punaista öljykannua?
Juolahti mieleen,vag käyttää öljyn tasoanturissa myös keltaista,jolloin öljyä olisi liian vähän koneessa.
Tälläsellä anturilla varustettu kone ,vilkuttaa startatessa keltaista n.viisi kertaa,joka yleensä tarkoittaa että kys.om.anturi on rikki.
Kokemusta on teiniajoilta miten käyttäytyy öljytön kone, se auto ei kulkenut puolta vuotta ilman käyntihäiriöitä/hajuja/ääniä.
Viimeksi muokannut Schaza, Ma Heinä 19, 2021 10:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 5516
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Tuossahan se käyntihäiriöiden syy taitaa olla eli nämä uudet sytytystulpat ovat jotenkin vääränlaiset, väärä lämpöarvo tms. tai sitten vaan huonoa laatua.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 4491
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Audissa oli aikoinaan täsmälleen samat oireet —> ECUn vaihtamisen jälkeen korjaantui.Schaza kirjoitti: ↑Ma Heinä 19, 2021 3:16 pm Potilas Skoda Octavia -99.
Välillä varsinkin nyt kovilla helteillä kiihdyttäessä nykii melko terävästi. Ei niin toistuvasti viileämmällä kelillä.
Joitakin kertoja sammunut kesken ajon. Yleensä kun joutuu pysähtymään esim. risteykseen ja jengat putoaa tyhjäkäynnille. Toisinaan risteyksestä kääntymisen jälkeen. Pari kertaa suoraan ajosta.
Mitä äänestäisitte syylliseksi?
Ensimmäisenä kannattanee lukaista vikamuisti.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: La Syys 12, 2009 7:42 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: Auton outoudet
AD-korjaamolla kävi, ja Championit sinne meni.korjailija kirjoitti: ↑Ma Heinä 19, 2021 10:05 pmTuossahan se käyntihäiriöiden syy taitaa olla eli nämä uudet sytytystulpat ovat jotenkin vääränlaiset, väärä lämpöarvo tms. tai sitten vaan huonoa laatua.
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: La Syys 12, 2009 7:42 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Epäilevät myös puolaa, mutta kun tässä on niitä useampi niin voiko yhden pätkiminen aiheuttaa?
-
- Viestit: 1035
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Jos tuo moottori on varustettu bossin monojet yksipisteruiskulla tarkistaisin ekana imupuolen ja alipaineletkut vuotojen varalle. Imuvuotoa ei tarvitse paljoa kun se sotkee tyhjäkäynnin monojet koneessa.
-
- Viestit: 5516
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Kannattaa myös tarkistaa että kaikki tulpanjohdot ovat kunnolla paikoillaan. Ja koska ne tulpanjohdot mahtaa olla viimeksi vaihdettu? Tuli mieleen että jos ovat oikein vanhoja niin niitä tulppia vaihtaessa ja johtoja pois repiessä on saattanut joku johtokin vaurioitua.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
- Viesti:
Re: Auton outoudet
tuo aee kone on vielä virranjakajalla , ja se on noilla kilometreillä varmasti vaihdettu kerran jos toisenki , siinä on se ongelma , että puslat väljistyy ja siiten onkin ajoitus pielessä ja kun akseli heiluu tulee pikkasen öljyäkin sinne kanteen joka ei sekään hyvää tee , siinä yksi syy käyntihäiriöihin , toki noilla kilometreillä on paljon muutakin mahdollista, tuo on siitä hassu kone, että sähkölaitteet on marellin tekoa , ei ole bossilaisia.
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Kyllä voi jos yksikin oikuttelee.
Jos oma auto olisi niin koittaisin ensin tutkia tuon öljyvalon palamisen syyn enkä laittaisi rahaa tulppiin,puoliin yms ennen kun olisin suht varma että öljy todella kiertää,painetta on ja se näkyy tikussa.
Auton arvo kuitenkin sellainen että jos moottori hajoaa niin kyseenalaista kannattaako enää korjata.
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: La Syys 12, 2009 7:42 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: Auton outoudet
Kerran tästä on plopannut sytytystulppa itsestään lentoon kesken ajon. Edelliseltä laittajalta jäänyt ilmeisen löysälle mutta toiminut silti aikansa. Uusi tulppa meni momenttiin ja pysyy.
Hyvin mahdollinen tulpanjohdon vaurio, kun sitä ei vaihdettu tuolloin.
Öljypuolen häikkää on moni ihmetellyt että mikä tuon tekisi, kun ei käyttäydy monenkaan mielestä kovinkaan kuivan laisesti.
Auton arvo huomioon ottaen juu, ei tätä kalliimman pään remonttiin enää viedä. Tyylillä vaan miljoona tauluun ja paaliin.
Hyvin mahdollinen tulpanjohdon vaurio, kun sitä ei vaihdettu tuolloin.
Öljypuolen häikkää on moni ihmetellyt että mikä tuon tekisi, kun ei käyttäydy monenkaan mielestä kovinkaan kuivan laisesti.
Auton arvo huomioon ottaen juu, ei tätä kalliimman pään remonttiin enää viedä. Tyylillä vaan miljoona tauluun ja paaliin.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 45 vierailijaa