Itä-traktoria hankkimassa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Eikai itäblokissa tehdyssä voi olla vikaa.

Meilla oli muistaakseni 1982 mallin takaveto. Mallinumeroa en muista. Vesijäähdytetty, valkoiset pellit ja oranssi moottori.
Monipuoliset hydrauliikat oli ja tehokas peli. Hytti kylmä ku pakastin. Isävainaa laittokin jonku auton kennon ja puhaltimen hytin alakulmaan.


Mutta sitä en tiennyt että Sampo leikkuupuimuri on itätraktori.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

EKo kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 9:29 am
8400 kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 9:06 am Aiheeseen, jos jokaisesta katkeaa huonolaatuisesta valusta tehty osa niin olisko siinä laadussa kuitenkin vähän jotain sanottavaa?
Ei kai sentään. Käyttäjien huolimattomuutta :D
Valun laadussa ei itsellä ollut mitään moittimista, LTZ tehtaan "belkussa" rakenne eri ja mielestäni heikompi kuin MTZ tehtaan, vaikka päälle päin äkkinäisen silmään samannäköinen. MTZ tehtaan ohjaus toteemi taas huomattavasti lujempi, se särkynee vain huonon laadun, ei rakenteen takia. Tuo ohjaus mielestäni huonoviritys näissä, siihe vielä maahantuojan omat sätöstelyt. Mutta jos ongelman saa ratkaistua pikkurahalla, jos ei ole jo muutettu, en pitäisi mitenkään merkittävänä vikana.

Pointti oli kuitenki se, että nuo on jo näihin päiviin tapansa näyttäny. Ei pidä ostaessa olettaa että rasahtaa nyt jokaisesta. Puhutaan kuitenkin 40v vanhoista laitteista.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja 361 »

Juho M-P kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 10:24 am

Mutta sitä en tiennyt että Sampo leikkuupuimuri on itätraktori.
Selvä itäkonehan se. Riippuu tietysti vähä mistä suunnasta katsoo.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

DexMasZet kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 11:34 am siihe vielä maahantuojan omat sätöstelyt.
Joo, meillä se ohjaus oli ihan paska. Maahantuoja purkanut rattiakselin pois ja asentanut orbitrolin joka taasen ohjasi alkuperäistä pienenpientä tehostinsylinteriä joka pikku hammastangolla yritti kääntää toteemipaalua. Maantiellä rattia sai punoa jatkuvalla syötöllä ja yhtään ei saanut herpaantua maisemia katsomaan. Rattiakselille olis ollu paikat tallella ja läpivienti jäähdytiimessä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Valmetilla...
Viestit: 794
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Zetorissahan on yleensä erinomainen ohjaus maantieajoon ja hytti on tilava ja lämmin. Näkyväisyys taakse aika huono. Pieniruokasia ja länsimaisen koneen oloisia. Zetorin olisin itsekin ostanut mutta kun käyttö on yksistään metsäajoa niin kapea ja selkeärunkoinen sekä korkeamaavarainen Valmetti on oiva peli.
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

DexMasZet kirjoitti: Su Heinä 18, 2021 10:40 pm
TunturiPappa kirjoitti: Su Heinä 18, 2021 10:25 pm
Aprikoitselija kirjoitti: Su Heinä 18, 2021 6:08 pm Minulta katkesi kerran neukkuajan belaruksesta se pystysuora peräsinakseli, joka syylärin etupuolella vääntelee etupyöriä. Sitä kun rupesi seevailemaan, niin yhtään kipinää ei rälläkästä lähtenyt.

Se oli valukuonasta tehty koko akseli.
Vaan silti oli aikansa kestänyt. Ei huonoa tekoa sekään.
Millon lie särkyny, kyllä aika on jo ajanut niistä nuo lastentaudit pois. Mulla oli 425 ohjaus toteemi vastaavan laisesti edellinen omistaja korjannut, mutta ilman seeviä räkiny kiinni, niin pyörähtihän se metsässä irti. Tein lopulta sylinterillä ohjauksen, varsinkin etukuormaajan kanssa varmempi ratkaisu, ja kun muutos osat ei montaa kymppiä MTZ tehtaan osilla tehtynä maksa.
Ylipäätään tuommoiset huonot hitsaus korjaukset tyyppivika näissä, vaikka ehy osa ei paljoa maksa räjitään ne kuitenkin kasaan ja sötöstellään kun eihän näihin nyt mitään osteta, kun se nyt on vaan itäkone...
Sen verran vain, että JOS se akseli olis ollu edes jonkinlaista terästä tai edes valurautaa, niin niillä voimilla joita siihen kohdistuu käytössä, sen 50 mm halkaisija tai yli, en enää muista, olisi pitänyt kestää koneen loppuun saakka.

Siinä systeemissä priorisointi oli aikanaan toista kuin lännempänä. Minulla on romujeni joukossa USSR:n kuorma-auton puulavan heloja. Ovat niin tottahhyvvää ainetta, että niistä voisi vaikka takoa miekkoja.
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

Itselleni tuli kiinteistö kaupassa Zetka 5711. Pihakoneena menee, klapikonetta pyörittämässä. Ajaa en tuolla halua. Iän myötä kriteerit mukavuuden suhteen kasvanut. Tarvii olla tehostettu ohjaus. Kuorma autosta, SM Sisu löin kilvet naulaan ja ostin volovon. Autolla ajaessa ei saa hiki otsaan nousta otsaan.
Melvis
Viestit: 209
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 8:50 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Melvis »

Belarusta kohti alkaa vaaka kallistua, pitää ensiviikolla käydä lisää renkaita potkimassa ja tinkaamassa. Miten hyvin belaruksen nostolaite toimii talvikelissä? Ja onkos niissä kaksoiskytkin, että hydrauliikka toimii kytkin pohjassa?
SPS1975
Viestit: 2212
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Melvis kirjoitti: To Heinä 22, 2021 8:56 pm Belarusta kohti alkaa vaaka kallistua, pitää ensiviikolla käydä lisää renkaita potkimassa ja tinkaamassa. Miten hyvin belaruksen nostolaite toimii talvikelissä? Ja onkos niissä kaksoiskytkin, että hydrauliikka toimii kytkin pohjassa?
Belaruksesta en tiedä mitään,mutta kytkimestä riippumaton hydrauliikka ei vaadi kaksoiskytkintä,esim.Valmetin hydrauliikkapumppu saa voimansa moottorin jakopäästä,niin siihen ei kytkimet vaikuta.
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Melvis kirjoitti: To Heinä 22, 2021 8:56 pm Belarusta kohti alkaa vaaka kallistua, pitää ensiviikolla käydä lisää renkaita potkimassa ja tinkaamassa. Miten hyvin belaruksen nostolaite toimii talvikelissä? Ja onkos niissä kaksoiskytkin, että hydrauliikka toimii kytkin pohjassa?
Mikä Belarus harkinnassa? Lähes kaikissa hydrauliikka on omalla keulapään pumpulla ja toimii siis kytkimen asennosta riippumatta Hyvin toimii talvella. Nuo on siperiaan tehty joten talvella pelaa kyllä ja lähtee käyntiin jos on kunnossa.
Osat on melkein ilmaisia ja on oikea työkone jos ei välitä itäleimasta. Kaksitoiminen nostolaite on mahtava varuste mitä ei löydy juuri muista.
800 ja 900 sarjat on ainakin varsin hyviä koneita, 400-sarjasta olen kuullut että on paljon laatuvaihtelua. Mulla on tuo 825 joka kyllä täyttää normikäyttäjän tarpeet varmasti. Vaihteisto on erikoinen mutta kyllä senkin kanssa elämään pystyy.
Belarus 825 turbo shitbox
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Jammu »

kuinkahan moni on asentanut kaksitoimusen apusylinterin länsikoneen nostolaitteeseen. Se on mahdollista, mutta onko oikeasti tarpeellists
Suomi kuuluu länsimaihin
tapaniv
Viestit: 1155
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Itäkoneista tuo Fortschritt on jäänyt suomalaisilta kokonaan sivuun, onkohan yhtäkään konetta tuotu/rekisteröity suomeen?
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Normaalissa maatalouskäytössä en keksi 2-toimiselle nistolaitteelle kovin paljon käyttöä.
Paljon tärkeämpi on hyvin toimiva vetovastussäätö, myös muussa hommassa kuin kyntämisessä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Jammu »

tapaniv kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 8:31 am Itäkoneista tuo Fortschritt on jäänyt suomalaisilta kokonaan sivuun, onkohan yhtäkään konetta tuotu/rekisteröity suomeen?
sen merkkisiä ajosilppureita ainakin on, en tiedä onko virallisesti tuotu
Suomi kuuluu länsimaihin
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Matsikka kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 8:42 am Normaalissa maatalouskäytössä en keksi 2-toimiselle nistolaitteelle kovin paljon käyttöä.
Paljon tärkeämpi on hyvin toimiva vetovastussäätö, myös muussa hommassa kuin kyntämisessä.
Veikkaisin että vanhoja traktoreita hankitaan vähemmän oikeaan maatalouskäyttöön.
Omia tilanteita, joissa olen hyötynyt tuosta nostolaitteesta:
- metässä jos jää kiinni saa perän aika helposti nostettua ylös ja puuta alle, nelivedolla ei tosin herkästi jää kiikki, belkussa on tuota maavaraa reilusti.
- lumipolanteen poisto levyä painattamalla on potenssiin 10 verrattuna ilman painatusta.Naapurin kutosnatikkaa pysty talvella nöyryyttämään, sillä kun ei pihasta polanteet irronnu

- mulla on kevytrakenteinen tuo pilkekone, sitä kun pikkusen painattaa maata vasten, pysyy tukevasti puita tehdessä
- tien lanaaminen takalevyllä onnistuu kohtalaisesti painattamalla, saa sellaisen kulutuskerroksen hyvin kerralla ylös. Vaatii tosin lujarakenteisen levyn ettei säry. .

Ei se tietenkään tärkein varuste oo, suurin osa joutuu pärjäämään ilman. Mutta kun se on, niin kyllä sitä osaa arvostaa. Eniten tuon perälevyn kanssa.

Vetovastussäätöä en ole koskaan omassa käytössä tarvinnut.

Onhan belaruksessa muitakin hienoja ominaisuuksia, automaattinen tasauspyörästön lukko, automaattinen neliveto joka on ihan hyvä varuste kyllä ainakin etukuormaajan kanssa. Ei tosin toimi peruutettaessa.

Onhan siinä omat erikoisuutensa länsikoneeseen tottuneellle. Paljon noilla maailmalla töitä tehdään että raakaan työntekoon nuo on tehty, ei hifistelyyn.
Belarus 825 turbo shitbox
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Aikoinaan kun vielä mettässä ajelin niin nostin 705 Vallun takapyörää aika pitkäliikkeisellä nostolaitteen kallistussylinterillä.
Vähän se auttoi, mutta sain siinä rytäkässä vetokoukun teleskoopin poikki.

Senverran tuli ryvettyä traktorilla mettähommissa, lutakkojen ja kivien välissä etten enää vapaaehtoisesti niitä hommia harrasta. Lelumikälelu.

Tietä lanailen vetovastussäätöä käyttäen, ei tarvita lanaan tukipyöriä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja EKo »

m_kane kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 9:15 am . . . raakaan työntekoon nuo on tehty, ei hifistelyyn.
Sivustaseuranneena eivät ne taida raakaan työntekoon olla tehty.
Menevät varmasti harrastushommissa, jos jostain syystä ei halua länsitraktoria hommata.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Jammu kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 8:13 am kuinkahan moni on asentanut kaksitoimusen apusylinterin länsikoneen nostolaitteeseen. Se on mahdollista, mutta onko oikeasti tarpeellists
Aika monella on sitte ketju yms virityksiä jolla polanneraappaa painattaa. Tuttu lumiurakoitsija sanoi että nykyään saa Caseen, JD ja fendittiin painatuksen nostolaitteeseen, kun uuden tilaa. Aikoi semmoisen ottaa.

Jos se kaks toimisuus on turha ominaisuus, niin nyhtäkää etukuormaimista paluu liikkeen letku pois vähäks aikaa. Itestä ainakin tuntuu ku v*tutonta h*oraa nais kun yks toimista nostolaitetta käyttää ja tulee tilanteita, että nyt ku vois vähän painattaa...
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Jammu »

no alkaa mennä aika kaukaa hauetuksi jos etukuormain tähän sotketaan. Polanteen poistokin on vain yksi työ johon painatus on järjestettävissä jos sitä tarvitaan. Esimerkiksi perälevyyn lisäpainotus polanteen poistossa on parempi siinä mielessä että nostolaitteella tehty painatus on rajallista koska kyse on painonsiirrosta vetokoneelta joka on suoraan vetotehosta ja vetopidosta pois. Jos taasen perälevyssä on lisäpainoa niin siitä saa tavanomaisella nostolaitteella siirrettyä painoa vetäville takapyörille. Mahaterä on yksi konsti urakoinnissa polanteen poistoon.
Suomi kuuluu länsimaihin
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja m_kane »

EKo kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 9:43 am
m_kane kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 9:15 am . . . raakaan työntekoon nuo on tehty, ei hifistelyyn.
Sivustaseuranneena eivät ne taida raakaan työntekoon olla tehty.
Menevät varmasti harrastushommissa, jos jostain syystä ei halua länsitraktoria hommata.
No maailmassa on varmaan belaruksia aika moninkertainen määrä vaikka valmettiin nähden, joten kait niillä töitäkin on tehty.
Länsitraktorin ongelma harrastuskäyttöön on niiden posketon hinta, vanhat romut maksaa tuhansia euroja. Samoin monessa varaosien saatavuus ja hinta alkaa tuottaa ongelmia.
Tosin näyttää itävehkeidenkin hinnat pompanneen ja huonosti on tarjolla.

Sanoisin että belarus on vähän kuin lada, samantapainen konsepti. Ei kovin käteensopiva ja kaikin puolin epämukava mutta hoitaa hommansa.
Belarus 825 turbo shitbox
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ambasador, EKo, Google [Bot], Superdexta-64, transit ja 58 vierailijaa